menu

Us (2019)

mijn stem
3,23 (562)
562 stemmen

Verenigde Staten
Horror / Thriller
116 minuten

geregisseerd door Jordan Peele
met Lupita Nyong'o, Winston Duke en Elisabeth Moss

Een moeder en vader vertrekken met hun kinderen naar een strandhuis om lekker te kunnen ontspannen met vrienden. Wanneer de avond valt, krijgen ze bezoek van onuitgenodigde gasten. De sereniteit die heerste verandert al snel in een hoop spanning en chaos.

  • vanaf woensdag 24 juli te koop op dvd en blu-ray

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=PPcSGm9L4LU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van GoodOldJack
4,0
geplaatst:
Gewoon goed werk dat echt een hoogtepunt kent in het stuk net voor halfweg, dan wat inzakt om dan toch wel degelijk terug oersterk te eindigen.

Onderhuidse spanning: check , acteerprestaties op topniveau: check (al vond ik één bepaalde stem echt wel belachelijk), locaties die werken voor dit soort film: check, top sound track en design: check, ... .

Heel leuke, bij wijlen intense "wegkijker", zijn zeker minpunten, de stem van een bepaald persoon bijvoorbeeld, en het echt laatste stuk werd nogal makkelijk gebruikt om het toch nog even goed uit te leggen maar dat neemt niet weg dat Peele wat mij betreft nog steeds een aanwinst blijkt in het thriller/horrorgenre die een gesmaakt en eigenzinnig parcours aflegt.

4*

4,5
geplaatst:
Een van de betere horrorfilms en ongetwijfeld nu al een van de beste films van 2019. Het is een doldwaze film maar zit ook goed in elkaar: de film is onder meer een ode aan – of althans flinke knipoog naar – Michael Jackson maar doet ook denken aan Hereditary (2018) - MovieMeter.nl en is ook nog een soort parodie op de slasher/zombie-film en heeft een politiek thema.

De film kent in mijn beleving drie delen. Het eerste deel doet wat aan Hereditary denken: we volgen een gezin waarbij zaken duidelijk niet pluis zijn en waar jeugdtrauma’s naar de oppervlakte lijken te komen maar waarvan je niet weet wat er precies aan de hand is. De film weet hier een effectieve spannende en mysterieuze sfeer op te wekken.

Dan wordt het mysterie vrij snel ontrafeld en lijkt de film volledig in te storten: de film lijkt opeens ridicuul en te ontaarden in een suffe slasher/zombiefilm. Zelfs de personen in de film lijken het niet meer serieus te nemen en steeds meer lol te krijgen in het doodslaan van zombies. Humor krijgt hier de overhand en de film lijkt dan een komische parodie op de slasher/zombiefilm. Het idee van de dubbelganger is natuurlijk een klassiek thema in horrorfilms, bv. Invasion of the Body Snatchers (1956) - MovieMeter.nl.

Gaandeweg wordt de film echter weer spannender en serieuzer of in ieder geval blijkt de plotontwikkeling briljant met een heerlijke climax die ook de hele film plotseling in een politiek licht plaatst. De film levert in de vorm van de dubbelganger een spel met een alternatieve werkelijkheid waarin je niet succesvol zou zijn geweest en waarbij we leren dat zombies (of een kwaadaardig karakter) worden gemaakt door de maatschappij. Er is ook een parallel met Blade Runner 2049 (2017) - MovieMeter.nl waar het gaat om robot (in plaats van zombie) vs. mens en er ook een opstand wordt georganiseerd door een Christus-achtig figuur als gevolg van een omwisseling.

Qua horror speelt de film intelligent met de clichés van het genre en het centrale idee van de film over de zombie-dubbelgangers blijkt een briljante metafoor voor een rake politiek-sociale kritiek op de maatschappij. De film is daarmee – ondanks het ogenschijnlijk zwakke middendeel – geheel geslaagd en nu al een horrorklassieker.

avatar van mrklm
3,5
geplaatst:
Na het grote kritische en commerciële succes van Get Out, één van de beste horrorthrillers van het decennium, is het Jordan Peele vergeven dat hij met zijn tweede film als regisseur en scenarist niet veel afwijkt van de formule die hem zoveel succes bracht. En gedurende 80 minuten heeft het er alle schijn van dat Peele een nieuw meesterwerk heeft afgeleverd, maar dan volgt een onbevredigende, uitgerekte finale en een getelefoneerde slottwist die je toch met een ietwat teleurstellend gevoel achterlaat.

De hoofdpersoon is deze keer een vrouw genaamd Adelaide Wilson [Lupita Nyong'o] die als meisje in 1986 in een spiegelpaleis in Santa Cruz oog in oog is komen te staan met haar dubbelganger. Wat daar verder is gebeurd krijgen we niet te zien en ruim 30 jaar later lijkt Adelaide het voorval volledig te zijn vergeten. Maar wanneer ze met haar echtgenoot Gabe [Winston Duke], tienerdochter Zora [Shahadi Wright Joseph] en zoontje Jason [Evan Alex] op vakantie gaat naar Santa Cruz, krijgt ze flashbacks die zorgen 'voor een duistere wolk om haar hoofd'. Haar gevoel van onbehaaglijkheid blijkt niet voor niets wanneer er op een avond een vierkoppig gezin op de stoep staat. Het blijken hun dubbelgangers te zijn, maar die zijn niet gekomen voor een theekransje.

Jordan Peele zorgt in de eerste 85 minuten voor een onbehaaglijke sfeer en weet je een flink aantal keren de stuipen op het lijf te jagen met inventief geregisseerde en goed getimede schokeffecten. Het helpt overigens als je de regelmatig terugkerende verwijzing naar een bijbelvers herkent. Nyong'o is fantastisch in haar even overtuigende als angstaanjagende dubbelrol en bewijst eens temeer één van de topactrices van haar generatie te zijn. Peele slaat de plank regelmatig mis qua humor, onder anderen wanneer Ophelia haar intrede doet en Peele een excuus lijkt te zoeken om een muzikaal, politiek statement te maken. De humor in Get Out was zeer effectief, maar deze breekt het regelmatig de spanning. En waarom Peele een verband legt met Hands Across America is mij in ieder geval niet duidelijk.

avatar van Fisico
3,5
geplaatst:
Jordan Peele bevestigt en zet zichzelf op de kaart met wederom een frisse horrorfilm met een vleugje humor. Deze Us ligt wat in dezelfde lijn als Get out waarbij Peele een eigen haast authentieke twist geeft aan zijn (horror)films.

