Gremlins (1984)

2069 stemmen

Horror / Komedie

geregisseerd door Joe Dante
met Zach Galligan, Phoebe Cates en Hoyt Axton

Een man zoekt een cadeau voor zijn zoon en vindt in Chinatown een klein lief beestje. Er zijn echter drie regels waar hij zich moet houden: geen water, geen eten na middernacht en geen fel licht. Als het beestje echter, doordat zijn zoon hier niet goed op let, groene Gremlins begint te kweken, breekt de hel los.

avatar van 93.9
Heerlijke film. Voor altijd!

avatar van FunkStarr
Zo, dat was lang geleden. Ik denk dat ik deze film voor het eerst zag zo'n ruim 20 jaar geleden, en gister heb ik hem dan eindelijk weereens herzien. Terechte klassieker die nu nog steeds goed genietbaar is, op een paar matige scenes na dan. Voor een film uit 84 gewoon erg goed gemaakt. En dan nog die schattige Gizmo.

Blijft een heerlijke film. Ook na al die jaren ziet het er goed uit.

avatar van milannn
Staat nog als een huis na 33 jaar, erg leuke film.
Ideaal voor een gezellige avond in de kerstperiode.

avatar van Woland
Het blijft een leuk filmpje. Natuurlijk is het kinderhorror, het script is niet al te veel soeps, en het duurt drie kwartier voor dan ook eindelijk de eerste gremlin gespot wordt. Maar de anarchistische relmonstertjes zijn leuk gemaakt en blijven vermakelijk om naar te kijken. En met een beetje jeugdsentiment erbij, dan heb je verder niet heel veel plot of logica nodig om het naar een krappe voldoende te tillen. Heel veel verder naar boven verdient de film dan ook weer niet, want echt goed is dit ook absoluut niet. Maar een verhoging naar 3.0* kan er wel vanaf.

avatar van AmazingPP
Dit weekend gekeken vanaf Blu Ray. OK, de transfer naar Blu Ray valt vies tegen: het beeld is kwalitatief niet goed genoeg om op Blu Ray te verschijnen. Maar goed: ze hebben hun best gedaan en ik geloof wel dat dit het hoogst bereikbare is, zonder de film op te knappen dan natuurlijk. De film zelf blijft staan als een huis. Het is een mooi tijdsbeeld van hoe film toendertijd werd gemaakt: het verhaal word langzaam opgebouwd en hier en daar had er wel wat meer tempo in gekund. De personages zijn net genoeg uitgediept en daardoor wil je ook verder kijken. Het is en blijft een zeer vermakelijke film, duidelijk uit de koker van Spielberg en het is zeer aan te raden zo tegen de Kerst met het hele gezin voor de buis. Wel even de kindertjes van nu uitleggen dat er toch nog geen computers waren voor de effecten. 4 *

avatar van Daan258
Geinig.

Precies een jaar geleden op nieuwjaarsnacht was ik voor het eerst met deze film begonnen maar nooit afgekeken.
Afgelopen nacht met nieuwjaarsnacht heb ik hem dan wel van begin tot eind gezien:)
Het is een erg leuke wegkijker. in mijn ogen niks bijzonders maar zeker super vermakelijk.

avatar van SSeagal
Leuk, spannend, grappig en mooi gemaakt. Tevens heerlijk chill filmpje voor tijdens de feestdagen. 4*

Bantavoer
Drieëndertig jaar geleden gekeken en vond hem een vette film. Nu maar weer eens uit de kast gehaald en nog eens gekeken en vind hem nog steeds geweldig. Goede acteurs, verhaal en special effects. Dat laatste kun je aan Spielberg wel overlaten. Sommige scenes waren geweldig. Vooral met mr. Deagle, die gelanceerd werd met haar trapstoel. Geweldig. Net als de barscene. Een potloodventer en eentje die gewoon op de bar ligt onder de tap.

avatar van Shadowed
Blijft leuk.

Tot nu toe de beste Dante die ik heb gezien. De film komt wederom duidelijk uit 1984, maar is zo gek en lollig dat dat vrij weinig verschil maakt. Het genre is momenteel niet erg origineel meer, maar daar merk je vrij weinig van.

Grappig tot het einde, met enkele scenes die er bovenuit springen. De Gremlins zelf zien er nep uit en zijn nogal dommige wezens, maar zo ongeloofwaardig neergezet dat het weer leuk is. Had wel sneller gemogen in het begin, maar eenmaal daar barst het los.

Had wel wat lomper gemogen, maar aan de andere kant past dat ook weer niet echt in dit soort films. Prima film die meer dan genoeg weet te vermaken en uitermate leuk kan zijn. Je moet wel een beetje een fan van het genre zijn.

avatar van jono
Gremlins is een Amerikaanse horrorkomedie uit 1984. De film werd geregisseerd door Joe Dante en het scenario werd geschreven door Chris Columbus.

