Flipped (2010)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Rob Reiner
met Madeline Carroll, Callan McAuliffe en Aidan Quinn

'Flipped' vertelt het verhaal van Juli Baker en Bryce Loski. Juli houdt van kippen, zit vaak tijdenlang bovenin haar lievelingsboom voor zich uit te staren en gelooft, vanaf het begin dat ze zijn mooie blauwe ogen zag, dat ze ooit met Bryce zal gaan zoenen. Jammer genoeg voelt Bryce niet zoveel voor Juli. Hij vindt haar zelfs maar een beetje vreemd, want wie houdt er nou van kippen en zit zo lang wat dom voor zich uit te staren in een boom? In groep acht verandert echter alles. Bryce begint Juli toch wel erg leuk te vinden, terwijl Juli begint te denken dat de mooie blauwe ogen van Bryce misschien wel net zo leeg zijn als hijzelf...

avatar van très joliette
Helemaal geweldig. Een pareltje. 'Some people are less then the sum of their parts, some people are more'. Loved every second.

avatar van hijman1946
helleke schreef:
Na het zien van de hoge score had ik grote verwachtingen, maar die zijn totaal niet ingelost.
In plaats van een film van 90 minuten, lijkt me dit eerder 2 bijna identieke films van elk 45 minuten.

Eén keer vanuit het standpunt van Bryse en een tweede keer vanuit het standpunt van Juli.
Dit is duidelijk meer een film voor de puberende jeugd.
De film kon mij niet echt bekoren; iets te kinderachtig, net als de acteerprestaties.
Vandaar slechts 2 sterren.

Pubertijdovergeslagen ?? lol

Dit is zoveel meer dan een standaard coming of age film. Het heeft iets speciaals, een prachtige warme sfeer, de hele uitwerking en gebeurtenissen, en bovendien zeer goed acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers.

Ik had ook nooit verwacht dat ik aan het eind van deze film een traantje zou laten, dat gebeurt mij zeer zelden. Dit gebeurde in de scène waarin Bryce een gat had gegraven in de tuin en terug kwam met dezelfde soort boom die zoveel betekend had voor Juli. De hele aanloop naar dat moment zorgde ervoor dat ik even emotioneel werd.

Heerlijk om zo positief verrast te worden door een film die je een paar maanden geleden al opgenomen hebt en vervolgens telkens uitstelt om te kijken omdat je er toch niet veel van verwacht. Een uur of 2 geleden gaf ik deze film 4 sterren maar ik krijg het maar niet uit mijn hoofd. Hoe meer ik eraan denk, hoe meer ik het waardeer. Vandaar dat ik mijn stem verhoog naar 4.5 sterren.

Flipped is een mooie, lieve CoA film over Bryce en Juli die tegenover elkaar wonen.

Het opvallende aan de film is de vertelwijze. Verschillende situaties worden in beeld gebracht vanuit het perspectief van Bryce én van Juli. Ondanks dat dit gebeurt, voelt het nergens repetitief aan. Mogelijk komt dit door de uitstekende acteerprestaties.

Verhaalsgewijs wordt de film nergens écht creatief of vernieuwend. Ik had het mooi gevonden als de opa wat meer diepgang zou krijgen, zodat de affiniteit van hem voor Juli wat duidelijker zou worden. Ook worden de subplotjes, die voldoende ruimte bieden om extra diepgang aan het verhaal en de personages te geven, naar het einde toe enigszins weggemoffeld. Het script was daarentegen wel erg sterk.

avatar van Daan258
Oeiii, toch wat tegengevallen na het zien van de film.
Ik denk dat mijn verwachtingen echt veel te hoog waren na het lezen van alle reactie's.

