• 8.227.865 stemmen

Documentaire | 94 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Celine Danhier

Met onder meer: John Waters en Jim Jarmusch

IMDb beoordeling: 7,1 (768)

Over Blank City

"New Cinema. New Wave. New York."

Vandaag de dag is Manhattan een synoniem voor dure spullen, overdreven bezienswaardigheden en exclusieve mode. Eind jaren '70 werd het echter geteisterd door ratten en misdaad. Een plaats waar Amerika zijn immigranten, armen en kunstenaars dumpte. Filmmaker Celine Danhier biedt een blik op de geboorte van 'No Wave Cinema' en de levendige kunstcultuur die eind jaren '70 ontstond. In de jaren voordat Ronald Reagan aantrad lag Manhattan in puin. Maar ware kunst is nooit ontstaan uit comfort, en het waren juist de moeilijke omstandigheden die een inspiratiebron waren voor kunstenaars als Jim Jarmusch, Lizzy Borden en Amos Poe om sommige van hun beste werken te maken.

image

kappeuter (crew films)

vanavond 1-malig in Rialto, Amsterdam

• 12064 stemmen

feest der herkenning! geweldige no wave / cinema of transgression beelden en muziek (veel James Chance en Lydia Lunch!!), maar het werkt ook als een 'University Challenge' starter-question: ik ben nu wel klaar voor mijn picture bonusses gelukkig heb ik mijn underground tapes nog en ik moet nodig eens wat van Beth en Scott B gaan zien kreeg ik de indruk

danuz

Erg benieuwd naar, maar zo te zien nauwelijks verkrijgbaar..

• 12064 stemmen

was 1-malig inderdaad en nog te jong voor een DVD release denk ik.

wel een vol huis overigens! en een aardige inleiding door een ethousiaste programmeur

danuz

Het zijn dan ook niet de kleinste namen die hier langskomen. Kan me best voorstellen dat daar een (underground) publiek voor te vinden is! Ik blijf ondertussen reikhalzend naar een release uitkijken

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

Heb m ondertussen kunnen "vinden". Essentieel kijkvoer voor mensen die een beetje geintereseerd zijn in de rauwe sfeer die nowave/transgression inhoudt.

Een beetje inkomen is het wel, je wordt gelijk in het diepe gegooid en men begint gelijk volle snelheid te praten. Het valt op dat sommige mensen zich maar al te bewust zijn van hoe belangrijk ze geweest zijn voor deze movement en daar ben ik best allergisch voor. Nick Zedd en Lynch zijn best wel wel zelfvoldane, alleshatende klerelijers. Daartegenover staan Jim Jarmusch, Thurston Moore en ook Richard Kern an best wel bescheiden uit de hoek komen gelukkig. Verrast was ik om Lung Leg hier op te zien duiken. De vrouw is al sinds de jaren 90 zelden gezien. (echt, er waren mensen die dachten dat ze dood was zelfs) Ik weet dat ze toevallig vorig jaar in een horror film gespeeld heeft, maar je moet haar echt kennen, wil je in contact komen, geloof ik.

Ik heb toch ook weer heel wat bijgeleerd. Veel directors kende ik nog niet en daar ben ik nu best wel benieuwd naar geworden. Vorig jaar zou ik naar een screening gaan van Nick Zedd films, maar ik was 2 minuten te laat en de kassa mevrouw liet me er niet meer in. Meneer Zedd was zelf echter nog later, dus die heb ik nog naar binnen zien stormen, uitgedost in roze zonnebril en veel te lange pedo jas. Geweldige films, maar blijft een arrogante eikel. Van Richard Kern ken ik ook best veel.

Dus bij de transgressive kant zit het wel goed, maar ik moet me vooral gaan verdiepen in anderen zoals Eric Mitchel, Sara Driver, Beth/Scott B.

Tof!

danuz

Bedankt voor de indirecte reminder, heb hem nu zelf ook kunnen vinden!

avatar van niethie

niethie

Fascinerend! Meteen maar even wat van die transgression-filmpjes opgesnord, al betwijfel ik sterk of het los hiervan veel voorstelt. Het is vooral het idee erachter, hoewel dat groezelig/nihilistische sfeertje wat van sommige fragmenten uitging me best benieuwd maakte... Die Zedd is trouwens wel echt de man! En dan mevrouw Lunch (de enigste uit dit vreemde gezelschap, die ik wel echt goed kon) gave dingen gedaan hoor en misschien nog steeds wel de ultieme punk-princess(?) maar wat een arrogant pleuriswijf zeg! Zou geen slechte partij zijn voor Johnny Rotten (van oa de Sex Pistols) nog zo'n quasi-intellectuele beroeps-chagrijn die iets teveel een persiflage op zichzelf is geworden. (3,5*)

Inland Rabbit schreef:

Nick Zedd en Lynch zijn best wel wel zelfvoldane, alleshatende klerelijers.

niethie schreef:

maar wat een arrogant pleuriswijf zeg!

zo, das behoorlijk punk hoor

avatar van niethie

niethie

Laat ik het zo stellen: ik houd enorm van punk (eerlijkheidshalve: de beweging zelf meer dan de inhoud) maar ik hoop toch dat ik nooit een vriendinnetje zal krijgen die zo punk is als haar.

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

nah 1 van, mijn favo concert plaatsen is een politiek cultureel centrum genaamd Acu in Utrecht, daar zijn ze behoorlijk Punk, maar nooit arrogant. Anarchy en afzetten hoort er nog steeds wel een beetje bij, maar dat kan ook zonder als een klootzak te klinken. Beetje achterhaald.