Halloween II (1981)

Alternatieve titels: Halloween II: The Nightmare Isn't Over! | Halloween II: The Horror Continues | Halloween 2

Horror / Thriller
92 minuten / 90 minuten (tv-versie)

geregisseerd door Rick Rosenthal
met Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence en Lance Guest

Deze film speelt zich af in dezelfde nacht als deel 1. Michael Myers is nog steeds in de buurt, na neergeschoten te zijn door Dr. Loomis. Nu is hij op weg naar het ziekenhuis waar Laurie Strode is opgenomen om haar te vermoorden.

avatar van Mac Hammer Fan
Tall man schreef:

Welke scene's zijn hierbij verminkt? Op de DVD hopelijk geen last van gehad. Toch wel beetje benieuwd naar nu.

Halloween II (1981) - Alternate Versions - IMDb
Er is duchtig in geknipt hoor. Het is de "Producer's Cut"

avatar van Phantasm
Ik vond dit deel beter dan zijn voorganger en spannender.

avatar van Hendrick99
Ik ben het eens met de liefhebbers die dit deel feitelijk iets beter vonden dan het eerste deel. Dat is nogal ongebruikelijk voor vervolgfilms. Meestal worden die per deel alleen maar steeds slechter.
De spanning is te snijden, de acties goed, stevig en onvoorspelbaar, de hoofdrolspelers beter uitgewerkt.
Ik heb deze film ooit op VHS opgenomen, dus ben niet op de hoogte met speciale DVD-versies.

geweldig vervolg.vermaak me altijd prima als ik de film zie.een tijd geleden dat ik hem heb gezien.binnenkort maar weer eens zien.

avatar van FlorisV
Binnenkort Halloween dus ik vond het leuk de eerste twee films weer eens te bekijken.

Eigenlijk is deze spannender dan deel 1 door de beklemmendere setting (een vrij verlaten ziekenhuis gedurende de nacht), de hogere body count door een hoger tempo (waar deel 1 toch wat sloom was in de eerste helft) en nog meer nadruk op de onverwoestbaarheid van Michael Myers, die toch een soort voorloper van de Terminator is (en verder van de Chuck Norris film Silent Rage). De moorden zijn ook wat bruter dit keer.

Curtis en Pleasance zijn ook weer terug en krijgen nog wat meer ruimte. Interessante ontknoping ook: Laurie blijkt de geadopteerde zus van Michael Myers.

Matige film waarin een ontsnapte psychopaat tijdens halloween-nacht huishoudt in een stadje. Dit vervolg begint direct waar de eerste film ophield. Deze slasher is dan ook voornamelijk meer van hetzelfde, waarbij de muziek van John Carpenter ook weer effectief is. Een paar obligate schrikmomenten en uiteraard een flink aantal moorden. Hier en daar onbedoeld grappig en Jamie Lee Curtis krijgt niet veel te doen hier.

avatar van BlueJudaskiss
Toch weer flink bang geworden een paar dagen geleden. Had 'm in een vér verleden al gezien, op dof 4:3 formaat, dus deze breedbeeldversie was welkom. Enige wat me na al die jaren nog steeds dwars zit is het idiote feit dat dat ziekenhuis compleet leeg lijkt te zijn en Michael ongestoord zijn gang kan gaan. Buiten dat vond ik dit érg leuk. Knap dat het is gelukt om drie jaar later een nog steeds geloofwaardig Haddonfield van eind jaren '70 neer te zetten.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
More of the same of the night HE came home.

Het was duidelijk nog een beetje nieuw, zo'n horrorhit in 1978. Een paar jaar later zou bij een succes van dat kaliber er hetzelfde jaar nog een vervolg in productie gaan, maar bij Halloween duurde het heel even. John Carpenter had geen zin terug te keren, maar er werd meer geld geboden, dus hij besloot alsnog terug te keren, alleen ditmaal niet als regisseur. Rick Rosenthal kreeg dus de taak om Carpenters eerste film over te doen. Rosenthal had ook de gedachte om er echt een herhalingsoefening van te maken en in te zetten op spanning en sfeer, zoals het origineel. Het zou niet lastig zijn om in de sfeer van de eerste film te blijven, want Halloween II pakt letterlijk de draad op waar de vorige film ophield. Een interessant idee om je vervolg van een paar jaar later précies aan te laten sluiten bij het origineel. Maar qua inhoud en kwaliteit kan Halloween II niet op tegen die eerste film.