Ik moet zeggen dat ik me zeker wel vermaakt heb met de film. Hoe het verhaal verteld word door middel van het perspectief van Bryce en Juli, de sfeer en setting ook onwijs groot pluspunt aan de film maar het verhaal in het geheel toch wat tegenvallen en vond het nogal dun was. Waardoor het na ongeveer een uur kijken wel heel erg op hetzelfde niveau bleef hangen en vanaf toen niet altijd even vermakelijk meer was.
Maar daar in tegen maakt ook het acteerwerk wel weer een hoop goed. Madeline Carroll vond ik echt bijzonder sterk in de film. Zo jong maar zo'n goede actrice. Ik heb haar al vaker in films gezien en het viel me al vaker op dat zij het niet slecht doet.

Ik vind het onwijs moeilijk om de film te beoordelen.
Zit erg te twijfelen tussen 2,5* en 3,0*.
Helaas moet ik er toch een 2,5* van maken maar het schilt echt niks of ik had er een 3,0* van gemaakt. dit komt gewoon vooral omdat het verhaal absoluut zo veel beter uitgewerkt had kunnen worden. Zonde dit.

Maar ik heb me verder niet verveeld bij het bekijken van de film.
Prima tussendoortje dus maar nogmaals had ik door de reactie's er wel behoorlijk wat meer van verwacht.

Lieve film met fantastisch acteerwerk van vooral het meisje. Maar toch ook wel erg Amerikaans, dus hopen op een traan en of heel goed of heel fout en maar weinig grijstinten. Maar Rob Reiner (de polish meathead uit All in the family) houdt het onder controle.

avatar van marximaal
prachtige film en het puberbrein mooi in beeld gebracht. Logisch ook dat het daarom misschien wat kinderachtig overkwam bij bepaalde kijkers maar volgens mij kan dit ook niet anders wanneer je gaat spelen wat er in het hoofd van de kids omgaat.
Ik heb serieus kunnen genieten van deze film

avatar van QwiTTa ICE
Madeline Carroll heeft deze rol prachtig neergezet 3,5*

avatar van TronMan
Mocht je de (geniale) serie 'The Wonder Years' ook geweldig vinden, deze film werkt met dezelfde formule. Alleen speelt het zich af in het jaar 1963. Het verhaal valt zeker niet tegen. Verrassend mooie film, goed geacteerd.

avatar van Decec
Een goede komedie/drama/romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima camerabeweging...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Reiner is een goede maar wat wisselvallige regisseur. Heeft twee van mijn absolute all time favorites gemaakt(When Harry Met Sally.... en Stand by Me), maar ook enkele echte missers(North, The Story of Us). Van deze Flipped, al zeven jaar oud inmiddels, had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, destijds gemist en nu ingehaald dankzij Film1. Flipped staat op Wikepedia vooral omschreven als de film die aan de kassa veel te weinig opbracht in verhouding tot de kosten, maar desalniettemin vond ik dit toch wel een prettige film om een keer te zien. Gesitueerd eind jaren vijftig van de vorige eeuw( dus misschien was al te nostalgisch voor het grote publiek) word een klein maar fijn romantisch verhaal verteld over een eerste ontluikende kinderliefde. Word nergens zo klef als het klinkt dankzij de inventieve vertelwijze(de gehele film door worden de situaties steeds vanuit de twee verschillende hij/zij perspectieven verteld, waardoor de film op een grappige manier ook mooi laat zien hoe mensen gebeurtenissen totaal anders kunnen interpreteren) en door de rustige, zelfverzekerde regie waarin Reiner in krap anderhalf uur erg to the point blijft en geen moment verspilt. Sommige zaken, met name bij de bijrol figuren, hadden beter uitgewerkt kunnen worden(zo komen we nooit te weten wat nou precies de frustratie is van de vader van Bryce), maar in zijn totaliteit is dit aangenaam kijkplezier. Het hoge niveau van Reiners beste werk word niet gehaald maar Flipped had absoluut meer waardering verdiend dan de financiële flop waarvoor hij thans bekend staat. De moeite waard.

avatar van jippie2010
Prachtig gemaakt, echt, lief, sfeervol en luchtig.
Met een beetje meer diepgang zou het echt een pareltje zijn geworden. *4.0

Tranen in mijn ogen. Kwam ook omdat ik aardig wazig was deze tweede kerstdag
Alles klopte in deze film.

