Us (2019)

Horror / Mystery

geregisseerd door Jordan Peele
met Lupita Nyong'o, Winston Duke en Elisabeth Moss

Een moeder en vader vertrekken met hun kinderen naar een strandhuis om lekker te kunnen ontspannen met vrienden. Wanneer de avond valt, krijgen ze bezoek van onuitgenodigde gasten. De rust die heerste verandert al snel in een hoop spanning en chaos.

avatar van Rodger
Prima horror, een beetje vreemd maar toch wel goed...
Er hangt een bepaalde spanning, en mysterie.. en dat is het wat het goed maakt.
3.0 ***

avatar van K. V.
Deze film eens geprobeerd en vond het wel een goeie film. Mysterieus, spannend en soms zelfs een beetje grappig. De cast deed het goed en de film zag er prima uit. Het verhaal verveelde ook niet.

avatar van Kakihara
Slechte film ! Het eerste half uur is nog goed daarna gaat het snel downhill. Het verhaal is niet boeiend en de familie doet vreemde handelingen in de situatie waarin ze zich bevinden , de vader is echt een irritante papzak ! Kinder horror noem ik dit ! Alle moorden worden heel onduidelijk gefilmt , van ver of ze trekken de camera weg als de actie van dichtbij is. Ik zal deze film snel vergeten !

avatar van KingJ
rare, maar naar mijn idee toch wel goede en originele film
zeker geen ‘standaard’ horror.... en dat is wel een compliment!

avatar van mcdaktari
Er zit dacht ik weer een nieuwe film van Jordan Peele aan te komen, "Candyman".
Of het ook echt een film van hem is weet ik niet zeker, maar hij heeft er iig wel aan meegewerkt. Wat ik van de trailer zag beloofd het weer een aardige film te worden. Ik kijk echt uit naar deze nieuwe horror film die ergens in 2021 uitkomt.

avatar van DjFrankie
Mooi verhaal, gastrolletje van Offred - Elisabeth Moss , een goed einde en een goed begin. Wat wil je nog Alleen het middenstuk werd me op een gegeven moment iets te lang. Maar prima horror deze, een van de betere van de ltste tijd.

avatar van eRCee
mjk87 schreef:
Ik kan hier zo m'n review van Get Out neerzetten, want ik vind er eigenlijk hetzelfde van. Peele is echt wel een prima regisseur met enkele goede ideeën, vol ritme geschoten met een zalige muziekkeuze en enkele leuke shots. Ook het begin kent genoeg aan spanning, maar dan zo halverwege laat hij het allemaal weg glippen. Ik vond de uiteindelijke inhoud ook wat vergezocht, zelfs al is het ongetwijfeld metaforisch bedoeld, op een basisniveau in de film moet het wel geloofwaardig blijven. Maar de film is ook niet echt spannend meer en wordt vanzelf een beetje saai zelfs, ondanks ook dan weer enkele losse goede momenten (die balletscène met muziek). De twist op het eind vond ik echt te flauw voor woorden. 3,0*.

Eens hiermee, al vind ik Get Out wel iets sterker. De laatste twist ligt zo voor de hand en voegt zo weinig toe, dat je het als regisseur eigenlijk aan je stand verplicht bent om hem níet te gebruiken.

avatar van ValAktaion
Zo slecht als Get Out goed was. Zodra de dubbelgangers beginnen te spreken verliest de film alle spanning en potentie. Peele faalt hier dramatisch als regisseur. Dat het script met de minuut dommer wordt helpt ook niet en zou ook een vakkundig geschoten film uiteindelijk de nek om hebben gedraaid - maar in Us gaat het zoals gezegd al veel eerder mis. Alle bespiegelingen over hoe Us (US) kritiek levert op het politieke en sociale klimaat in het huidige Amerika ten spijt - dit is slecht op alle vlakken. 1,5*

Als fan van Key & Peele en na het verschijnen van Get Out op Netflix, wou ik natuurlijk Us zien. Blijkt dat de DVD gewoon in mijn plaatselijke bib op mij lag te wachten, wat wil een mens nog meer?

Alweer werd ik meteen in het Jordan Peele universum gezogen met de in mijn ogen leuke openingsscène. Je gaat meteen op zoek naar de details, waarvan je weet dat Peele ze overal verstopt. De 11 11 verwijzingen liggen er duidelijk op, maar er zijn er nog wel, ook meer subtiele. Het is een ding geworden voor deze regisseur, de man heeft dus duidelijk aandacht voor een eigen stijl, wat ik zeer lovenswaardig vind.

Daarnaast spat de muziekkeuze natuurlijk telkens weer van het scherm. Leuk en herkenbaar voor iemand van mijn generatie, maar ook thematisch goed gekozen. Denk maar aan The Beach Boys die vervangen worden door NWA wanneer de zwarte familie het huis overneemt van de blanke Thethered clan. . En uiteraard verdient de balletscène een dikke pluim, alles klopt daar...

... qua muziekkeuze dan toch. Want er zijn wel wat toch wel manco's aan het verhaal van de film en ook in die scène:
- waar halen de Thethered al die kostuums vandaan?
- hoe komen de Thethered aan kinderen? Worden die ook gekloond? Maar de film vertelt dat het project generaties geleden stopgezet werd, hoe blijft dat dan draaien?
- Verschillende messteken van de ene doen niets, één actie van de andere doodt de tegenstandster?

Jammer jammer jammer, want deze film had alles om een +4* te zijn. Geweldige acteerprestatie van Nyong'o, de gruwel en humor mengeling wanneer de kinderen het huis van de vrienden doorlopen, zoals gezegd de muziek en natuurlijk als kers op de taart de finale boodschap van de slotscène: We are them, they are us. Dat laatste kan je zo op tig facetten van de samenleving gieten.

Maar door de al te grote gaten in het verhaal, en de onherroepelijke vergelijking met Get Out, kom ik niet verder dan 3.5*. Maar ik kijk hartstochtelijk uit naar film 3 van Jordan Peele, dat zou wel eens een giga-topper kunnen worden.

avatar van Left4Dead
Aardig gedaan alleen repeterend, wel origineel. Ach ik heb me er mee vermaakt maar erg sterk kan ik het niet noemen. De tegenstanders lijken eerst aardig slim te zijn, om later als achterlijken te keer te gaan.
Get out was een stuk beter.

3**, niet een film die ik weer ga zien.