The Falcon and the Snowman (1985)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller / Drama

geregisseerd door John Schlesinger
met Timothy Hutton, Sean Penn en Pat Hingle

Een medewerker van de CIA ontdekt dat belangrijke documenten worden misbruikt om kleine regeringen te onderdrukken. Met behulp van een vriend van hem, die aan de drugs is, verkoopt hij documenten aan de Russen. De vriend schept alleen wat veel op en hij wil de Russen zelfs drugs laten smokkelen.

avatar van petey
This is not America.... (de titelsong) Misschien nu wel een beetje traag, maar toch zeker de moeite waard om gezien te hebben. Goed geacteerd en goed script.

avatar van 93.9
raar dat deze film niet in de top250 staat.
ik vond hem erg goed, vooral penn

Reinbo
Net weer gezien, erg goed en eigenlijk ook wel actueel. heeft wel wat weg van Traffic. Sean Penn is erg leuk als neurotische boodschapper/drugsdealer.

Briljant nummer, This is not America!

Langzame maar zeker sterke speelfilm.
Karakters zijn geweldig uitgewerkt en uitstekende dialogen.
Aanrader!!

Sean Penn is echt werelds in deze film zijn acteren is echt super, hij leek heel veel op een De Niro uit de begin jaren 70'(kwa uiterlijk en acteren bedoel ik dan). Vond het wel jammer dat het personage van Penn niet verder uitgewerkt werd. De film is ook heel erg goed, de sfeer de paranoide personages alles kwam erg goed over.!4,5ster!

saiko
Een vrij onbekend maar krachtig politiekdrama, welke toch zeker de moeite waard is om te bekijken. Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is zeer solide en de film weet mooi de beklemmende koude oorlog en spionage sfeer neer te zetten. In tegenstelling tot James Bond films, toont deze film hoe het er in de echte wereld van spionage aan toegaat. 4*

avatar van mikey
Bizar drama/thriller dat, ondanks dat het zo onwaarschijnlijk is (maar ik geloof het zo); fel realistsich is. dat is inclusief het method acteerwerk van Penn. Spannend en schokkend.. stond al 15 jaar op mijn verlanglijstje, gisteren eindelijk gevonden. 4.5

Film viel me tegen: gedateerd en langdradig. Soms was het ook net of er gedeeltes misten.

bij het lezen van de titel dacht ik aan horror uit de jaren '50 - '70

snowman versus the werewolf enzo

avatar van Filmkriebel
De 80s versie van "Breach". En ook echt gebeurd. Realistische spionagefilm over twee jonge en naieve kerels die een spel willen spelen zonder de regels ervan te kennen. Sterke rol van Sean Penn. Ik vond het een onderhoudende film zonder meer.

avatar van 606
aardige film en een sterke penn
verhaal was goed maar wist niet de hele tijd te boeien

3,5 ster

avatar van kubrick 22
Goede film,
Maar in tegenstelling tot de rest, vond ik de rol van penn (waar ik overgens groot fan van ben) erg ongeloofwaardig.
Hutton (waar ik minder mee heb) was wel goed.
Verder prima film, goed verhaal, de moeite zeker waard.

avatar van Muggsy
Begon goed maar had naar mijn mening iets teveel tijdsprongen in het verhaal. De drijfveren van de hoofdrolspelers worden ook nooit echt zonneklaar weergegeven. De hele historie was wel interessant alhoewel ik me niet meteen met niemand kon identificeren, al zeker niet met de over-the-top Sean Penn. 3*

Goeie en onderhoudende thriller waarin twee Amerikaanse vrienden geheime informatie verkopen aan de Russen. Een boeiend en ook nog waargebeurd verhaal waarin de twee steeds verder verzeild raken in de spionage business zonder daar echt voor gekozen te hebben. Uitstekend acteerwerk van Sean Penn en ook Timothy Hutton doet het goed, alhoewel de motieven van zijn personage wel wat beter uitgewerkt hadden kunnen worden.

avatar van badfans69
Alternatieve poster Link

pop
Penn steelt de show met zijn half doorgedraaide drugs verslaafde rol. Zoals wel vaker verandert penn per rol zijn kapsel en ditmaal met een vlassig snorretje. Prachtig hoe hij zijn personage neer zet. Onderhoudende film met mooie muziek van Pat metheny.

avatar van Sergio
Regisseur Schlesinger neemt veel tijd om in kaart te brengen hoe de jongens reageren als ze met echte spionnen in aanraking komen. Penn steelt inderdaad de show.
Steven Zaillian baseerde zijn scenario op de roman van Robert Lindsey.
Het nummer van David Bowie 'This is not America' is klasse, zoals de hele soundtrack.

avatar van goongumpa
De gebeurtenissen waarop deze film gebaseerd zijn, kregen nog een vreemd staartje. Christopher Boyce (gespeeld door Hutton) ontsnapte in 1980 uit de gevangenis en werd bankovervaller... Hij overviel 17 banken! Later werd hij weer opgepakt, en nu is hij weer voorwaardelijk vrij. Daulton Lee (vertolkt door Penn), kwam vrij in 1998 en kreeg een baan als Sean Penns persoonlijke assistent ( ).

avatar van blurp194
Leuk nostalgisch, deze spionnagefilm uit de tijd van de Koude Oorlog. Vooral bekend vanwege de wereldhit 'This is not America', en de clip die daarvan indertijd vaak op MTV te zien was. Maar de film zelf heeft ook wat te brengen. De idioterie in de geheime verbindingscentrale is weer ietwat actueel vanwege de media-aandacht voor de praktijkjes van de NSA, en de vergelijking met de huidige klokkenluiders is makkelijk te maken.

