Halloween 5 (1989)

Alternatieve titel: Halloween 5: The Revenge of Michael Myers

Horror / Thriller

geregisseerd door Dominique Othenin-Girard
met Danielle Harris, Beau Starr en Donald Pleasence

Het is precies een jaar geleden dat Michael Myers terugkeerde naar Haddonfield en zijn nicht Jamie Lloyd. Nu is hij uit op wraak. Jamie heeft een telepatische link opgebouwd met haar demonische oom. Dr. Sam Loomis wil hiervan gebruik maken, om zo een einde aan Michael's woede-aanvallen te brengen.

avatar van Naomi Watts
Net als deel 2 op 1 deed, is 5 ook een letterlijk vervolg van deel 4. Doorgaan waar we gebleven werden maar waar 2 het hoogstaande niveau wist vol te houden, lukt dat deel 5 niet. Het goede onderhoudende plot van deel 4 wordt hier enorm onderuit gehaald door ongeloofwaardigheid. Meyers doet zijn werk weer prima en blijft een geweldig horror icoon maar qua sfeer toch weer een stuk minder en ook de personages zijn hier veel minder leuk. De terugkerende stalkscenes zijn welkom maar helaas zijn de toffe scenes heel zeldzaam en weet het tempo redelijk vaak te stokken, erg jammer.

avatar van Zola-22
Een 1 en dat is voor michael myers.

avatar van Zola-22
Een 1 voor Michael Myers.
Een 1 voor de spannende sfeer en muziek.

Bluebell
Een 1,5 omdat het masker van michael myers nogal... anders is dan de 1e 2 delen...

avatar van Le Edzel
De film beoordelen alleen op basis van het masker, vind ik een beetje

Bluebell
Le Edzel schreef:
De film beoordelen alleen op basis van het masker, vind ik een beetje

Niet als dat voor mij de sfeer een beetje verpest, want komop, de hele film draait om Michael.. en zijn kenmerk is dat masker... als die er anders uitziet dan het orginele vind ik dat zeer slecht.. Bij Scream gebruikte ze zelfs 2 verschillende maskers, alleen dat zie je gewoon niet. Dus jij mag vinden dat dat een beetje is. Maar ik vind dit thank you!

avatar van goongumpa
Enige memorabele uit dit lopende bandprodukt is de verwarring rond mikey's masker. Grappige momenten als een van de tieners hetzelfde masker opheeft en als een meisje denkt dat Michael haar vriendje is (hoewel gelift uit deel 2). Laatste 10 minuten zijn ook nog wel amusant.

Pleasence acteert alsof ie bezopen is, maar goed, wat zou je zelf doen als je zulke debiele teksten moest uitspreken om je boterham te verdienen.Verder wordt Carpenters thema compleet verneukt door er een discodreun onder te zetten. Hele toevoeging van dat kindje was eigenlijk al een misstap, dan nog liever Jamie Lee.

Ach, je kan er eens mee lachen.

Deel 1 was uitmuntend goed !
Deel 2 was een zeer leuk vervolg (vooral voor een horrorfilm was dit een knappe prestatie).
Deel 3 heb ik niet gezien.
Deel 4 (het derde deel met Michael) was weer een vermakelijke film. Dit had ik nooit gedacht van een derde deel.

Maar dit deel, ja hier gaat alles lekker fout. De personages zijn lachwekkend (vooral die Tina), Jamie kan zeer goed acteren maar is misplaatst in deze film net als Dr Loomis.

Verder zijn de locaties te gewoon. In Halloween 1 had je die donkere effecten. Halloween II had een zeer leuke sfeer door het ziekenhuis en deel 4 had prachtige mist-effecten. Dit deel heeft niets.

Oh ja : die twee domme agenten ? Vette cliché

Het begint nochtans zeer cool (net na de scène van deel 4) maar zakt uitermate af. We hebben dit allemaal al eens gezien.

Een 2.0* omdat ik het toch heb afgekeken en door een aantal leuke scènes.

avatar van Boeikens
Matig.

Ze hadden de reeks moeten stoppen na deel 4 want vanaf hier gaat het mis.
Het (letterlijke) vervolg op deel vier is vrij loo. De typerende halloweensfeer is spoorloos, de spanning eveneens en het verhaal blijft maar voortkabbelen.

avatar van DiDa
Zoals het iedere succesvolle horrorfranchise beaamt dient er een zoveelste vervolg gemaakt te worden. Niet erg zou je denken, zolang Halloween 5 maar het niveau van de voorgaande film vast kan houden. Maar helaas, producent Moustapha Akkad zorgde met Halloween 5 voor een neergang in de serie. Eigenlijk kon het ook niet goed gaan. Verhaaltechnisch had men zich een klein beetje vast geschreven aangezien het einde van deel 4, er werd een debuterende onbekende regisseur aangetrokken (Dominique Othenin-Girard, wie?) en men had besloten om er een standaard jaren 80 slasher van te maken. Iets wat het 4e deel niet deed en daarom was dat deel juist goed…

