Legend (1985)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Avontuur
94 minuten / 114 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Tom Cruise, Mia Sara en Tim Curry

The Lord of Darkness verzint een plan dat ervoor moet zorgen dat het voor altijd nacht zal zijn. Daarvoor moet hij alle eenhoorns doden. Jack en zijn vrienden moeten de wereld redden en prinses Lili uit de klauwen van The Lord of Darkness bevrijden.

een geweldige film met een jonge tom cruise.heb altijd kunnen genieten van deze film.en nu nog steeds.

avatar van Gerlof1378
Ja vroeger vond ik deze film mooi nu stukken minder, maar hij kan er nog mee door wel leuk om een onherkenbare Tim Curry (The Darkness) te zien spelen die stem van hem alleen al.

avatar van davidz352
Gisteren de director's cut proberen te kijken. Die is toch wel erg matig. De meeste scenes zijn verlengd, de muziek is vervangen en sommige tenenkrommende dialogen zijn erbij gepropt. De film wordt er absoluut niet beter van, integendeel, veel scenes duren te lang, met rommelige montage en hoorbare verschillen in het geluid.

De nieuwe soundtrack is zeer standaard, en ontbreekt iedere emotie die in de originele tangerine dream soundtrack aanwezig was.

De theatrical cut is naar mijn mening veruit de "beste" versie van deze film, maar nog steeds erg teleurstellend.

Verrassend leuk.

De film loopt als een klassiek sprookje met extra fantasy elementen. Dat maakt dat het verhaal nogal fragmentarisch is en het niet zo solide aanvoelt als LOTR en z'n gezanten, anderzijds is het ook een stuk minder saai en blasé.

Visueel ook stukken leuker trouwens, wat mij best verraste voor een 80s film. Scott maakt goed gebruik van z'n decors om met belichting, een overdaad aan accessories en de juiste camera posities deze magische wereld tot leven te wekken.

Poppenwerk was ook nog overtuigend. Vaak zijn dat soort films (Dark Crystal en dergelijke) toch té verouderd om er echt nog van te genieten. Allicht omdat deze wat donkerder is dat het net wat minder opvalt, maar ik had er hier weinig tot geen last van.

Het is regelmatig wel echte uberkitsch, maar Scott's regie is zo overtuigd dat het niet eens stoort. Leuk filmpje, jammer dat ik deze nooit rond m'n 12de ofzo gezien heb, toen was het vast één van m'n favorieten geweest. Maar hij staat nog wel steeds overeind.

Niet veel soeps. Mia Sara ziet er uiteraard fantastisch uit maar dat alleen is helaas niet voldoende.

Special effects zien er voor een film van 35 jaar eigenlijk nog best okay uit. Helaas maken het simpele verhaal, het warrige script, matige acteerwerk en vervelende muziek de film best lastig om uit te zitten. Dat is me met moeite gelukt en wat mij betreft direct ook de laatste keer. Niet echt een aanrader...

avatar van Basto
Interessante mislukking. Scott, Cruise, Curry, de ingrediënten zijn veel belovend, maar het is uiteindelijk een bizarre mislukking. Scott is geen romanticus en de regie is daardoor veel te zakelijk. Dat maakt het geheel nogal afstandelijk en dat is natuurlijk de doodsteek voor elke fantasy story. Want van een afstandje ziet het er per definitie nogal idioot uit.

Een rare mislukking, maar door het gebrek aan gevoel, ook geen cult materiaal.

avatar van Duke Nukem
Een wat kinderlijke sprookjesfilm met mooie, kleurrijke beelden, eenhoorns, trollen, een mooie Mia Sara en een piepjonge Tom Cruise die als een soort Sneeuwwitje en Peter Pan heel romantisch door het bos huppelen tot ze met het kwaad worden geconfronteerd. De film gaat dan wat meer de duistere kant op, getrouw aan de traditionele oorspronkelijke sprookjes voordat Disney zich ermee ging bemoeien. Het hoogtepunt is Tim Curry als duivel, enfin de Lord of Darkness. En ook de magistrale muziek van Jerry Goldsmith, hoewel die soms wat te nadrukkelijk aanwezig is. De versie met de muziek van Tangerine Dream heb ik dus niet gezien.