Rio Grande (1950)

Romantiek / Western

geregisseerd door John Ford
met John Wayne, Maureen O'Hara en Ben Johnson

Lt. Col. York is een trouwe leider van zijn cavalerie-eenheid, wat hem zijn huwelijk heeft gekost. Zijn zoon Jeff wordt in zijn compagnie geplaatst en Yorke neemt zich voor Jeff geen voorkeursbehandeling te geven. Yorke tracht zijn persoonlijke gevoelens buiten zijn werk te houden. Dit wordt nog lastiger als zijn ex-vrouw komt opdraven en haar zoon in bescherming wil nemen.

avatar van mr rumson
ja Brix dat zou ook kunnen maar het is een niet te al te beste beeld kwaliteit .
Heb nu een Blu- Ray versie gevonden met nl subs . die zal er wel een stuk beter uitzien.
Maar dat verandert natuurlijk niks aan de liedjes die erin voorkomen.
Maar zoals jij al zei daar heb je een knopje voor dus dat word een hoop doorspoelen

mr rumson

Ja, ook dat is een keuze...maar niet de mijne.
Ik zou nooit songs van The Sons of the Pioneers doorspoelen (met een slok whisky misschien, maar niet met een knop, haha)
Dat is bijna heiligschennis voor een liefhebber van western muziek

avatar van mr rumson
Haha Brix als het dan toch om western muziek gaat dan luister ik liever naar Hank Williams of Johnny Cash en daar heb ik geen slok whisky bij nodig
Maar goed smaken verschillen natuurlijk.

mr rumson schreef:
Maar goed smaken verschillen natuurlijk.

Ook mooi.
Maar dat heeft dan weer weinig met western muziek te maken, dat is Country & western, en dat is toch even iets anders dan western
Whisky alleen ter verhoging van de feestvreugde hoor.

avatar van clubsport
Toch een western die wel hoopvol begint maar na verloop van tijd wat begint te vervelen .
Met het thema : moeder die haar zoon probeert te beschermen en Pa die hem geen voorkeursbehandeling kan geven had meer gedaan kunnen worden .
dan blijven de actie scenes over en die zijn redelijk maar kunnen de film niet volledig dragen .

Matige western die te veel hooi op de vork neemt en bijgevolg nogal doelloos en onuitgewerkt aanvoelt. Het verhaal omvat onder meer een verloederde relatie tussen een vader en zoon, aangewakkerde romantiek tussen een Southern Belle en een blauwbloes, conflicten met lokale indianenstammen en een moordenaar op de vlucht. Een behoorlijk aantal liedjes en serenades verwateren het geheel nog meer. Hoewel de film enkele mooie scènes en beelden heeft te bieden, verhindert het gebrek aan focus zowat elke kans op spanning of medeleven. De verloren zoon komt zodanig weinig aan bod dat je op den duur vergeet dat hij bestaat. Op die manier heeft het einde natuurlijk niet veel impact. Net zoals in Stagecoach zijn de achtervolgingen te paard (en huifkar) zeer spectaculair voor die tijd en halen de crewleden enkele stunts uit die niet zouden misstaan in een rodeo. Ik zal wellicht nooit een fan worden van de klassieke Amerikaanse western en neig meer naar het latere, meer gewelddadige 'heruitvinden' van het genre.

avatar van Brix
Een met tegenzin door Ford gemaakte film naar verluidt.
Het was een eis van de grote baas van Republic Pictures Herbert T Yates dat Ford deze western zou maken met zijn complete vaste filmploeg, om hierna The Quiet Man te mogen filmen met geld van Yates.
Dat project had Ford al jarenlang op zijn verlanglijst staan.
Geen enkele filmmaatschappij in Hollywood wilde namelijk The Quiet Man hebben.
Ford liep er jaren mee te leuren.

Republic wilde het uiteindelijk, op voorspraak van Wayne aarzelend wel doen, maar dacht er veel geld mee te verliezen.
Rio Grande zou dan dienen om winst te maken en The Quiet Man a.h.w. te financieren.

Tijdens de opnames van Rio Grande schoffeerde Ford vele van zijn medewerkers op uiterst grove wijze, w.o. ook O'Hara ( die hij overigens eerder al eens zonder aanleiding tijdens een gezellig onderonsje met kennissen en vrienden met een vuist hard in haar gezicht sloeg) John Wayne (die er als een bedremmelde schooljongen bijstond) en Ben Johnson.
De man blijkt vele nare trekjes gehad te hebben en een duistere kant.
Ben Johnson wilde achteraf niet meer met Ford werken.

avatar van Filmkriebel
Inderdaad, vreselijk die John Ford. Hij lacht ook nooit op foto's. Duidt ook al niet op een gezellige persoonlijkheid.