Ferris Bueller's Day Off (1986)

Alternatieve titel: Ferris Bueller's Baaldag

geregisseerd door John Hughes (I)
met Matthew Broderick, Alan Ruck en Jennifer Grey

Voor de negende keer achter elkaar spijbelt Ferris Bueller van school. Dit keer moet hij een zeer slim excuus bedenken, terwijl zijn zus er alles aan doet om hem door de mand te laten vallen. Ook de rector is zijn spijbelen spuugzat en wil er persoonlijk een einde aan maken. Samen met een zieke vriend, diens vaders sportwagen en zijn vriendin (die hij ook met een smoesje van school haalt) maken ze er een dag van om nooit meer te vergeten.

avatar van Mescaline
Onderhond schreef:

zorgen er al snel voor dat de film begint te slepen en ook nergens naartoe wil.

Nergens naar toe wil?? In het geval van Ruck ondergaat hij juist in 1 geweldige en spannende dag een hele transformatie in zijn volwassenheid.
Hij durft EINDELIJK tegen zijn ouders op te komen en krijgt wat meer de fuck it all attitude,
dit vond ik juist prachtig en hartverwarmend om te zien.
Sure, dit wordt in veel andere films ook gedaan maar vaak niet zo goed en overtuigend als in deze film.
Een film die je vroeger zo vaak zag en vroeger WEL om kon lachen verdiend toch wel meer dan die zielige 1,5?!

Daarvoor vind ik Ruck dan toch veel te weinig een écht personage. Hij heeft wel een zekere uitstraling die de film wat opfleurt, maar enig drama rond zijn persoon valt verder moeilijk serieus te nemen. Daarvoor is het toch allemaal te komisch en stereotype.

Ik geef verder ook geen punten voor wat ik vroeger van films vond. En zoals ik al zei, zelfs toen vond ik deze film niet geweldig. Voor het inspelen op melancholische gevoelens ben je bij mij niet echt aan het juiste adres vrees ik

avatar van Mescaline
Onderhond schreef:

Het viel te proberen natuurlijk!
Ik vond het wel goed weergegeven hoe Ruck moe is van het leven, hij heeft sochtends geen zin om uit bed te komen omdat hij het nut er niet van in ziet. Zelf en hoogstwaarschijnlijk velen andere hebben ook wel zo dip gehad dat je denkt waarvoor je het allemaal doet. Dit vond ik erg herkenbaar en ik kreeg daardoor gelijk een binding met zijn personage.
Had iedereen maar zo vriend als Ferris..

avatar van nachtraafje
Hij stond al in mijn to-watch lijstje, maar toen ik in een interview van Gerard Ekdom las dat dit 1 van zijn favoriete films was, ben ik 'm meteen gaan kijken.
Een lekker luchtig filmpje! Was ik wel aan toe!

avatar van cucciolo
Niet het meesterwerk van zijn voorganger Breakfast Club, maar toch wel weer een uitstekende geslaagde film van Hughes. Lekker luchtig, komisch, energiek en natuurlijk 80's ten top.

avatar van Flavio
Aardig filmpje maar waarom dit nou zo'n hit was...de film volgt drie jongeren die een dag spijbelen, met als motto "Pluk de dag". Sommige grappen waren wel leuk maar soms was het wel erg flauw (zijplotje met dat bittere zusje bv), en de grap met het neptelefoontje werd zelfs herhaald. Over the top was dat optreden van Broderick voor die uitzinnige massa. Onnodig de bijna betrapt-momenten met Bueller sr.

Leuk om weer een keer gezien te hebben.

Inmiddels komt deze tachtigerjaren film, met een uiterst sympathieke hoofdrolspeler, toch wel wat belegen over. Het vrolijke, opgewekte verhaal over vriendschap, verantwoordelijkheid en volwassen worden, werd in een rap tempo verteld. Echter een aantal scènes, zoals die van de grote parade, werden uitgemolken, waren volstrekt overbodig en/of dom.

avatar van baspls
"Pardon my French, but Cameron is so tight that if you stuck a lump of coal up his ass, in two weeks you'd have a diamond."

Omdat deze film zo'n status heeft dan toch maar eens gekeken op een vrijdagavond. Ben normaal niet zo'n fan van het comedy-genre maar voor films uit de '80 maak ik wel eens een uitzondering.

