Pretty Woman (1990)

3,23

Komedie / Romantiek
119 minuten / 125 minuten (director's cut)

geregisseerd door Garry Marshall
met Richard Gere, Julia Roberts en Jason Alexander

De rijke zakenman Edward (Gere) neemt het hoertje Vivian (Roberts) mee naar zijn hotel. Hij is zo van haar gecharmeerd dat hij haar voor zijn hele verblijf in Los Angeles inhuurt. Ze leren veel van elkaar. Edward hoe hij een beter mens moet zijn en Vivian hoe ze zich als een dame moet gedragen. Ze worden verliefd op elkaar, maar een relatie tussen hen is natuurlijk onmogelijk..... of niet?

169 BERICHTEN 26 MENINGEN

pumpking
Dat ik hier nu nog maar opstoot op MM.

Een parel in zijn genre en de film kan ik wel in mijn hoofd denken ondertussen.

Een klassieker.

avatar van Friday the 13 th
Een echte klassieker.

In het genre van de romantische komedies staat deze film echt op een voetstuk. Zeer goed gecast ons Julia en onze Richard. De laatste scène is zo melig dat ik er echt vrolijk van werd. De romantiek droop er van af.

Andere bekende scènes zijn o.a die van de opera. Prachtig gewoonweg. De film bevat ook leuke humor en is echt een wegkijker. Een laatste groot pluspunt is de geweldige soundtrack met o.a Roy Orbisson (met de geweldige scènes in de kledingwinkel) en Roxette.

Een film om vaker te bekijken!

avatar van sofripa
Hoofdrolspelers super goed gecast. Ware chemie. Verhaal heeft uiteraard niks om het lijf maar dat hoeft ook niet in dit genre. En met humor.

avatar van 4leafclover
zeker een echte klassieker....zucht....
zo jammer als ie dan afgelopen is
ik heb deze film echt tig x gezien en hij blijft leuk

deze film staat zeker HOOG in mijn top 10 romantische films

GuyB
Uiterst bekende film, en dat niet voor niets, het is één van de besten in zijn soort.

avatar van Persian_Sara
Ondanks dat de film erg voorspelbaar is (al vanaf het begin) is het gewoon een erg leuke film! het einde is ook erg cliche maar word er zoo vrolijk van! Het is gewoon een erg goede feel-good movie om samen met je liefje te kijken vind ik..en julia roberts EN richard gere behoren beide tot mijn lievelingsacteurs/actricces.

avatar van Fran
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ja, echt een lekker romantische film. Een klassieker ! Er zitten ook wel wat grappige stukjes in. Bijvoorbeeld als ze in bad aan het zingen is met haar walkman op. Heerlijke scène is ook als ze wederom als sjieke dame de winkel in loopt waar ze de dag ervoor zo rot behandeld is. Zo zijn er heel veel van dit soort scène's die misschien niet al te diepzinnig zijn maar wel gewoon leuk. Lekker een film om in mee te leven.De eindscene stelde een klein beetje telleur en ik weet eigenlijk niet waarom. Het was wel romantisch maar tja, het bleef toch wel erg oppervlakkig. Maar het is een van de de leukste romcom's die ik ken.

De serieuze noot bleek van doorslaggevend belang: 3.00 (3.10)
Aardige zwijmelklassieker, die het met name moet hebben van het samenspel tussen Roberts en Gere die een geweldige klik met elkaar hebben. Jammer dat de concentratie bij vlagen ietwat verslapt, wat een topprestatie van beiden in de weg staat. Het verhaal is simpel, doch zeer doeltreffend, waarin de juiste passages worden getoond. De strakke regie van Marshall brengt rust in de prent, en zorgt voor een constant tempo. De toepasselijke vulgaire momenten in een chique hotel zijn hier en daar ietwat geforceerd neergezet, maar het kon het niveau uiteindelijk niet drukken, daarvoor is het karakter van het plot uiteindelijk toch te serieus. Noemenswaardige minpunten zijn er niet of nauwelijks terwijl de acteerprestaties het niveau omhoog stuwen. Dat moet dus wel een voldoende zijn.

avatar van Elineloves
'' Slippery little suckers. ''

Afgelopen weekend heb ik het nog over Julia Roberts gehad. De man in kwestie en ik vinden haar allebei een van de vervelendste actrices die we kennen (met name haar voorkomen) en we kwamen tot de conclusie dat Julia wel eens top 3 materiaal van die categorie kan zijn.

De enige films van haar die me enigszins positief bijstonden, waren Notting Hill en deze Pretty Woman, ookal had ik hem al jaren niet meer gezien. Gelukkig was hij onlangs op televisie, een ideale manier om de film een herziening te gunnen en te kijken of ik haar nog steeds irritant vond.