Us is een lekkere mystery waarbij een zwart middenklassegezin in aanraking komt met hun moordlustige dubbelgangers. Lekker creepy beeld wanneer het pseudoviertal roerloos blijft staan in het halfdonker. Lekkere sound ook en leuke afwisseling met de luchtige muziek. Peele zorgt er ook voor dat de luchtigheid wordt doorgetrokken. In humor bvb, die vader was bij momenten hilarisch. Een afgelegen vakantiehuis, een kermis of een spooky spiegelpaleis, ... het zijn ideale omgevingen om de spanning op te drijven en vast te houden. Ook Lupita Nyong’o zorgt er met haar uitstekende acteerprestatie voor dat de film boeiend blijft en een zeker niveau aanhoudt.

Niet alles was even geslaagd. Aan die ene stem moest ik echt wennen. Te zwaar en te geforceerd. De film ging richting een slasher al herpakte de film zich later wel. Ook weeral typisch dat personages domme dingen doen die een normaal persoon niet doet zoals nog eens gaan kijken, uitstappen, enz... Het einde was bevredigend al hoefde al die uitleg niet bij het krijtbord. Ik kreeg het gevoel alsof een slechte mop werd uitgelegd en je nog niet tot de clue kwam. De twist en boodschap was echter wel sterk. Door de wissel tussen Red en Adelaïde kan je besluiten dat je nooit iemand echt kent en iedereen wel zijn duister geheimpje heeft. Mooie en dikke 3,5* alvast!

avatar van Shinobi
3,5
geplaatst:
"What's Home Alone?"

Net zoals bij 'Get Out' ben ik hier volledig blanco ingegaan, zonder ook maar iets van het plot te lezen en/of een trailer te zien. En het is het meer dan waard geweest.

Op het eerste gezicht lijkt dit een standaard home invasion horror te worden, maar Jordan Peele heeft hier zijn eigen gestoorde draai aan gegeven. Het resultaat is een gezin dat denkt er even tussenuit te gaan en vervolgens geconfronteerd wordt met hun doppelgängers. Wat volgt is een heerlijk bloedstollende film.

Peele richt zich ditmaal meer op de details, waardoor schijnbaar onschuldige dingen als konijnen alsnog dreigend overkomt. Mede door de tijd te nemen en de onheilspellende score wordt de onderhuidse spanning zorgvuldig opgebouwd. De sociale commentaar vervolmaakt het geheel. Het is alleen jammer dat de humor soms wisselvallig is.

Lupita Nyong'o zet een formidabele rol neer à la Toni Collette in 'Hereditary'. Op deze wijze neemt ze je als kijker mee in de doodsangsten die zij en haar gezin moeten doorstaan. Op een gegeven moment wordt de intrige wel iets minder, echter maakt het ijzingwekkende slot veel goed. Hierdoor blijft 'Us' nog even rondspoken en geeft stof tot nadenken.

Al met al levert Peele weer een prima horror af. De beste man is in dit tempo hard op weg om een gevestigde naam in het genre te worden.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van joshua1988
2,5
geplaatst:
Wat 'n enorme teleurstelling, want na 20 min. zakte alles als een verveelde pudding in elkaar. Alles begon nog zo veelbelovend zoals de trailer ook had uitgebeeld; met een prima cast, sound track en kon zelfs lachen. Maar daarna bij lange na niet het niveau van Get Out gehaald, door o.a. ontiegelijk veel irritante gaten in het verhaal, en zo wordt Us uniek op een geheel ander niveau. En Rotten Tomatoes, daar veeg ik dus zo langzamerhand mijn zombie-vloer mee aan, en wat er hier over opgehemeld wordt is ook al geen graadmeter meer; althans nu met 3.54 want gewoonlijk zakt die waardering weer snel na de 1e week, als elke flapuit hier snel heeft gestemd. Snel nog een keer dit weekend een besnorde Mel Gibson zien voor een film waar je wel bijna van je stoel dondert en waar je geen 20 min. maar zelfs de volledige 155 min. geboeid naar kan kijken.

avatar van remorz
2,5
geplaatst:
Teleurstellend.

Iets te weinig inzicht in het hoe en waarom voorkwam dat ik meteen meegenomen werd in de spanning. Het vernuft van de onthulling moet dat goed maken, maar dan heb ik al een goede anderhalf uur erop zitten waar ik, als de spanning me niet pakt, dan een beetje droog de bedoeling en opzet van die spanning aanschouw.

Dat de film dat verweeft met een dosis humor die ik zowel inhoudelijk als qua timing niet kon plaatsen, helpt ook niet. Gegrepen door de spanning, snap ik dat de grapjes de nodige lucht geven. Is dat niet zo, komen ze wat vreemd en misplaatst over.

De tweede helft wordt duidelijk hoe de vork in de steel zit en blijkt alles toch in dienst te staan van een zogenaamde politieke meerwaarde. Het zorgt er bij mij niet voor dat de aanloop van los zand ineens verandert in een zorgvuldig gecomponeerd zandsculptuur. Er wordt zelfs zo specifiek op die onthulling(en) geleund, dat Peele zich toch wat veel vrijheden aanmeet als het om de invulling gaat. Niet alleen wat de menselijke factor in de totstandkoming van die onderwereld was; ook de verhouding bovenmens-ondermens is soms een-op-een, dan weer redelijk los-vast. Vooral omdat het ook gewoon echte mensen zijn, borrelen er bij mij dan toch veel praktische vragen op. Het hele hoe-dan wordt met de vrije hand ruw geschetst, omdat de politieke metafoor belangrijker is. Maar die metafoor werkt voor mij alleen als beide lagen kloppen, ieder stukje zijn antecedent heeft.

Wat rest is een sfeer die best pakkend en duister kan zijn - daarin ook wel gesteund door wat creepy imagery, gedoseerde belichting en een handvol mooie shots - maar uiteindelijk te wisselvallig om je volledig bij de lurven te pakken. Oh en ik vond de trailer zo briljant vormgegeven. Misschien heb ik me te veel verheugd en waardeer ik het de tweede kijkbeurt wat beter, maar velen lijken hier toch te popelen om het meesterstatus toe te dichten en dat zie ik er echt niet in. 2,5*

avatar van Onderhond
3,0
geplaatst:
Wel oké.

