Gremlins (1984)

3,34

Horror / Komedie

geregisseerd door Joe Dante
met Zach Galligan, Phoebe Cates en Hoyt Axton

Een man zoekt een cadeau voor zijn zoon en vindt in Chinatown een klein lief beestje. Er zijn echter drie regels waar hij zich moet houden: geen water, geen eten na middernacht en geen fel licht. Als het beestje echter, doordat zijn zoon hier niet goed op let, groene Gremlins begint te kweken, breekt de hel los.

269 BERICHTEN37 MENINGEN

avatar van Parisa
geplaatst: 7 oktober 2013, 00:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gremlins, ik ben vroeger uren zoet geweest met deze film(s). Een fijne klassieker die het nog steeds goed doet. Ik zie nu dat hij al in ‘84 is gemaakt. Toen was ik twee. Lol. Ik denk dat ik ze met mijn broertje wel tien keer heb gezien. Gelukkig konden mijn ouders er ook wel om lachen.

En waarom ook niet. Deze monster movie begint lekker zoet en Chinees. Een fijn ouderwets sfeertje wat lekker weghapt. Die lieve Gizmo doet nog steeds wonderen. Ik zou hem ook zo meenemen. Vervolgens leren we over de 3 belangrijke regels. Daar heb ik later nog veel lol mee gehad. Uiteraard gaan ze allemaal mis. Maar de personages in de film zijn zo innemend dat je hen wat fouten en naïviteit zo vergeeft.
Ook de monsters zijn eigenlijk vooral ondeugend. En vooruit, toch wel gevaarlijk, maar ze hebben vooral veel humor. Ze zien er nu nog, en zeker voor die tijd, ook heel goed uit. Wie weet worden ze wat geholpen door het gedempte licht overal. Gizmo is een schattige pluizenbol met eveneens schattige geluidjes. (Voorloper van Pikachu misschien?) Geen wonder dat het een hit was in de grijpmachines op de kermis, dat katten zijn naam dragen enz.
Daarnaast zorgt de kerstsfeer, met zijn soundtrack, voor veel knipogen. En Billy die met Gizmo in zijn rugzak, een zaklamp in zijn ene hand en een zwaard in zijn andere, dat is toch ook wel een plaatje dat positief in je hoofd blijft hangen.
Zijn moeder die de Gremlins te lijf gaat, dat zijn ook leuke scenes. Ze stopt ze in de mixer, magnetron, loopt met twee messen rond. Ik vind haar een tof wijf.
Ik moest weer lachen om de groene en rode lichtjes en rook bij de transformatie in het zwembad. Hoe heerlijk low budget en gemakkelijk wil je het hebben? Met die geluidjes erbij. Het werkt wel.
Zo kan ik nog even doorgaan, maar laat ik dat maar niet doen.

Eigenlijk doet de hele cast het hier prima. De verbazing, schrik en ‘nu ga ik eens flink op ze inhakken’ momenten komen gewoon geloofwaardig over. Ook het Chinese gezin is goed gecast. Die verkoper maakt een prettige sprong naar iets magisch/wonderlijks. Ik vraag me af hoe vaak de voice acteurs iets over hebben moeten doen. Ik zou nogal vaak in een scheur liggen, denk ik.

En moet heel wat gebeuren in de filmwereld voordat ik deze klassieker minder leuk ga vinden. Zeer verdiende

avatar van MovieMind

geplaatst: 7 oktober 2013, 15:28 uur [permalink]
Film Pegasus schreef:
Sommige films kan je eigenlijk beter niet herzien. Als kind was dit best wel een leuke film. Maar als je dit nu terug ziet, vallen toch veel minpunten op. Slecht acteerwerk, soms flauwe humor en een verhaal dat toch wat wankelt. Maar het moet gezegd worden dat de gremlins zelf wel goed zijn. Ze zorgen nog altijd voor de nodige charme. Ik ben ervan overtuigd dat een remake van deze film zeker zal werken. Terend op jeugdnostalgie met meer aandacht voor de visuele aankleding, iets donkerder mag wel maar met de charme van Gizmo en de humor van Stripe (die wel werkt tegenover andere figuren in de film). Gremlins is met andere woorden een goeie film in de jaren '80, maar helaas tegelijkertijd een product van zijn tijd en ondertussen wat gedateerd.