Het verhaal begint met een man die een schattig harig wezentje koopt, om dit aan zijn zoontje te geven als kerstcadeau. Het is een mogwai, wat uit het Chinees komt en zoiets betekent als ‘kwaadaardige geest’. Hij heeft echter drie waarschuwingen meegekregen: de mogwai kan niet tegen fel licht, mag niet nat worden, en het belangrijkste: hij mag nooit eten krijgen na middernacht. Uiteraard gaat dit geweldig mis, met alle gevolgen van dien.

Gremlins is een vermakelijke film, waarbij duidelijk gebruik wordt gemaakt van poppen. Het ziet er echter redelijk overtuigend uit, al vond ik de wezentjes eerder irritant dan eng. Er zit ook voldoende humor in de film; ik heb regelmatig met een enorme glimlach op mijn gezicht gezeten. Conclusie: aardig concept, prima verhaal. Ik heb me uitstekend vermaakt, al had de film misschien een kwartiertje korter gekund. Het einde is redelijk voorspelbaar en wordt eigenlijk iets te lang uitgesponnen. 3,5*

avatar van Fisico
Oerklassieker onder het genre. Mijn dochter vond hem geweldig grappig en zo moet je hem ook efvaren denk ik. Horror kan je dit echt niet noemen. Daarvoor zijn de Gremlins te clownesk en lachwekkend. Veel meer dan vervelende ettertjes zijn het niet. Ook de kerstsfeer, het karikaturale personage van Mrs. Deagle en de beperkte slachtoffers dragen eerder bij aan het humoristische genre dan aan angst.

Gizmo ziet er nog steeds erg aaibaar uit. Fijn uitgangspunt met de drie regels. Ook de creaties van de Gremlins zien er nog steeds puik uit na ruim 30 jaar. De film komt traag op gang, maar stoort niet. Pure nostalgie aan mijn jeugd. En ook nu viel hij niet tegen. Een aantal scènes blijven voor eeuwig in het geheugen geprent te zijn zoals de bioscoop- en barsscène.

avatar van notoirefilmhater
Geweldige etterbakken die Gremlins, tot aan brutale moorden aan toe (leuk voor een familiefilm - viel me vroeger niet eens zo op).
Prima film, mede door het gebrek aan CGI.

avatar van film_girly
Klassieker en steevast in de DVD speler op Kerst avond.

avatar van TronMan
Heerlijke 'poppen' film met een leuk verhaal. maar wat kan je je vergissen in zo'n lief beestje met de naam Gizmo..

avatar van thoyouknow1980
Jeugdsentiment
Ik kan het me nog heel goed voor de geest halen het zal rond 1988 zijn geweest.
Als jochie van 8 toen stiekem bij een vriendje gekeken... en vet spijt van gehad
Heb een half jaar lang met het licht aan geslapen niet geschikt voor de kleinere kids dus.
Vooral tegen het einde toe word het toch wel wat enger allemaal.
Conclusie spannend en sfeervol met een vleugje humor hier en daar.
Gizmo is tenslotte zo schattig die wil ieder kind wel als maatje,ik stiekem ook hoor

knappe kerstfilm

avatar van umbra
Net nog eens gekeken, oké qua horror stelt het nu allemaal weinig voor, maar vroeger al kind vond ik deze über zalig en schattig ook, die Gizmo dan, de groene Mogwai zijn fout grappig. Ervaarde deze als kind al niet echt als horror, maar als funny alternatief voor die melige familie kerstfilms Dus wat er nu vooral overblijft is nostalgisch jeugdsentiment en dat verdient toch nog een 6/10.

Echt een klasieker.dat ik hier nog niet op gestemd had,dat kan niet hoor.nou echt jeugdsentiment geweldig.vroeger echt vaak gezien,nu nog wel eens.maar toch wel genieten.een ding is zeker dat ik de film nog wel vaker ga zien want de film blijft leuk.prima cast ook.love gizmo echt een schatje.ja geweldige film.