Net als Peele's vorige eigenlijk. Een filmpje waar een hoop leuke dingen inzitten, die best interessant is om een keer gezien te hebben, maar over de gehele lijn toch niet zo heel erg weet te overtuigen. En dan vooral omdat het in de kern eigenlijk redelijk hard faalt.

Ik begrijp niet zo goed waarom Peele zo graag horrorfilmpjes wil maken. Hij is duidelijk een aardig schrijver, heeft talent als het gaat om originele verhaaltjes, mysteries en humor, maar als horror regisseur stelt hij werkelijk niks voor. Als het gaat om het opbouwen van spanning, dan zijn z'n film gewoon niet goed genoeg.

Hetzelfde verhaal in deze Us. Het begin is best aardig, maar wanneer duidelijk is waar het naartoe gaat (en het mysterie dus langzaam verdwijnt) wordt het allemaal een stuk minder interessant. Duurt ook nog een heel eind tot het einde, dus daar had ook zeker wat in geknipt mogen worden. En ondanks dat er wat geslaagde grapjes voorbij komen, zitten die toch vaak in de weg van de sfeer.

Zo wordt het lastig ten volle van Peele's films te genieten. Zeker de moeite om een keertje te proberen, maar het resultaat is wat halfbakken. Volgende keer het horrorgebeuren toch maar een keer links laten liggen.

3.0*

avatar van Chainsaw
4,0
Chainsaw (moderator)
geplaatst:
Eindelijk weer eens een film waar ik niet meteen na het zien wist wat ik er nu van vond.

Ik had geprobeerd zo weinig mogelijk over Us te weten, wat in het geval van een film als Us vrij essentieel is. Ik baalde al dat ik tijdens een eerdere bioscoopvertoning de trailer al te zien kreeg. Want Us werkt als geen ander als je totaal geen voorkennis hebt. Alsnog zit de film gelukkig vol verrassingen, Us is geen traditionele horrorfilm die loopt zoals je zou verwachten, telkens word je door Jordan Peele op een ander spoor gezet. Dat maakt de film op zijn minst enorm intrigerend. Was zijn fenomenale regiedebuut Get Out al een frisse horrorfilm, die was in vergelijking relatief eenvoudig en duidelijk in opbouw. Us is een stuk minder voorspelbaar, je blijft gissen tot het einde wat er gaat gebeuren. Een fijne gewaarwording.

Verder weet je met de achtergrond van Peele dat de film momenten van humor zal bevatten, maar gebaseerd op de trailer had ik toch vooral een serieuze horrorfilm verwacht. Dus dat de film veel meer humor - een stuk meer dan in zijn regiedebuut - bevat, was al verrassend. De personages zijn erg leuke figuren en de cast is voortreffelijk, de vier hoofdpersonen zijn ijzersterk en de dynamiek binnen het gezin werkt goed. Peele is niet overal even subtiel, zo zijn de vrienden van hoofdpersonen Adelaide en Gabe heerlijk overdreven rijkelui, met onder meer een rol van Tim Heidecker uit de sketchshow Tim and Eric. De film bevat, zelfs als de spanning toeneemt, grappen die niet zouden misstaan in een komische sketch. Tegelijkertijd houdt Peele de boel spannend. Wat dat betreft is Us een bijzondere horrorkomedie met een toon en balans tussen horror, humor en drama die je niet heel vaak ziet.

Us kakt misschien een tikkeltje in als het mysterie gaandeweg naar de achtergrond verdwijnt, maar het blijft gelukkig allemaal sterk. De film bevat voldoende actie, maar Peele is toch vooral het sterkst in scènes met pure spanning of juist luchtige personage-momenten. Us werkt als een film om lang over na te denken, maar dat hóeft gelukkig niet. Het is fijn dat er gaandeweg steeds meer puzzelstukjes op z’n plaats vallen, maar tegelijkertijd zijn puur die losse, mysterieuze puzzelstukjes ook genoeg om enorm van Us te kunnen genieten. Ik had twijfels toen ik begreep dat Peele al zó snel na Get Out met een tweede film zou komen, dit kon toch nooit zo sterk worden als zijn regiedebuut. Zo tof als Get Out vond ik Us ook niet, maar het komt - verrassend genoeg - behoorlijk in de buurt.

4 sterren.

avatar van zombie
2,0
geplaatst:
Met de cinematografie en het acteerwerk zit het wel goed in Us. Op de één of andere manier wekt de film door middel van de stijl en sfeer sympathie op, waardoor ik de eerste helf wel lekker vond.
Maar de afwikkeling van het plot vond ik ronduit dramatisch. Het feit dat het om een globaal event gaat, komt totaal niet uit de verf. Het concept werkt gewoon niet lekker in mijn ogen; tweederangs mensen die opgroeien in tunnels. De acties van één persoon in één van die tunnels triggerd een wereldwijde opstand? De aarde wordt bevolkt door 2x zoveel mensen, waarvan de helft op konijnenvlees leeft? Waar halen ze in godsnaam 7 miljard overalls en scharen vandaan? Zelfs als het allemaal metaforisch bedoeld is...stoor ik me aan de slepende uitwerking hiervan. In plaats van gelaagdheid creëerd Peele een puinhoop. Daarnaast werkte de humor niet goed samen met de horror elementen. Daar waar het personage in Get Out nog verstandige keuzes maakt, lijkt het hier eerder op een soort parodie. Peele probeert gewoon te veel in 1 film te proppen...

avatar van Macmanus
4,0
geplaatst:
Peele!

Hij gaat vooruit. Tweede film na zo een succes is altijd lastig maar hij verloochend zichzelf niet. Hij lijkt iets stijlvaster en pakt een uit met een geweldige soundtrack. 5 on is subliem maar ook Anthem was geweldig. Dacht eerst even dat ze een obscure plaat hadden gevonden maar het is echt gecomponeerd voor de film. Ook het verhaaltje is lekker mysterieus met genoeg horror invloeden. Ik verveelde mij geen moment. Vond het sociale commentaar aanwezig maar nergens vervelend of makkelijk scoren. De humor is slim getimed en de climax is sterk gemonteerd en werkt geweldig op die soundtrack.

Misschien iets teveel middelmaat gezien om dit dan toch zoveel meer te vinden. Jordan legt net iets teveel uit op het einde. En het mocht nog wat gekker op momenten. Maar Peele heeft veel zelfvertrouwen en dat merk je in het product. Ik verwacht nog veel van hem. Wat een stijl ook in de eerste sequence. Zo rustig zo on beat.