Helemaal mee eens.

avatar van Ste*
geplaatst: 14 december 2013, 00:55 uur [permalink]
Ik heb deze film in mijn jeugd nooit gezien, dus het jeugdsentiment dat sommigen erbij hebben (en wat misschien sommige hoge scores verklaart?) dat heb ik niet.
Het was allemaal wel wat je kan verwachten van zo'n film. Echt slecht is het niet, het is allemaal best amusant, maar een meesterwerk zou ik het ook niet willen noemen.
In de eerste helft is alles tussen de schattige/enge momenten wat lafjes, net als de personages, maar dat kan ook die typische jaren '80 gedateerdheid zijn.

Probleem is ook dat het wat te lang uitgesponnen is. Op den duur heb je heel de rampage toch wel gezien, helemaal omdat het op een gegeven moment een belachelijke klucht wordt met bijvoorbeeld al die gremlins in de bioscoop. Naja ach, het was eigenlijk wel grappig, maar voelde ook wel wat over de top.

Nou goed, Gizmo is erg schattig, laat ik met m'n hand over m'n hart strijken en 'm een kleine 3* geven.

avatar van remorz
geplaatst: 25 december 2013, 01:31 uur [permalink]
Kill your darlings.

Toegegeven, de aaibaarheid van de mogwai overleeft de tijd goed. Helaas geldt dat slechts deels voor de (dosering van) de humor in deze film. Zeker naar het einde toe gaat het steeds meer over de top en verandert jeugdsentiment goeddeels in een opeenstapeling van flauwiteiten.

De film voelt langgerekt en mijns inziens komt dat door twee dingen. Allereerst wordt er onnodig lang toegewerkt naar de introductie en overtreding van de regels omtrent de mogwai/gremlins. Ten tweede, als het balletje eenmaal aan het rollen wordt gebracht, is er nauwelijks meer sprake van ontwikkeling, slechts herhaling. Goed, het loopt in aantallen steeds meer uit de hand, maar de grapjes blijven hetzelfde.

Horror als genre-aanduiding blijft ook een discutabel punt, al zal het meer als waarschuwing voor de kleintjes gelden. Meer dan wat slijm en een hoofdwond hier of daar hoef je niet te verwachten, om van spanning nog maar te zwijgen.

Van schaterlachen is nauwelijks sprake, van achter een kussen wegduiken nog minder; al dacht ik daar als kind duidelijk anders over. Vind het herwaarderen van dit soort jeugdfilms altijd lastig maar ik kan m nou eenmaal niet meer voor de eerste keer kijken, laat staan als kind. Sterretje eraf dan toch. 2,5*

geplaatst: 3 februari 2014, 18:43 uur [permalink]
Na vele jaren weer eens gezien, en het is best vermakelijk maar echt goed wordt het nergens.
Het doet soms nogal amateuristisch aan wat op zich niet erg is- maar er had wel wat rigoureuzer ge-cut kunnen worden.

Het verhaal is dus best grappig en het verveelt ook niet, maar de vreemde mix van kindersprookje met horror-elementen (die totaal niet eng zijn, maar voor kleine kinderen dan weer minder geschikt) werkt niet echt. Curieuze film dus, die nu niet meer gemaakt zou kunnen worden, want wie is nou de doelgroep? Desondanks behoorlijk succesvol destijds.

geplaatst: 3 februari 2014, 19:43 uur [permalink]
Flavio schreef:
Het doet soms nogal amateuristisch aan wat op zich niet erg is- maar er had wel watt rigoureuzer ge-cut kunnen worden
oh ja? Wat dan?

