Pretty in Pink (1986)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Howard Deutch
met Molly Ringwald, Andrew McCarthy en Harry Dean Stanton

Andie behoort op school tot de meest impopulaire meisjes. Daarbij heeft ze het thuis niet al te breed, maar is gelukkig met haar beste vriend Duckie en moederfiguur Iona. Duckie die uit hetzelfde milieu als Andie komt, wil heimelijk meer dan alleen vrienden zijn. Maar Andie wordt verliefd op Blane, die op school tot het elitegroepje hoort. Rijk of arm, dat moet in een relatie niets uitmaken, vinden beiden. Invloed van vrienden en familie maakt het er echter niet makkelijker op.

avatar van 93.9
Vrowger was alles beter en dit is het bewijs!

avatar van IH88
“This is an incredibly romantic moment, and you're ruining it for me!”

Leuke film van Howard Deutch. Pretty in Pink is echt zo'n jaren 80 coming of age film die het leven van tieners haarscherp weet weer te geven. Met uiteraard Molly Ringwald, slechte kapsels, kleurrijke kleding en echte 80's music. Het sterkste punt is het samenspel tussen Ringwald en McCarthy (er is echt chemie), en de maffe rol van Cryer. Maar ook het sterke en oprechte script is een grote kracht van de film. Niet te voorspelbaar, niet te dramatisch, en met genoeg zelfbewustzijn. Pretty in Pink doet alles precies goed.

avatar van FlorisV
Eindelijk deze ook gezien en nu heb ik hiermee al aardig wat John Hughes films (OK hij regisseerde deze niet maar hij schreef het verhaal) met plezier bekeken. Zeker geen Breakfast Club (en Some Kind Of Wonderful vind ik ook veel leuker) maar toch bij vlagen zeker ontroerend, met name de scenes tussen Andie en haar vader, die nog niet over zijn echtscheiding heen is en eigenlijk depressief. De typische voorspelbaarheid die je bij Hughes zijn films aantreft is eigenlijk altijd wel acceptabel omdat hij, ondanks cliche's, toch zulke menselijke personages in zijn verhalen heeft en goede dialogen kan schrijven.

AdeeHadeetje Duckie is toch wel een leuker personage dan de wat saaiere maar wel sympathieke Blane. Wat goed is bij deze film is dat Hughes net wat minder tegen kakkers tekeer gaat dan gebruikelijk (dit keer zit er wel een goedaardige tussen)...ook hier bedient hij zich evengoed van een cliche maar in mijn schooltijd was het toch echt ook zo...die popi jopi rijkeluiszoontjes deden alsof de school van hun was. Herkenbaar is ook de strijd van Duckie, het te lang laten vallen van het kwartje..."she's just not that into you".

Zeker een fijne film om een keer te zien.

avatar van FlorisV
Elegia van New Order is overigens onlangs nog dankbaar herbruikt in Stranger Things. Hebben de Duffer Brothers waarschijnlijk uit deze film gehaald.

mikey schreef:
Ow ja let even op Gershon, zij speelde later de sexy duivelin in Showgurls. Jammer dat ze haar talenten niet hebben ontdekt tijdens deze productie. Ze mocht niet eens iets zeggen.. maar zag er erg goed uit.

De aankleding (en daarmee eigenlijk de hele film) is erg groezelig en lelijk gedateerd.

Zeker Gershon gezien, twee keer heel eventjes in beeld. Die is na 30 jaar nog steeds mooi...toen totaal onbekend en het heeft nog even geduurd voordat ze betere rollen kreeg. Maar viel zeker even op, echt een stuk en dat veel meer dan die ordinaire blonde delletjes waar de rijkeluiszoontjes mee aanpappen.

Wat het tweede betreft: ze wilden armere tieners uit een arbeidersmilieu laten zien. Duckie lijkt wel in een krakerspand te wonen. Was niet de bedoeling dat dat er mooi uit zag.

avatar van mikey
FlorisV schreef:
Lang geleden, maar ik denk dat ik bedoelde dat op 't artistiek vlak de film armoedig was qua looks (naast feitelijke armoede die de film probeert te tonen), zelfs de upper class scenes waren niet fraai. Ik twijfel dus aan de 'artistieke bedoelingen'. Ben ook geen fan van 't oeuvre van deze regisseur. Zat nog even de trailer te bekijken met Harry Dean

avatar van AJK
AJK
Nostalgie the 80 s
3.0

avatar van jono
Pretty in Pink is een Amerikaanse romantische tienerkomedie uit 1986. De hoofdrollen worden gespeeld door de destijds 17-jarige Molly Ringwald en de iets oudere Andrew McCarthy.

Het plot heeft niet veel om het lijf. Het is het bekende verhaal van de rijke, populaire jongen die verliefd wordt op een meisje uit de arme buurt, en deze liefde is wederzijds. Dat geeft de nodige problemen wanneer de vrienden en familie van de tortelduifjes de relatie absoluut niet zien zitten. Daarnaast is er nog een subplotje met een jaloers ex-vriendje en de werkloze vader van het meisje (de vorig jaar overleden Harry Dean Stanton), die nog steeds niet verwerkt heeft dat zijn vrouw hem een paar jaar eerder heeft verlaten.

Zoals gezegd is het verhaal nogal afgezaagd, maar er wordt aardig geacteerd in de film. Vooral de acteerprestaties van de jonge Molly Ringwald zijn een feest om naar te kijken. Daarnaast is er een belangrijke rol weggelegd voor de soundtrack, die voor die tijd best hip was. Zo herkende ik onder andere muziek van New Order, Orchestral Manoeuvres in the Dark, Echo & The Bunnymen, The Smiths en The Psychedelic Furs. Laatstgenoemde band is uiteraard ook verantwoordelijk voor de titelsong. 3*