Legend (1985)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Avontuur
94 minuten / 114 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Tom Cruise, Mia Sara en Tim Curry

The Lord of Darkness verzint een plan dat ervoor moet zorgen dat het voor altijd nacht zal zijn. Daarvoor moet hij alle eenhoorns doden. Jack en zijn vrienden moeten de wereld redden en prinses Lili uit de klauwen van The Lord of Darkness bevrijden.

avatar van Djaser
Deze film bewijst maar weer eens wat een matige regisseur Ridley Scott is. Op Alien na kan ik geen enkele goede film van deze man bedenken. Ook deze film is een onnavolgbare rommel met een paar mooie visuele momenten. Dat laatste weet de film nog net op te trekken na 2,5 ster.

avatar van rep_robert
Ondanks de prachtige beelden en het professionele uiterlijk van de film heeft Scott te weinig aandacht besteed aan het plot. De dialogen zijn vaak tenenkrommend en de acteurs praten soms extra langzaam om verstaanbaar over te komen.
Wel geinig om Cruise in zo'n jonge rol te zien, maar iets memorabels zet hij helaas niet neer.

Hier had veel meer ingezeten.

avatar van breedbeeld
Ben het behoorlijk eens met Lennert .Ogelofelijk die make up van Curry hoe "echt" dat er uit ziet en hoe hij al zijn mimiek tot uiting kon brengen. Net te eng voor de jongsten helaas maar geweldige cinema. 3,5 sterren omdat het script niet sterk was want anders zomaar een 4.

avatar van Sincity
Een steen mooie film voor de tijd wanneer het uitgebracht is. Film is ongeloofelijk mooi, met name de make up! Er zijn maar weinig films die kunnen tippen aan de fantasy gehalte waarbij de aankleding er zo fenomenaal uitzien! Het verhaal is dan immers dun, maar ik geloof dat Ridley Scott nog in zijn "leer" fase zat, naarmate de jaren vordere, zijn er al vele andere epic films uitgekomen waarvan Ridley echt de master in is.

avatar van harm1985
Wat een belachelijke bedoening, op een paar mooie shots na werkelijk waar verschrikkelijk. Belachelijk onbegrijpelijk plot, dramatisch acteerwerk (vooral van Cruise) en die trollen zijn ronduit lachwekkend.

de workprint verzie van legend was 140 minuten en daar na 125 min en toen pas 94 min.

en die verzie van 140 min zullen we dan ook wel nooit krijgen tezien wat heel jammer is .

de The Lord of Darkness is prachtige net als de sets en decor's

de film is na 26 jaar nog steets mooie en leuk om te kijken

avatar van megaman
Djaser schreef:

Vreemd dat je na het zien van Legend de beste man een 'matige' regisseur noemd. Gladiator is misschien dan geen typische Scott film maar de kwaliteit mag er wezen en de film is nog steeds indrukwekkend. Blade Runner is dan weer wel meer zijn werk en mag met zijn artestieke en sfeervolle beelden ook zeker een (cult)klassieker worden genoemd. Ook Hannibal vind ik, in tegenstelling tot wat de meeste fans vinden, de beste van deze reeks. Legend is inderdaad een beetje een rommeltje en weet mij veel minder te bekoren dan Labyrinth en The NeverEnding Story. Al is Darkness wel een zeer memorabele schurk moet ik zeggen. De soundtrack was een beetje nietszeggend en nergens kreeg ik kippenvel van een bepaald stuk.

movie-edje
prachtige beelden!

En vooral The Lord of Darknes!

vandaag de gewoone nederlandse blu-ray gekocht bij free record shop
en er staat de bioscoopversie en ook de Director's Cut op met nederlandse ondertitels .
maar dat staat niet op de hoes vermeld.

werd ook tijd dat ze de Director's Cut hier uit brengen.

geweldige cinema

avatar van thunderball
Deze van de week weer eens na lange tijd een groot gedeelte bekeken.

Prachtig in beeld gebracht, werkelijk briljante make-up (duivel en waterheks), vol verbeeldingskracht wordt dit sprookje gebracht,
helaas lijkt het script werkelijk op een bierviltje in het cafe neer gepend, want dit is werkelijk ver beneden de maat, van een boeiend plot, hoe klein ook, is nauwelijks spraken.

De films schiet dan ook totaal niet op, is langdradig en uiterst saai.
Het mooie uiterlijk van de film en Tim Curry als fantastische duivel zijn dan ook de enige troef!

