Us (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Jordan Peele
met Lupita Nyong'o, Winston Duke en Elisabeth Moss

Een moeder en vader vertrekken met hun kinderen naar een strandhuis om lekker te kunnen ontspannen met vrienden. Wanneer de avond valt, krijgen ze bezoek van onuitgenodigde gasten. De rust die heerste verandert al snel in een hoop spanning en chaos.

Het eerste uur is pretty awesome, maar zo gauw Peele de boel gaat lopen verklaren en uitleggen verlies je zo goed als alle spanning. En dat einde had prima gepast in een jaren '90 film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Eventuele enigma’s.

Regisseur Jordan Peele, die verdienstelijk debuteerde met de griezelfilm Get Out, komt hier met een bovennatuurlijk verhaal op de proppen. Wie houdt van de Black Mirror reeks of wat ouder is en The Twilight Zone vroeger vermakelijk vond, zal zich geen buil vallen aan Us. De fans van de filmmaker zijn eerste prent wellicht wel. Want dit is totaal iets anders.

Waar zijn debuut voor velen verrassend was, zal ook hier voor menigeen het mysterie het sterkst werken. Want wat is er aan de hand? Volslagen gekte die de regisseur al met zijn openingsteksten over tunnels en gangen tracht te verklaren en waarbij hij op het einde al helemaal uit de bocht vliegt. Met een twist die te slap voor woorden is. Gelukkig is de rest net leuk genoeg.

Het heeft verder weinig meer om het lijf dan een 'home invasion flick' met sciencefictionrandje. Door het allemaal mooi in beeld te brengen en een enigszins raadselachtige introductie te geven, zou je bijna alle clichématige horrorgekte die erop volgt willen slikken. Alleen al vanwege het mysterie dat erachter zit. Goed gedaan dus. Sowieso technisch gezien kundig en vanwege het hoge tempo voldoende vermakelijk. De eventuele enigma’s dekken de slappere scènes en voorspelbaarheid helaas niet volledig af.

***

Met dank aan Paramount voor het recensie-exemplaar.

avatar van Collins
In de eerste helft van de film lukt het regiseur John Peele goed om met behulp van sounddesign, muziek en suggestief camerawerk een angstaanjagende atmosfeer op te bouwen. Door een langzame opbouw met wat verontrustende gebeurtenissen, ontstaat een aangename spanningsboog.
Gaat dus goed. Daar komt nog bij dat de loop van het verhaal moeilijk is te voorspellen. Peele strooit niet ruimschoots met horrorclichés. Het resultaat is een film die erg ondoorzichtig is. Een film waarin je nu eens niet het verloop tot in het detail kunt voorspellen. Het voelt fris. En dat is in horrorfilms van de afgelopen jaren wel eens anders.
De film gaat lekker. Het verhaal is spannend en oorspronkelijk. De camera doet de goede dingen. De acteurs zijn goed bezig. Alles deugt eigenlijk, zo constateerde ik na ruim een uur film. Wat kan er nu nog fout gaan? Niks toch.
Eh, dus wel. Opeens slaat de film een hele andere richting in. Beetje moeilijk uit te leggen, maar de film kiepert van suspense, mysterie en home invasion naar een film die wel wat heeft van een humoristische variant van een zombieachtige versie van Invasion of the Body Snatchers. De film verlaat het subtielere pad en gaat voor een variatie aan stijlen die zorg draagt voor het verdwijnen van de zorgvuldig opgebouwde griezelige atmosfeer. Zonde.
Wat rest is een mix van horror en komedie, maar dan als losstaande componenten. Althans zo ervoer ik het. De mix is er eigenlijk amper. De samenhang tussen beide ontbreekt. De film gaat niet verder als rasechte horrorcomedy, maar als serieuze horror waarin af en toe een momentje is ingeruimd voor een humoristisch stukje film. En dat werkt afleidend en slaat niet aan.
Interessanter wordt het dus niet, maar de onvoorspelbaarheid van het verhaal die zojuist al even werd gememoreerd, is er wel zeer bij gebaat. Ik had de rit naar de afloop niet op voorhand kunnen inkleuren. Het is geen fantastische rit, maar wel degelijk een verrassende rit.
Kom ik meteen bij een ander puntje van kritiek. En dat betreft de interpretatie van de toeschouwer. Die vreugde wordt de toeschouwer niet gegeven. De film vult alle open plekken gemakshalve alvast in, zodat gemijmer en gedebatteer na afloop niet nodig zijn. De film laat geen vraag onbeantwoord. Ook de slotakkoorden zitten potdicht. Hou ik niet van.
Erg jammer, maar het zij zo. Scheelt weer tijd. Tijd die besteedt kan worden aan een andere film bijvoorbeeld.

