Us (2019)

Horror / Mystery

geregisseerd door Jordan Peele
met Lupita Nyong'o, Winston Duke en Elisabeth Moss

Een moeder en vader vertrekken met hun kinderen naar een strandhuis om lekker te kunnen ontspannen met vrienden. Wanneer de avond valt, krijgen ze bezoek van onuitgenodigde gasten. De rust die heerste verandert al snel in een hoop spanning en chaos.

avatar van IH88
“They look exactly like us. They think like us.”

Knappe tweede film van Jordan Peele. Us is niet zo goed als Get Out, maar de sterke punten van die film zijn ook hier weer aanwezig. Het creëren van een ijzingwekkende sfeer, de combinatie van horror en humor, de fantastische muziekkeuzes en de perfecte casting… Peele weet hoe je een horrorfilm moet maken.

Nyong’o, Duke, Moss en de jonge Wright Joseph, ze zijn allemaal fantastisch op dreef. Minpunt van de film is dat Peele misschien zijn maatschappijkritische boodschap iets duidelijker en beter had kunnen verwerken in het script, maar dat is een klein minpunt. Films die het allemaal niet voor de kijker uitspellen kan ik altijd wel waarderen, en dan krijg je er alle sterke punten van Peele als regisseur nog bij.

avatar van wendyvortex
Yes, overtreft Get Out zelfs wat mij betreft, ontzettend mooi gefilmd ook allemaal. Jordan Peele lijkt momenteel de nieuwe M. Night Shyamalan ... hopelijk gaat ie niet zo zwalken, want dan kunnen we hier de komende jaren nog veel plezier aan beleven.

Uitstekende film waarin een gezin onderweg is naar een strandhuis, maar de moeder heeft zo haar bedenkingen. Een origineel verhaal met ook een goeie twist op het einde. Spannend en hier en daar best creepy maar soms ook grappig (die twee gaan hier echter prima samen). Het ziet er allemaal vrij strak uit en de cast heeft ongetwijfeld veel plezier gehad met de dubbelrollen.

cantforgetyou schreef:
In het begin is de film spannend en worden er mooie plaatjes geschoten. De kermis aan de kust en de spiegel attractie etc. Zien er mooi uit. Als de familie bezoek krijgt wordt het zelfs griezelig. Maar hoe meer je te weten komt over de bezoekers. Hoe saaier de film wordt. Naar het einde toe is er geen bal meer aan. Jammer. Want de film begint krachtig.

Precies mijn gedachten over deze film!

2,5 *

avatar van Boeikens
Home Invasion van een andere orde.

Persoonlijk verkies ik toch de wat klassiekere versie.
De opbouw, misschien wat traag, is verder best ok en sfeerrijk. Het verhaal trok me zo wel nog aan en met het plotse bezoek aan de deur was ik klaar voor het actievere deel van het verhaal. Maar die wending naar een hele wereld van schaduwmensen, ieders tweeling die onder de grond leeft... Neen, dat was niet m'n ding en deed al mijn verdere verwachtingen teniet.

avatar van Phantasm
Prachtig gemaakt met een leuk bedacht verhaal.

Wat een irritatie! Echt zo'n film dat mensen niets doen als ze wel wat moeten doen en andersom. Ook zie je op een gegeven moment alles van tevoren aankomen. Alleen op het eind was er dan nog even de verrassing in het verhaal.
Ik heb trouwens ooit een film gezien waarin dezelfde vreemde geluiden werden gemaakt door mensen (was dat nou een zombiefilm?) Ik kan er ff niet opkomen, maar misschien schiet het me nog te binnen.

avatar van CellarDoor
Waardeloos dit.

Zeer onrealistische manier van handelen hoofdpersonages (los van eventuele fictieve aspecten van de film) is mateloos irritant. Dat zorgde eigenlijk al vrij snel voor een verminderde aandachtspanne van mijn kant. Toen de shadows geluid begonnen te produceren begon het eigenlijk een beetje op m'n lachspieren te werken. Als dat eenmaal bereikt is bij een horror, dan blijft er niet veel meer overeind.

Ik zie hierboven nog een paar keer 'mooie beelden' voorbij komen. Beelden waren wel ok, maar het camerawerk was verder gewoon erg straight-forward.

