ad

Met onder meer: Lupita Nyong'o, Winston Duke en Shahadi Wright Joseph

Releasedatum: 14 maart 2019

Over Us

"Watch yourself"

Een moeder en vader vertrekken met hun kinderen naar een strandhuis om lekker te kunnen ontspannen met vrienden. Wanneer de avond valt, krijgen ze bezoek van onuitgenodigde gasten. De rust die heerste verandert al snel in een hoop spanning en chaos.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Rayne Thomas / Eartha

avatar van remorz

remorz

Teleurstellend.

Iets te weinig inzicht in het hoe en waarom voorkwam dat ik meteen meegenomen werd in de spanning. Het vernuft van de onthulling moet dat goed maken, maar dan heb ik al een goede anderhalf uur erop zitten waar ik, als de spanning me niet pakt, dan een beetje droog de bedoeling en opzet van die spanning aanschouw.

Dat de film dat verweeft met een dosis humor die ik zowel inhoudelijk als qua timing niet kon plaatsen, helpt ook niet. Gegrepen door de spanning, snap ik dat de grapjes de nodige lucht geven. Is dat niet zo, komen ze wat vreemd en misplaatst over.

De tweede helft wordt duidelijk hoe de vork in de steel zit en blijkt alles toch in dienst te staan van een zogenaamde politieke meerwaarde. Het zorgt er bij mij niet voor dat de aanloop van los zand ineens verandert in een zorgvuldig gecomponeerd zandsculptuur. Er wordt zelfs zo specifiek op die onthulling(en) geleund, dat Peele zich toch wat veel vrijheden aanmeet als het om de invulling gaat. Niet alleen wat de menselijke factor in de totstandkoming van die onderwereld was; ook de verhouding bovenmens-ondermens is soms een-op-een, dan weer redelijk los-vast. Vooral omdat het ook gewoon echte mensen zijn, borrelen er bij mij dan toch veel praktische vragen op. Het hele hoe-dan wordt met de vrije hand ruw geschetst, omdat de politieke metafoor belangrijker is. Maar die metafoor werkt voor mij alleen als beide lagen kloppen, ieder stukje zijn antecedent heeft.

Wat rest is een sfeer die best pakkend en duister kan zijn - daarin ook wel gesteund door wat creepy imagery, gedoseerde belichting en een handvol mooie shots - maar uiteindelijk te wisselvallig om je volledig bij de lurven te pakken. Oh en ik vond de trailer zo briljant vormgegeven. Misschien heb ik me te veel verheugd en waardeer ik het de tweede kijkbeurt wat beter, maar velen lijken hier toch te popelen om het meesterstatus toe te dichten en dat zie ik er echt niet in. 2,5*

avatar van Basto

Basto

Fijne en originele film. Wel iets te lang en te veel verhaal. Al die set up en uitleg had veel minder gekund. En ook qua sfeer had het allemaal wat rauwer gemogen. Blijf daarom toch een beetje met een dubbel gevoel zitten. Origineel, maar ook een gemiste kans.

Toch wel 4*

avatar van De filosoof

De filosoof

remorz schreef:

Teleurstellend.

We verschillen van waardering maar deze kritiek kan ik wel goed plaatsen en is m.i. heel legitiem. Voor de een (ikke) weegt denk ik het idee van de film (dat briljant is) zwaarder dan uitvoering (die misschien steken laat vallen) dan voor de ander (jij).

avatar van loneranger

loneranger

Ik zou 'Us' niet een echt enge, maar meer een fascinerende en tegelijkertijd onderhoudende film willen noemen. Het is in elk geval meer dan zomaar een horrorfilm zoals bijvoorbeeld de 'Halloween', 'Friday the 13th' en 'A nightmare on Elmstreet' reeksen. Het gaat dieper dan eerdergenoemde slashers. Wat dat onderliggende precies is daar ben ik nog niet achter, en daar kunnen de meningen ook over verdeeld zijn. Misschien dat de mens zijn eigen ergste vijand is of de onderwereld ( wat niet zozeer staat voor criminelen maar voor armen) die in opstand komt tegen de bovenwereld (de rijken). Het verhaal volgt niet de geijkte paden zoals we die uit de meeste horrorfilms kennen maar verrast. Met de laatste twist word je alsnog even op het verkeerde been gezet. Deze film blijft nog wel even rondspoken in mijn hoofd. Een aanrader voor iedereen die van intelligente horror houdt.