avatar van Collins
Waar andere creaturen uit films uit de jaren 80 in veel vervolgfilms waren te zien (zoals Jason in Friday the 13th, Chucky in Child’s Play en de enge kindertjes uit Children of the Corn) verging het de Gremlins anders. Zes jaar na de eerste film verscheen er pas een vervolg. En daar bleef het bij. Eigenlijk wel vreemd voor een film met leuke monstertjes, die zich goed lenen voor franchise.
De oorsprong van de gremlins ligt trouwens al in de 2e wereldoorlog. Piloten klaagden over mysterieuze fouten in de machinerie en gaven daar gremlins de schuld van.
In de film zijn de kwaadaardige gremlins verworden tot angstwekkende figuurtjes met lange tanden, een reptielachtig uiterlijk en lange oren, die aan een vleermuis doen denken. Gezien in horrorperspectief is het wel grappig dat de gremlins zonlicht niet kunnen verdragen.
Regisseur Joe Dante heeft in zijn film geen haast om zijn titulaire figuren heel snel voor het voetlicht te brengen. Dat duurt wel een uurtje. Tot die tijd moeten we het stellen met een schattige goedaardige knuffel, wat toespelingen op mogelijke kwaadaardigheid en op veel tienergeleuter.
De aanloop naar de actie is lang. En zelfs dan is geduld een vereiste. Een glimpje klauw, wat gegrom en wat schaduwwerk gaan aan de feitelijke exposure van de kwaadaardige gremlins vooraf. Geen horrorwaardige effecten overigens. Gelukkig zorgen enkele humoristische scènes voor verstrooiing.
Zoals het een goed moralistisch sprookje betaamt, worden de regels die het kwaad beteugelen overtreden met alle ongelukkige gevolgen van dien. Het pandemonium dat losbreekt is op zich wel grappig.
Behoorlijk gewelddadig en moordlustig, maar dermate overdreven gedrenkt in een komische mouw die de ene na de andere groteske gag uitschudt, dat de gruwel geen enkele huivering oplevert. Het blijft licht, vrolijk en luchtig. Aan de overdrevenheid van alles zie je trouwens goed de geste aan het grote publiek af. Het blijft te aardig. Te vriendelijk. Van mij had het veel duisterder en oprecht bruter gemogen.
Gremlins verbindt klassieke sprookjes- en horrorelementen met boosaardige humor en maakt er een leuk en vrij onschuldig verhaaltje van dat heel goed door alle leeftijden bekeken kan worden. Best leuk, maar mij te kinderlijk en te zoet.

avatar van Chainsaw
Als iemand weet hoe je op de grens van een familiefilm, komedie, tekenfilm en horrorfilm moet balanceren, dan is dat Joe Dante wel. Eén van zijn bekendste films is Gremlins. De film ademt Spielberg, maar dan met een andere man achter het stuur. Een beetje een gevalletje Poltergeist, hoewel ik denk dat Spielberg Dante iets meer z’n gang heeft laten gaan dan Tobe Hooper. En Poltergeist is toch wel iets enger, want ondanks dat Gremlins monsters bevat, de film is eigenlijk niet echt een horrorfilm te noemen. Er zitten her en der wat momenten in die niet zouden misstaan in een horror - met name rondom de monsters in de keuken - maar op veel fronten is Gremlins enorm kindvriendelijk. Enerzijds zou je kunnen zeggen dat Gremlins een film voor het hele gezin is, anderzijds kun je ook stellen dat Gremlins eigenlijk voor niemand is; de film is te eng voor de allerkleinsten, maar niet alle oudere kijkers zullen de kinderlijke slapstick waarderen.

Die slapstick staat mij persoonlijk ook het meest tegen. Het is soms best fijn om naar een live action tekenfilm te kijken, maar de rare uitvindingen van vaders (wat is in hemelsnaam de gedachte achter dat eier-apparaat?) en de volledig over de top kwaadaardige heks mevrouw Deagle gaat soms een paar stapjes te ver. Daarnaast leunt de film ook wat betreft de monsters iets teveel op de slapstick. Soms is het erg vermakelijk om deze grommende en slijmerige rotzakjes streken uit te zien halen, maar Dante heeft soms de neiging ook met hen iets teveel de kinderlijke kant op te gaan. Alsnog is er genoeg aan Gremlins dat wél werkt - en heel goed zelfs - want de monsters zijn leuke creaties en Gizmo is en blijft een uiterst aandoenlijk figuur. Verder bevat de film een heerlijk jaren 80 sfeertje van zo’n klein plaatsje rond de kerstdagen met inwoners als Dick Miller en een jonge Corey Feldman. Die laatste laat de film trouwens, net als Judge Reinhold, voor de tweede helft van de film compleet links liggen. Niet dat dat heel erg is, want de hoofdreden om Gremlins te zien is … om de gremlins.

4 sterren.

avatar van wendyvortex
In de herziening en nog een stuk leuker dan verwacht! Dit moet wel een ieders favoriete kerst-horror-film zijn!! Family entertainment voor de hele familie! Laatste keer dat ik hem zag was waarschijnlijk rond 1985 toen deze net op video uit was, behoorlijke hit destijds. Mooi, binnenkort ook het tweede deel maar eens, die heb ik nog nooit gezien.