Ferris Bueller's Day Off (1986)

Alternatieve titel: Ferris Bueller's Baaldag

geregisseerd door John Hughes (I)
met Matthew Broderick, Alan Ruck en Jennifer Grey

Voor de negende keer achter elkaar spijbelt Ferris Bueller van school. Dit keer moet hij een zeer slim excuus bedenken, terwijl zijn zus er alles aan doet om hem door de mand te laten vallen. Ook de rector is zijn spijbelen spuugzat en wil er persoonlijk een einde aan maken. Samen met een zieke vriend, diens vaders sportwagen en zijn vriendin (die hij ook met een smoesje van school haalt) maken ze er een dag van om nooit meer te vergeten.

Nog maar eens gekeken, op t.v., een feelgood tienerfilm die merkwaardig blijkbaar als een klassieker
wordt beschouwd want o.a. opgenomen in naslagwerken over films (Die je gezien zou moeten
hebben). Toch is het er een van dertien in een dozijn. Ludiek, met een vrij vlot tempo, maar zonder
echt geslaagde grappen. Eigenlijk zorgen vooral de scenes met de argwanende, boosaardige rector
voor de humor. Maar wel een plezante en sympathieke film, en blijft voor mij de 3.5 waardering gehandhaafd.

avatar van pvl63
Leuke film, vooral de scene Twist & Shout is hilarisch. De film ademt ook sterk het gevoel van de jaren 80, voor mij is dit heel herkenbaar . Na zoveel jaar valt wel op dat de film erg traag is, maar ach dat word ik ook steeds meer .

avatar van Daan258
Begrijp niet helemaal waarom vele de film zo bijzonder vinden. Ook de 7,8 op IMDB verbaasd mij ontzettend.

Slecht was het allemaal niet maar ik kan niet meer zeggen dan het voor even oké vermaak was. Het keek aardig weg maar daar blijft het ook bij voor mij.

avatar van SanderPuntCom
Vermakelijk waren de fascinerende rijkeluiskinderen, en verder een pak irritante subplots met de directeur op kop.

avatar van blurp194
Ai.

Vroeger vond ik dit een leuke film, maar wat valt-ie genadeloos door de mand nu. Wat een flauwe verzameling toch vrij slecht en fantasieloos opgediste cliches. Misschien dat dat dertig jaar geleden kritiekloos doorkwam door de verschijning van Mia Sara, daar ben ik nu ook niet meer zo van onder de indruk - wat een suf tutje, bah. Het subplotje met Jennifer Grey en Charlie Sheen is dan nog een heel klein beetje leuk, maar te slecht uitgewerkt en veel te weinig.

Nee, bah. Maar snel vergeten, en nooit meer herzien.

Daan258 schreef:

Vroeger nooit gespijbeld? Nou, ik wel. En deze film roept dat gevoel weer op. Denk dat daarom velen deze film zo hoog waarderen.

avatar van cinemanukerke
omdat ik deze week een zware klap heb moeten incasseren in mijn professioneel leven, zag het even zwart voor mijn ogen. Aan wie beter dan Ferris Bueller om raad te vragen en zie, de kleur komt langzaam terug. Geel : de parade scene. Wat doet die daar eigenlijk ? Maar who cares, het enthousiasme spat er vanaf, een ongelooflijk feel good moment met de songs 'Danke Shön' en 'Twist and shout' een zeer sterk Beatles nummer. Nog steeds. Blauw : Save Ferris Bueller. Die details tussendoor waarin de steunbetuigingen voor een doodzieke Ferris in het verhaal sluipen zijn om van te smullen. In elke billboard, lichtreclame, ballon zit er wel iets. Groen : School. Die saaie lessen, hoe karikaturaal ook gebracht, blijven herkenbaar. En die leraars bestaan echt ! Rood : De Ferrari scene. Akkoord, het personage van Ruck is de enige met wat diepte maar die scene is treffend voor frustraties en woede van achttienjarigen. Een schop (tegen de kont van de normen maatschappij) doet deugd maar heeft gevolgen. Oranje : Het happy end. Schitterende finale waar Ferris probeert als eerste zijn huis en zijn bed te bereiken vooraleer zijn ouders thuis komen (die score met de slow motion op de trampoline - knap moment). Toch heeft Ferris tijd om zich voor te stellen aan 2 meisjes die liggen te zonnen in de tuin (lachkramp, iedere keer). FBDO geeft moed, zelfs al is het maar voor even. Daarna de reality check. Het leven gaat vlug. Als je af en toe niet stil staat om rond je te kijken, kun je het missen. Wie zei dit ook alweer ? Anyone ... Anyone ... Anyone ...

avatar van Bobbejaantje
Nog ter info even melden dat Twist And Shout geen origineel Beatlesnummer is maar een cover van The Isley Brothers, zij het dat de cover in dit geval het origineel omverblaast. Mooie review verder cinemanukerke en ik hoop dat het snel weer goed komt in je professionele leven.

avatar van Noodless
Zeer luchtige film met weinig verhaal, maar wel met een belangrijke boodschap, namelijk pluk de dag want het leven is maar kort. De film is zeker onderhoudend en heeft een aardige cast. Maar echt komisch is het echter niet. Er zitten weinig grappige momenten in de film . De komische situaties komen vooral van de rector ( Jones ) die het spijbelen van Ferris Bueller wil aanpakken en zelf op onderzoek gaat. De aanwezige muziek zorgt dat de film ook wel een leuk sfeertje krijgt. Charlie Sheen heeft hier een klein rolletje als een stoere jongen in het politiekantoor. Degelijk, maar meer ook niet. 6/10

avatar van badfans69
'Ferris Bueller's Cast, Including Matthew Broderick, Reunite - Deadline
The season finale of Reunited Apart With Josh Gad answered that famous cry by reuniting the principal cast of that most ’80s of ’80s movies, Ferris Bueller’s Day Off.

Matthew Broderick and costars Jennifer Grey, Alan Ruck and Mia Sara assembled 34 years on to talk about director John Hughes’ classic of teen escapism.

FilmFan897
Ferris Bueller's Day Off is een film, op het eerste gezicht die je al je zorgen wil laten verdwijnen.
Dit blijkt op het eerste gezicht maar later merk je dat Ferris opgejaagd wordt door zijn directeur.
Ferris Bueller's Day Off is een feel good film waar je van kan genieten keer op keer.
De film behoort tot één van de must see films, het is een klassieker.
Eerlijk gezegd toen ik hem zag, was ik heel benieuwd waarom zoveel mensen het een toffe film vinden.
Ik was niet teleurgesteld maar ook niet omver geblazen en dat is een gevoel wat ik niet veel tegenkom.
Ik hoopte op een vervolg en dan zag ik dat de sequel was gecancelled, met een goede reden ook.
Toen besefte ik dat zo'n klassieker geen vervolg nodig heeft.
De film is niet perfect, niet lelijk maar hij is wel matig.