Onderhond

Wel oké.

Net als Peele's vorige eigenlijk. Een filmpje waar een hoop leuke dingen inzitten, die best interessant is om een keer gezien te hebben, maar over de gehele lijn toch niet zo heel erg weet te overtuigen. En dan vooral omdat het in de kern eigenlijk redelijk hard faalt.

Ik begrijp niet zo goed waarom Peele zo graag horrorfilmpjes wil maken. Hij is duidelijk een aardig schrijver, heeft talent als het gaat om originele verhaaltjes, mysteries en humor, maar als horror regisseur stelt hij werkelijk niks voor. Als het gaat om het opbouwen van spanning, dan zijn z'n film gewoon niet goed genoeg.

Hetzelfde verhaal in deze Us. Het begin is best aardig, maar wanneer duidelijk is waar het naartoe gaat (en het mysterie dus langzaam verdwijnt) wordt het allemaal een stuk minder interessant. Duurt ook nog een heel eind tot het einde, dus daar had ook zeker wat in geknipt mogen worden. En ondanks dat er wat geslaagde grapjes voorbij komen, zitten die toch vaak in de weg van de sfeer.

Zo wordt het lastig ten volle van Peele's films te genieten. Zeker de moeite om een keertje te proberen, maar het resultaat is wat halfbakken. Volgende keer het horrorgebeuren toch maar een keer links laten liggen.

avatar van Basto

Basto

Hij is een beetje de Christopher Nolan van de horror film. Zijn ideeen en productie value zijn top, maar hij focust zich te veel op het duidelijk maken (uitleggen) van het verhaal, waardoor het geheel te lang, weinig spannend en sfeerloos is. Die hele kermissetting is nergens naargeestig.

Zonde.

avatar van alfredh

alfredh

Pfff. Wat een teleurstellende ervaring was me dit zeg. "Get Out " was wat mij betreft een spannende thriller/horror waarmee Peele zijn regietalent heeft bewezen. Hoog waren dan ook de verwachtingen maar helaas driewerf helaas. Dit was gewoonweg een banale slasher met geeuwverwekkende actietaferelen, misplaatste humor (als je het al humor kunt noemen) een antipathieke familie met zero chemie tussen de leden, matige acteerprestaties enz. Het leidt ook allemaal nergens heen. Wie zijn die Geketenden? Wat doen die konijnen daar? Waarom willen ze überhaupt hun counterparts overnemen? Wat doe Jeremiah 11:11 in dit verhaal? Hands Across America??? Jaja, ik weet het. De fans onder jullie zullen ongetwijfeld een slim antwoord hebben op bovenstaande vragen en opperen dat ik er niks van begrepen heb maar als een film er bij een eerste visie niet in slaagt zijn boodschap (of toch minstens een deel ervan) op een duidelijke, coherente, entertainende manier te communiceren, is hij simpelweg door het ijs gezakt . Nochtans heb ik geprobeerd met een open geest (en een kijkbagage van tienduizenden films) Us te benaderen maar ik voel er niks bij.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Eindelijk weer eens een film waar ik niet meteen na het zien wist wat ik er nu van vond.

Ik had geprobeerd zo weinig mogelijk over Us te weten, wat in het geval van een film als Us vrij essentieel is. Ik baalde al dat ik tijdens een eerdere bioscoopvertoning de trailer al te zien kreeg. Want Us werkt als geen ander als je totaal geen voorkennis hebt. Alsnog zit de film gelukkig vol verrassingen, Us is geen traditionele horrorfilm die loopt zoals je zou verwachten, telkens word je door Jordan Peele op een ander spoor gezet. Dat maakt de film op zijn minst enorm intrigerend. Was zijn fenomenale regiedebuut Get Out al een frisse horrorfilm, die was in vergelijking relatief eenvoudig en duidelijk in opbouw. Us is een stuk minder voorspelbaar, je blijft gissen tot het einde wat er gaat gebeuren. Een fijne gewaarwording.