avatar van Zwaagje
Wat een leuk en lief filmpje; ik heb er van genoten. Het einde vond ik het minste deel, verder was de opbouw erg leuk vanuit de twee gezichtspunten. Het einde had wat rustiger uitgewerkt kunnen worden. Het was leuk geweest als er nog iets met de vader was gebeurd. Misschien is 5.0* wat overdreven, maar zo vlak na de film is dat het gevoel.

avatar van Ebenezer Scrooge
Lief, klein filmpje van Rob Reiner. Het verhaal voltrekt zich als het ware rond een oude plataan die gekapt dreigt te worden. Schitterende boom trouwens. Het is overigens een ander soort plataan dan je hier doorgaans aantreft. Platanen zijn echte stadsbomen; ze gedijen goed in verontreinigende lucht, zijn goed opgewassen tegen het snoeien en hebben het voordeel flink hard te groeien. Zoals de liefde, die altijd triomfeert. Door de extreme droogte vorige zomer vielen er grote stukken schors van hun stam af en ze staan er nu maar blootjes bij vind ik. Als jong boompje stelt de plataan niet zo heel veel voor, maar eenmaal uitgegroeid zijn het prachtige exemplaren. Laten staan dus die bomen!
Liefde is niet voor een gat te vangen. Een meisje krijgt een nieuwe overbuurjongen en raakt op slag verliefd op hem, maar de jongen ziet haar op dat moment nog niet staan. Op een gegeven moment raakt ze op hem uitgekeken. Pas wanneer hij doorheeft dat ze niet meer verliefd is krijgt hij eindelijk de vlinders in de buik.. Afwijzing is een groot afrodisiacum natuurlijk.

avatar van Grindhouse62
Een heerlijke warme film. Er wordt aardig in geacteerd en is A trip down Memory Lane met classic cars, een heerlijke songs uit de sixties en in een scene waarin er naar Bonanza op tv wordt gekeken. Was gewoon 90 minuten heerlijk genieten van deze film. De volgende films zijn / worden vandaag ook gekeken.

- De actie film Vendetta (2015) op Netflix
- De oorlogsfilm A Bullet for Rommel (1969) uit eigen collectie. Staat niet op MM
- De actie horror Mutant Girls Squad (2010) uit eigen collectie

En vanmiddag 2 afleveringen gezien van de serie In Vlaamse Velden op Netflix

avatar van Davido
Leuk, lieve, zachte film. Lekkere muziek. Door de reacties waren mijn verwachtingen veeeeeel te hoog. Mogelijk dat hij daardoor iets tegen viel.

avatar van Donkerwoud
Af en toe komt een esthetisch oninteressante titel als 'Flipped' (2010) harder binnen dan ik had verwacht. Het aantrekken en afstoten tussen buurkinderen Bryce Loski (Callan McAuliffe) en Juli Baker (Madeline Carroll) is bedrieglijk eenvoudig in opzet. Een jongetje en een meisje in de late jaren '50/vroege jaren '60, als er een lossere jeugdcultuur opkomt en een sterkere vrouwenstem door patriarchale machtsverhoudingen begint te klinken. Tegen die context ontvouwt zich hun kalverliefde langs gespiegelde perspectiefwisselingen door voice-overs van hem en van haar. Die stijltruc werpt steeds net een ander licht op Bryce's doorsnee middenklasse gezin met aan het hoofd een dominante vader, die zijn eigen tekortkomingen projecteert op de nieuwe buren. Of Julie's reflecties op de gevolgen van haar minder conformistische kunstenaarsgezin met kippen in de tuin en een slordig onderhouden grasveld. Of de pijnlijke omstandigheid dat de zorg voor een verstandelijk beperkte oom niet alleen op hun financiële situatie drukt, maar ook een stigma oproept in de burgerlijkheid van suburbia. 'Flipped' (2010) is een ontroerend kleine coming-of-age film, waarin de wrijving tussen de jeugdige personages op een volwassen manier vormkrijgt. Met een snufje zoete nostalgie en oog voor de soms schrijnende mores van het jong-zijn.