Kortom: verspeelde kijktijd.

avatar van Duke Nukem
Het eerste wat mij opvalt is hoe irritant die vader is. Maar het begin van de film ziet er wel mooi uit, vooral aan het spiegelpaleis op de kermis, dus ik bleef verder kijken. Het wordt echter nooit scary. Het lijkt soms zelf meer op een komedie, met die domme reacties van het gezin. Bijvoorbeeld als de indringers in de oprit van hun huis staan en de vader zegt: "Huh, who is that? Oh, it's just a family standing outside. Ya'll scared of a family? It's probably the neighbours." En dan de vader van het andere gezin: "Maybe it's a squirrel?"

Waarom is het gezin zo bang van de indringers, eens ze hen aanvallen? Ze hebben enkel een schaar als wapen. De vader laat zich zomaar zijn baseball bat afpakken. En eens de indringers binnen zijn, doen ze alles wat hun gevraagd wordt zonder terug te vechten. De handelingen van de mensen in deze film zijn zo onlogisch dat het storend werkt. En dan dat 'opzwepende' muziekje eronder en de vreemde manier van praten van die indringers-vrouw en het zombieachtige gekreun van die man. Het is allemaal te belachelijk voor woorden.

Get out vond ik prima. Deze was ook niet slecht. Ik haak echter af op de plot. Waarom neemt red (ik zal haar hier de 'echte' mens noemen) wraak op iedereen. Die man en kinderen hadden toch niks misdaan? Wat ik dan weer wel beter kan plaatsen is dat Adelaide (de schaduw) wroeging lijkt te krijgen en het meisje dat in de boom hangt niet kan doden, net zoals wanneer de jongen in het vuur loopt. Het zijn immers haar 'echte' schaduwverwanten. Mogelijk zie ik dingen verkeerd maar het werkte niet bij mij. Niettemin genoten van de rest.

avatar van Boneka
De laatste film van het jaar is US geworden. Na Get Out opnieuw geen echte horror. Daarvoor mis je gewoon teveel spanningsmomenten. Schrikmomenten zien we al helemaal niet. Zo is deze US ook niet meer dan een zeer mooie sfeervolle thriller geworden met horrorachtige momenten. De muziek valt hierbij ook een beetje uit de toon. Er had hier en daar meer gespeeld mogen worden met muziek en beeld om het spanningsveld te vergroten. Pas de deux werd subliem gemaakt in de extra's, maar die zien we helaas matig en in vlagen terug in de film zelf. Die hele dans met muziek erbij had ik een absolute meerwaarde gevonden. Daarbij wil Jordan Peele ook weer teveel laten zien. Die kring of lijn met rode mensen had voor mij niet gehoeven. Krijgen we op het eind nog een keer te zien in de aftiteling. Ook al die dode mensen in het stadje en op het strand. Ik zou zeggen KNIP het eruit met die schaar. Peele had de film kleiner moeten houden en zich moeten spitsen op het gezin en hun vriendenkring. Het leidt de film zodoende een beetje af.

Het idee is verder goed. Hij heet US, maar had ook Copy kunnen heten of Double. Double without Soul. Het woordje US vind ik niet echt slaan op deze film die overigens wel goed begint. Zoals gezegd ziet alles er ook heel erg mooi uit. Zoals op het eind bij die roltrap. Het wordt helaas wat verpest met zombie achtige personen die soms wat vampierachtige trekjes hebben. Beste rol vind ik die van Shahadi Wright Joseph die Zora speelt. Opvallend hier ook weer dat ik in de extra's beelden heb gezien die er veel indrukwekkende uitzagen dat in de final versie. De rol van de mooie "Adelaide" is goed, maar haar ware achtergrond had beter belicht kunnen worden.

Zo had deze film echt een stuk beter kunnen uitvallen. Een "horror" met de nodige plussen en minnen.

Staat niet in het overzicht, maar te zien op Prime met NL ondertitels op dit moment, verrassend genoeg!

avatar van notsub
Met Get Out in het achterhoofd had dit een positieve verrassing kunnen worden, maar de tendens leek de andere kant op te gaan. Helaas, het viel me tegen. Het begin en eind waren zeker de moeite waard, maar op het strijdtoneel tijdens het lange ongeloofwaardige middenstuk werd nergens echt spannend. Angsthazen veranderen in koele killers ??? Het concept bleef me best vaag en vergezocht. Nee, gelukkig werd de film nog gered van een onvoldoende door het mooie slotakkoord.