4 sterren.

avatar van starbright boy
3,5
starbright boy (moderator)
geplaatst:
Ik ga mee met Basto, maar ben iets strenger. Frisse en originele film die net iets te gelikt is, soms zijn eigen logica verliest en veel te uitleggerig is (zeker op het einde). Daarom ga ik hier dezelfde score aan geven als aan Get Out, terwijl deze film in veel opzichten sterker is. Hij is helaas ook onevenwichtiger. Ben benieuwd waar het heen zal gaan met Peele. Zijn volgende film kan fantastisch worden als hij nog even wat verder doorbijt, maar ik ben ook bang dat hij met een flauwe, vergezochte crowdpleaser kan komen.

Een film die met dit prachtnummer eindigt heeft sowieso altijd wel een streepje voor.

3.5*

Ps: Zijn er meer Nederlanders die zich Hands across America nog kunnen herinneren? Ik kende het vooral ook nog van het onuitstaanbaar pathetische liedje (dat niet in de film zat, maar als heel cynisch einde ook nog wel had gekund). Komt uit de tijd dat ik de hitlijsten bloedfanatiek volgde en het haalde ook in Nederland de top 40. En mijn 11 jarige ik vond het nog mooi ook. [/spoler]

2,0
geplaatst:
Wat een deceptie. Hoge verwachtingen na de goede scores op RottenTomatoes en Metacritic. Helaas niet waargemaakt.

Samen met mijn drie filmmaatjes gekeken en hebben alle vier dezelfde mening. De film begon nog vrij aardig. Maar ben bijna in slaap gevallen en was in staat om eerder weg te gaan. Te slap verhaal, te weinig spanning, flink aantal plotgaten... Ik denk de laatste keer Peele voor ons in de bios. Het kwam totaal niet binnen. Inmiddels lees ik ook een groot aantal reviews op Metacritic die hetzelfde hebben ervaren als wij.

Lees hierboven mij, dat het verhaal zo lekker mysterieus is. Over het begin van de film klopt dit imo, alleen daar blijft niet veel van over. Een echte spannende ontknoping, komt er naar mijn mening niet. Het is vooral onbegrijpelijk.

De uitleg van Peele op het einde opperden wij al tegen elkaar en ziet een fervent filmkijker dan ook van mijlenver aankomen. Van mij is zo'n uitleg normaal gesproken niet nodig en vaak overbodig. Nu hoopte ik op een sicke ontknoping, maar tevergeefs.

Veel zaken die ik niet zal spoilen zijn imo ook gewoon te vaag, plotgaten en verweven met politiek correctheid. Wordt ook niet duidelijk na het einde van de film. Kan me heel goed vinden in de woorden van AlfredH.

avatar van mjk87
3,0
geplaatst:
Ik kan hier zo m'n review van Get Out neerzetten, want ik vind er eigenlijk hetzelfde van. Peele is echt wel een prima regisseur met enkele goede ideeën, vol ritme geschoten met een zalige muziekkeuze en enkele leuke shots. Ook het begin kent genoeg aan spanning, maar dan zo halverwege laat hij het allemaal weg glippen. Ik vond de uiteindelijke inhoud ook wat vergezocht, zelfs al is het ongetwijfeld metaforisch bedoeld, op een basisniveau in de film moet het wel geloofwaardig blijven. Maar de film is ook niet echt spannend meer en wordt vanzelf een beetje saai zelfs, ondanks ook dan weer enkele losse goede momenten (die balletscène met muziek). De twist op het eind vond ik echt te flauw voor woorden. 3,0*.

avatar van Woland
3,5
geplaatst:
Met Us heeft Jordan Peele opnieuw een vrij aardig horrorwerkje afgeleverd, die net als Get Out meer bedoeld lijkt als maatschappelijke satire/allegorie dan als pure volbloedhorror, en waar ik ook net als Get Out me behoorlijk mee vermaakt heb zonder ook echt weggeblazen te worden. Als eerste advies voor de lezer, probeer de film te gaan kijken zonder al te veel voorkennis. Maar als je toch echt verder wilt lezen, dan mag dat uiteraard. In Us zien we het gezin van Addie, Gabe en kinderen Jason en Zora lekker op vakantie gaan, maar als ze 's avonds bij hun vakantiehuis zitten komt een groepje dubbelgangers met bruut geweld hen aanvallen. Dit slaan ze af, maar al snel blijkt dat zij niet de enigen zijn - overal zijn mensen aangevallen/vermoord door dubbelgangers. Hier komt nog een verhaaltje bij kijken over Geketenden, die een soort van gecreëerde dubbelgangers zijn maar die in plaats van een goed leven een ondergronds kloteleven hebben. En die willen wraak.

Us is een lekker vlot filmpje, dat nergens echt sleept ondanks een toch serieuze speelduur. Leuk ook om Luniz prominent voorbij horen te komen. De droge dad jokes van Gabe kan ik me ook wel mee vermaken, en zodra de dubbelgangers in beeld komen wordt het regelmatig nog best spannend, en gezien hun activiteiten en hoe ze er uit zien blijft het WTF-gehalte ook aangenaam hoog. Maar vlot wegkijken is één ding, echt indrukwekkend werd de film niet. Als horrorfilm zelf is het wat aan de tamme kant, wat op zich niet zo erg is, het is ook niet de insteek van de film om puur voor de horror te gaan. Maar nadat de eerste verrassingen wat weggeëbd vond ik het verhaal uiteindelijk ook niet geweldig; letterlijk genomen was het een leuk idee maar rammelde het behoorlijk met aardig wat deus ex machina's (of misschien begrijp ik sommige dingen gewoon niet helemaal, zou ook niet de eerste keer zijn), en als maatschappijkritiek (de armen als de Geketende versies van de rijken) is het wederom een leuk idee maar ook daar vind ik de allegorie niet zo heel scherp.

Desondanks prima mee met Us vermaakt, een dikke voldoende verdient het ook zeker, maar de topfilm waar ik heel stiekem toch wel een beetje op zat te hopen, die is het niet geworden.

avatar van WMiltenburg
2,5
geplaatst:
Met mijn broer gisteren genoten van een vermakelijke bullshitfilm.
Toen ik na een gezellig avondje uit op de fiets zat om mijzelf een weg naar huis te trappen dwong ik mijzelf te bedenken wat ik nou eigenlijk van deze film vond.
Resultaat: 1. Een vermakelijke bullshitfilm maar wel gewoon een bullshit film
2. Een serieuze versie van Scarry movie

Het begin was wel goed, al snel zaten we flink achterover gedrukt met een paar goede momenten van spanning en een dosis schrik die ons om de oren vloog. Het leek een goed begin te zijn van een goede film. Goed, in de zin van vermakelijk want als je van horrorfilms met een goed verhaal houdt dan ben je hier niet echt aan het goede adres. Al deed het begin wel vermoeden dat het die kant op zou gaan. Helaas, op geen enkel onderdeel werd echt goed doorgepakt.

avatar van El ralpho
2,0
geplaatst:
Eendagsvlieg?