Eigenlijk vond ik Julia goed te doen. Die lach is het enige minpunt waar ik me aan blijf storen, maar verder speelde ze heel leuk. Haar personage wist me vrij snel te raken en al snel was ik nieuwsgierig naar haar metamorfose.

Gere, de ideale man volgens mijn moeder (leuk voor mijn pa), was ook goed te doen. Ze hebben fijne chemie samen en je ziet ze steeds verder naar elkaar toetrekken, iets wat behoorlijk aandoenlijk is om te zien. Je begint met ze mee te leven en je hoopt (terwijl je het eigenlijk al vanaf de ontmoeting weet) dat ze uiteindelijk samenkomen.

Fijn romantisch filmpje.

avatar van anne65998

echt een lekkere zwijmel film

avatar van Jan W
Afgelopen zomer in LA geweest (ja mensen, daar was het wel zomer ) en natuurlijk naar de Rodeo Drive gereden, auto geparkeerd (voor een dollar ofzo per uur, kom daar in NL eens om) en rondgelopen. Ook het hotel van binnen bekeken. De sfeer uit de film is nog steeds aanwezig. Veel bling-bling, designerskleding en dure auto's. Daar staken wij als nuchtere hollanders wat bleekjes bij af. Na thuiskomst deze dvd nog eens opgezet en weer met veel plezier bekeken. Nu ook om de plekken terug te zien waar we zelf liepen. Blijft een goede film met een stel prima acteurs en op een perfecte locatie geschoten.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Pretty Woman is een film die vooral bijblijft dankzij het bekende deuntje, dat overigens wel leuk en vooral ook erg herkenbaar is.

De film zelf is iets minder. Roberts en Gere zijn redelijk, maar het vooral ontzettend zoetsappige verhaal kon mij niet altijd bekoren. Ook qua humor is het allemaal niet altijd even geslaagd. Roberts slaat op dat gebied soms een beetje de plank mis.

Gelukkig kijkt de film voor de rest nog redelijk vlot weg en moet gezegd worden dat Gere en Roberts met elkaar een redelijk sterke chemie hebben. Desondanks blijft de film verder redelijk oppervlakkig en vond ik de film op romantisch gebied ook niet altijd even goed werken.

avatar van dave
Veel chemie tussen de hoofdrolspelers, maar een verhaaltje dat haast net zo slank is als Roberts zelf. Een dergelijke verhaaltechnische simpliciteit moet je echt toelaten, anders maakt deze 'RomCom' geen schijn van een kans. Gere zet overigens wel een behoorlijk intrigerende rol neer, en draagt een serieus deel van de film op zijn eigen schouders. Niet dat hij dezelfde lasten moet torsen als Atlas 'indertijd'. Smijt je verstand even het raam uit en glijdt weg in de bij wijlen aangename wereld van cinematografische middelmatigheid. Hoera.

2,50

avatar van K. V.
Het is een leuke film geworden, die ondanks het voorspelbare verhaal, maar mede door het enthousiasme van Julia Roberts, toch een toffe film is geworden. De film bevat naast romantiek toch ook een dosis humor en ook de soundtrack past bij de film.
De film trekt waarschijnlijk eerder een vrouwelijk publiek, maar desondanks heb 'k het me zeker niet beklaagd. De film verdient dan ook de titel klassieker.

net de extended version gezien, blijft zalig, ook al ken ik em al vanbuiten

Een redelijke film. Ik had 'm al eerder gezien en de kwaliteit van filmen blijf ik prima vinden, zo ook het acteren van de hoofdpersonen en de chemie die tussen hen te bemerken is.

Een minpunt voor mij is dat ik zowel Julia Roberts als Richard Gere niet echt prettige acteurs vind om een hele film lang naar te kijken, dit is dan een persoonlijke klik, denk ik.
Ook vond ik Julia in het begin nogal overacten qua lachen, etc.

avatar van obiwan1958
Leuk,om deze "klassieker" nog eens terug te zien,lijkt me beter...

avatar van Boneka
Julia Roberts brak door met deze film. Daarna heeft ze niet zo veel bekende films gemaakt. Pretty Woman was zeker in 1990 een leuke luchtige film met een aardig verhaal. En ook anno 2012 heb ik me nog best kunnen vermaken met deze film. Hij is alleen een beetje moeilijk op waarde in te schatten. Comedie/Romantiek/drama? Het is een mixje van dit alles. Er zit een duidelijk thema in. Succesvolle zakenman is ongelukkig in de liefde en komt per toeval een hoertje tegen. Daarna verandert zowel voor haar als hem een hoop die vooral de omgeving maar moeilijk kan begrijpen. De film doet wel erg jaren 80 aan.

