Us (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door Jordan Peele
met Lupita Nyong'o, Winston Duke en Elisabeth Moss

Een moeder en vader vertrekken met hun kinderen naar een strandhuis om lekker te kunnen ontspannen met vrienden. Wanneer de avond valt, krijgen ze bezoek van onuitgenodigde gasten. De sereniteit die heerste verandert al snel in een hoop spanning en chaos.

• vanaf woensdag 24 juli te koop op dvd en blu-ray

Het eerste uur is pretty awesome, maar zo gauw Peele de boel gaat lopen verklaren en uitleggen verlies je zo goed als alle spanning. En dat einde had prima gepast in een jaren '90 film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Eventuele enigma’s.

Regisseur Jordan Peele, die verdienstelijk debuteerde met de griezelfilm Get Out, komt hier met een bovennatuurlijk verhaal op de proppen. Wie houdt van de Black Mirror reeks of wat ouder is en The Twilight Zone vroeger vermakelijk vond, zal zich geen buil vallen aan Us. De fans van de filmmaker zijn eerste prent wellicht wel. Want dit is totaal iets anders.

Waar zijn debuut voor velen verrassend was, zal ook hier voor menigeen het mysterie het sterkst werken. Want wat is er aan de hand? Volslagen gekte die de regisseur al met zijn openingsteksten over tunnels en gangen tracht te verklaren en waarbij hij op het einde al helemaal uit de bocht vliegt. Met een twist die te slap voor woorden is. Gelukkig is de rest net leuk genoeg.

Het heeft verder weinig meer om het lijf dan een 'home invasion flick' met sciencefictionrandje. Door het allemaal mooi in beeld te brengen en een enigszins raadselachtige introductie te geven, zou je bijna alle clichématige horrorgekte die erop volgt willen slikken. Alleen al vanwege het mysterie dat erachter zit. Goed gedaan dus. Sowieso technisch gezien kundig en vanwege het hoge tempo voldoende vermakelijk. De eventuele enigma’s dekken de slappere scènes en voorspelbaarheid helaas niet volledig af.

***

Met dank aan Paramount voor het recensie-exemplaar.

avatar van Collins
In de eerste helft van de film lukt het regiseur John Peele goed om met behulp van sounddesign, muziek en suggestief camerawerk een angstaanjagende atmosfeer op te bouwen. Door een langzame opbouw met wat verontrustende gebeurtenissen, ontstaat een aangename spanningsboog.
Gaat dus goed. Daar komt nog bij dat de loop van het verhaal moeilijk is te voorspellen. Peele strooit niet ruimschoots met horrorclichés. Het resultaat is een film die erg ondoorzichtig is. Een film waarin je nu eens niet het verloop tot in het detail kunt voorspellen. Het voelt fris. En dat is in horrorfilms van de afgelopen jaren wel eens anders.
De film gaat lekker. Het verhaal is spannend en oorspronkelijk. De camera doet de goede dingen. De acteurs zijn goed bezig. Alles deugt eigenlijk, zo constateerde ik na ruim een uur film. Wat kan er nu nog fout gaan? Niks toch.
Eh, dus wel. Opeens slaat de film een hele andere richting in. Beetje moeilijk uit te leggen, maar de film kiepert van suspense, mysterie en home invasion naar een film die wel wat heeft van een humoristische variant van een zombieachtige versie van Invasion of the Body Snatchers. De film verlaat het subtielere pad en gaat voor een variatie aan stijlen die zorg draagt voor het verdwijnen van de zorgvuldig opgebouwde griezelige atmosfeer. Zonde.
Wat rest is een mix van horror en komedie, maar dan als losstaande componenten. Althans zo ervoer ik het. De mix is er eigenlijk amper. De samenhang tussen beide ontbreekt. De film gaat niet verder als rasechte horrorcomedy, maar als serieuze horror waarin af en toe een momentje is ingeruimd voor een humoristisch stukje film. En dat werkt afleidend en slaat niet aan.
Interessanter wordt het dus niet, maar de onvoorspelbaarheid van het verhaal die zojuist al even werd gememoreerd, is er wel zeer bij gebaat. Ik had de rit naar de afloop niet op voorhand kunnen inkleuren. Het is geen fantastische rit, maar wel degelijk een verrassende rit.
Kom ik meteen bij een ander puntje van kritiek. En dat betreft de interpretatie van de toeschouwer. Die vreugde wordt de toeschouwer niet gegeven. De film vult alle open plekken gemakshalve alvast in, zodat gemijmer en gedebatteer na afloop niet nodig zijn. De film laat geen vraag onbeantwoord. Ook de slotakkoorden zitten potdicht. Hou ik niet van.
Erg jammer, maar het zij zo. Scheelt weer tijd. Tijd die besteedt kan worden aan een andere film bijvoorbeeld.

avatar van Jurado
SouthamptonFC schreef:
Wat een bagger. 0.5 *

Ja sjemig, leg dan ook uit waarom?

avatar van Jurado
huiguh schreef:

Zou kunnen, maar op deze manier komt de regisseur er wel erg makkelijk mee weg

Red is ook de enige van de "ondermensen" die kan praten, al is het gebrekkig. Addy kon in haar jonge jaren niet praten en heeft altijd gehoord dat ze verdwaald was. Niet een moeilijke twist maar wel een goed bedachte.