Verder weet je met de achtergrond van Peele dat de film momenten van humor zal bevatten, maar gebaseerd op de trailer had ik toch vooral een serieuze horrorfilm verwacht. Dus dat de film veel meer humor - een stuk meer dan in zijn regiedebuut - bevat, was al verrassend. De personages zijn erg leuke figuren en de cast is voortreffelijk, de vier hoofdpersonen zijn ijzersterk en de dynamiek binnen het gezin werkt goed. Peele is niet overal even subtiel, zo zijn de vrienden van hoofdpersonen Adelaide en Gabe heerlijk overdreven rijkelui, met onder meer een rol van Tim Heidecker uit de sketchshow Tim and Eric. De film bevat, zelfs als de spanning toeneemt, grappen die niet zouden misstaan in een komische sketch. Tegelijkertijd houdt Peele de boel spannend. Wat dat betreft is Us een bijzondere horrorkomedie met een toon en balans tussen horror, humor en drama die je niet heel vaak ziet.

Us kakt misschien een tikkeltje in als het mysterie gaandeweg naar de achtergrond verdwijnt, maar het blijft gelukkig allemaal sterk. De film bevat voldoende actie, maar Peele is toch vooral het sterkst in scènes met pure spanning of juist luchtige personage-momenten. Us werkt als een film om lang over na te denken, maar dat hóeft gelukkig niet. Het is fijn dat er gaandeweg steeds meer puzzelstukjes op z’n plaats vallen, maar tegelijkertijd zijn puur die losse, mysterieuze puzzelstukjes ook genoeg om enorm van Us te kunnen genieten. Ik had twijfels toen ik begreep dat Peele al zó snel na Get Out met een tweede film zou komen, dit kon toch nooit zo sterk worden als zijn regiedebuut. Zo tof als Get Out vond ik Us ook niet, maar het komt - verrassend genoeg - behoorlijk in de buurt.

4 sterren.

avatar van zombie

zombie

Met de cinematografie en het acteerwerk zit het wel goed in Us. Op de één of andere manier wekt de film door middel van de stijl en sfeer sympathie op, waardoor ik de eerste helf wel lekker vond.

Maar de afwikkeling van het plot vond ik ronduit dramatisch. Het feit dat het om een globaal event gaat, komt totaal niet uit de verf. Het concept werkt gewoon niet lekker in mijn ogen; tweederangs mensen die opgroeien in tunnels. De acties van één persoon in één van die tunnels triggerd een wereldwijde opstand? De aarde wordt bevolkt door 2x zoveel mensen, waarvan de helft op konijnenvlees leeft? Waar halen ze in godsnaam 7 miljard overalls en scharen vandaan? Zelfs als het allemaal metaforisch bedoeld is...stoor ik me aan de slepende uitwerking hiervan. In plaats van gelaagdheid creëerd Peele een puinhoop. Daarnaast werkte de humor niet goed samen met de horror elementen. Daar waar het personage in Get Out nog verstandige keuzes maakt, lijkt het hier eerder op een soort parodie. Peele probeert gewoon te veel in 1 film te proppen...

alfredh schreef:

Dit was gewoonweg een banale slasher

Laten we niet over meningen twisten, maar een banale slasher is dit natuurlijk niet. Daarvoor zit er veel te veel plot en diepgang in.

avatar van Macmanus

Macmanus

Peele!

Hij gaat vooruit. Tweede film na zo een succes is altijd lastig maar hij verloochend zichzelf niet. Hij lijkt iets stijlvaster en pakt een uit met een geweldige soundtrack. 5 on is subliem maar ook Anthem was geweldig. Dacht eerst even dat ze een obscure plaat hadden gevonden maar het is echt gecomponeerd voor de film. Ook het verhaaltje is lekker mysterieus met genoeg horror invloeden. Ik verveelde mij geen moment. Vond het sociale commentaar aanwezig maar nergens vervelend of makkelijk scoren. De humor is slim getimed en de climax is sterk gemonteerd en werkt geweldig op die soundtrack.