Jordan Peele's Get out beoordeelde ik met een nette 4 sterren, dus logisch dat ik naar het tweede project van deze regisseur uitkeek. De uitgebrachte trailer vond ik fantastisch, en toen de eerste reviews ook nog eens positief bleken was ik overtuigd: dit ging de tweede klapper voor Peele worden.

In de eerste akte van de film leek het ook die kant uit te gaan. Het eerste shot creëert gelijk mysterie en het duurde dan ook niet lang voor de spanning zich gestaag op begon te bouwen. Ik was volledig in mijn nopjes totdat Red haar mond opentrok en er een stem uitkwam die eerder komisch, dan angstaanjagend was. Helaas bleek dit een teken aan de wand want naarmate Us vorderde kwamen er veel meer irritatiepunten voorbij.

Het tweede punt waar ik mij sterk aan irriteerde was het tweede gezin wat bij het verhaal betrokken werd en wat gelijk als slachtvee ingezet werd. Dit werkte totaal de verkeerde kant uit. Deze scène moest de moorddadige precisie van de dubbelgangers in beeld brengen waarbij het hele gezin in luttele seconden werd omgelegd. Dit zorgde ervoor dat het overleven van het Wilson gezin volstrekt ongeloofwaardig werd. Zeker als zij dan ook nog eens met gemak de dubbelgangers van de Tyler familie om weten te leggen. Terwijl deze klonen het gezin binnen een oogwenk killen maar een kloon Adelaide bijvoorbeeld ook vast ketend aan het bed, in plaats van dat ze haar dan ook niet gelijk om wil brengen. Voor alle mensen die de film nog niet gezien hebben en tussen de spoilertags door moeten lezen: de dreiging was dus niet consistent en gaf het Wilson gezin veel te veel mogelijkheden om aan alle horror te ontkomen. Ik gunde het dit gezin om te overleven, maar het had veel meer impact gehad als twee of drie leden van het gezin door hun klonen vermoord werden, als ze echt zo meedogenloos waren. En oké, richting het slot dood Red de echte Adelaide, en lijkt het erop dat Pluto Jason vermoord (of was het toch andersom?), maar hun dood had meer impact gehad op een veel vroeger moment tijdens de klopjacht, en de klonen dan ook meteen als een grotere dreiging neergezet. Een echte impact bleef nu volledig uit.

Helaas houdt het bij deze kritiek niet op want het compleet absurde slot zorgde voor nog meer irritatie. Dit kwam met name omdat er te weinig aandacht aan details was besteed om het plot meer sluitend en geloofwaardig te maken. Het feit dat het slot volledig over de top is vind ik positief, dit was bij Get Out ook het geval. Maar, dit betekent niet dat je als regisseur niet na hoeft te denken hoe een slot kan overkomen op je publiek. Even een greep uit de vele ongeloofwaardigheden:
- ik begrijp dat de klonen het resultaat zijn van een mislukt overheidsprogramma. Maar wat was het doel van dit programma, wat is er met de wetenschappers gebeurd, en hoe kan het zo zijn dat in al die jaren de kloon van Adelaide de enige kloon is die aan de rand van de buitenwereld komt in de jaren 80? Dan nog niet te schromen over vraagstukken zoals hoe er al deze tijd eten voor deze enorme groep klonen kan zijn, en ze beneden ook deels dezelfde attributen als beneden hebben (Red kreeg beneden hetzelfde Michael Jackson shirt als Adelaide boven)
- Dat Adelaide een revolutie kan starten begrijp ik. Maar hoe kan het zo zijn dat haar invloed zo groot is dat ze met gemak miljoenen klonen met zich meekrijgt die zich achter haar willen scharen? of hebben ze beneden ook televisies waarbij ze de andere klonen oproept om in actie te komen?
- Waarom nam Adelaide in eerste instantie niet de beslissing om de onderwereld te verlaten zodra ze van haar boeien verlost werd? Ze hoefde immers alleen een roltrap op om weer in de bewoonde wereld te komen. Waarom kiest ze ervoor +/- 30 jaar beneden te blijven terwijl ze op ieder moment had kunnen vluchten? En hoe wist zij dat haar kloon hier juist op dit moment was? Waarom gaat haar kloon überhaupt terug naar de plek waar ze niet bij in de buurt wil komen?


Bovenstaande punten zijn slechts een greep aan vragen die het plot bij mij opriep, waardoor het slot dat Adelaide eigenlijk Red was en andersom me geen zier meer kon schelen. Ik had dan ook geen behoefte meer om precies na te gaan hoe de vork precies in de steel zat bij Jason die ook gewisseld leek te hebben met kloon Pluto.

De plot rammelde teveel aan alle kanten wat wel heel jammer was, want er zaten genoeg toffe elementen in. Dit is voor mij ook de reden om alsnog een beoordeling van 2 sterren te geven. Het gegeven an sich is namelijk erg sterk, als hier meer zorg en aandacht aan was besteed. Ook de Hands Across America-keten waarbij een kloon pas in deze positie mag gaan staan als die zijn of haar dubbelganger heeft gedood was geniaal en enorm duister tegelijk. Shahadi Wright Joseph was écht creepy als haar kloon Umbrae en Winston Duke bracht de nodige humor, al werd deze op den duur wat vervelend en misplaatst.

Ik zie nog steeds potentie genoeg in deze regisseur maar met Us is hij niet doordacht genoeg te werk gegaan. Het verhaal had namelijk alle potentie in zich om wél een topper te worden. Ook al behandeld het publiek deze film nu wel zo. Ik zie dit nu als een behoorlijke misstap van de regisseur en hoop van harte dat zijn volgende project weer net zo'n topper als Get out mag gaan worden en dat Peele geen eendagsvlieg blijkt te zijn.