Met moeite een vier, ofwel twee sterren.

avatar van Decec
Een goede Fantasy/Avonturenfilm...
Prachtig gemaakt...
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende jonge acteur Tom Cruise...
Mooi HD kwaliteit...
Uitstekend achtergrond muziek (Dolby Digital)...

avatar van FelixTheCat
Voor een film uit 1975 een mooi decor. leuk verhaal. Goed acteerwerk Tom Cruise. Film was boven verwachting.

1985

wist totaal net dat er een lange versie was. heb altijd de 94 min versie gezien. is er een groot verschil of niet?

avatar van Sam_Bracke
Djaser schreef:

Jij bent gek. Gladiator is TOP!!!!

the flash schreef:

Er zijn inmiddels vier verschillende versies van de film in omloop: de Amerikaanse bioscoopversie (89 min), de Amerikaanse televisie-versie (94 min), de Europese bioscoopversie (94 min) en de Director’s Cut (113 min).

Naast een andere montage en af- of aanwezigheid van bepaalde shots en scènes, is er ook een verschil in muziek. Bij de versies voor de Amerikaanse markt (voor bioscoop en televisie) zijn de sprookjesachtige composities van Jerry Goldsmith namelijk vervangen door de synthesizerklanken van de band Tangerine Dream.

Verder is het noemenswaardig dat de Director’s Cut de oorspronkelijke visie van Scott vertegenwoordigt, waarmee het voor de meeste fans de definitieve versie van de film zal zijn.
Ook omdat er in de DC meer tijd wordt besteed aan de uitwerking van de personages en bepaalde plotelementen beter uit zijn gewerkt. Lange tijd werd gedacht dat deze versie van de film voorgoed verloren was gegaan, maar in 2000 werd er toch nog een print teruggevonden. Deze werd direct gerestaureerd en op DVD uitgebracht (in Amerika).

ik heb ze alle 4 gezien en er zitten groote verschil in voorla in de director's cut

@ jerry : hoe weet ge nu welke versie ge hebt. ik heb zeker niet de director's cut maar of ik europese versie of amerikaanse weet ik totaal niet hoe ziet ge dat en waar kunt ge eigenlijk de director's cut vinden?

het staat niet op de hoes van de blu-ray maar er staan twee versies op.
de director's cut en de Europese bioscoopversie.

Matige film waarin een bosjongen de prinses probeert te redden uit de klauwen van de heer van duisternis. Een sprookje dat betoverend mooi is vormgegeven met prachtige decors, kostuums en make-up. Helaas is het verhaaltje van goed vs kwaad wat aan de simpele kant en zijn de twee hoofdpersonages minimaal uitgewerkt.

avatar van baspls
Erg goede film. Net een veramerikaanste versie van The Neverending Story die dan iets meer tegen Epic-fantasy aan is. Het was allemaal wel erg Fairy tail-achtig net zoals The Neverending Story maar er zat ook wel wat Epic/High bij zoals bij The Lord of the Rings of The Black Cauldron. Een mix die ik wel kan waarderen.

De effecten waren allemaal erg goed en het werd nergens nep of knullig. De buiten-opnames in het bos waren ook erg mooi. Zelfs de studio scènes zijn erg mooi gelukt. Tom Cruise, die hier nog best wel jong is, zet een goede hoofdpersoon neer. Ook is Tim Curry best wel goed als The Lord of Darkness (die horens moeten erg zwaar zijn ). De muziek van Jerry Goldsmith is ook erg mooi. Ook een erg mooi verhaal.

Sommige dingen lijken rechtstreeks uit The Black Cauldron of de Prydain-boeken te komen. Zo heeft Jack wel wat weg van Taran en The Lord of Darkness lijkt met de hoorns natuurlijk op The Horned King. En Oena dan, dat is toch precies The Golden Pelydryn van Eilonwy. Het fort van Darkness lijkt ook erg op het kasteel van The Horned King. Die scéne dat Jack naar de ring ging duiken deed me erg denken aan Lord of the Rings. Ook lijken sommige dwergen regelrecht uit The Hobbit te komen. En die aardmannen dan; ORKS!

Er zit af en toe wel heel veel glitter. Ik bedoel het gezicht van Tom Cruise en Mia Sara zit echt helemaal onder de gouden glitters. En de hoorns van de eenhoorns en ook van Darkness wiebelen ook wel erg.

