Went the Day Well? (1942)

Alternatieve titel: 48 Hours

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Alberto Cavalcanti
met Leslie Banks, C.V. France en Valerie Taylor

In deze film lijkt het kleine Britse dorpje Bramley Green, het middelpunt te worden van de Duitse invasie. Een slimme telefoniste, Mrs. Collins, onderschept echter een telefoongesprek betreffende een geplande aanval met Duitse parachutisten. Zij waarschuwt de andere dorpelingen voor het dreigende gevaar en met een snel opgezet legertje vrijwilligers weet men het tij te keren.

avatar van badfans69
Goeie onbekende oorlogs thriller

Genre zou Thriller / Oorlog moeten zijn ik vond het op sommige momenten meer een klucht.

avatar van Biosguru
Heel, heel erg Engels. Doet kwa sfeer nog het meest denken aan Wallace & Grommit. Fijne Ealing oorlogsfilm. Absoluut ongeschikt voor actiefans. Maar eerder een heel fijn tijdsbeeld van Engeland.

avatar van Woland
Het begon niet best, met pak 'm beet de eerste helft inderdaad een kluchtige sfeer; ik denk dat het een jaren '40 poging was om een propaganda-oorlogsfilm wat appetijtelijker te maken voor een breder publiek. Maar halverwege kwam er toch wat vaart en spanning in, en toch ook nog wel behoorlijk wat actie als de dorpelingen hun opstand tegen de Duitse bezetters uitvoeren. Hier sneuvelt ook zowel menig dorpeling als Duitser bij. Uiteindelijk prima mee vermaakt.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Redelijke Britse propagandafilm begint best origineel. Een oude man vertelt over vroeger, en laat de graven zien van omgekomen Duitsers op Engels grondgebied, vóór Hitler kreeg wat hem toekwam. Grappig, omdat de film uit 1942 stamt, toen de uitkomst van de oorlog nog volledig onzeker was.
Het begindeel vond ik juist het leukste deel. Ik vond het niet kluchtig, wel heel erg Brits. Zodra men over Plan B begint wordt het snel minder- weliswaar wat meer actie, maar het werd wat rommelig in beeld gebracht. De spanning ontbrak omdat het plan van de Duitsers eigenlijk al vrij vroeg volledig blijkt te falen.

De propaganda is vooral goed te zien als je vergelijkt hoe de Duitsers worden afgebeeld (humorloos, onvriendelijk, kil) tegenover de Britten (gastvrij, met humor, dapper).