Spannend of griezelig wordt de film geen moment, maar heeft wel veel afwisseling waarbij je
van de ene situatie valt in de andere, vooral in het begin door de verdeling van de vier gezinsleden
die worden uitgedaagd elk voor zichzelf om een oplossing te zoeken. Met ook best wel intrigerende,
geheimzinnige invalshoeken, maar toch ook weer niet echt overtuigend. De regisseur probeert
duidelijk weer iets aparts neer te zetten, getuige onder andere de enscenering op het laatst in de film,
sfeervol bij die scene met al die konijnen, maar mis je uiteindelijk toch een zekere flair en heeft
de film vooral als effect dat je naar iets amusants zit te kijken in plaats van spannende horror.
Voor mij in ieder geval niet van Get Out niveau.

avatar van alexspyforever
Er zijn enkele meningen waar ik me wel mee kan aansluiten zoals die van joolstein en die van Collins. Ik had al zo mijn twijfels bij deze film aangezien de regisseur zijn voorgaande film (get Out) me niet echt kon bekoren. Dat was er een met een duidelijk politieke boodschap die wat mij betreft nogal contradictorisch was. Maar kennelijk wist Peele de nodige sponsors aan te trekken om zijn boodschap op het witte doek over te brengen. Het leek allemaal erg slim en origineel maar deed net iets teveel aan The Stepford Wives denken.
En ook Us die zich op het eerste zicht aandient als een home invasion film, blijkt zijn mosterd te halen bij een klassieke horrorfilm The INvasion of the Body Snatchers. het lijkt allemaal ingenieus in elkaar te zitten maar hoe meer je erover gaat nadenken klinkt het allemaal wel vergezocht. Maar als het hele gebeuren (wederom) als één grote metafoor moet worden gezien dan kan je natuurlijk alles gaan verklaren. Wel knap dat je dat kan, maar ik vind het uiteindelijk te makkelijk scoren. Ik heb het al eerder gezegd maar dit soort politieke en maatschappijkritische boodschappen kan ik echt wel missen in mijn favoriete genre. Peele net als Aster lijken me geschikter voor de pure dramafilms. Om op een positieve noot te eindigen, zeer sfeervolle openingsscène.

avatar van mikey
alexspyforever schreef:
The Stepford WivesThe INvasion of the Body Snatchers.
Die films gaan min of meer ook over doppelgangers. Maar ook weer niet: daar worden mensen ingewisseld door replica's. Maar dit gaat echt over dubbelgangers. Een doppelganger kom je echt tegen, en zet vervolgens je wereld (en je kijk erop) op zijn kop. Omdat zijn aanwezigheid niet te verklaren is.

avatar van alexspyforever
mikey schreef:

Dat zal volgens mij wel kloppen, maar hier vond ik het ver gezocht en ook weer te politiek/maatschappijkritisch geladen. Bij die andere films vond ik het veel geslaagder.

avatar van Gustav von swaffelstein.
een film die alle kanten uitwaaierd...

Gustav von swaffelstein. schreef:
een film die alle kanten uitwaaierd...

Net zoals je leuke en origineel gevonden naam, waar ik om moest lachen bij het zien ervan

avatar van DiDa
Leuk stuk over hoe deze film in elkaar steekt en wat er achter zit

Dualiteit als thema: Jordan Peele’s vage horror 'Us' uitgelegd - thescreenlife.nl

avatar van mikey
En let op spoilers. Stukje alleen lezen als je de film al kent.

avatar van princesspeach
Nou nou puin. Meer verwacht aangezien de score ook. Hele film blijft het onduidelijk en erna ook. 2 sterren voor de humor

Ff re. Aanvulling ; na artikel te hebben gelezen begrijp ik m toch wel voor zover hij Te begrijpen is. ik moet wel wennen aan het boven of ondergrondse gebeuren, okay iedereen heeft een kloon maar die moet dan debiel zijn in de boven/onderwereld? & herrinerdd Abby zich dan helemaal niks van dat zij eigenlijk niet van deze planeet is..

avatar van barcam
Zeer bizar verhaal maar toch terug geslaagde film van Jordan Peele.
Ook humor is welkom om de boel wat minder duister te maken.
Niet te veel nadenken over het verhaal en genieten van deze visueel prachtige film met top acteerwerk.

In een woord BELACHELIJK!!... Film wekt alleen maar irritatie op zeker dat binnenstebuiten praten van de duplicat vrouw. Heb de film met pijn en moeite uitgekeken! GET OUT laat ik dan ook graag schieten!
1* voor de moeite!