Goede en erg vermakelijke film. Ben erg benieuwd maar de Director's Cut want vond dit wel wat kort.

avatar van Thorongil
Mooie film, maar saai vond ik. Gebeurde niet veel, plot was ook maar vaag en slecht uitgewerkt. Wat 80's fantasy films betreft hinkt deze toch sterk achter de Conan films, Princess Bride en Willow. Had hier toch iets meer van verwacht.

avatar van PEN15
Na, wat zou het inmiddels zijn? - een kwart eeuw??, weer eens gezien. Ik kan me nog herinneren dat ik dit als kind al als kinderfilm beschouwde, het niveau is erg laag en zoals iedereen het al aangeeft, het verhaal is veel te langdradig en mager uitgewerkt.

Een leuke grap die ik ergens had opgevangen, was dat Tom Cruise hier reclame aan het maken was voor een tandpastamerk!

Toch wil dat niet zeggen dat ik dit meteen een flop vind, nog altijd kan ik genieten van de studiodecors en de kostuums in deze prachtfantasy die gewoon nooit meer zo gemaakt wordt. Ik dacht tevens dat Tim Curry die goblin speelde, daar vond ik hem namelijk het type voor.

De trivia over deze film zijn zeer interessant. Het schijnt dat ze in 1982 al bezig waren met filmen en dat de studio tot de grond is afgebrand. Dat Scott vond dat Bennent teveel klonk als een Nazi vind ik zowiezo erg bizar, hallo, dat vind ik nog steeds erg knap voor een Zwitsers jochie van 12 jaar!!

wie waren het,,
waar zijn zij nu?

avatar van alexspyforever
Ach en wee, het was een flinke inspanning om deze film uit te kijken maar ik heb het toch maar gedaan stiekem hopende dat er toch nog iets goed van zou komen en ik het een betere score kan geven. Eerst het goede wel visueel is het wel mooi, prachtige natuur, fantasy wezens vooral dan de eenhoorns en die waterheks zijn wel goed gemaakt. In tegenstelling tot velen vond ik the Lord of Darkness niet zo indrukwekkend. Zijn eerste verschijning wel, maar als je zijn acties en idiote gepraat later moet aanhoren werd ie al gauw een karikatuur. Tom Cruise als the hero that saves the day wel die keuze lijkt me duidelijk. In zijn jonge tijd deed hij mening vrouwenhart sneller slaan. Dat hij meedeed was de grootste reden dat ik deze film zo lang heb gemeden. Toegegeven hij komt hier minder arrogant over dan in al de andere films die ik van hem zag al zijn er dat niet zo erg veel. Hij had toen nog geen sterallures dat is duidelijk. Alle personages zijn erg vlak en oninteressant, het plot is heel mager en de dialogen zijn zo ongelooflijk dom. Achtergrond bij de karakters en de leefwereld is er nauwelijks. Neen, dit is het echt niet.

avatar van beavis
Al-ta'weeza (1987) - IMDb

deze Egyptische door Poltergeist geïnspireerde film haalde voor de poster de inspiratie duidelijk bij Legend (kwam het net tegen en vond het te aardig om niet ergens te vermelden op MM )

M/H
Zo, ik heb mijn suikerdosis voor het komende halfjaar ook weer achter de kiezen.

Legend is een mierzoet fantasyepos dat gekenmerkt wordt door een rommelig plot, flinterdunne personages en lelijke sets. Tim Curry als antagonist wordt alom geroemd, maar valt eigenlijk alleen maar op door zijn grote hoorns. Typische slechterik die louter evil is om evil te zijn en een steeds grotere karikatuur van zichzelf wordt naar gelang de film vordert.

avatar van rcuppen79
Visueel gezien is Legend een plaatje om in te lijsten. Met name de make-up van Rob Bottin was voor die tijd baanbrekend en Tim Curry is onherkenbaar als de Heer der Duiternis. Z’n theatrale manier van acteren past ook perfect bij deze rol en Curry steelt elke scène waarin hij meespeelt. Helaas is de rest van de cast vrij kleurloos. Tom Cruise speelt hier één van z’n eerste grote filmrollen, maar laat hier nog weinig zien van z’n jongensachtige charme waarmee hij dankzij films als Top Gun een superster werd. Ook Mia Sara is niet veel meer dan een mooie verschijning en de relatie tussen haar en Cruise komt dan ook totaal niet uit de verf. De rest van de personages maken eveneens weinig indruk. Ook het verhaal van William Hjortsberg is aan de saaie kant en had wel wat meer humor kunnen gebruiken.

