Stranger Than Paradise (1984)

Verenigde Staten / West-Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Jim Jarmusch
met John Lurie, Eszter Balint en Richard Edson

Willie leeft in New York. Zijn nicht Eva uit Hongarije bezoekt hem een paar dagen. Zij vertrekt daarna naar Cleveland om bij haar tante Lotte te gaan wonen. Een jaar later gaan Willie en zijn vriend Eddie op trektocht naar Cleveland om Eva en tante Lotte te bezoeken.

yorgos.dalman
Als één film voor mij de perfectie van schoonheid en eenvoud benaderd, is deze het wel. Zo diep menselijk, tragi-komisch op zijn best, gelijk het leven zelf.
Kan het nog mooier? Vast.
Dit is echter de laatste mening die ik nog geef op deze site. Het was me een waarlijk genoegen.
De cirkel is rond. De aftiteling loopt. Tot zapps, wie weet....

Ehm oke. De cirkel kan maar rond zijn.

avatar van HarmJanStegenga
Jazeker, toch weer een fijne film van Jarmush hoor. 1 keer heeft de beste man me teleurgesteld, maar verder kan ik altijd prima genieten van z'n films. 'Stranger Than Paradise' is best een bijzondere prent.

Eigenlijk heb ik de gehele speelduur geboeid zitten kijken - en dat terwijl er niet eens zoveel gebeurt. Een potje kaarten, wat autorijden, tv kijken, wat roken, gokken en even bij Tante op bezoek. Ze zien wel wat de dag brengt. Naar het einde toe wordt de film steeds sterker. Het daadwerkelijke einde zelf is fantastisch.

Eva komt terug, dat weten we zeker. Willie lijkt op het vliegtuig gestapt te zijn en Eddie lijkt terug naar huis te gaan. Prachtig, heb met een grote glimlach naar het slot gekeken. Fijne film, sfeervol, mooi geschoten beelden, leuke muziek en totaal niet saai. In tegenstelling tot de levens van de personages. Ja, leuk.

avatar van Vinokourov
Beetje zuipen, beetje gokken, veel meer doen de twee vrienden Eddie en Willie in New York niet. De verveling wordt zelfs niet doorbroken wanneer een nichtje van één van hen uit Boedapest komt. Zij is op doorreis naar haar tante in Cleveland en heeft daar tenminste een baantje, maar ook dat is zo saai als wat. Samen met zijn drieën proberen ze de sleur te doorbreken en naar Florida te gaan en kijken of dat nog wat is.

Die films van Jim Jarmusch mag ik wel. Hij weet altijd er altijd iets heel droogkloterigs van te maken en dit keer is dat extra knap omdat de hele film iets lethargisch over zich heen heeft. Er gebeurt namelijk erg weinig en het is ook heel minimalistisch gefilmd, maar toch blijft het boeiend door de grappige dialogen en situaties. Dikke 4 sterren dus!

avatar van 93.9
Een zeer goede film. Film die je in al z'n eenvoud raakt.

Psst voor nog geen 11 euro incl verzendkosten te koop en MET nederlandse ondertiteling:
En met down by lawn en mystery train.

Daar wordt je blij van.

Dodax.nl | Jim Jarmusch, 3 DVDs (englisches OmU). Vol.1 - Jim Jarmusch (Erzählende Literatur)

avatar van wibro
Jim Jarmusch is qua stijl in zijn films al die jaren niets veranderd. Net zoals bij zijn laatste film Paterson gaat het ook in deze tweede film eigenlijk nergens over. Het gaat eigenlijk niet meer dan over allerlei kleine onbeduidende dingetjes maar Jarmusch weet het allemaal wel heel mooi te brengen. Daarom mag ik de films van deze regisseur ook graag bekijken. Binnenkort ook maar eens Dawn by Law gaan zien dat deel uitmaakt van het retrospectief van Jim Jarmusch in arthouse Lux in Nijmegen.

Film over dagelijkse nietsnutterij, verveling, onverschilligheid en van mensen die elkaar niet echt raken.
Mooi en bizarre in zijn eenvoud en niettegenstaande er niets te beleven valt, geen film waarbij ge naar het einde snakt.

avatar van jono
Gisteren vond ik het weer eens tijd voor een onafhankelijke film. Het werd Stranger Than Paradise (1984) van de Amerikaanse regisseur Jim Jarmusch. Zijn debuutfilm, als je tenminste zijn vroege, obscure probeersels even niet meetelt.

Het verhaal gaat over de Hongaarse immigrant Willie, die woont in een flatje in New York. Op een dag krijgt hij bezoek krijgt van zijn nicht, en zij besluit om een tijdje te blijven. Vervolgens komt ook ene Eddie opdagen, een goede vriend van Willie. Na een tijdje reizen ze samen naar Cleveland om een tante te bezoeken en daar hangen ze vervolgens een tijdje rond. Uiteindelijk gaan ze met z’n drieën naar Florida om daar een poosje te zuipen, te gokken en van het mooie weer te genieten.

Meer gebeurt er eigenlijk niet, en ik kan dan ook niet zeggen dat er sprake is van een film waarbij je steeds op het puntje van je stoel zit. Het is echter allemaal zo mooi traag en sfeervol gefilmd, en de personages nemen je echt mee tijdens hun alledaagse belevenissen. De film is opgenomen in sfeervol zwart-wit, vaak gefilmd vanuit een eenvoudige locatie en iedere keer als een scène eindigt wordt het beeld zwart. Dat is wel even wennen in een tijd waarin we gewend zijn snel bewegende beelden te zien met veel kleur en een flitsende montage.

In de film wordt veel gebruik gemaakt van het nummer ‘I Put a Spell on You’ van Screamin’ Jay Hawkins; het is in totaal op wel vier of vijf momenten te horen in de film. Het nummer past perfect in de film en is erg bevorderlijk voor de sfeer.

Dit was de eerste Jarmusch-film die ik zag, en het beviel me dus uitstekend. Ik ben erg benieuwd naar de rest van zijn werk. Vier sterren voor nu, met kans op nog een halfje verhoging na eventuele herziening. 4*