Want nadat Halloween een groot, baanbrekend succes was, kwamen er allerlei ripoffs - met één van de bekendste Friday the 13th - uit de grond en Halloween II moest mee in die trend van slasherfilms. Waar Halloween nog iets unieks had, daar doet Halloween II precies wat andere slashers begin jaren 80 deden. We zien dus niet langer alleen Michael, Donald Pleasence en Jamie Lee Curtis, maar vooral ook een paar geile verplegers en verpleegsters die in een donker ziekenhuis om het leven worden gebracht. De film opent al met een paar willekeurige omwonenden, die er puur zijn om afgemaakt te worden. Jamie Lee Curtis ligt de halve film in slaap en Donald Pleasence is terug, maar heeft zijn subtiliteit thuisgelaten; hij is hier vooral over de top aan het schreeuwen "He's a maniac! I shot him six times! He's not human!' De man lijkt zelf in een maniak geworden. Maar het leek er vooral op alsof Pleansence dronken was tijdens de opnames; er zit een groot verschil in zijn spel in deze film en de vorige.

Het moge duidelijk zijn dat al die aandacht die gaat naar die tieners in het ziekenhuis de film geen goed doen. Had de eerste film al geregeld wat trage, oninteressante sequenties die iets te lang door gingen; hier doet Rosenthal het met nog saaiere personages en de film lijkt soms echt stil te staan, er zit geen vooruitgang in. Het budget was weliswaar hoger, maar net als de eerste film lijkt er af en toe geen lamp op de set aanwezig te zijn geweest. Verder is Halloween II natuurlijk bekend als de film die het plotpunt introduceerde dat Laurie de zus is van Michael. Een plotpunt dat in de nieuwe Halloween met Jamie Lee Curtis weer van tafel wordt geveegd, want Carpenter vond het eigenlijk altijd al een bespottelijke twist. En dat is het ook wel. Hoewel de vervolgfilms de serie en het personage Michael Myers nog veel meer om zeep helpen, je ziet in Halloween II al goed dat Halloween eigenlijk een stand-alone film had moeten blijven. Enkel het einde, waarin Pleasence zichzelf opoffert om Myers te doden, waarna Myers nog heel even uit het vuur komt wandelen is gaaf. De rest van dit inwisselbare vervolgje is een hele hoop zo zo.

2,5 sterren.

avatar van Alathir
Iets minder dan deel 1 daar we nu meer richting een slasher gaan. De setting is wel leuk maar we krijgen nogal weinig weerstand van de omstaanders. Het gaat allemaal wel heel makkelijk voor Myers. Een aantal stereotypen kunnen niet ontbreken zoals een dikke bewaker en geile verpleegsters. Gelukkig voor ons neemt de cameraman een prachtig stel borsten in beeld. Het leidt misschien tot zowaar de beste scène van de film waar ze Myers zijn hand likt en hem verward met de dude waar ze mee bezig was. Hetzelfde zagen we ongeveer in deel 1 waar Myers er als een spook bij ging lopen..

Je merkt dus dat dit deel goed verdergaat en gelijkenissen vertoont met deel 1. Anderzijds zijn we inmiddels meer te weten gekomen over Myers en is zijn verschijning niet langer creepy. Dat is het enigste dat de film tov deel 1 verloren is. Iets meer kills zitten er in dit deel daar er geen lange introductie meer nodig was en er dus meer tijd was voor de horror. Dat lijdt er misschien toe dat het iets teveel hetzelfde wordt, al is het zeker een goede slasher.