Halloween 5 gaat verder waar deel 4 ophield. Tuurlijk heeft men weer een originele, maar belachelijke manier gevonden, waarop Michael Myers het 4e deel heeft overleefd. Wat met Jamie Lloyd gebeurde aan het einde van deel 4 wordt compleet genegeerd en zij verblijft ineens in een kinderziekenhuis en heeft een gave zodat zij kan zien wat Myers van plan is. Waarom ze die gave heeft wordt niet uitgelegd. Ook kan ze ineens niet meer praten (waarom in het 2e deel gedeelte van de film ineens weer wel blijft ook een raadsel). Jamie Lloyd wordt wederom gespeeld door Danielle Harris. Zij doet gewoon wat ze moet doen en zet het personage goed neer. Maar ja wat moet je toch met een dergelijk script? Verder keert ook Ellie Cornell terug. Dat was ook een fijn weerzien, omdat zij sympathie wist op te wekken in het 4 deel en ze had charisma met Danielle Harris.
Maar al snel wordt er plaats gemaakt voor feestende tieners en een nieuw hoofdpersonage die eigenlijk de vervangster moet zijn van Rachel: Tina (Wendy Kaplan). Het feit dat het personage Rachel plaats moet maken voor Tina is een slechte zet. Tina is zeer irritant en werkt op de zenuwen. Eigenlijk zijn alle tieneracteurs in de film overdone en zeer vermoeiend. Het boeit niet of ze nu wel of niet vermoord / achternagezeten worden door Myers. Zeker niet bij Tina. Je hoopt eigenlijk dat ze zo snel mogelijk ten prooi valt aan Michael. Niet bevorderlijk voor een horrorfilm waarbij het hoofdpersonage juist de film moet dragen.
Dit gaat ook ten koste van de spanningsopbouw. Dit ligt niet alleen aan de irritante tieneracteurs, maar ook aan de regie. Er is geen een scène die echt eng is en waarbij de angst voelbaar is. Het is werkelijk hakken met het botte bijltje. Het ene na het andere niets toe doende personage valt ten prooi aan Michael. Het personage Myers is hier ook heel anders dan in de vorige delen. Normaal gesproken vermoord Michael alleen mensen die hem dichter bij zijn doel brengen. Maar in dit deel vallen ook een hoop slachtoffers die eigenlijk niet met de hoofdplot van doen hebben. Puur dus om zoveel mogelijk slachtpartijen in beeld te brengen. Ook Myers’ doen en laten is niet eng. Myers is niet meer de mysterieuze, slome, kille killer van de voorgaande delen. Zijn mimiek is anders en hij vermoord gewoon links en rechts (ook overdag) mensen op straat. Dat maakt het allemaal zo bot. En natuurlijk moeten in een vervolgfilm zoveel mogelijk verschillende moordwapens gebruikt worden. Nee, Myers beperkt zich niet alleen tot zijn keukenmes, maar vindt het in dit deel ook leuk om met wat tuingerief te spelen. Maar goed ik wordt wat te sarcastisch en negatief.

Halloween 5 is niet alleen maar uber slecht. Er zijn wel een aantal momenten die er mogen zijn (bv de finale in het huis van Myers). Ook blijf je nieuwsgierig wat de schrijvers nu weer bedacht hebben om de film te eindigen en hoe de deur voor een vervolg weer wagenwijd open wordt gezet. Dat laatste is in dit 5e deel wel heel vaag en mysterieus. Je vraagt je af waar dit nu weer heen gaat. De verkeerde weg zal later blijken….

Halloween 5: 2 sterren

avatar van Elineloves
Minder dan deel 4. Begon vrij goed, ging verder waar het vorige deel stopte en dat was veelbelovend. Helaas had je na het eerste half uur, of zelfs het eerste kwartier, al door dat het vanaf daar bergafwaarts zou gaan. Het acteerwerk is ronduit slecht, tot het irritante toe, waardoor het op sommige momenten gewoon niet prettig is om naar te kijken. Haalt een stukje spanning en sfeer weg, zonde.

Verder was het, voor mij, best storend dat er dingen geïntroduceerd werden waar 0,0 uitleg over werd gegeven. Ze besluiten iets te doen maar vertellen de kijker totaal niet het hoe en wat er achter, waardoor het allemaal ongeloofwaardig wordt.

Ach ja, zoals al vaker gezegd: Myers blijft creepy, en daar draait het grotendeels om.