Beeld is niet subliem op blu ray, maar is wel vrij van vuiltjes en strepen. De extra's stellen niet zoveel voor. Jammer is dat Roxette er niet op staat, want dat was toen toch DE soundtrack van deze film. Men heeft echter voor een andere onbekende soundtrack gekozen.

Dick2008
Boneka schreef:

Dat valt wel mee vind ik Julia Roberts - Wikipedia - nl.wikipedia.org onderaan staat een opsomming van haar films en zitten toch veel bekende titels tussen.

avatar van martijn011
Prima film met als hoogtepunt de perfecte chemie tussen Richard Gere en Julia Roberts die er trouwens adembenemend mooi uitziet in deze film.
Gere laat zien een fantastisch acteur te zijn. Zijn rol als zakenman lijkt voor hem geschreven en hij overtuigt zeer!

De film zelf vliegt ondanks de best wel lange speelduur voor een film als deze voorbij. Alhoewel iedereen uiteraard het einde al kan voorspellen is het toch zeer vermakelijk en zo af en toe met de nodige humor, weet elke man de ruime twee uur prima te doorstaan en kan hij niet anders bekennen dan dat hij een hele leuke en goede film gekeken heeft!
Zo verging het mij ook en ik geef dan ook een ruime voldoende!

Richard Gere heeft in zijn carrière niet zo erg veel goede rollen gespeeld, maar in deze film is hij uitstekend op dreef. Hij wordt alleen maar overtroffen door een oogverblindende, superverleidelijke Julia Roberts.
"She walked off the street, into his life and.. stole his heart".
Mooie slagzin, die de film in een notendop typeert.

De films, die binnen twee decennia na het uitbrengen al als 'klassieker' bestempeld worden, zijn dun gezaaid. Toch ben ik geneigd dat in dit geval terecht te vinden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit moet één van de weinig films zijn waarin Richard Gere en Julia Roberts aangenaam zijn om te zien. Een rustige film dat kijkt als een sprookje. Beide acteurs passen dan ook vooral in dit genre. Een aangenaam sprookje dat gezellig wegkijkt. Soms moet dat niet meer zijn.

avatar van mikey
'Little girls watch this movie and say "hey this is cool. I wanna be a hooker and meet prince charming too." What a beautiful fairytale. But there’s plenty of other movies I hate too. "United 93" is another hateful project.'

Lloyd Kaufman on Pretty Woman
“Artist Corner: Lloyd Kaufman” by Jeff Gross » Lloyd Kaufman - lloydkaufman.com

Lloyd Kaufman ???
Is dat serieus bedoeld of een geintje? Het laatste neem ik aan, want er zijn niet zo veel mensen, die Kaufman serieus nemen: "When we talk about Lloyd Kaufman we're talkin' zany, campy, corny, loony, daffy, quirky and completely off the wall." Bron: "Wackiest Director Ever?"

Vermakelijke feelgood-film die nergens verveeld.

Verrassend is het verhaal natuurlijk niet te noemen maar de clichés worden goed uitgewerkt. Gere en Roberts dragen de film, zonder hun goede vertolkingen was het waarschijnlijk een draak van een film geworden. De hotelmanager en titelsong maken voor mij het geheel af naar een solide 3*.

floriaan97
Richard Gere en Julia Roberts zijn een droomkoppel om naar te kijken.
Samen maken zij deze film zowel diep als vermakend.
Julia Roberts stal voor mij de show met haar speelse gedrag en prachtige looks.
Pretty Woman is al 23 jaar oud, de titel: Klassieker
is hier dus niet alleen gepast maar ook hartstikke terecht!

Het is moeilijk om dit mierzoete romantische sprookje (in 'My Fair Lady stijl) niet leuk te vinden. Maar naast dat de film vakkundig gemaakt was, het er allemaal gelikt uitzag en geheel en al op de gevoelens van het publiek gespeeld werd, had ie integriteit, stijl en beheersing. Julia Roberts stal de show, ik vond Richard Gere echter ook indruk maken, maar merkwaardigerwijs kreeg hij niet de waardering die hij verdiende.

avatar van MDRAIJER

Ik hoorde deze film langskomen bij Family Guy en daar zeiden ze dat het een 80s film was...

avatar van des1
Belachelijke commentaren hier. Achter dat zogenaamde oppervlakkige verhaal gaat meer om dan ik noem maar Borgman van Warmerdam... Anyway, lange tijd erover gedaan om Jason Alexander niet als de hele vervelende advocaat van Gere te zien... maar als George Costanza, de vriend van Jerry Seinfeld. Gewéldige film die voor een groot deel gedragen wordt door de jonge, erg spontaan acterende Julia Roberts.

avatar van comely

des1 schreef:
Achter dat zogenaamde oppervlakkige verhaal gaat meer om .

Rijke man, geld en hoertje. Echt heel diepzinnig.