Matthew Broderick is erg leuke hoofdpersoon en speelt prima. In Ladyhawke vond ik hem erg flauw en best slecht acteren maar hier valt dat reuze mee. Broderick heeft hier een aantal erg sterke momenten en leuke dialogen. Alan Ruck was erg grappig als Cameron, die soms geniaal uit de hoek kan komen. Jeffrey Jones was ook erg vermakelijk als de schoolmeester. Mia Sara speelt - slechts één jaar na haar debuut in Legend - hier een prima rol als de knappe vriendin van Ferris Bueller.

Ferris Bueller's Day Off is een typisch product van de jaren '80. Vooral aan de soundtrack is dat te merken, erg leuke 80s muziek en synthesizers. In één scene waar de Ferrari een heuvel over vliegt horen we zowaar de openingsmuziek van Star Wars. Wat me vooral is bijgebleven is die geniale mix van Yello: Oh Yeah, heerlijk die synthesizers en vroege samplers.

Erg grappige film. Duurt niet te lang en word eigenlijk nergens te spectaculair of te over de top (behalve bij de parade dan) en weet toch erg vermakelijk te blijven. Ook is dit een van de enige films die ik ken waar de hoofdpersoon soms recht in de camera kijkt en tegen je praat (wat trouwens een geniale knipoog opleverde in de post-credits). Er zitten wat plot-holes in (waar haalt hij geld vandaan om al die dingen te doen?) maar dat zie je wel door de vingers.

Vermakelijke film, erg leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Thomas83
De Hughes-film met het leukste script. Echt leuk geschreven. Er gebeuren een hoop leuke dingen, het tempo is aangenaam, de inhoudelijke boodschap voelt oprecht en niet drammerig en de dialogen zijn ook echt leuk. Dit is van de reeks films voor en over pubers ook veruit de grappigste film van Hughes. De scènes met Dean Rooney zijn wel wat minder leuk dan in mijn herinnering, toch een beetje flauw en kinderachtig, maar Jennifer Grey speelt Ferris' zus erg leuk en steelt voor mij met Broderick toch de show.

Broderick draagt uiteindelijk toch voor een groot deel de film door zijn personage mooi die brutale charme mee te geven. In de direct al erg sterke openingsscène wordt wat dat betreft gelijk al helemaal de toon gezet (al moet de film het eerste half uur nog wat op gang komen). Ruck brengt met zijn rol het drama in de film, en doet dat heel goed. Als dat op het einde vlak voor een heerlijk komisch slotstuk nog even wat meer aandacht krijgt geeft dat de film net dat beetje extra.

En anders doen de wat maffere momentjes waarin de film van het formulewerk afwerkt dat wel. Zo'n scène als met die parade en het zingen en dansen zal je niet zo snel tegenkomen in een film van dit genre. Ook in visueel opzicht steekt de film boven het maaiveld uit. Mooie tour ook door Chicago. Mag zeker een halfje bij. 3.5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ferris Bueller had een affiche die me lang deed twijfelen om de film te zien. 'Don't judge a book by the cover', maar het is toch het eerste dat je te zien krijgt... Hoe kan een 80's komedie met Matthew Broderick ooit goed komen. Maar met regisseur John Hughes kan het nog goed komen. Klassieker The Breakfast Club is daarvan het mooie bewijs.

De film heeft niet het diepere van The Breakfast Club en is eerder een kat en muis spel tussen Ferris en de directeur. De humor is wat toegankelijker en doet me met momenten denk aan een mix tussen Home alone en Wayne's World. Soms is het wat onozel, maar gelukkig ook nooit echt storend. Gewoon leuk zonder episch te worden, en dat is voor een komedie soms ook niet slecht. Vooral leuk zijn de parade en de finale. De rest valt gewoon mee.

Ik moest soms denken aan Scent of a woman, waarbij Chris O'Donnell voor een dag Al Pacino op stap neemt om zich uit te leven. Alleen kent die van Ferris wat meer humor. Viel beter mee dan verwacht, maar de lat lag ook niet hoog moet ik bekennen.

avatar van Ted Kerkjes
Dit is de type films waar ik een zwak voor heb - mits ze goed zijn, uiteraard. Dit soort films over jongeren in de jaren '70 of '80, die leven met als motto ''Het leven is verrukkuluk!'' en lak aan alles hebben, hun anarchistische meningen niet onder stoelen of banken steken, nergens in geïnteresseerd zijn en alleen willen doen wat ze leuk vinden of waar ze toevallig dat moment zin in hebben. Zulke films maken ze tegenwoordig eigenlijk niet meer. In ieder geval niet meer zo goed. Maar het kan ook liggen aan het feit dat ik verliefd ben op het camerawerk van oude films. Of eigenlijk alleen al de beeldkwaliteit. Het ietwat korrelige - zeker wanneer het buiten is opgenomen. Daar kunnen de volmaakte beelden van nu bij lange na niet aan tippen. Een prachtig landschap geschoten door een gebrekkige camera is veel mooier, juist door die imperfectie. Kijk naar series uit de jaren '70. Die krijgen van mij alleen al een pluspunt door het niet volmaakte beeld.

