The Razor's Edge (1984)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door John Byrum
met Bill Murray, Denholm Elliott en Theresa Russell

Larry Darrell (Bill Murray) is een ander persoon als hij terugkeert van de Eerste Wereldoorlog. Hij begint meer te lezen en verhuist naar Parijs, en reist dan naar India en Nepal. Op zijn spiritueele reizen leert hij over het leven van een lama en een aantal tragische gebeurtenissen veranderen zijn waarden.

hmmm, Bill Muray. Komen hier echt geen grappen in voor?

avatar van petey
Nope, helemaal serieus.

avatar van Rmie
Hele m0oie en ook warme film.
Als je zelf ook in India geweest bent of elders voor een soortgelijke reden als het hoofdpersonage voel je de film denk ik wat sneller aan.

O ja. Het Himalaya deel van deze film speelt zich af in India, o.a. Srinagar en de kloosters zijn in Ladak (noord india) Schitterend gebied. Dus niet in Nepal.

avatar van Filmkriebel
Niet slecht maar Murray in een dramatische rol: dat werkt niet goed. Destijds moesten ze het ook vermoed hebben want de film is zwaar geflopt. Het lukt hem maar niet om zijn personage te verkopen aan de kijker. Het beste acteerwerk in de film was van Theresa Russell als de jeugdvriendin van Larry die haar man en zoon verliest en zich daarna prostitueert; ze komt helaas pas laat in de film haar rol invullen.
Dit gezegd zijnde is de film enorm mooi geschoten, met episodes in Frankrijk, India en Tibet. Elk beeld van begin tot eind is subliem en dat helpt om de krakkemikkige uitwerking uit te zitten. Duimen omhoog voor deze uitzonderlijke cinematografie. Deed me bij vlagen aan Malick denken, ook zo'n mooifilmer.
Het verhaal is vrij zware kost en gaat over de zoektocht van een man naar de zin van zijn leven na traumatische ervaringen tijdens de eerste oorlog. Vooral op het einde wordt de melo schaamteloos. Je moet er van houden ... echt bewogen ben ik er niet uit gekomen, en hier is de slaperige rol van Murray schuldig aan.