SouthamptonFC schreef:
Wat een bagger. 0.5 *

Ja sjemig, leg dan ook uit waarom?

huiguh schreef:

Zou kunnen, maar op deze manier komt de regisseur er wel erg makkelijk mee weg

Red is ook de enige van de "ondermensen" die kan praten, al is het gebrekkig. Addy kon in haar jonge jaren niet praten en heeft altijd gehoord dat ze verdwaald was. Niet een moeilijke twist maar wel een goed bedachte.

avatar van cantforgetyou
In het begin is de film spannend en worden er mooie plaatjes geschoten. De kermis aan de kust en de spiegel attractie etc. Zien er mooi uit. Als de familie bezoek krijgt wordt het zelfs griezelig. Maar hoe meer je te weten komt over de bezoekers. Hoe saaier de film wordt. Naar het einde toe is er geen bal meer aan. Jammer. Want de film begint krachtig.

avatar van Noodless
De film opent vlot en de spanning zit er van begin zeker in. Paar mooie shots, maar helaas komen er ook heel wat donkere scènes in de film net wanneer het natuurlijk spannend wordt. Jammer. Het tweede gedeelte wanneer de verrassing wat weg is, lijkt de film minder interessant te zijn. Al moet ik toegeven dat het slot een knappe twist heeft die het verhaal mooi afrond en duidelijk maakt. Toch wist het geheel mij niet echt te boeien en vond ik die tunnels in de openingsscène met de haren erbij gegrepen. 6/10

avatar van Banjo
He deze film is behoorlijk gezakt in de score.....
Ik wil hem nog zien maar het hij is dus niet zo sterk als Get Out (2017) ?

avatar van Alathir
Banjo schreef:
He deze film is behoorlijk gezakt in de score.....
Ik wil hem nog zien maar het hij is dus niet zo sterk als Get Out (2017) ?

Ik kan natuurlijk niet met jouw ogen kijken maar Us is in ieder geval wat trager en bevat naar mijn mening minder humor. De plotwendingen vond ik dan weer sterker dan in Get Out. Maar ik zou Get Out net dat streepje voor geven.

avatar van jpgleiden
Jurado schreef:

Ja sjemig, leg dan ook uit waarom?

Waarom zou ie dat moeten uitleggen, kun jij zeggen wat deze film uniek maakt?

avatar van Antonev
Peele laat met deze film weer zien dat hij precies begrijpt hoe een horror film in elkaar hoort te steken.

Horror films worden vaak met een onvoldoende beoordeeld (of magere voldoendes), omdat ze uit balans zijn. Peele weet hier een prima verhaallijn op te tuigen met goed opgebouwde spanning, mooi uitgevoerde (en zeker niet te overdreven) kills, plottwists en een vleugje humor. Van alles precies genoeg en geen onnodige uitschieters.

Tel daar het goede acteerwerk en camerawerk bij op en je hebt een bovengemiddelde horror film te pakken.

Het enige minpuntje vond ik dat de achtergronden iets te weinig werden uitgediept. Vond het waarom bijzonder boeiend, dus ik had graag wat meer gezien.

Puike film!

jpgleiden schreef:

Waarom zou ie dat moeten uitleggen, kun jij zeggen wat deze film uniek maakt?

Antwoord is "Neen" want ik zeg niet dat deze film uniek is. Verder nog wensen?