Timothy Hutton en Sean Penn spelen voortreffelijk, daarnaast is er een leuk klein rolletje voor Lori Singer - indertijd erg bekend o.a. vanwege haar rol in Fame (de televisieserie). Jammer dat ze uit beeld geraakt is.

avatar van Bacchero
Leuke iets te langdradige film over spionagepraktijken in de Koude Oorlog door twee jonge mensen die niet echt beseffen met wat ze bezig zijn. De film is gebaseerd op waar gebeurde feiten. De film probeert het verhaal zo goed mogelijk te brengen maar soms was het niet zo duidelijk. Ik bedoel vooral het stuk dat handelt over hoe de feiten aan het licht kwamen. Hutton en en vooral Penn spelen voortreffelijk. Penn speelt hier de rol van een drugsdealer/-gebruiker die hem zeer goed ligt : chaotisch, opvliegend, paranoïde,... Ondanks het feit dat de film al wat jaren terug is gedraaid en zich afspeelt in de Koude Oorlog vind ik hem nog niet echt gedateerd. Het is leuk om Lori Singer hier ook eens te zien want buiten Footloose was ze daarna niet echt meer te zien in goede films...

Film slaagt er in af en toe te boeien en houdt het redelijk simpel en is ook niet betekenisloos.
Sean Penn is erg jong maar speelt goed als de jonge durver-gelukzoeker.
Het ontbreekt het geheel echter aan ziel.
Misleidende titel. Doet vermoeden dat het om een actie-avontuur-fantasie gaat.

avatar van FlorisV
Opvallend weinig recensies hier van een film waar ik destijds (halverwege jaren 90 zag ik hem op TV) echt wel van genoten heb. Binnenkort opnieuw kijken. De soundtrack "This Is Not America", gezongen door Bowie, blijft een pareltje.

De titel is juist heel goed bedacht: de Snowman is de cokedealer, the Falcon is de CIA medewerker die in zijn vrije tijd valkenier is. Falconer was misschien beter maar het is iemand die natuurlijk zelf niet goed de touwtjes in handen heeft en een marionet van anderen wordt.

avatar van FlorisV
Was wederom zeer de moeite waard. Met name Timothy Hutton speelt erg goed hoewel hij nou niet echt lijkt op de echte Christopher Boyce. De vertolking van Penn komt wat kinderachtig over, alsof hij een jankende kleuter speelt die op het schoolplein loopt te dealen.

De productiewaarde is in orde, ook al waan je je niet in alle opzichten in het einde van de jaren 70. De soundtrack is afgezien van de geweldige song This Is Not America (in de film is het een Mexicaanse politieagent die dat zegt) niet heel memorabel. Het script is behoorlijk to the point, zonder al te veel geouwehoer en gebruikt hier en daar echte citaten van Boyce uit 1 van zijn zeldzame interviews.

Even verbluffend als het CIA schandaal dat Boyce tot zijn landverraad motiveert is het amateurisme bij de CIA zelf, het gemak waarmee er van alles in en uit het gebouw kan worden gesmokkeld en hoe een piepjong iemand zomaar met ultra-gevoelige informatie mag gaan werken, alleen maar omdat ze zijn papa aardig vinden. De CIA komt er hoe dan ook bekaaid af en als Amerikaans burger zul je je na het bekijken van deze film niet een stuk veiliger voelen!

Het verhaal blijft fascinerend en als je er meer over leest en bekijkt dan kun je je toch wel enigszins inleven in de hoog intelligente Boyce, die na een aantal jaar nog wist te ontsnappen nadat hij in de gevangenis Escape From Alcatraz mocht bekijken en daardoor het idee kreeg een papier-mache pop te maken om tijd voor zijn ontsnapping te rekken. Er zou met gemak nog een interessant vervolg kunnen worden gemaakt. Boyce wist nog 2 jaar uit de handen van het gezag te blijven en leefde in de natuur maar beroofde ook banken totdat hij weer op werd gepakt en levenslang kreeg. Hij is uiteindelijk in 2003 vervroegd vrijgelaten na een juridische strijd die een decennium duurde. Hij is nu getrouwd met de vrouw die hem uit de gevangenis heeft gepleit.

avatar van FlorisV
Oh ja, op het einde, als Boyce gesnapt wordt op typisch Amerikaanse wijze (ik geloof dat ik een stuk of 7 auto's telde en er waren iets van 20 geweren op hem gericht), zie je heel eventjes Michael Ironside in beeld, die hem inrekent!

avatar van trebremmit
Komt uit op blu-ray in Duitsland bij Koch.

Details - Blu-ray - Koch Media Film - kochmedia-film.de