2,0*

avatar van Mescaline
3,5
Mescaline (moderator)
geplaatst:
Een film die voor mij persoonlijk wel even nodig had om in het verhaal te komen, dit waarschijnlijk ook deels met opzet natuurlijk.
Het is een film die zich niet makkelijk in een hokje laat plaatsen, het verhaal is dan wel vooral thriller/horror maar tegelijkertijd blijft de toon over het algemeen vrij luchtig, een combinatie die zomaar verkeerd had kunnen aflopen maar Peele brengt het er gelukkig goed vanaf.

Een leuke afwisseling op de standaard horror meuk die ik iets te veel heb gezien, niet gelijk een meesterwerk(in mijn ogen) maar wel erg vermakelijk en de moeite zonder twijfel waard.

3,5*

avatar van Ajax&Litmanen1
2,5
geplaatst:
Ik vond Get Out destijds wel een vrij goede film, al was de lof en de gecreëerde hype wel overdreven. Zo briljant was de film ook weer niet, maar het horrorgenre was schijnbaar zo ingedut dat Get Out als hele welkome afwisseling werd gezien, waardoor de film in mijn ogen veel hoger scoorde dan ik 'm waard vond. Maar niettemin leverde regisseur Jordan Peele toen wel een sfeervolle, boeiende en weirde film af die ik goed kon waarderen. En nu is hij terug met Us. De mensen komen er wel massaal voor naar de film. De zaal zat gisteravond nog goed vol. Net als toen is de hype rondom Us weer groot. En net als toen snap ik wederom niet goed waarom.

Want Us heeft me vooral op mijn zenuwen weten te werken met vervelende personages, een gebrek aan richting waar de film heen wilde en ook met een stel onlogische keuzes waar ik deze regisseur niet in hoopte te zien trappen. Us begint nog wel behoorlijk, met een familie waar overduidelijk dingen niet pluis aan zijn. Het is allemaal niet origineel, maar het werkt wel. De trauma's bij de spiegels zijn al snel een feit en je weet dus al wel voldoende aan achtergronden. Dan volgt de befaamde scène met de 4 figuren in het rood die op de oprit staan en niet vertrekken. Vanaf dat moment ontspoort de film en waar het juist spannend en benauwend moest worden, werd het lachwekkend en idioot. Alleen al de scène als ze allemaal binnen zijn gedrongen en die ene met een debiele stem zijn monoloog zit te vertellen. Vanaf toen kon ik de film eigenlijk niet meer serieus nemen. En waar het eerst een vrij serieuze film leek te zijn, ontspoort het hier ook richting een slasher met komische trekjes. Vreemde zet. Dit wordt al helemaal versterkt als het bevriende gezin ook plots slachtvee is en binnen een paar seconden uit wordt gemoord. Weg impact. Schijnbaar kan onze familie twee van zulke afslachtingen gemakkelijk overleven. Want ook dat stoorde me nogal. Ondanks dat alles goed is voorbereid kunnen ze niet een standaardfamilie de baas. En om het nog vervelender te maken worden er ook nog eens hele rare keuzes gemaakt. Moeder die wel even de autosleutels in haar eentje gaat halen, wetende wat er allemaal aan de hand is. En diezelfde moeder stapt ook zonder problemen uit de wagen als ze zo'n psychopaat aan hebben gereden. Ik snap dat horror niet altijd logisch is, maar dit slaat nergens op.

Gelukkig vind ik het hoofdverhaal wel weer vrij sterk, met de dubbelgangers die in de onderwereld lijden onder het leven van de mensen in de echte wereld en wraak nemen. Zeker de balletscène vond ik goed. Origineel concept en de diepere laag achter dit plot deed me wel wat. Al vraag ik me dan bijvoorbeeld wel af hoe het kan dat dit een wereldwijde aanval is geworden. Waarom is dit plots uitgevoerd? Dit heeft een uitzondering in de onderwereld-groep zo voor elkaar gekregen?

En zo kan ik nog wel even door blijven klagen over Us, maar ik brei er maar eens een einde aan. Tof concept, er zitten ook zeker wel goede stukken in, maar de film slaat gewoon te vaak over richting het belachelijke om me te kunnen boeien. Had dit óf echt serieus gehouden of was er helemaal over de top mee losgegaan. Nu hangt het er tussenin en dat is wat mij betreft nooit een goede keus. Hopelijk wordt Peele zijn volgende film weer wat beter. Ik heb er nog altijd interesse in.

2,5*

avatar van Kippie.
3,5
geplaatst:
“There’s a family in our driveway.”


Hoe vaak hebben we het nou al gezien: een witte familie die zonder blikken of blozen een horrorhuis betrekt en vervolgens een ongelukkige dood sterft. Kunnen we voortaan niet gewoon horrorfilms maken met alleen zwarte mensen? Dat moet Jordan Peeles gedachte zijn geweest bij het maken van Us.

Us volgt een familie die geconfronteerd wordt met hun kwaadaardige dubbelgangers. In plaats van het standaard horrornarratief (extreem domme keuzes leiden tot gruwelijke vroeegtijdige dood) zijn deze hoofdpersonages slim, gewiekst en snel. Dit maakt de film een frisse wind in het horrorgenre. Daarbij zijn hoofdpersonages bevriend met een (extreem stereotiep) wit stel (met fijne rol van Elisabeth Moss). Wanneer het noodlot toeslaat bij het witte stel zien we direct het verschil tussen de families: waar de zwarte familie behendig inspeelt op alle situaties en zich er telkens levend vanaf brengt, zien we het witte stel binnen de span van 30 seconden naar de eeuwige jachtvelden vertrekken. Geheel volgens horrorprincipes met spuitend bloed en jump scares.

Hoogtepunt van de film voor mij was de vrouw van het witte gezin die onder muzikale begeleiding van Good Vibrations bloedend over de vloer kruipt, bloed spugend en vluchtend van haar schaduwversie. Sowieso zit de film vol met humor, zit hij visueel mooi in elkaar en heeft hij een prachtige soundtrack.

Jammer genoeg gaat de film ook een aantal keren de mist in. Zo slaat de stem van de schaduw-Lupita Nyong'o de plank finaal mis. De hele zaal begon spontaan te lachen toen ze begon te praten. Heeft niemand dit tijdens de productie ooit opgemerkt? Serieus? Ook de plottwist (die op zichzelf goed bedacht is) komt te laat en behaalt daardoor niet zijn maximale impact.

Wat overblijft is nog steeds een visueel mooie horrorfilm met goede schrikeffecten en een prachtige soundtrack, maar een wat matige premise.

avatar van Vidi well
3,0
Even op me in laten werken....

