Sixteen Candles (1984)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door John Hughes (I)
met Molly Ringwald, Michael Schoeffling en Anthony Michael Hall

Het gaat niet goed met het tienerleven van Samantha. Ze is verliefd op de knapste jongen van school, terwijl de grootste sukkel van de school een oogje op haar heeft. En omdat haar zus gaat trouwen, vergeet de rest van het gezin door alle commotie haar zestiende verjaardag.

• vandaag om 22:30 uur op TV (Net 5)

avatar van Thomas83
Viel me toch wat tegen voor een genreklassieker. De humor is echt zo braaf en knullig, met leuk bedoelde geluidseffecten en dingen die in koor worden geroepen etc. Zo kinderachtig. Ook genoeg van die cheesy momenten. Gelukkig is de film qua taalgebruik dan weer niet te braaf verrassend genoeg. Prima. Ook Molly Ringwald mag prima genoemd worden. Ze geeft haar personage karakter mee. Lekker cynisch en geloofwaardig onzeker. De actrice was zelfs daadwerkelijk van de leeftijd die ze speelde.

De bijpersonages zijn van wisselend niveau. Opa Howard is erg leuk en het grappigst van heel de film, maar Anthony Michael Hall heeft een erg irritante rol, en het personage Long Duk Gong is vooral erg slecht en naar de huidige standaard zelfs een beetje tegen het racistische aan. Op een gegeven moment roept hij zelfs "banzai". Dieptepunt was de "sportschoolseks". Pijnlijk gewoon.

Sommige momenten zijn ook wat onlogisch. In mijn ogen is het alleen maar griezelig als Ted aan Sam vraagt of hij haar ondergoed mag leren. Ondergoed dat ze aan had. En ze geeft het dan ook nog. Ze kent Ted zelfs amper. 1 gevoelig gesprek blijkt voldoende. Een gevoelig gesprek dat wel werkte was tussen vader en dochter. Die scène liet mooi zien hoe haar vader het wel probeert maar hij op een totaal andere golflengte zit dan zijn kind.

Het einde is ook veel te zoet. Het voorspelbare moment dat Jake langskomt is nog best mooi, maar het gaat veel te ver en is totaal ongeloofwaardig om Ted nog even aan Jakes kersverse ex te koppelen. Jammer dat de film niet wat realistischer is. Hughes heeft later veel beter gemaakt. 2.5*.

avatar van Vinokourov
Overtrokken problemen van een zestienjarig meisje, dat is waar het allemaal omdraait in Sixteen Candles. Molly Ringwald was in The Breakfast Club al suf en vond ik hier ook niet al te best, vooral zeurderig. Dus die High School-sores van haar konden me weinig boeien. Het verloop van de film is eigenlijk ook direct voorspelbaar. Verder opvallend dat deze comedy een misplaatst Aziatisch karakter heeft. Dat stereotiepe kan eigenlijk niet meer.

avatar van baspls
"What's happenin', hot stuff?"

Aardige comedy van John Hughes, vooral omdat het zo lekker 80s is, maar toch wel stukken minder als Ferris Bueller's Day Off.

Het acteerwerk kon er wel mee door al waren sommige acteurs een beetje flauw. De problemen van een tienermeisje spreken mij niet zo aan en deze film laat eens mooi zien hoe ontzettend nutteloos dat gepieker is. Heel realistisch is de film ook niet (het is immers een comedy), welke ouder vergeet nou de verjaardag van z'n eigen kind? Maar anderzijds vond ik dat er toch een aantal erg vermakelijke capriolen inzaten. Die Aziaat was misschien een beetje stereotype maar ik vond hem geniaal.

Het hoogtepunt voor mij was de typische jaren '80 muziek. Niet alleen heeft de film een mooie soundtrack van Ira Newborn maar ook nummers van o.a. Madness, The Stray Cats, David Bowie, Billy Idol, Wham!, The Vapors, Kajagoogoo, Paul Young, AC/DC en zoals Hughes wel vaker doet wat filmmuziek, hier van The Godfather, Peter Gun en Twilight Zone: The Movie. De muziek zorgt voor een aantal erg grappige momenten.

Het is niet helemaal mijn cup-of-tea maar 80s-filmpjes kan ik altijd wel waarderen. Trouwens, is 16 niet wat oud voor een tweedejaars? Ik ben 15 en ga naar de 4e.

Een voldoende.

Wah een saaie film, niet verglijkbaar met breakfast club

avatar van GrafGantz
baspls schreef:
Trouwens, is 16 niet wat oud voor een tweedejaars? Ik ben 15 en ga naar de 4e.

Film speelt zich af in de VS, waar ze niet hetzelfde schoolsysteem hebben als hier. Na de lagere school heb je eerst nog Middle School en dan pas High School.

avatar van IH88
“That's why they call them crushes. If they were easy, they'd call 'em something else.”

Een echte John Hughes film. Een heerlijke jaren 80 sfeer, de strubbelingen van tieners, wat humor, drama en uiteraard Molly Ringwald. Samantha (Ringwald) is 16 geworden en iedereen binnen haar familie vergeet haar verjaardag.

Ze is verliefd Jake, die ook een oogje op haar heeft. Maar uiteraard lopen ze de gehele film om elkaar heen te dansen. Naast Ringwald is ook Michael Hall uitstekend. Ik miste wat diepgang en sommige karakters waren wel erg stereotype, maar Sixteen Candles heeft ontegenzeggelijk zijn charme.