avatar van Aristocraat
Ik ben er nog steeds niet over uit of ik Peel’s films nou briljant vind of oppervlakkige pulp. Met Get Out serveerde Peel vooral ook vanwege de twist op het einde een fijne verrassing. Hier zat ik soms met dubbele gevoelens te kijken. Vertolkte Lupita nou haar rol briljant of was het nou lachwekkend? Was het einde nou een bijzondere omkering of eigenlijk gewoon heel erg voorspelbaar? Was het terugkerende ‘holding hands’ nou mooie symboliek of gewoon vaag? Wel vond ik de film een originele benadering van het slasher-genre en de afwisseling tussen humor en spanning over het algemeen sterk werken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Us, geen grootse film, maar wel een film die schittert in haar eenvoud. Het is dan ook meer een griezelverhaal dan een echte horror. Lupita Nyong'o is toch wel een actrice om in 't oog te houden. Naast enkele lichte rollen in Black Panther en Star Wars liet ze al zien wat ze kan in 12 Years a Slave, dat haar terecht een Oscar opleverde. Goed om te zien dat ze nadien niet enkel voor blockbusters koos, maar ook rollen waar ze meer kan uithalen zoals hier in Us. Ik hoop dat ze nog meer kansen als dit krijgt.

Us begint wel goed met de nodige mysterie. Misschien hier en daar voor de hand liggend, maar als je je wil laten meenemen in de film werkt het wel. Het is geen pure horror en het verhaal bloeit dan ook snel open. Maar dat mag wel. Het plot is nu ook weer niet ZO bijzonder. Al blijft deze prent zeker hangen. Best van genoten.

avatar van schumacher
Niet mijn ding.
Ik mis films als braindead en evil dead 1 en 3, brainscan enz...

Een prima horror film alleen na verloop van tijd begrijp ik het einde niet echt.

In spoiler hieronder

Was het zo dat de kleine meid in het begin vermoord was en dus de dubbelganger het leven overnam?

avatar van fatshark
nonsense film.

avatar van Collins
Stephan123 schreef:

Het kleine meisje (Adelaide) werd in het spiegelpaleis gewurgd door haar dubbelganger (Red) en raakte bewusteloos. Daarbij raakten haar stembanden beschadigd. Ze werd ondergronds vastgeketend en dubbelganger Red nam haar plaats in de echte wereld in. Dat verklaart meteen waarom zij niet kon praten na haar avontuur in het spiegelpaleis. Zij was immers niet de echte Adelaide. Het verklaart ook waarom Red (die dus eigenlijk Adelaide is) als enige 'dubbelganger' wel kon praten. Met een schorre stem vanwege de wurging.

avatar van AmazingPP
fatshark schreef:
nonsense film.

Het is een horror film. Ooit zinnige horror gezien? Horror is veruit nonsense. "Avatar" is ook nonsense. En "The Matrix" is ook nonsense. Nonsense hoeft niet altijd slecht te zijn. Zei ik al nonsense?

avatar van Curriculum
Nemen mijn hersencellen nou af of heb ik 2 keer een vage onduidelijke film gezien?
Het enige goede was het acteerwerk en daarom stem ik 1,5, want ik begreep er erg weinig van.

Wat ik van de film begrepen heb, is dat mensen gekloond zijn en gek zijn geworden omdat de (wetenschappers?) ze hebben achtergelaten, maar hebben ze nu een hele stad/hele staat/heel Amerika gekloond of hoe zit dat?

Na het leuke en vermakelijke "Get Out (2017)", is dit de tweede originele Horror / Thriller film van regisseur Jordan Peele en "Us" zet je dit keer aan het denken en weigert alle antwoorden direct bloot te geven en ondanks dat, zit ik nog steeds met een aantal vragen.

In dit verhaal (welke in eerste instantie begint in 1986) draait het om de familie Wilson, welke een normaal gezin is. Moeder Adelaide (Lupita Nyong’o) en vader Gabe (Wilson Duke) zijn zorgzame ouders, terwijl hun kinderen, te weten oudste dochter Zora (Shahadi Wright Joseph) en jongste zoon Jason (Evan Alex), eigenzinnig en soms opstandig zijn. Hun rustige leventje wordt echter bruut verstoord als er plotseling een gezin op de oprit staat. Nietsvermoedend gaat Gabe naar buiten om de bezoekers te verzoeken om zijn grond te verlaten, maar hij komt al snel tot de ontdekking dat het gezin hun dubbelgangers zijn en kwade bedoelingen heeft.

Een groot gedeelte van de film zou weggezet kunnen worden als een "home invasion" film (zoals o.a. de Sciencefiction / Actie film "They Live (1988)"), met alle tergend spannende elementen die we kennen van dit subgenre. Maar als je beter kijkt naar wie wat doet en zegt en wat de betekenis zou kunnen zijn achter bepaalde kledingkeuze, het gebruik van bepaalde props (zoals het nut van een schaar) of de keuze van de muziek, dan opent zich ineens een wereld boordevol ideeën en theoriën.

