Us (2019)

Horror / Mystery

geregisseerd door Jordan Peele
met Lupita Nyong'o, Winston Duke en Elisabeth Moss

Een moeder en vader vertrekken met hun kinderen naar een strandhuis om lekker te kunnen ontspannen met vrienden. Wanneer de avond valt, krijgen ze bezoek van onuitgenodigde gasten. De rust die heerste verandert al snel in een hoop spanning en chaos.

avatar van IH88
“They look exactly like us. They think like us.”

Knappe tweede film van Jordan Peele. Us is niet zo goed als Get Out, maar de sterke punten van die film zijn ook hier weer aanwezig. Het creëren van een ijzingwekkende sfeer, de combinatie van horror en humor, de fantastische muziekkeuzes en de perfecte casting… Peele weet hoe je een horrorfilm moet maken.

Nyong’o, Duke, Moss en de jonge Wright Joseph, ze zijn allemaal fantastisch op dreef. Minpunt van de film is dat Peele misschien zijn maatschappijkritische boodschap iets duidelijker en beter had kunnen verwerken in het script, maar dat is een klein minpunt. Films die het allemaal niet voor de kijker uitspellen kan ik altijd wel waarderen, en dan krijg je er alle sterke punten van Peele als regisseur nog bij.

avatar van wendyvortex
Yes, overtreft Get Out zelfs wat mij betreft, ontzettend mooi gefilmd ook allemaal. Jordan Peele lijkt momenteel de nieuwe M. Night Shyamalan ... hopelijk gaat ie niet zo zwalken, want dan kunnen we hier de komende jaren nog veel plezier aan beleven.

Uitstekende film waarin een gezin onderweg is naar een strandhuis, maar de moeder heeft zo haar bedenkingen. Een origineel verhaal met ook een goeie twist op het einde. Spannend en hier en daar best creepy maar soms ook grappig (die twee gaan hier echter prima samen). Het ziet er allemaal vrij strak uit en de cast heeft ongetwijfeld veel plezier gehad met de dubbelrollen.

cantforgetyou schreef:
In het begin is de film spannend en worden er mooie plaatjes geschoten. De kermis aan de kust en de spiegel attractie etc. Zien er mooi uit. Als de familie bezoek krijgt wordt het zelfs griezelig. Maar hoe meer je te weten komt over de bezoekers. Hoe saaier de film wordt. Naar het einde toe is er geen bal meer aan. Jammer. Want de film begint krachtig.

Precies mijn gedachten over deze film!

2,5 *

avatar van Boeikens
Home Invasion van een andere orde.

Persoonlijk verkies ik toch de wat klassiekere versie.
De opbouw, misschien wat traag, is verder best ok en sfeerrijk. Het verhaal trok me zo wel nog aan en met het plotse bezoek aan de deur was ik klaar voor het actievere deel van het verhaal. Maar die wending naar een hele wereld van schaduwmensen, ieders tweeling die onder de grond leeft... Neen, dat was niet m'n ding en deed al mijn verdere verwachtingen teniet.

avatar van Phantasm
Prachtig gemaakt met een leuk bedacht verhaal.

Wat een irritatie! Echt zo'n film dat mensen niets doen als ze wel wat moeten doen en andersom. Ook zie je op een gegeven moment alles van tevoren aankomen. Alleen op het eind was er dan nog even de verrassing in het verhaal.
Ik heb trouwens ooit een film gezien waarin dezelfde vreemde geluiden werden gemaakt door mensen (was dat nou een zombiefilm?) Ik kan er ff niet opkomen, maar misschien schiet het me nog te binnen.

avatar van CellarDoor
Waardeloos dit.

Zeer onrealistische manier van handelen hoofdpersonages (los van eventuele fictieve aspecten van de film) is mateloos irritant. Dat zorgde eigenlijk al vrij snel voor een verminderde aandachtspanne van mijn kant. Toen de shadows geluid begonnen te produceren begon het eigenlijk een beetje op m'n lachspieren te werken. Als dat eenmaal bereikt is bij een horror, dan blijft er niet veel meer overeind.

Ik zie hierboven nog een paar keer 'mooie beelden' voorbij komen. Beelden waren wel ok, maar het camerawerk was verder gewoon erg straight-forward.