geplaatst: 4 februari 2014, 02:18 uur [permalink]
De scene in de bar bijvoorbeeld als Phoebe Cates wordt bekogeld en bier moet schenken. Die scene duurde naar mijn nederige mening veel te lang en leek alleen bedoeld om de Gremlins in allerlei vormen en maten te showen.

avatar van Eraser2
geplaatst: 4 februari 2014, 08:56 uur [permalink]
Deze film draait dan tenslotte ook om die gremlins. Lijkt me vrij logisch dat ze dan uitgebreid aan bod komen.

geplaatst: 4 februari 2014, 15:03 uur [permalink]
Kan zijn, maar ik vond die scene te lang uitgesponnen. Dat de film over Gremlins gaat wil toch niet zeggen dat elke scene met een Gremlin auomatisch wat toevoegt? Dat zou wel een hele makkelijke manier van filmmaken zijn.

geplaatst: 4 februari 2014, 17:56 uur [permalink]
Nee. De barscene is kolderieke poppenkast. Maar beslist niet amateuristisch gemaakt. Voor mij voegt die scene iets toe omdat ik een gremlin die de flashdance doet, leuk vind.

Mag ik je deel 2 aanraden?

geplaatst: 5 februari 2014, 15:25 uur [permalink]
Deel 2 heb ik nooit gezien- maar zal hem kijken als hij een keer voorbij komt.

avatar van Eraser2
geplaatst: 5 februari 2014, 18:13 uur [permalink]
Oke ik vind die scène wel wat toevoegen omdat ik vind dat het aantal scenes waarin de Gremlins losgaan redelijk schaars zijn.

avatar van alexspyforever
geplaatst: 25 maart 2014, 14:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Er zijn behoorlijk wat films gemaakt over monstertjes die ik helemaal niks vond. Gremlins vind ik dus wel een vermakelijke film. Ik denk dat het niet zozeer de horror is, maar vooral de combinatie van horror en comedy, zonder gore weliswaar. Vooral de scène waarin die oude vervelende vrouw de deur opent om die vreselijk zingende kinderen eens goed hun vet te geven en dan plotseling tot de conclusie komt dat het helemaal geen kinderen zijn, vind ik geweldig. Het einde gaf ruimte aan een sequel die er dus jammer genoeg ook gekomen is, maar die bezit niets van de charme van het origineel.

avatar van xxERWINxx
geplaatst: 27 juli 2014, 14:47 uur [permalink]
Leuke vermakelijke film, soms iets te veel flauwekul net als deel 2 , maar wel een voldoende en mooi gemaakt.

avatar van tattoobob
geplaatst: 7 september 2014, 09:47 uur [permalink]
Heerlijke klassieker uit mijn jeugd...zo vaak gezien en als ik er weer aan terug denk krijg ik weer een lach op mijn gezicht.
Anno nu zal de film gedateerd overkomen maar dat mag de pret niet drukken....er is niets wat het goede gevoel van deze reeks kan verpesten.

avatar van Waxmask
geplaatst: 22 december 2014, 01:18 uur [permalink]
Kijk je eerst Gremlins en dan pas deel 2 dan heeft dat effect op je score. Nu de meeste 2 al gezien hebben is het niet raar dat we deel 1 gaan zien als kneuterig en slecht geacteerd. Maar je moet goed zoeken naar AAA films uit die tijd die wel goed geacteerd zijn, het was simpelweg een andere vorm van acteren, die nu tenenkrommend is.

