Us (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Jordan Peele
met Lupita Nyong'o, Winston Duke en Elisabeth Moss

Een moeder en vader vertrekken met hun kinderen naar een strandhuis om lekker te kunnen ontspannen met vrienden. Wanneer de avond valt, krijgen ze bezoek van onuitgenodigde gasten. De rust die heerste verandert al snel in een hoop spanning en chaos.

avatar van IH88
“They look exactly like us. They think like us.”

Knappe tweede film van Jordan Peele. Us is niet zo goed als Get Out, maar de sterke punten van die film zijn ook hier weer aanwezig. Het creëren van een ijzingwekkende sfeer, de combinatie van horror en humor, de fantastische muziekkeuzes en de perfecte casting… Peele weet hoe je een horrorfilm moet maken.

Nyong’o, Duke, Moss en de jonge Wright Joseph, ze zijn allemaal fantastisch op dreef. Minpunt van de film is dat Peele misschien zijn maatschappijkritische boodschap iets duidelijker en beter had kunnen verwerken in het script, maar dat is een klein minpunt. Films die het allemaal niet voor de kijker uitspellen kan ik altijd wel waarderen, en dan krijg je er alle sterke punten van Peele als regisseur nog bij.

avatar van wendyvortex
Yes, overtreft Get Out zelfs wat mij betreft, ontzettend mooi gefilmd ook allemaal. Jordan Peele lijkt momenteel de nieuwe M. Night Shyamalan ... hopelijk gaat ie niet zo zwalken, want dan kunnen we hier de komende jaren nog veel plezier aan beleven.

Uitstekende film waarin een gezin onderweg is naar een strandhuis, maar de moeder heeft zo haar bedenkingen. Een origineel verhaal met ook een goeie twist op het einde. Spannend en hier en daar best creepy maar soms ook grappig (die twee gaan hier echter prima samen). Het ziet er allemaal vrij strak uit en de cast heeft ongetwijfeld veel plezier gehad met de dubbelrollen.

cantforgetyou schreef:
In het begin is de film spannend en worden er mooie plaatjes geschoten. De kermis aan de kust en de spiegel attractie etc. Zien er mooi uit. Als de familie bezoek krijgt wordt het zelfs griezelig. Maar hoe meer je te weten komt over de bezoekers. Hoe saaier de film wordt. Naar het einde toe is er geen bal meer aan. Jammer. Want de film begint krachtig.

Precies mijn gedachten over deze film!

2,5 *

avatar van Boeikens
Home Invasion van een andere orde.

Persoonlijk verkies ik toch de wat klassiekere versie.
De opbouw, misschien wat traag, is verder best ok en sfeerrijk. Het verhaal trok me zo wel nog aan en met het plotse bezoek aan de deur was ik klaar voor het actievere deel van het verhaal. Maar die wending naar een hele wereld van schaduwmensen, ieders tweeling die onder de grond leeft... Neen, dat was niet m'n ding en deed al mijn verdere verwachtingen teniet.