Kortom: verspeelde kijktijd.

avatar van Duke Nukem
Het eerste wat mij opvalt is hoe irritant die vader is. Maar het begin van de film ziet er wel mooi uit, vooral aan het spiegelpaleis op de kermis, dus ik bleef verder kijken. Het wordt echter nooit scary. Het lijkt soms zelf meer op een komedie, met die domme reacties van het gezin. Bijvoorbeeld als de indringers in de oprit van hun huis staan en de vader zegt: "Huh, who is that? Oh, it's just a family standing outside. Ya'll scared of a family? It's probably the neighbours." En dan de vader van het andere gezin: "Maybe it's a squirrel?"

Waarom is het gezin zo bang van de indringers, eens ze hen aanvallen? Ze hebben enkel een schaar als wapen. De vader laat zich zomaar zijn baseball bat afpakken. En eens de indringers binnen zijn, doen ze alles wat hun gevraagd wordt zonder terug te vechten. De handelingen van de mensen in deze film zijn zo onlogisch dat het storend werkt. En dan dat 'opzwepende' muziekje eronder en de vreemde manier van praten van die indringers-vrouw en het zombieachtige gekreun van die man. Het is allemaal te belachelijk voor woorden.

Get out vond ik prima. Deze was ook niet slecht. Ik haak echter af op de plot. Waarom neemt red (ik zal haar hier de 'echte' mens noemen) wraak op iedereen. Die man en kinderen hadden toch niks misdaan? Wat ik dan weer wel beter kan plaatsen is dat Adelaide (de schaduw) wroeging lijkt te krijgen en het meisje dat in de boom hangt niet kan doden, net zoals wanneer de jongen in het vuur loopt. Het zijn immers haar 'echte' schaduwverwanten. Mogelijk zie ik dingen verkeerd maar het werkte niet bij mij. Niettemin genoten van de rest.

avatar van Boneka
De laatste film van het jaar is US geworden. Na Get Out opnieuw geen echte horror. Daarvoor mis je gewoon teveel spanningsmomenten. Schrikmomenten zien we al helemaal niet. Zo is deze US ook niet meer dan een zeer mooie sfeervolle thriller geworden met horrorachtige momenten. De muziek valt hierbij ook een beetje uit de toon. Er had hier en daar meer gespeeld mogen worden met muziek en beeld om het spanningsveld te vergroten. Pas de deux werd subliem gemaakt in de extra's, maar die zien we helaas matig en in vlagen terug in de film zelf. Die hele dans met muziek erbij had ik een absolute meerwaarde gevonden. Daarbij wil Jordan Peele ook weer teveel laten zien. Die kring of lijn met rode mensen had voor mij niet gehoeven. Krijgen we op het eind nog een keer te zien in de aftiteling. Ook al die dode mensen in het stadje en op het strand. Ik zou zeggen KNIP het eruit met die schaar. Peele had de film kleiner moeten houden en zich moeten spitsen op het gezin en hun vriendenkring. Het leidt de film zodoende een beetje af.

Het idee is verder goed. Hij heet US, maar had ook Copy kunnen heten of Double. Double without Soul. Het woordje US vind ik niet echt slaan op deze film die overigens wel goed begint. Zoals gezegd ziet alles er ook heel erg mooi uit. Zoals op het eind bij die roltrap. Het wordt helaas wat verpest met zombie achtige personen die soms wat vampierachtige trekjes hebben. Beste rol vind ik die van Shahadi Wright Joseph die Zora speelt. Opvallend hier ook weer dat ik in de extra's beelden heb gezien die er veel indrukwekkende uitzagen dat in de final versie. De rol van de mooie "Adelaide" is goed, maar haar ware achtergrond had beter belicht kunnen worden.

Zo had deze film echt een stuk beter kunnen uitvallen. Een "horror" met de nodige plussen en minnen.

Staat niet in het overzicht, maar te zien op Prime met NL ondertitels op dit moment, verrassend genoeg!

avatar van notsub
Met Get Out in het achterhoofd had dit een positieve verrassing kunnen worden, maar de tendens leek de andere kant op te gaan. Helaas, het viel me tegen. Het begin en eind waren zeker de moeite waard, maar op het strijdtoneel tijdens het lange ongeloofwaardige middenstuk werd nergens echt spannend. Angsthazen veranderen in koele killers ??? Het concept bleef me best vaag en vergezocht. Nee, gelukkig werd de film nog gered van een onvoldoende door het mooie slotakkoord.