Na 4 en 5 te hebben gekeken, nu snel verder met de volgende delen. Eerst maar 6, en dan terug naar 1, 2 en 3 denk ik.

avatar van Ajax&Litmanen1
Haha lekkere volgorde van kijken

1 voordeel, je komt op het einde nog deel 1 en 2 tegen, voor mij de beste Halloweens.

avatar van Elineloves
I'm a very special girl.

Daarom, ik bewaar het beste voor 't laatst! Misschien kijk ik 6 , 3, 2 en als laatste 1. Denk dat ik 't zo doe.

een 'logisch' filmpje in de Halloweenfranchise. Teveel van hetzelfde, maar waarom veranderen als het veel opbrengt. Een voordeel is wel dat ze Michael proberen origineler te laten moorden. De tijden van een meszwaai zijn voorbij; tegenwoordig moet alles veel 'flashier'.
Voor de rest niet veel onthouden van dit filmpje; behalve dat Michael Myers nooit dood gaat. In case we dit nog niet wisten

avatar van Devoo
Vreemde reacties hier, ik vind deze net weer een stukje beter dan deel 4.

avatar van DBTim
Waar Donald Pleasence toch steeds zin in had zeg.. Heb al de Halloween films nu in een paar dagen gekeken en zijn karakter is me steeds meer gaan irriteren. Gelukkig was dit ook zijn laatste optreden in de reeks!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Rukreeks.

Moustapha Akkad zal erg rijk zijn geworden met zijn naam die elke Halloween opent, maar of zijn financiële succes verdiend is moge twijfelachtig genoemd worden. De in 2005 op tragische wijze omgekomen producers zijn grootste verdienste in de filmwereld betrof de acht delen van deze beroemde horrorserie. Helaas blijkt alleen deel 1 en deel 7 nog enigszins de moeite waard te zijn. Dit vijfde deel veroorzaakt een geheel nieuw dieptepunt in de toch al tegenvallende reeks. Sowieso had dit nooit het bioscoopdoek mogen halen.

De film hangt als los zand aan elkaar en kent zeer zwakke acteerprestaties, waarbij zelfs Pleasence een niet zo’n beste indruk maakt. Hij lijkt volledig verdwaald te zijn in deze rukfilm, die eerder aanvoelt als een spoof dan een vervolg. Zijn intermezzo’s met het kleine meisje, dat hij telkens nèt niet mishandelt om haar aan het praten te krijgen, zijn hilarisch. Zo belachelijk. Dit is dan ook met afstand de slechtste film uit de reeks. Tevens wordt er een extra karakter aan deze reut toegevoegd, die een kont uit de chaos moet zien te draaien. Een bedroevend zwakke film.

Slecht.

avatar van Beertje45
Een wel erg zwak deel uit de reeks. Danielle Harris geeft nog wat glans aan de film, maar daar stopt het dan ook. Spanningloos!

avatar van Gang_Star
Na 5 delen in de reeks is de opzet nog altijd hetzelfde. Er is in de tussentijd vrijwel niks veranderd en er werd ook nauwelijks vernieuwing toegebracht aan de reeks, maar de spanning uit eerdere delen is deels aanwezig en qua sfeer voelt het nog steeds goed. Een stuk minder, maar desondanks toch nog redelijk.

DBTim schreef:

Het deel hierna is hij ook nog steeds van de partij hoor
zijn laatste keer weliswaar, de film is ook naar hem opgedragen omdat hij dat jaar nog stierf, geloof ik

avatar van psycholamp
Er zitten eigenlijk nog wel een paar leuke moorden in. Loomis moet uitkijken, dat ie de kinderbescherming niet op zijn dak krijgt en Jamie lijkt me voor de rest van haar leven, op zijn minst, enorm getraumatiseerd.
Haalt het bij lange na niet bij het eerste deel, maar wel lekker popcornvermaak met de horrorcliché 's, zoals de screamqueens, de sullige agenten, de "grappige" tiener, de stoere tiener en het telepathische meisje.

avatar van jipt
Rommelig deel, de eindscenes zijn vrij aardig maar verder vrij veel personages die lukraak betrokken raken, vervelende personages, de agenten tina en tot aan de laatste minuten weinig spanning. 1,5*

avatar van Alexander1900
Een goed voor het slapen gaan film, want zo saai is het maar regelmatig schrik je je wakker van het tyfus gekrijs van het kleine meisje en de andere dames. Zeer voorspelbaar en zeer onrealistisch ook, en Micheal is niet dood te krijgen. Wat een bagger film.