Was Gremlins nu gemaakt dan waren deel 1 en 2 samengevoegd denk ik. Wie weet zien we aankomende jaren nog wel een remake aangezien ze echt alles aanpakken. Black Annie!

geplaatst: 22 december 2014, 09:07 uur [permalink]
Waxmask schreef:
ah! op de valreep nog de domste opmerking van het jaar.

avatar van dutchtuga
geplaatst: 23 december 2014, 11:34 uur [permalink]
Gremlins staat op 1 in mijn lijst van beste kersfilms ooit. Zie hieronder de volledige lijst:

De 21 beste kerstfilms ooit | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Antonev
geplaatst: 25 december 2014, 11:15 uur [permalink]
Natuurlijk ziet het er wat gedateerd uit, de film is ondertussen alweer 30 jaar oud. Als je bij voorbaat al te kritisch naar deze film gaat kijken, dan wordt het een tegenvaller. Gewoon lekker het verstand op 0 zetten en genieten van het heerlijke jaren 80 sfeertje. Het verhaal is prima en de monstertjes zijn meer dan vermakelijk.

Daarnaast vond ik Phoebe Cates vroeger echt een schatje.

geplaatst: 26 december 2014, 11:28 uur [permalink]
De enige kerstfilm die ik met plezier kijk. Home Alone kan me nog steeds gestolen worden en de talloze kerstspecials vol met familiegezanik, kerstmannen en wat voor kapitalistische boodschappen om merkspullen aan te schaffen om je liefde voor je kinderen te tonen, kan ik al helemaal niet aan. Zal wel liggen aan het feit dat wij altijd Sinterklaas gevierd hebben en dat kerstmis vooral te maken had met het feit dat mijn tante op dezelfde dag haar verjaardag vierde. Hoe dan ook, Gremlins zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben. De special effects zijn dan nu in de tussentijd wat verouderd, nog steeds zie ik liever die knullige animatronics dan de verschrikkelijke CGI die een eventuele remake zou hanteren.

Het acteerwerk is dan wel vrij ondermaats, het draagt allemaal bij aan die vreemde sfeer die de film hanteert. Grappig ook om er achter te komen dat de PG-13 rating voor deze film is uitgevonden. Ook al keek ik hem als kind zonder problemen, het valt nu toch meer op hoe hard het geheel bij vlagen is. Gizmo is wel een van de meest schattige creaties ooit. Zelfs nu wil ik nog een Mogwai, kan me niet schelen wat de gevaren zijn. Stiekem kijk ik er echter wel meer naar uit om het tweede deel te zien, omdat ik me die gewoon als veel grappiger en beter geacteerd herinner. Desalniettemin een niet te vergeten klassieker!

geplaatst: 26 december 2014, 11:28 uur [permalink]
Antonev schreef:
Daarnaast vond ik Phoebe Cates vroeger echt een schatje.

Je bent niet de enige, was ook een childhood crush voor mij 🙂

avatar van Thomas83
geplaatst: 27 december 2014, 19:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijn om te kunnen zeggen dat een van mijn favoriete jeugdfilms nog steeds goed blijkt. Heerlijk die vrij unieke combinatie tussen familiefilm en over de top komische horror. Aan de ene kant bevat Gremlins een aaneenschakeling van typische (maar goed uitgewerkte) Hollywood-elementen, aan de andere kant is de film toch wat apart hier en daar. Zo'n personage als Gerald is bijvoorbeeld totaal overbodig eigenlijk. Zelfs de door de toen zo leuke Corey Feldman gespeelde Pete is een wat overbodig personage. De door de toen prachtige Cates gespeelde Kate is eigenlijk alleen voor wat romance aanwezig (en wat was dat met die rare anekdote over de dood van haar vader ineens?). En dan die wat rare intro die met de totaal onnodige voice-over onder andere.

Het enorm knusse kerstsfeertje is wel direct helemaal voelbaar. Een zeer schattig klein stadje ook, en Zach Galligan speelt dan misschien niet al te sterk, hij zet wel een zeer sympathieke hoofdpersoon neer. De opbouw is aangenaam traag tot de film pas halverwege losgaat. En gaat het ook goed los met al die heerlijke chaos die de gremlins veroorzaken, met af en toe ook een spannende scène. Ik weet niet hoe eng kinderen van nu dit nog zouden vinden, maar voor mij werkte het horrorelement destijds precies goed.