Spannend of griezelig wordt de film geen moment, maar heeft wel veel afwisseling waarbij je
van de ene situatie valt in de andere, vooral in het begin door de verdeling van de vier gezinsleden
die worden uitgedaagd elk voor zichzelf om een oplossing te zoeken. Met ook best wel intrigerende,
geheimzinnige invalshoeken, maar toch ook weer niet echt overtuigend. De regisseur probeert
duidelijk weer iets aparts neer te zetten, getuige onder andere de enscenering op het laatst in de film,
sfeervol bij die scene met al die konijnen, maar mis je uiteindelijk toch een zekere flair en heeft
de film vooral als effect dat je naar iets amusants zit te kijken in plaats van spannende horror.
Voor mij in ieder geval niet van Get Out niveau.

avatar van alexspyforever
Er zijn enkele meningen waar ik me wel mee kan aansluiten zoals die van joolstein en die van Collins. Ik had al zo mijn twijfels bij deze film aangezien de regisseur zijn voorgaande film (get Out) me niet echt kon bekoren. Dat was er een met een duidelijk politieke boodschap die wat mij betreft nogal contradictorisch was. Maar kennelijk wist Peele de nodige sponsors aan te trekken om zijn boodschap op het witte doek over te brengen. Het leek allemaal erg slim en origineel maar deed net iets teveel aan The Stepford Wives denken.
En ook Us die zich op het eerste zicht aandient als een home invasion film, blijkt zijn mosterd te halen bij een klassieke horrorfilm The INvasion of the Body Snatchers. het lijkt allemaal ingenieus in elkaar te zitten maar hoe meer je erover gaat nadenken klinkt het allemaal wel vergezocht. Maar als het hele gebeuren (wederom) als één grote metafoor moet worden gezien dan kan je natuurlijk alles gaan verklaren. Wel knap dat je dat kan, maar ik vind het uiteindelijk te makkelijk scoren. Ik heb het al eerder gezegd maar dit soort politieke en maatschappijkritische boodschappen kan ik echt wel missen in mijn favoriete genre. Peele net als Aster lijken me geschikter voor de pure dramafilms. Om op een positieve noot te eindigen, zeer sfeervolle openingsscène.

avatar van mikey
alexspyforever schreef:
The Stepford WivesThe INvasion of the Body Snatchers.
Die films gaan min of meer ook over doppelgangers. Maar ook weer niet: daar worden mensen ingewisseld door replica's. Maar dit gaat echt over dubbelgangers. Een doppelganger kom je echt tegen, en zet vervolgens je wereld (en je kijk erop) op zijn kop. Omdat zijn aanwezigheid niet te verklaren is.

avatar van alexspyforever
mikey schreef:

Dat zal volgens mij wel kloppen, maar hier vond ik het ver gezocht en ook weer te politiek/maatschappijkritisch geladen. Bij die andere films vond ik het veel geslaagder.

avatar van Gustav von swaffelstein.
een film die alle kanten uitwaaierd...

Gustav von swaffelstein. schreef:
een film die alle kanten uitwaaierd...

Net zoals je leuke en origineel gevonden naam, waar ik om moest lachen bij het zien ervan

avatar van DiDa
Leuk stuk over hoe deze film in elkaar steekt en wat er achter zit

Dualiteit als thema: Jordan Peele’s vage horror 'Us' uitgelegd - thescreenlife.nl

avatar van mikey
En let op spoilers. Stukje alleen lezen als je de film al kent.

avatar van princesspeach
Nou nou puin. Meer verwacht aangezien de score ook. Hele film blijft het onduidelijk en erna ook. 2 sterren voor de humor

Ff re. Aanvulling ; na artikel te hebben gelezen begrijp ik m toch wel voor zover hij Te begrijpen is. ik moet wel wennen aan het boven of ondergrondse gebeuren, okay iedereen heeft een kloon maar die moet dan debiel zijn in de boven/onderwereld? & herrinerdd Abby zich dan helemaal niks van dat zij eigenlijk niet van deze planeet is..

avatar van barcam
Zeer bizar verhaal maar toch terug geslaagde film van Jordan Peele.
Ook humor is welkom om de boel wat minder duister te maken.
Niet te veel nadenken over het verhaal en genieten van deze visueel prachtige film met top acteerwerk.

In een woord BELACHELIJK!!... Film wekt alleen maar irritatie op zeker dat binnenstebuiten praten van de duplicat vrouw. Heb de film met pijn en moeite uitgekeken! GET OUT laat ik dan ook graag schieten!
1* voor de moeite!