Verder vond ik de grappen in deze film wel geslaagd. Dhr. Ed Rooney vond ik niet zo heel geestig. In het begin wel. (Mr. Peterson) Als hij Huize Bueller besluipt wordt het mij iets te caroonesk. Het leukste vond ik eigenlijk gewoon de figuur Ferris Bueller zèlf, een soort Reynaerde, een soort Odysseus; een welbespraakte figuur die zich overal in- en uitlult, een held in zijn wereld maar tegelijkertijd ook een schurk. Ook vond ik het zeer komisch dat de vierde wand meerdere malen werd doorbroken. Het serieuzere stuk met Cameron kon ik ook zeer waarderen. Goed neergezet. Verder vond ik die ouders ook hilarisch, vooral bij het einde.
De scène met Twist and shout is onbetwist één van de leukste overdreven scènes die ik in een film heb gezien. Het geheel is volstrekt onnodig, volslagen absurd, maar daarom naar mijn mening juist zo leuk.
Het acteerwerk vond ik verder prima, de muziekkeuze was vaak verrassend (Star Wars). Jammer voor de scène tijdens aftiteling. Die kwam niet goed uit de verf. Wellicht hadden ze die scène beter zonder muziek kunnen doen, voor zover je het muziek kunt noemen. De scène na de aftiteling maakt weer een hoop goed.

avatar van Boenga
gauke schreef:

Desalniettemin - en Ted Kerkjes schrijft dat ook al: Twist and Shout is het absolute hoogtepunt van de film. Bij Ferris Bueller denk ik aan The Beatles, bij Twist and Shout denk ik aan Ferris Bueller...

TMP
Vermakelijke film met een typisch jaren tachtig sfeertje. Matthew Broderick doet het prima als de ietwat pedante Ferris Bueller, ook het overige acteerwerk is in orde. Het is vooral schoolhoofd Rooney die voor de komische situaties zorgt. De film kijkt vlot weg, al duren enkele scènes net iets te lang.

avatar van 93.9
Aardige komedie, maar dat ik nou dubbel heb gelegen........

Leuke komedie, met grappige elementen, die ik wel de moeite waard vond!!

het einde is leuk en het begin is leuk, het middenstuk vind ik wat saai. Eigenlijk komt de sterkste scene nadat de film is afgelopen; als de baas van de school de bus inloopt.

avatar van MRDammann
Deze film inmiddels voor de derde keer gezien, en hij wordt elkaar weer beter. Het is de beste feelgood-comedy die ik ken. Deze film kan je prima opzetten als je je wat somber voelt, een glimlach gegarandeerd. De emoties zijn nog steeds heel herkenbaar, ook al is de op 11 juni inmiddels 30 jaar oud. Verveelt werkelijk waar niet, een film die je keer op keer kan bekijken.

avatar van Night's Watch
Deze film ooit eens gezien, maar kon me er niet erg veel van herinneren. Eens herzien en dat is zeker goed bevallen, halve ster erbij

avatar van MDRAIJER
baspls schreef:
"[i] Er zitten wat plot-holes in (waar haalt hij geld vandaan om al die dingen te doen?) maar dat zie je wel door de vingers.

"Deleted scenes: - Ferris asks his dad on the phone about bonds his father purchased when he was born, he then takes one of them from a shoebox in his father's closet, cashes it at the bank with his girlfriend (telling the hard-of-hearing teller they are pregnant with a jeep), and uses the money to pay for his day off. It was removed because it made Ferris look like a thief rather than a lovable rogue." - IMDb

avatar van tbouwh
Een jaar na The Breakfast Club (1985) komt regisseur John Hughes met het qua verhaal en thematiek vergelijkbare Ferris Bueller’s Day Off. Met de kwaliteit van die tweede film is het helaas toch een stuk minder gesteld. De gelaagde characters van The Breakfast Club zijn in dit werk tenenkrommende karikaturen (met principal Jeffrey Jones als absoluut dieptepunt), en het verhaal is veel minder goed uitgewerkt.