De vader met zijn uitvindingen die voor humor moeten zorgen vind ik dan nu ik ouder ben wel weer wat minder, maar Gizmo is nog steeds even schattig. En hoeveel aangenamer zijn die ouderwetse special-effects in vergelijking met het computerwerk van tegenwoordig. Ook dat hele 80's sfeertje is erg fijn. Vooral de verouderde techniek amuseert me. De hand van Spielberg lijkt hier en daar ook wel zichtbaar, met zoiets als dat hele mooie gebruik van schaduwen. Heel cinematisch. De balans tussen spanning en pulp is ook echt goed verzorgd. Mijn favoriete scène is misschien wel de creatieve manier waarop de moeder van Billy zich in de keuken verdedigt tegen de Gremlins, gebruikmakend van een blender en de magnetron.

Zoiets zit op het randje van wat je voor kinderen kunt maken aan horror, maar ik vond het vroeger al fantastisch. En dan zijn er nog zoveel andere leuke scènes, zoals die met de leraar en de gremlin in het klaslokaal, Stripe in het zwembad, Mrs. Deagle die door de gesaboteerde traplift uit het raam wordt gelanceerd, alle gremlins in het café, de gremlins in de bioscoop en de finale met Billy, Gizmo en Stripe in het warenhuis. Zo worden familiefilms tegenwoordig niet meer gemaakt helaas. Zonder de genoemde minpunten zou ik er wel een 4.0 voor over hebben, nu hou ik het maar op een dikke 3.5*.

avatar van Daenelia
geplaatst: 14 juni 2015, 11:12 uur [permalink]
Ik heb eerst deel 1 gezien (dat moest ook wel, want die kwam eerder uit..) en ik vind zelf deel 2 leuker. Maar... je kunt deel 2 beter waarderen als je deel 1 gezien hebt, dus begin hier vooral mee.

Leuke horror-kinderfilm. Meer humor dan horror. Vragen je kids om een griezelige film, dan is dit een prima begin. Plus: het is een niet-saaie kerstfilm. Zou wel eens een mooie kersttraditie kunnen zijn: gremlins kijken.

.. niet voor mij, overigens. Eéns in de twintig jaar is ook goed.

geplaatst: 10 juli 2015, 17:20 uur [permalink]
Jeugdsentiment. Vroeger vond ik deze film enorm tof! Laatst herkeken, en een groot deel van die magie lijkt toch verdwenen. Ondanks dat toch een prima voldoende.

avatar van FunkStarr

geplaatst: 28 september 2015, 17:44 uur [permalink]
Nostalgie? Tientallen jaren later kan ik me er eerlijk gezegd niet echt veel van herinneren. Het enige wat ik nog wel weet is dat ik dit als klein jochie geweldig vond. Misschien maar eens herzien.

avatar van Black Math
geplaatst: 26 december 2015, 00:18 uur [permalink]
Verder niets op tv dus Gremlins weer eens herzien. Tot mijn verrassing bleken mijn ouders hem ook leuk te vinden! Het begin is functioneel saai, vanaf de entree van Gizmo wordt het Spielberg-zoet, maar zodra de kleine etterbakjes het scherm betreden begint de lol pas echt. Ze zien er gaaf uit, maar hebben vooral een lekker fout gevoel voor humor. Hoogtepunten zijn het kerstliedjes zingen, de barscène en natuurlijk Sneeuwwitje in de bioscoop.

Dat het acteerwerk niet zo super is, is grotendeels langs me heen gegaan. Het hoort gewoon bij dit soort films, dus je kijkt er niet van op, en let er al snel niet meer op. Verder veel werk met poppen, wat op spaarzame momenten er een beetje houterig uitziet, maar vaak gewoon leuk. Ook ik prefereer het boven het gebruik van computeranimatie.