Misschien iets teveel middelmaat gezien om dit dan toch zoveel meer te vinden. Jordan legt net iets teveel uit op het einde. En het mocht nog wat gekker op momenten. Maar Peele heeft veel zelfvertrouwen en dat merk je in het product. Ik verwacht nog veel van hem. Wat een stijl ook in de eerste sequence. Zo rustig zo on beat.

4 sterren.

FrankTheTank

Wat een deceptie. Hoge verwachtingen na de goede scores op RottenTomatoes en Metacritics. Helaas niet waargemaakt. Samen met mijn drie filmmaatjes gekeken en hebben alle vier dezelfde mening. Te slap verhaal (kwam totaal niet over), te weinig spanning, laatste keer Peele voor ons.

Lees hierboven dat het verhaal zo lekker mysterieus is, alleen daar blijft niet veel van over. Een echte spannende ontknoping komt er naar mijn mening niet. De uitleg van Peele op het einde opperden wij al tegen elkaar en ziet een fervent filmkijker dan ook wel aankomen. Van mij is zo'n uitleg normaal gesproken niet nodig en vaak overbodig. Nu hoopte ik op een sicke ontknoping, maar tevergeefs.

Veel zaken die ik niet zal spoilen zijn imo ook gewoon te vaag. Wordt ook niet duidelijk na het einde van de film. Kan me heel goed vinden in de woorden van AlfredH.

avatar van Alwin19840

Alwin19840

De voorstelling van za 1745 gepakt, mannetje of 20, lekker verdeeld over de stille zaal; kortom ik ging er even lekker voor zitten.

Heb me wederom net als Get Out, weer prima vermaakt. Muziekkeuze dikke prima, verhaal orgineel, uitwerking en de setting(bijv de kermis op Santé Cruz) maakte het sfeertje dik in orde.

Us, groot gereleased bij Pathé én terecht wat mij betreft. En wat klinkt I got 5 on iT, lekker in zo’n dolby atmos ?

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19369 berichten

Ik ga mee met Basto, maar ben iets strenger. Frisse en originele film die net iets te gelikt is, soms zijn eigen logica verliest en veel te uitleggerig is (zeker op het einde). Daarom ga ik hier dezelfde score aan geven als aan Get Out, terwijl deze film in veel opzichten sterker is. Hij is helaas ook onevenwichtiger. Ben benieuwd waar het heen zal gaan met Peele. Zijn volgende film kan fantastisch worden als hij nog even wat verder doorbijt, maar ik ben ook bang dat hij met een flauwe, vergezochte crowdpleaser kan komen.

Een film die met dit prachtnummer eindigt heeft sowieso altijd wel een streepje voor.

Ps: Zijn er meer Nederlanders die zich Hands across America nog kunnen herinneren? Ik kende het vooral ook nog van het onuitstaanbaar pathetische liedje (dat niet in de film zat, maar als heel cynisch einde ook nog wel had gekund). Komt uit de tijd dat ik de hitlijsten bloedfanatiek volgde en het haalde ook in Nederland de top 40. En mijn 11 jarige ik vond het nog mooi ook. [/spoler]

avatar van Walter S.

Walter S.

In de eerste 20 minuten al twee Black Flag shirts gespot, dat zijn bij mij altijd bonuspunten.

Ik vond het wel een fijne film, als de dubbelgangers tevoorschijn komen krijgt ie een goeie nare sfeer in combinatie met wat mysterie. Wat mij betreft hoeven de grapjes niet zo.

De uitleg snapte ik niet helemaal cq riep veel vragen bij mij op. Net als de twist op het einde.

Mocht de pret verder niet drukken, ik heb me de volle twee uur prima vermaakt.

avatar van bjerik76

bjerik76

ik vraag me af of er in de film wel duidelijk word wie of wat die vreemde personen zijn, en of het eind ook wel een beetje " goed" is.