De genreaanduiding van Ferris Bueller’s Day Off is daarnaast komedie, en aangezien de film op weinig momenten echt grappig is, komt het vallen of slagen aan op het geforceerde feelgood-gehalte en op een stukje drama. En daar wringt het vervolgens, want het acteerwerk vond ik gewoon te matig om enig plezier of enige emotie over te brengen. Vooral Matthew Broderick komt tekort, en is zeker in het eerste deel van de film erg irritant. Maar ook Alan Ruck (Cameron Frye) speelt een wat verloren, misplaatst overkomend character dat zijn meerwaarde niet bewijst. Eigenlijk vond ik alleen de guest-appearance van Charlie Sheen erg goed, maar die duurt ook maar een minuutje of drie (interessant trouwens, Platoon kwam in dit jaar ook uit, zou dit een ‘uitje’ zijn geweest na het spelen in die andere, volledig contrasterende setting?).

Leuk concept dus, maar tamelijk slecht uitgewerkt.

avatar van Fisico
Leuke gemoedelijke typische 80's of 90's schoolmovie die me redelijk is bevallen. Niet van het niveau van Groudhog Day of When Harry meets Sally, maar toch met een duidelijke en interessante boodschap: Yolo! of Carpe diem. Mensen laten zich vaak als kuddedieren leiden en vinden de maatschappelijke regels vanzelfsprekend zonder kritisch te zijn. Nu niet dat we alles in vraag moeten stellen en hiërarchie en regels moeten verwerpen, maar het is een thema waarop z'n minst over nagedacht moet worden. In de film wordt dit een beetje op de spits gedreven met uitersten zoals pokkesaaie lessen, maar het idee zit wel goed.

Ferris gaat uit van het principe dat je (soms) moet kunnen doen waar je echt zin in hebt, plezier maken, weggaan, no stress, no worries ... Zijn monologen naar de camera (kijker) toe zijn grappig, spitsvondig en helder. Uiteraard wordt met alles een beetje de draak gestoken, maar dat neemt niet weg dat de boodschap goed overkomt. Jammer dat Cameron dit op einde nog eens moet parafraseren (maar iedereen moet mee zijn natuurlijk).
Broderick doet het verrassend goed en Mia Sara is een erg mooie verschijning. Leuk om ook Charlie Sheen even te zien. Vlotte film alvast die naast de boodschap voor een grappige noot zorgt. Zeker een voldoende waard met 3,0*. De quotering van IMDB ligt m. i. met zijn 7,8 pct ietwat te hoog.

avatar van IH88
“Ferris Bueller, you're my hero.”

Aardige John Hughes film. Ferris Bueller wil een dag vrij van school en heeft daar alles voor over. Samen met zijn vriendin Sloane en wat depressieve beste vriend Cameron gaat hij naar New York en beleeft de gekste avonturen. Maar de schooldirecteur heeft het op hem gemunt en zijn ouders denken dat hij ziek is.

Leuke humor, lekkere jaren 80 muziek, de mooie Mia Sara, sterke acteerprestaties en uiteraard weer een sentimentele boodschap. Want het leven leer je niet alleen in de schoolbanken, maar ook door er op uit te gaan en avonturen met je vrienden te beleven. Een wijsheid die zo op een tegeltje kan.

avatar van Basto
Vandaag in de bioscoop gezien. Echt fantastisch dat Kino in Rotterdam dit soort films programeerd. Blijft toch een van de keukste komedies ooit. Is ook nauwelijks gedateerd geraakt. Spijbelen is nu eenmaal van alle tijden.

avatar van Bélon
Ferris "Goody Two-Shoes" Bueller's Dagje Uit

Zo viel dit even vies tegen. Voornamelijk kinderachtig, suf en niet grappig.

Wat gaan tieners (16+) die een dagje spijbelen doen: biertje drinken, blowtje roken misschien proberen een stripclub binnen te komen?

Hier bezoeken ze een museum.

tbouwh heeft hierboven al een goede recensie geschreven dus ik hou het kort: een zekere afrader voor wie helemaal niets met '80's nostalgie heeft. Wie dat wel heeft is en 'm toch overweegt te kijken is gewaarschuwd.

2,0* (die zus en Charlie Sheen waren nog het leukst)