Verre van perfect, maar wel erg vermakelijk. 3*.

avatar van Boeikens
geplaatst: 7 augustus, 01:12 uur [permalink]
Dat ik die vroeger nooit gezien heb 😱

Lachen, gieren en brullen met deze Gremlins! 😂
Super die transformatie van schattige Mogwai naar geflipte Gremlin 👍 Als ze dan de boel op stelten zetten, hilarisch gewoon 😄
Toch eens uitkijken naar het tweede deel.

avatar van John Barry
geplaatst: 10 augustus, 17:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gremlins vind ik een redelijk grappige, maar toch ook bij momenten een spannende film.

Die gremlins zijn eigenlijk erg gevaarlijke lastpakken. Maar vaak zijn ze ook behoorlijk grappig. Het ene moment zijn ze bezig iemand te vermoorden, het andere moment zijn ze gefascineerd in Sneeuwwitje. Ik kan er wel de humor van in zien. Al vind ik op momenten de humor dan ook wat te flauw. Dan doel ik vooral op de scene waarin de gremlins herrie schoppen in een café.

De film heeft een goede spanningsopbouw en is in de tweede helft ook best wel spannend. Ik zelf had het niet erg gevonden als die gremlins nog wat gewelddadiger en bruter waren. Want ondanks dat de film wel spannend is, wordt het nooit echt eng. Van mij mocht de film nog wel iets angstaanjagender zijn.

De special effects vind ik erg goed gedaan. Die gremlins vind ik trouwens erg goed ontworpen. De muzikale begeleiding van Jerry Goldsmith vind ik ook goed.

Het acteerwerk van de cast is redelijk, maar niet hoogstaand.

Al met al een prima horror komedie. De film weet op een goede manier humor en spanning te creëren. De film had van mij dus nog wat enger gemogen, maar desalniettemin heb ik mij prima met deze film vermaakt.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 23 oktober, 01:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gremlins

Het is nu al een tijd terug dat ik ooit eens zo’n pratende Gremlin pop had, die had ik ooit als cadeau gekregen en dan sprak die wat lieve zinnen uit. Nooit met de gedachtes dat het poppetje gewoon een kwaadaardig beest was in een film. Mijn moeder wist ook precies wat de pop moest voorstellen maar, die heeft mij nooit verteld in wat ze daadwerkelijk veranderen, lachen om dan nu eindelijk eens de film te zien. Ook al heeft de film een kerstsfeertje, dat krijg je niet al te lang en vaak mee in de film waardoor je film toch eigenlijk griezelig kan laten lopen.

Ondanks dat ik altijd dacht dat Steven Spielberg ook dit concept/film heeft bedacht en uitgewerkt heeft Joe Dante dat gedaan. Ik moet zeggen dat de beste man er een prima film van gemaakt heeft met aardig wat geinige stukjes. Toch vond ik de film op sommige delen ietwat te langdradig waardoor hij soms saai begon te worden maar, dat komt gelukkig ook niet te vaak voor waardoor ook dit snel recht gezet word.

Het verhaal was op zich nog best leuk, Billy krijgt van zijn vader een cadeautje, het cadeautje was een kist met daarin een levend wezen genaamd, ook wel een Gremlin. Ze kregen drie regels mee: Zorg ervoor dat ze in een goed donker hok zitten, laat ze geen contact maken met water en voeder ze niet na middernacht. Toch zijn die Gremlins nog zo gek nog niet, want ze laten Gizmo met water in aanraking komen waardoor Gizmo een paar volgers krijgt, meer Gremlins. Deze gremlins zorgen ervoor dat de klok stil blijft staan voor middennacht en krijgen daardoor voer, op een verkeerd tijdstip. Nog geen dag later evalueren de Gremlins in monsters die ondanks hun droge en geinige scenes ook heel erg kwaadaardig zijn. In de zoektocht van Billy na de geëvalueerde Gremlins kom je een reeks vernielingen, angst en dooien tegen die de Gremlins tot gevolgen heben.

Het concept was aardig leuk, het verhaal was ook prima. Ik heb me prima vermaakt en zo ben ik ook weer een film lichter bij Netflix. Leuk tussendoortje maar, zo speciaal was hij ook niet.