Hierdoor is Legend misschien wel de mooiste fantasyfilm uit de jaren ’80, maar zeker niet de beste.

avatar van jipt
Vond deze wel leuk. Zag er prachtig uit en Tim Curry was geweldig. Helaas is de rest zo kleurloos als wat en aan het verhaal geen touw vast te knopen. Maar daar kon ik juist wel om lachen. Gewoon lekkere cheesy fun.

Helaas een beetje in de vergetelheid geraakt en verder ook nooit van de grond gekomen als cult-klassieker. Ik geef hem 3,5*

avatar van Vinokourov
Tom Cruise die in een fantasyfilm speelt . Tsja, als beginnend acteur kan ik me wel voorstellen dat je dit soort keuzes nog maakt en ach, het pakt ook niet heel verkeerd uit. Regisseur Ridley Scott weet met Legend een redelijke film te maken, waarbij Cruise een prinses moet redden uit de klauwen van the Lord of Darkness. Het verhaal stokt zo her en der, da's wel jammer. Het oogt ook niet heel origineel, maar het ziet er allemaal zeer gelikt uit, zoals je van Scott mag verwachten. Tim Curry als The Lord of Darkness is de hoofdattractie van Legend. Wat ziet die er indrukwekkend en stoer uit!

avatar van RuudC
Een film waarbij mijn gedachten nog wel eens afdwaalden naar David Lynch' Dune. Na twee succesvolle films waagt Ridley Scott zich aan een ander genre en zakken de ratings dramatisch. Niet dat Legend daarmee mijn favoriete film wordt, maar ik zie hier wel degelijk de kwaliteiten. Net als Dune is hier een flink deel van met materiaal weggehaald en dat lijkt me de reden waarom het verhaal niet helemaal lekker loopt. Als ik dan zie dat er ook een directors cut is die twintig minuten langer duurt, wordt ik toch wel erg nieuwsgierig.

Naja, ik heb dus de korte versie gezien. Het is niet dat ik me erg aan het verhaal gestoord heb, maar ik wilde eigenlijk vooral hier en daar wat meer verdieping. Gewoon iets meer diepgang. Iets wat het fenomenale decor recht doet, want wat ziet Legend er toch prachtig uit. Een lust voor het oog. Legend is een heerlijk sprookje geworden waar het duistere randje duidelijk aanwezig is. Een verademing vergeleken met de manier waarop sprookjes en kinderverhalen tegenwoordig verteld worden. De manier van Legend doet tenminste eer aan de klassieke benadering.

Legend is een lust voor het oog. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het overdadig vinden en de vele figuren overkill, maar ik kan het erg goed hebben en het draagt imo allemaal bij aan de magie van de film. Ik kreeg er zelfs een kerstgevoel bij.

avatar van blurp194
Weer eens herzien, na een lange tijd alweer. En al had ik er niet veel van verwacht, de film zat me in m'n hoofd als een net iets te zoetig sprookje, viel het toch niet mee - vooral de hier en daar wat knullige vormgeving en het wat matte suffe verhaaltje waren me niet goed bijgebleven. Niet echt de moeite om nog eens te gaan kijken over een jaar of tien - note to self.

Met een uitzondering dan wel. Want het is best grappig om de nog jonge Cruise te zien hannesen, en het valt me ook op dat er aan z'n smoeltje kennelijk wel wat verbouwd is. Vooral de tandarts heeft goed werk geleverd. Mensen met scheefstaande tanden, het begint toch langzamerhand een bedreigde soort te worden.

een geweldige film met een jonge tom cruise.heb altijd kunnen genieten van deze film.en nu nog steeds.

avatar van Gerlof1378
Ja vroeger vond ik deze film mooi nu stukken minder, maar hij kan er nog mee door wel leuk om een onherkenbare Tim Curry (The Darkness) te zien spelen die stem van hem alleen al.

avatar van davidz352
Gisteren de director's cut proberen te kijken. Die is toch wel erg matig. De meeste scenes zijn verlengd, de muziek is vervangen en sommige tenenkrommende dialogen zijn erbij gepropt. De film wordt er absoluut niet beter van, integendeel, veel scenes duren te lang, met rommelige montage en hoorbare verschillen in het geluid.

De nieuwe soundtrack is zeer standaard, en ontbreekt iedere emotie die in de originele tangerine dream soundtrack aanwezig was.

De theatrical cut is naar mijn mening veruit de "beste" versie van deze film, maar nog steeds erg teleurstellend.