Meestal bij dit soort films slaat het einde nergens op, of houd het ineens op zonder dat duidelijk word waar je nou precies naar heb zitten kijken ..

bjerik76 schreef:

Zelf een beetje nadenken/fantaseren is toch ook wel lekker? Er wordt je al zoveel voorgekauwd in het leven.

avatar van De filosoof

De filosoof

bjerik76 schreef:

Volgens mij wordt in de film opgemerkt dat die vreemde personen de schaduwen zijn van de mensen. Die heeft men op een typisch horror-achtige manier willen gebruiken om de mensen zelf te controleren en toen dat mislukte heeft men ze opgesloten en is men ze (blijkbaar) vergeten. Natuurlijk is dit onzin maar qua idee en metafoor vind ik het wel degelijk sterk: we hebben altijd al een soort dubbelganger bij ons in de vorm van onze schaduw. Het cruciale verschil zou natuurlijk wel zijn dat alleen wij mensen een ziel hebben en onze schaduw/dubbelganger niet. Maar de film leert ons dat dat een ideologische leugen is: wij hebben net zo min een ziel dan wel de schaduwen zijn ook bezield; we schrijven simpelweg een ziel toe aan degene die rijk en machtig is en ontkennen die aan wat arm en slaaf is. Je zou ook kunnen zeggen: we zien arme mensen niet als echte mensen zoals we ook onze schaduwen niet als 'echt' zien. Dit alles is in ieder geval origineler dan alles wat je in de standaardhorrorfilms tegenkomt. Peele gebruikt horrorclichés maar op zo'n creatieve manier dat het origineel en interessant wordt.

Het einde van de film leert die ideologiekritiek en maakt het emotioneel ook ambigu: zijn de dubbelgangers de 'bad guys' of zijn wij dat? Zelden eindigde een horrorfilm met zo'n sterke op-zijn-kop-zetten van wat we verwachten en denken.

FrankTheTank

Wat een deceptie. Hoge verwachtingen na de goede scores op RottenTomatoes en Metacritic. Helaas niet waargemaakt.

Samen met mijn drie filmmaatjes gekeken en hebben alle vier dezelfde mening. De film begon nog vrij aardig. Maar ben bijna in slaap gevallen en was in staat om eerder weg te gaan. Te slap verhaal, te weinig spanning, flink aantal plotgaten... Ik denk de laatste keer Peele voor ons in de bios. Het kwam totaal niet binnen. Inmiddels lees ik ook een groot aantal reviews op Metacritic die hetzelfde hebben ervaren als wij.

Lees hierboven mij, dat het verhaal zo lekker mysterieus is. Over het begin van de film klopt dit imo, alleen daar blijft niet veel van over. Een echte spannende ontknoping, komt er naar mijn mening niet. Het is vooral onbegrijpelijk.

De uitleg van Peele op het einde opperden wij al tegen elkaar en ziet een fervent filmkijker dan ook van mijlenver aankomen. Van mij is zo'n uitleg normaal gesproken niet nodig en vaak overbodig. Nu hoopte ik op een sicke ontknoping, maar tevergeefs.

Veel zaken die ik niet zal spoilen zijn imo ook gewoon te vaag, plotgaten en verweven met politiek correctheid. Wordt ook niet duidelijk na het einde van de film. Kan me heel goed vinden in de woorden van AlfredH.

FrankTheTank schreef:

Samen met mijn drie filmmaatjes gekeken

Ik dacht even dat wéér iemand met z'n drie filmmaatjes was gaan kijken, maar je schrijft gewoon hetzelfde verhaal twee dagen achter elkaar?

avatar van mjk87

mjk87

Ongeacht de film verder (review komt nog), de Song van het Jaar op filmvlak is al bekend: Anthem | Us OST - YouTube

Wat een zalig en heerlijk sfeervol duister nummer is dit zeg.

Zwolle84 schreef:

Haha excuus, ik wilde nog wat aan mijn verhaal toevoegen. Kan het eerste bericht niet verwijderen?

FrankTheTank schreef:

Volgens mij heb je net de deadline daarvoor gemist. Misschien als je een moderator heel lief aankijkt...

mjk87 schreef:

Wat een zalig en heerlijk sfeervol duister nummer is dit zeg.

