Legend (1985)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Avontuur
94 minuten / 114 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Tom Cruise, Mia Sara en Tim Curry

The Lord of Darkness verzint een plan dat ervoor moet zorgen dat het voor altijd nacht zal zijn. Daarvoor moet hij alle eenhoorns doden. Jack en zijn vrienden moeten de wereld redden en prinses Lili uit de klauwen van The Lord of Darkness bevrijden.

een geweldige film met een jonge tom cruise.heb altijd kunnen genieten van deze film.en nu nog steeds.

avatar van Gerlof1378
Ja vroeger vond ik deze film mooi nu stukken minder, maar hij kan er nog mee door wel leuk om een onherkenbare Tim Curry (The Darkness) te zien spelen die stem van hem alleen al.

avatar van davidz352
Gisteren de director's cut proberen te kijken. Die is toch wel erg matig. De meeste scenes zijn verlengd, de muziek is vervangen en sommige tenenkrommende dialogen zijn erbij gepropt. De film wordt er absoluut niet beter van, integendeel, veel scenes duren te lang, met rommelige montage en hoorbare verschillen in het geluid.

De nieuwe soundtrack is zeer standaard, en ontbreekt iedere emotie die in de originele tangerine dream soundtrack aanwezig was.

De theatrical cut is naar mijn mening veruit de "beste" versie van deze film, maar nog steeds erg teleurstellend.

Verrassend leuk.

De film loopt als een klassiek sprookje met extra fantasy elementen. Dat maakt dat het verhaal nogal fragmentarisch is en het niet zo solide aanvoelt als LOTR en z'n gezanten, anderzijds is het ook een stuk minder saai en blasé.

Visueel ook stukken leuker trouwens, wat mij best verraste voor een 80s film. Scott maakt goed gebruik van z'n decors om met belichting, een overdaad aan accessories en de juiste camera posities deze magische wereld tot leven te wekken.

Poppenwerk was ook nog overtuigend. Vaak zijn dat soort films (Dark Crystal en dergelijke) toch té verouderd om er echt nog van te genieten. Allicht omdat deze wat donkerder is dat het net wat minder opvalt, maar ik had er hier weinig tot geen last van.

Het is regelmatig wel echte uberkitsch, maar Scott's regie is zo overtuigd dat het niet eens stoort. Leuk filmpje, jammer dat ik deze nooit rond m'n 12de ofzo gezien heb, toen was het vast één van m'n favorieten geweest. Maar hij staat nog wel steeds overeind.