Beseft men wel waarom Red zo raar praat? Ze is door Adelaide gewurgd toen ze ruilden van plek. Haar stembanden zijn kaduuk.

avatar van sinterklaas
Ik lees hierboven dat Jordan Peele nog wel eens de nieuwe M. Night Shalmayan kan worden. Dat kan je bijna zeker wel zeggen ja.

Get Out heeft me in 2017 behoorlijk verrast. Een associatieve geschiedenisvertelling of een verwijzing naar... gegoten in een zeer origineel en modern jasje. De sfeer... het acteerwerk... de verborgen boodschappen. Wat mij betreft een nieuw hoofdstuk in de filmgeschiedenis.

Wat maakt Peele van Us?

Us is ook een prachtige concept, en het mindfuck gehalte is hier weer hoog. Echter kon ik helaas bij deze film wel een beetje raden hoe het zou eindigen... en ik zat er niet ver naast. Maar dan hebben we nog niet de talloze elementen benoemd die Peel hier gebruikt.

We volgen een gezin die in een stationwagen de heil zoeken aan de kust om daar de zomer door te brengen. Aan het strand maken ze kennis met de blanke buren en de twee tienerdochters, die zich in de American Dream modus hebben laten storten en die avond slapen ze hun eerste nacht in het vakantiehuisje. Waar optimistische vader, in zichzelf gekeerde zoon en puberende dochter in de vakantiestemming proberen te komen, lijken we ondertussen ook van doen te hebben met een overbezorgde moeder. De overbezorgdheid lijkt terecht te zijn als er die nacht een gezin op hun erf staat. Een gezin die als twee druppels water op de hunne lijken.

Ik moet zeggen, die blikken, die lege emoties en dan voornamelijk die stem van de dubbelganger van de moeder; ze bezorgden me kippenvel. En dan is dat nog lang niet het enige. Ze schijnen er uitgesproken sadistische trekken op na te hebben en de plannen die ze met de familie hebben beloofd weinig goeds.
Een kat en muis spel begint.... en lijkt te eindigen.... maar dan beseffen ze nog niet dat de echte ellende nog moet starten.

Want waar zijn we in godsnaam in beland? Is het een virus; met klonen te verstaan? Een alternatieve wereld die de huidige gaat over nemen? De film lijkt wel met het moment steeds gekker te worden, net zoals Get Out.

Onvergetelijke momenten ook; neem bijvoorbeeld die Fuck the Police-scene. Maar ook dat zoon en dochter zich om gaan zetten in wraakzuchtige moordmachines... om te overleven, en die scene dat dat die Jason zijn dubbelganger het vuur in laat lopen.

Maar al gouw lijkt het dweilen met de kraan open te zijn. De uitkomst is wel erg onverwachts.... ook al wist ik wel dat de rollen van een sadistische kloon ongemerkt zou worden verwisseld met de echte personage.

Overduidelijk is Jordan Peele hier ook aardig geïnspireerd geraakt door Funny Games. Die vogelvlucht van dat autorit in het begin; onderweg naar de vakantiebestemming, die golfclub, die vakantiehuis aan de pier.

Ja, dit was weer een sterke en verrassende film van Peele, hoogstwaarschijnlijk ook met een politiek sausje omtrent de rassenonderverdeling in Amerika. Eindelijk is dat ook niet op zo'n zeikerige, belerende, ultralinkse manier gedaan.

avatar van Hannibal
Ik keek hier behoorlijk naar uit, vooral door de fantastische cast en omdat de recensies niet heel onaardig waren, maar het was helaas toch wel een tegenvaller. Niets te klagen over de cast trouwens: Lupita Nyong'o en ook zeker Elizabeth Moss (wat kan zij heerlijk evil kijken!) voldeden ruimschoots aan mijn verwachtingen. Ik vond het jammer dat ook hier de horror-cliché's weer eens niet achterwege konden blijven. Van het bang kijken in plaats van gewoon wegrennen tot het gevaar onnodig opzoeken, het zat er allemaal in. Het probleem wat ik hiermee heb is dat dit mij gaat irriteren. De plot-twist aan het einde was op zich leuk, maar slecht uitgewerkt. Het schijnt dat haar zoontje op de hoogte is van de gedaantewisseling van moeder (las ik op IMDb) en dat dat de reden is dat ze elkaar zo aankijken aan het einde, maar hoe hij dit kan weten is me nog steeds een raadsel. Waarschijnlijk heb ik iets gemist. Het idee is leuk, maar het is volkomen onduidelijk waarom dit allemaal gebeurt. Ik heb me wel vermaakt, maar dat was het dan ook wel. Jammer.