Dit soort horror bevalt me wel. Weinig tot geen gore, maar een fijne continue spanning en situaties die vragen oproepen. Zo veel, dat je als kijker zelf gaat nadenken over alles wat je ziet: (een paar van mijn hersenspinsels gedurende de film vanmiddag: staan de geketenden symbool voor onderdrukte slaven die zich eindelijk losbreken? Is het een strijd tussen de boven-en onderklasse? Zijn wij allen eigenlijk elkaars broeders? Moeten we onszelf (ons ego wellicht) doden om volledig vrij te zijn? Enzovoort, enzovoort...)

De film bouwt mooi op. Op de spannende opening na, gebeurt er eerst heel weinig. We zien een normaal middenklasse gezin, bestaande uit vier sympathieke mensen, waar we ons al snel mee kunnen identificeren. Met het bezoek van het nieuwe gezin wordt het allemaal erg creepy, maar nooit heel eng. Ook fijn dat er nauwelijks jumpscares in zitten, en wanneer ze er wel zijn, treffen ze doel. Ik vermaakte me prima, en zag de film afstevenen op een mooie 4*.

Maar helaas kwam daar het laatste kwartier. Als een ware Alice in Wonderland wordt het witte konijn gevolgd, de tunnels in waar we een soort gesticht vinden, en waar mensen blijkbaar gekweekt/gekloond zijn. Waar kopiën leven, terwijl ze de ziel delen van hun ware meester. Oke, dat wil ik nog best aannemen.

Waar het mis gaat is echter wanneer de ‘slechte’ vrouw (in het rood) als een ware stripboekvillain het hele verhaal gaat uitleggen aan de ‘goede’ vrouw. Kom op zeg, was dat nu nodig? Daarnaast slaat het ook nog eens nergens op, getuige de idiote ‘twist’ die volgt: de ‘goede’ vrouw had deze uitleg namelijk helemaal niet nodig, omdat de ‘slechte’ vrouw (in het rood) eigenlijk de goede vrouw was, die wraak wilde. Kortom, ze kenden elkaar dus al, en waren precies op de hoogte van elkaars bedoelingen.

Tja, wie is goed en wie is slecht? Wie verdient een plek in de bovenwereld en wie in de onderwereld? Dat zijn prikkelende vragen die opgeroepen worden door deze film. Helaas worden ze nauwelijks beantwoord.

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, of iets verkeerd geïnterpreteerd. Dan hoor ik het graag. Ik vond de film namelijk heel goed starten, en de thematiek ligt me wel. Dus ik zou graag mijn mening naar boven willen bijstellen. Maar voor nu blijft hij helaas hangen op een krappe 3*.

2,0
Wat een *** Film zeg. Bij vlagen moest ik er gewoon om lachen. De film blijft opzich boeiend, en je wilt graag weten hoe het eindigt.. De film werkt naar een climax toe, maar ik vind het erg slecht afgewerkt en het totaal niet waard. Sorry, maar Get Out kon ik enigzins nog waarderen, maar deze film kijk ik NOOIT weer. Gelukkig had ik vrijkaartjes.

avatar van Flat Eric
3,0
Het heeft me minder verrast dan Get Out maar is desondanks wel een interessante film geworden.

Het thema van döppelgangers is wat mij betreft het sterkste gedaan in de film Enemy (2013) . Maar Us is qua idee en uitwerking natuurlijk een andere film en totaal niet vergelijkbaar. Het springt een beetje van thriller, döppelgangers, house invasion, Bodysnatchers naar toch ook wel comedy.
Op het einde krijg je een beetje door hoe het in elkaar steekt maar het duurde wel even voor ik door had hoe het daadwerkelijk in elkaar stak. Bij voorbeeld het stemgeluid van de vrouwelijke dubbelganger hoofdpersoon vond ik werkelijk storend en irritant en deed afbreuk aan mijn filmbeleving. Ik vond het zo slecht overkomen. Pas later had ik door dat daar wel een reden voor was. Ik weet niet wie eerder was, maar de Casa de Papel pakjes hadden wat mij betreft wel een andere kleur en/of vorm kunnen hebben.

avatar van Beun de Haas BV
3,0
Naar mijn beleving is Us een ietwat overschatte film. Waar Get Out een zeer geslaagde cocktail van stijlen is, schiet regisseur Jordan Peele in Us zijn doel voorbij. De horror, humor en sociale agenda zitten elkaar eerder in de weg dan dat ze elkaar complementeren. Iets anders doen is dus niet per definitie iets beter doen.

avatar van Donkerwoud
3,5
Jordan Peele is in stijl en toon zelf een beetje een 'boosaardige' doppelgänger van pulp- en genrecinema, maar schudt de kaarten radicaal anders waardoor er andere accenten komen te liggen. In 'Get Out' (2017) had gotische horror de boventoon van een jonge zwarte man die, op bezoek bij zijn witte schoonfamilie, ontdekt dat koloniale verlangens minder zijn verdwenen dan gegoede burgers doen vermoeden met hun progressieve voorkomen. In 'Us' (2019) schetst hij een parallel universum waar ondergronds een spiegelwereld bestaat waar dubbelgangers teren op hun ongebreidelde haat over de systemische ongelijkheid van hun eigen situatie. Ze zijn in alles als hun geprivilegieerde tegenhangers bovengronds, maar het zijn stemlozen voor wie links of rechts - of zelfs de democratie in het algemeen- geen antwoorden meer heeft. Uit desinteresse of hedonisme. Eenmaal ontsnapt willen deze spiegelwezens 'hun origineel' afslachten en niet alleen het systeem van onderdrukking hervormen, maar compleet vernietigen. Tot de grond toe en tegen elke prijs. De Trump-analogie is aanwezig - hoe de spiegelversie van Adelaide (Lupita Nyong'o) met krakerige stem 'We're Americanssss!' lispelt of de directe verwijzingen naar een muur - maar deze kwaadaardige Amerikaanse zelfkant is niet zo eenduidig te interpreteren.