Die achtervolgde mij ook al. Ik kreeg ook gelijk zin om Ghost te luisteren, alleen blijkt het dan natuurlijk weer compleet anders te zijn wanneer je ze tegen elkaar afzet.

avatar van mjk87

mjk87

Ik kan hier zo m'n review van Get Out neerzetten, want ik vind er eigenlijk hetzelfde van. Peele is echt wel een prima regisseur met enkele goede ideeën, vol ritme geschoten met een zalige muziekkeuze en enkele leuke shots. Ook het begin kent genoeg aan spanning, maar dan zo halverwege laat hij het allemaal weg glippen. Ik vond de uiteindelijke inhoud ook wat vergezocht, zelfs al is het ongetwijfeld metaforisch bedoeld, op een basisniveau in de film moet het wel geloofwaardig blijven. Maar de film is ook niet echt spannend meer en wordt vanzelf een beetje saai zelfs, ondanks ook dan weer enkele losse goede momenten (die balletscène met muziek). De twist op het eind vond ik echt te flauw voor woorden. 3,0*.

avatar van UltraMovieKiller

UltraMovieKiller

Tot 90% een prima film, heerlijk mee vermaakt, voldeed aan mijn verwachtingen maar geen wauw effect. Dat laatste stukje... dat fockt toch wel even met je mind zodat je je mening over je beleving in twijfel gaat trekken. ‘Wat vind je er daarna van?’

Meesterlijk einde. Daarvoor nog een halve ster hoger.

UltraMovieKiller schreef:

Meesterlijk einde. Daarvoor nog een halve ster hoger.

Kun je mij eens uitleggen wat je meesterlijk vindt aan het einde van de film?

avatar van moviemike

moviemike

Naar uitgekeken, snel gaan bekijken, goed bevonden, over nagedacht, laten rusten, nog eens over nagedacht ... Peele wordt arrogant!

Heeft duidelijk gemerkt dat zijn concept heeft gewerkt en heeft uiteraard de keuze gemaakt zijn tweede film dezelfde garage in te laten rijden.

We krijgen hier een film te zien van een man die boordevol ideeën zit, heel veel wíl vertellen maar tijdens zijn tweede fatsoenlijke regie eigenlijk nog maar ergens in tweedejaars leerschool zit. Niet slecht uiteraard, allemaal mooie dingen, maar associatie met pakweg Spielberg of Lynch lijkt me momenteel toch wat vergezocht.

Voor mij is Peele de nieuwe Shyamalan, hopend dat zijn pad juist zal gaan!

En wat er nu allemaal fout loopt aan deze film, eigenlijk niks.

Fantastische acteerprestaties, ongelooflijk vorm gegeven, gefinetuned tot en met (eerste was al top) en een schitterend idee.

En het is waarschijnlijk daar waar Peele volgens mij de fout in gaat, want als je een concept beter maakt is dat uiteraard goed, maar uiteindelijk maak je op één of andere manier dezelfde film en dan val je sowieso in herhaling en dan maak je fouten.

Want Peele wordt dus arrogant, en begint al halverwege zijn film 'het mysterie' uit te leggen terwijl hij mijnerinziens zelf niet goed weet hoe hij zichzelf moet verwoorden. Wat dan ook allemaal niet nodig blijkt te zijn, want op datzelfde moment heeft de fatsoenlijke kijker de boodschap al lang begrepen.

Heeft ook alles gezien en wil ook alles verweven, en doet dat (alweer!) allemaal goed.

Maar als je een perfecte harmonie verweeft van spaghetti met friet in een combinatie van paella en mayonaise dan zal dat toch nooit zijn absolutie in smaak mogen bereiken?

Jordan Peele verdient zijn derde film, hopelijk doet hij er iets zinnigs mee! ??

avatar van shimai

shimai

Verassend anders verhaal, ondanks enkele hiaten in dit verhaal een prima film in dit genre.

avatar van John Milton

John Milton

Erg fijne 2e film van Peele. Ruime 4 sterren wat mij betreft.