Us (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Jordan Peele
met Lupita Nyong'o, Winston Duke en Elisabeth Moss

Een moeder en vader vertrekken met hun kinderen naar een strandhuis om lekker te kunnen ontspannen met vrienden. Wanneer de avond valt, krijgen ze bezoek van onuitgenodigde gasten. De sereniteit die heerste verandert al snel in een hoop spanning en chaos.

• Vanaf 21 maart in de bioscoop

avatar van HollandGermany
Mensen die beweren dat dit slechts een home-invasion film is, zou ik toch willen vragen of ze de film uberhaupt afgekeken hebben. Ik vond hem leuk! Traag, maar wel vermakelijk, zeker aan het einde.

mikey schreef:
Wanneer de stemlozen van usa hun deel opeisen begin je met een home invasion maar wordt vervolgens een gewelddadige apocalypse. Best logisch. Met als hoogtepunt Hands Across America!

Love it!

Zou je dat misschien tussen spoilertags kunnen plaatsen? T'is zegmaar het einde wat je voorzegt.

avatar van mikey
HollandGermany schreef:
nee, maar je mag de uitroepteken-knop gebruiken bij klachten over users.

mikey schreef:
nee, maar je mag de uitroepteken-knop gebruiken bij klachten over users.

avatar van Donkerwoud

Weet je wat een spoiler is?

Erg subjectief, want ik had het bericht al gelezen en het heeft nul negatief effect gehad op mijn kijkplezier.

Maar lijkt me fijner als we ofwel vriendelijke berichtjes per PB naar elkaar sturen ofwel even de moderators om raad vragen. Het gaat nu al twee pagina's over wel/geen spoilers bij deze film.

avatar van mikey
Weet je wat een spoiler is?
Ik vind het geen spoiler,maar jij wel. Laat een moderator het beoordelen. toch?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
mikey schreef:
Laat een moderator het beoordelen. toch?
Goed idee.

Wie is ‘goed’ en wie is ‘slecht’?

Net als in ‘Get Out’ weet Regisseur Peele geweldig gebruik te maken van geluidseffecten en soundtrack. En daar weet je mij wel mee te winnen;)

Het verhaal is interessant. Ik zag een parallel met de vluchtelingencrisis. Een onderdrukte menigte die meer op ons lijkt dan we soms (willen) waarnemen en dan op een gegeven moment in opstand komt.
Het verhaal deed soms wat rommelig aan waardoor de exacte intenties van de regisseur - die er volgens mij wel zijn - me niet helemaal duidelijk werden. Ook zijn er wat vervelende plotholes. Bijvoorbeeld de suggestie naar het einde toe dat de moeder dus eigenlijk uit de onderwereld zou komen. Wat gezien haar eerdere angst, onwetendheid en herinneringen gewoon niet kan.

Echter weet Us te boeien. Niet alleen door de eerder genoemde sound, maar ook door de originaliteit, het goede acteerwerk en de humor. De scene in het spiegelpaleis en de dansscene zijn sterk

Was het verhaal ietsje beter/logischer uitgewerkt - wat Peele in Get Out wèl lukte - dan was dit wederom een echte topper geweest. Maar ook nu is Us wat mij betreft een aanrader.

avatar van wwelover
Minder sterk als Get Out, maar zeker weer een origineel en spannende film. Goed gebruik van geluid en muziek, visueel sterk en natuurlijk de nodige luchtige humor. Vooral dankzij Winston Duke, die heel sterk speelde. Nou ja, eigenlijk is de hele cast sterk. Qua verhaal vond ik het soms wel wat rommelig en niet altijd even duidelijk.