Waar ik bij 'Get Out' (2017) enigszins op mijn honger bleef zitten omdat de wraak van Chris (Daniel Kaluuya) net niet zoet genoeg werd, wist het hak- en slachtwerk in 'Us' (2019) me een stuk meer te plezieren. Het wraak-thema is vilein omdat de personages zich moeten wreken op zichzelf, wat unheimische toestanden oplevert als de dubbelgangers ook nog invloed op elkaar uitoefenen. Ze zijn ook in hun handelingen gespiegeld aan elkaar, dus kunnen anticiperen op elkaars bewegingen. Maar minstens zo vermakelijk is hoe de film speelt met de verwachtingen over vrouwenpersonages. Zoals de fantastische spiegelrollen van Lupita Nyong'o als empathische/wraakzuchtige matriarch en Elisabeth Moss als gedesinteresseerde/nóg meer gedesinteresseerde matriarch. Of hoe de veelbelovende tienervrouw Zora (Shahadi Wright Joseph) en haar broertje Jason (Evan Alex) erg veel plezier halen uit hoe ze veranderen in moordmachines. En dat terwijl vader Gabe (Winston Duke) toch vooral bezig is met zichzelf of de witte man waar hij stiekem een beetje tegenop keek. De patriarchale man als grappige bijrol en niet degene vanuit wiens redderperspectief de problemen worden opgelost.

Wat ik kan waarderen aan Jordan Peele is dat hij speelt met visuele terzijdes (symbolisch maar absurdistisch) die niet alleen een vervreemdend sausje eraan geven, maar ook leuk zijn om te ontcijferen.
Neem bijvoorbeeld de scène tijdens de openingscredits waarin een laboratorium wordt getoond met gekooide witte konijnen en een paar bruine/zwarte konijnen. Het gebrek aan diversiteit wordt schrijnend duidelijk omdat de witte lepus gelden als de norm, terwijl de 'afwijkende' lepus meteen in het oog springen door hun kleurverschil. Ras of gender is niet meer of minder dan een menselijk fabricaat, waar verschil pas opvalt als groepen met bepaalde kenmerken worden voorgeselecteerd. In het diabolische spiegelpaleis in 'Us' (2019) zit elke Amerikaan 'gevangen' in een onrechtvaardig systeem van privileges en machtsverschillen, maar sommige landgenoten hebben meer in zichzelf te overwinnen dan anderen. Op de dag des oordeels komen de dubbelgangers hun recht halen - een giftige cocktail van onderdrukking, zelfhaat en desinteresse - om desnoods alle bestaande zekerheden kapot te maken.

avatar van HollandGermany
4,0
geplaatst:
Mensen die beweren dat dit slechts een home-invasion film is, zou ik toch willen vragen of ze de film uberhaupt afgekeken hebben. Ik vond hem leuk! Traag, maar wel vermakelijk, zeker aan het einde.

4,0
geplaatst:
Wie is ‘goed’ en wie is ‘slecht’?

Net als in ‘Get Out’ weet Regisseur Peele geweldig gebruik te maken van geluidseffecten en soundtrack. En daar weet je mij wel mee te winnen;)

Het verhaal is interessant. Ik zag een parallel met de vluchtelingencrisis. Een onderdrukte menigte die meer op ons lijkt dan we soms (willen) waarnemen en dan op een gegeven moment in opstand komt.
Het verhaal deed soms wat rommelig aan waardoor de exacte intenties van de regisseur - die er volgens mij wel zijn - me niet helemaal duidelijk werden. Ook zijn er wat vervelende plotholes. Bijvoorbeeld de suggestie naar het einde toe dat de moeder dus eigenlijk uit de onderwereld zou komen. Wat gezien haar eerdere angst, onwetendheid en herinneringen gewoon niet kan.


Echter weet Us te boeien. Niet alleen door de eerder genoemde sound, maar ook door de originaliteit, het goede acteerwerk en de humor. De scene in het spiegelpaleis en de dansscene zijn sterk

Was het verhaal ietsje beter/logischer uitgewerkt - wat Peele in Get Out wèl lukte - dan was dit wederom een echte topper geweest. Maar ook nu is Us wat mij betreft een aanrader.

avatar van wwelover
3,5
geplaatst:
Minder sterk als Get Out, maar zeker weer een origineel en spannende film. Goed gebruik van geluid en muziek, visueel sterk en natuurlijk de nodige luchtige humor. Vooral dankzij Winston Duke, die heel sterk speelde. Nou ja, eigenlijk is de hele cast sterk. Qua verhaal vond ik het soms wel wat rommelig en niet altijd even duidelijk.

3.5*

avatar van Alathir
4,0
geplaatst:
Qua amusementswaarde en humor zeker wat minder dan Get Out. Deze Us is wel wat specialer en de anthem is iets dat bij zal blijven. Meer naar het einde toe vond ik het wat langdradig aanvoelen, ook omdat ik het gevoel had dat de film al 5x had kunnen eindigen. Er wordt echter steeds iets extra aan gebreid. De twist op het einde is wel clever ook al voelde ik dat er iets niet helemaal klopte en dan begreep ik waarom het meisje plots niet meer sprak met haar ouders, ze was namelijk verwisseld met haar Geketende versie. Al bij al toch 4*

avatar van Shadowed
3,0
geplaatst:
Prima.

Peele lijkt iets meer talent te hebben als het komt op originaliteit dan op regie ban horror. Hij weet het allemaal namelijk niet eng of sfeervol genoeg te maken, en dan stelt een origineel verhaal niet altijd nog heel veel meer voor eigenlijk.

Acteerwerk is in orde, Duke en Nyong'o maken beide indruk. Al vind ik beide ook beter in hun Tethered versie. Dan komt het acteerwerk veel beter tot zijn recht, alles daarvoor is niks om over naar huis te schrijven. Van de kinderen is het acteerwerk ook solide, en van de witte familie ook.

Spanning is het element waar de film wat op faalt. Het is namelijk nergens heel eng, de gasten zijn nergens erg dreigend en de film kent daardoor niet genoeg sfeer dat je echt geboeid blijft kijken. Van een traag tempo heb ik weinig last gehad.

Het is dan toch vooral dat de schurken of moordenaars nergens heel eng zijn of dreigend zijn. Daardoor krijg je nergens echt kippenvel van ze en zijn het een aantal schrikmomenten en wat creepy dingen (achtbaan imitatie van The Tethered in de hal richting het einde bijvoorbeeld) die de film nog "horror" maken.

Maar aan de positieve kant, acteerwerk is top en het verhaal is knap bedacht. De Apocalypse achtige wending richting het einde is leuk en het verhaal blijft daarmee gewoon boeien. Dankzij het schrijfwerk van Peele dus nog een voldoende. Het is dan ook wel een deel geholpen door de boodschap die knap erin zit. "The true evil is yourself" en gelijkheid komen allen voorbij.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:33 uur

geplaatst: vandaag om 14:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.