Eyewitness (1981)

Thriller

geregisseerd door Peter Yates
met Sigourney Weaver, William Hurt en James Woods

De film begint bij Daryll (Hurt), een nachtwaker met een fascinatie voor verslaggeefster Tony (Weaver), die het vermoorde lichaam van een Chinees vindt. Darylls tot dan toe onbereikbare heldin Tony komt er een reportage van maken. Om haar langer aan zich te binden vertelt Daryll dat hij meer weet van de zaak. Helaas voor Daryll lokt die leugen naast Tony ook de moordenaars.

Wel een leuke film voor een keertje te zien lekker onderuitgezakt op de bank. Het is niet bijzonder speciaal maar de cast is goed en de uitwerking ook wel. Dus 3 sterren. Of 2,5? Ik weet het niet. Ergens daar tussen in wat niet betekend dat de film maar een 5 zou scoren op de schaal van 1 tot 10. Dan haalt ie denk ik een 7. Zo'n schaal van 1 tot 5 zoals met de sterren is lastig. Je wilt zo graag sterren over houden voor de echt goede films dat je de wat mindere soms wel erg weinig geeft.

avatar van Jorick
Een vermakelijk en soms redelijk spannend "tussendoortje". 2.5*

avatar van frolunda
Sterke cast,redelijke thriller.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ten onrechte vergeten.

Deze door een goed acterende sterrencast bevolkte thriller hapt tegenwoordig nog steeds prima weg, al moet gezegd dat het verhaaltje soms een beetje te toevallig en gekunsteld aanvoelt. Toch is het eindproduct een sfeervol, spannend en degelijk geschoten film geworden die ten onrechte is 'vergeten'.

Goed.

avatar van Marvinleeaday
Sluit me aan bij Zinema en frolunda.

Tegenvallende film waarin een conciërge een dode man aantreft in het gebouw waar hij werkt. De film begint zeker wel aardig, maar veel gebeurtenissen worden te ongeloofwaardig gebracht. Verder hangt het plot wel van een aantal toevalligheden aan elkaar. Een cast met aardig wat bekende namen kan dit niet meer goed maken.

avatar van Filmkriebel
Het acteerwerk van Hurt en Weaver is heel degelijk maar ze moeten het doen met een rommelig script dat bovendien ook niet inzet op spanning waardoor de film het label "thriller" niet echt waardig is. Wat aan de grondslag van de moord ligt vond ik nogal vergezocht en allerlei kleine onnuttige zijsprongetjes worden gemaakt (de zuster van Aldo, de poging tot kidnapping van Toni door de Aziaten) . Hurts rol vond ik wel aardig : een romantische fantaserende conciërge die droomt van een leuker bestaan . . Met Morgan Freeman in een vroege rol als pijprokende detective. Geen ramp maar met dergelijke acteurs had ik veel beter verwacht.