Ik vind de Halloween reeks (heb deel 1 t/m 5 gezien tot nu toe) allemaal niet goed, maar het gaat er allemaal mee door behalve deze.

avatar van Smallprint84
Och, och wat een teleurstellend deel inderdaad, part 5.
Slechte regie, irritante karakters (op Jamie na), geen enkele spanning en sfeer. Score heeft ook weinig om t lijf (in deel 4 was dit stukken beter verzorgd).
Na het succes van 4, is dit deel inderdaad te snel gereleased, wat meer tijd had de film een beter resultaat kunnen opleveren.
De enige scene met wat spanning is de scene wanneer Jamie probeert te ontsnappen aan Myers in de luchtkoker.
Een half* extra voor de performance van de jonge Danielle Harris. Goed gedaan voor zo'n kleine meid.
Nee, met dit deel ging het echt bergafwaarts. Na deel 4 en Zombie's versie houdt het ook op voor mij mbt Halloween Myers-films.

avatar van Smallprint84
H5 heeft ook geen enkele Halloween-sfeer, zoals in 4 dat wel t geval was.
Wat een slechte regisseur zeg, bah!
De poster slaat ook weinig op de film, ze hadden deze beter kunnen gebruiken voor H4 (die zo inspiratieloos is). Jamie is helemaal niet te zien in haar clownspakje hier. Ze heeft hier een andere outfit aan.

avatar van cantforgetyou
Echt een vreselijk slecht deel. Door het masker en de originele muziek wordt je even op het verkeerde pad geleid. Het lijkt dan teveel op het origineel. Maar al gauw hoor en zie je de gillende keukenmeiden. En weet je dat je naar één van de slechtste delen uit de reeks aan het kijken bent. Gauw afzetten dit gedrocht.

avatar van Kim008
Vergeleken met de 4 voorgaande delen vind ik dit het saaiste deel.. Irritante personages, langdradigheid.. Het meisje dat Jaime speelt kan meer dan behoorlijk acteren maar haar telepathische connectie met Myers wordt een beetje belachelijk.. Het mysterieuze einde zet dan weer aan tot het bekijken van deel 5. Eeb magere 2 sterren voor mij.

avatar van jordandejong
Matig deel uit de Halloween reeks.

De characters zijn stuk voor stuk irritant. Het zegt genoeg dat de twee jongste castleden (Danielle Harris en dat jongetje dat haar helpt) de beste performance neerzetten. Donald Pleasence begint hier onderhand stront irritant te worden, al ligt het natuurlijk aan de schrijvers dat hij al vier films lang bijna exact dezelfde dialogen voorgeschoteld krijgt.

Qua spanning is het hier en daar aardig (de scene in de luchtkoker) en af en toe is er een aardige kill (de kill op die greaser boyfriend met zijn oude wagen is tof). Het voelt echter allemaal nogal aan als een herhaling van alles wat we in de eerdere delen al hebben gezien. Het fijt dat ik het na een minuut of 70 al wel gezien had zegt wat dat betreft genoeg.

avatar van Phantasm
Dit deel vond ik niet zo goed als zijn voorganger, maar goed, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van tattoobob
Na het goede eerste deel en het tweede deel wat ook wel oke is is het een beetje bergafwaards gegaan....zo ook in dit deel.
Lijkt wel de scream van de jaren 80....alleen dan nog slechter.
Acteerwerk is wel oke te noemen voor die tijd.
Myers blijft er altijd vet uitzien vind ik....ik denk dat dat ook de grootste oorzaak van het succes is...want tot nu toe zijn alleen de eerste 2 delen tof.
En niet te vergeten de Halloween tune....ook een groot aandeel in het succes..en terecht want het werkt nog steeds.
Op naar deel 6......en hopen dat die beter is

prima vervolg.ook al vaker gezien.maar blijft leuk.

avatar van Daan258
The Revenge of Michael Myers

Deel 5 alweer.
Ook dit deel is gewoon vermakelijk maar goed kan ik het niet noemen.
Tot nu toe vind ik deel 2 nog het vermakelijkst van alle dele ( als ik de Rob Zombie films even aan de kant zet ) Ik heb het nooit echt geweldige films gevonden maar zeker wel super vermakelijk.
Michael Myers is sowieso een erg gave horroricoon en daarom ook altijd er leuk om te zien.

Het was voor mij een erg leuke verrassing om Danielle Harris weer terug te zien als Jamie en natuurlijk ook Donald Pleasence . Van te voren had ik geen idee dat dit deel direct deel 4 opvolgt wat wel leuk was gedaan.
Toch miste ik bij dit deel wel behoorlijk de spanning, sfeer en kills. Ik denk op 1 kill na was het allemaal behoorlijk braaf. Het acteerwerk vond ik dan wel weer prima. Vooral de jonge Danielle Harris vond ik het best goed doen.

Het was zeker leuk om weer een deel te kijken en ben benieuwd naar deeltje 6.

Toch nog wel een 2,5*