Behalve dit dit een originele, boeiende en spannende Horror / Thriller film is, heb ik me vanaf de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 110 minuten) er goed mee vermaakt en dat komt mede omdat het acteerwerk best meesterlijk is te noemen. Zo moeten Lupita Nyong'o (die de rol van haar leven speelt als moeder die bereid is alles te doen voor haar gezin, maar ook als de doodenge leider van de kwaadaardige groep dubbelgangers) en haar gezin meerdere gezichten van zichzelf laten zien en dat met hele verontrustende resultaten.

Ook zit er een goede balans tussen Horror en Humor en dat komt o.a. tot uiting bij het verwende echtpaar Josh Tyler en Kitty Tyler (met hun tweeling dochter), die met zichtbaar veel plezier gespeeld werden door Tim Heidecker en Elisabeth Moss. Verder dragen ook het camerawerk (zo werd de balletscène schitterend in beeld gebracht) en de muziek (zo vond ik het nummer "Fuck Tha Police" van de hiphopband "N.W.A" leuk om te horen en het werd ook heerlijk ironisch gebruikt in een bepaalde scène) bij aan de meeslependheid van het verhaal.

Het einde van het verhaal mocht er zeker wezen en vanaf circa de 90e minuut, wordt pas het één en ander duidelijk en krijg je ook antwoorden op bepaalde vragen (mede door een verrassende wending) te zien. Al met al een tweede sterke Horror / Thriller film van regisseur Jordan Peele, waarbij hij de mate van beleving over laat aan de kijker en deze bepaalt wat hij ermee doet, maar je zult er wel een leuke tijd meebeleven.

avatar van Ste*
Jordan Peele's vorige film Get Out had een redelijk apart, misschien ietwat vergezocht verhaal, maar dat was uiteindelijk nog wel te behappen en best geslaagd. Deze film gaat er wat mij betreft een paar stapjes overheen qua plot.

Toch heb ik me daar tijdens het kijken niet eens heel erg aan gestoord (terwijl ik normaal gesproken graag wil snappen waar ik naar kijk), omdat het gewoon wel tof en goed gemaakt is, en daarom leuk en spannend om te kijken.

Veel scenes zitten prima in elkaar, vond vooral de scène met de verschillende nummers (o.a. The Beach Boys) op de achtergrond erg sterk (spannend en fun tegelijk), net als het I Got Five-deuntje dat later terugkomt tijdens de ballet/vechtscène op het einde.
Net als bij Get Out had ik me ietwat verkeken op hoe eng ik het zou vinden. Ik ben geen horrorfan, en dat stuk met dat het enge gezin ineens stil voor het huis stond kon ik dan ook maar nauwelijks aan.

Peele weet toch wel een toffe balans te houden tussen spanning, horror, humor en wat coolness en schwung door de muziek, en verliest ook het camerawerk en de cinematografie niet uit het oog.

Ik weet het, er zit nog van alles achter met Bijbelvers 11:11, maar dat is voor mij allemaal niet echt per se de moeite waard om helemaal uit te pluizen. Eigenlijk misschien zelfs onnodig dat hij zo moeilijk wil doen met het plot en allerlei achterliggende symboliek, want ook zonder dat element heeft hij genoeg talent in huis om iets neer te zetten vind ik.

avatar van N00dles
Peeles debuut Get Out vond ik prima, maar net als in die film vond ik in Us het begin sterker dan het middenstuk en het eind.

Het moment dat de 'andere' familie op de oprit van hun huisje staat is verreweg de engste scène uit de film. Echter, als blijkt wie ze zijn en wat ze (lijken te) willen, verdwijnt het mysterie en is het lang niet meer zo beklemmend. Natuurlijk was ik nog wel benieuwd naar de échte beweegredenen van de Tethered, maar qua plot wordt het nergens echt verrassend meer. Ook de uitleg tegen het eind van de film is net even teveel van het goede. De twist aan het eind vond ik net even te vergezocht.

Af en toe gooit Peele er wat geslaagde humor doorheen ("What's Home Alone?") en er zit een aantal leuke vondsten in, zoals de muziekkeuze (leitmotif "I got 5 on it") en de scene met het smart home system. Als horrorfilm had het enger gekund, als geheel vond ik het redelijk.