Blijf een beetje met een dubbel gevoel zitten. Acteerwerk, diverse scenes en het verhaal waren over het algemeen best wel OK. Maar is zat niet op het puntje van mijn stoel. Dat verwacht ik van goede horror! Daarnaast bleef ik ook met teveel vragen zitten. Moet allemaal niet te moeilijk worden. Bijvoorbeeld die scharen. Waar komen die vandaan, waarom werden die gebruikt en hoe waren ze eraan gekomen. Misschien denk ik dan te ver na, maar dat moet voor mij wel voor de hand liggen.

avatar van Nicolage Rico
wendyvortex schreef:
de nieuwe M. Night Shyamalan ... hopelijk gaat ie niet zo zwalken

Daar is hij bij zijn tweede film reeds aan begonnen. Peele, welteverstaan.

avatar van Kondoro0614
“They look exactly like us. They think like us. They know where we are. We need to move and keep moving. They won't stop until they kill us... or we kill them.”

Ook dit tweede werk van ‘Jordan Peele’ wist mij zeer zeker te interesseren want wederom weet hij een horrorfilm neer te zetten die eigenlijk buiten de lijntjes valt: alles is erg vreemd maar voelde ook zo voor mij als kijker erg ongemakkelijk maar ook heel angstig, de sfeer in de film is heerlijk pittig en duister en dat nam ik best goed op. Fantastische sfeer is er dus gecreëerd en daar kwam de film aardig positief uit. De film begon echter toch wat traag, en soms best irritant met dat dramatische gedoe van de moeder van het gezin, wat later duidelijk was waarom ze zo angstig was als haar zoontje uit zichzelf weg liep.

De film kent een geweldige afwisseling tussen vrij serieuze thriller scenes en de wat komische scenes. De komische scenes moeten dan wel wat later volgen in de film, zeker deze onderliggende grappen kon ik best waarderen en ik moest er ook wel aardig om lachen. Er is genoeg horror in de film, het ‘afslachten’ is dan soms wat minder, ook zeker de hoeveelheid moorden was perfect. Het moest echter allemaal even op gang komen.

Zoals ik al zei, de film begint soms toch wel wat slap, echt dat je sowieso na een half uur pas de spannendere kant op komt, de inleiding in de film is ontzettend en soms wat lastig. Echt ingewikkeld is het nergens maar je moest de connecties wel kunnen leggen. Nu ben ik erg slecht soms daar in, en ook zeker om te geen wat nou precies de achterliggende gedachten van deze ‘doppelgangers’ (deze term geschreven als ‘Doppelgänger’ heb ik leren kennen door de reacties hier, waarvoor: dank.) waren. Er werd constant een man in beeld gebracht met Jeremiah 11:11 bij zich, dit moest wel wat in het geloof betekenen, alleen ben ik totaal niet gelovig in het christendom (ik ben meer fan van de Pagan kant) dus ik weet niet waar het voorstaat, is de film nou opgebaard uit iets gelovig of is het meer een maatschappelijke creatie?

De soundtrack vond ik wel leuk, het nummer ‘I Got 5 On It’ vond ik erg leuk, best een tof hip-hop nummertje. Dit nummer (origineel van de groep ‘Luniz’) was trouwens nog heel mooi verwerkt door de muzikant ‘Michael Abels’. Overigens wel een erg leuk stukje in de film, wederom erg sfeervol.

Dus ja, ik heb me uitstekend weten te vermaken met deze film. ‘Peele’ weet weer te overtuigen en het was een geslaagde zit. Ik was ooit begonnen met deze film toen hij net gereleased was en keek hem toen met een paar kameraden. Ik had hem niet afgekeken en nooit de zin gevonden hem weer overnieuw te kijken, gelukkig kon ik me vrij weinig nog herinneren van de film, alleen het stukje waar de tweede familie word afgeslacht wist ik nog dat was het.

avatar van Rodger
Prima horror, een beetje vreemd maar toch wel goed...
Er hangt een bepaalde spanning, en mysterie.. en dat is het wat het goed maakt.
3.0 ***

avatar van K. V.
Deze film eens geprobeerd en vond het wel een goeie film. Mysterieus, spannend en soms zelfs een beetje grappig. De cast deed het goed en de film zag er prima uit. Het verhaal verveelde ook niet.