Halloween 5 (1989)

Alternatieve titel: Halloween 5: The Revenge of Michael Myers

Horror / Thriller

geregisseerd door Dominique Othenin-Girard
met Danielle Harris, Beau Starr en Donald Pleasence

Het is precies een jaar geleden dat Michael Myers terugkeerde naar Haddonfield en zijn nicht Jamie Lloyd. Nu is hij uit op wraak. Jamie heeft een telepatische link opgebouwd met haar demonische oom. Dr. Sam Loomis wil hiervan gebruik maken, om zo een einde aan Michael's woede-aanvallen te brengen.

prima vervolg.ook al vaker gezien.maar blijft leuk.

avatar van Daan258
The Revenge of Michael Myers

Deel 5 alweer.
Ook dit deel is gewoon vermakelijk maar goed kan ik het niet noemen.
Tot nu toe vind ik deel 2 nog het vermakelijkst van alle dele ( als ik de Rob Zombie films even aan de kant zet ) Ik heb het nooit echt geweldige films gevonden maar zeker wel super vermakelijk.
Michael Myers is sowieso een erg gave horroricoon en daarom ook altijd er leuk om te zien.

Het was voor mij een erg leuke verrassing om Danielle Harris weer terug te zien als Jamie en natuurlijk ook Donald Pleasence . Van te voren had ik geen idee dat dit deel direct deel 4 opvolgt wat wel leuk was gedaan.
Toch miste ik bij dit deel wel behoorlijk de spanning, sfeer en kills. Ik denk op 1 kill na was het allemaal behoorlijk braaf. Het acteerwerk vond ik dan wel weer prima. Vooral de jonge Danielle Harris vond ik het best goed doen.

Het was zeker leuk om weer een deel te kijken en ben benieuwd naar deeltje 6.

Toch nog wel een 2,5*

avatar van Kondoro0614
Tja, het is te verwachten dat de delen op den duur niet meer zo sterk zijn als de eerste twee klassiekers en zeker deel drie vond ik héél slecht. En ik ben het ook eens met het punt dat ze bij deel vier hadden moeten stoppen, veel leuker geweest om een bepaalde sequel te maken op het nichtje van Myers ‘Jamie’ die aan het eind van de film haar stiefmoeder (?) had verwond (gedood). Nee, men maakt een besluit om het vijfde deel toch in de maak te gooien en helaas maar zoals verwacht kwam deze vrij negatief eruit.

De film was aardig sfeerloos, zoutloos en totaal niet spannend. Het echte ‘Halloween’ gevoel is de film kwijt en krijgen ze ook niet meer terug, daarbij is de film aardig lief en was het moorden leuk maar vrij doelloos. En dat krijg je natuurlijk als het concept van de film nu al enige tijd door gaat en er geen daadwerkelijk slachtoffer meer te vinden is. Best een onnodig deel dus.

Tja, het verhaal was ook één pot nat en niks speciaals. Michael ontsnapt of komt weer tot leven en gaat vervolgens achter een ‘doelwit’ aan die vervolgens moet vluchten voor haar leven, een paar moorden tussendoor om het toch nog leuk te houden maar in het algemeen vrij standaard.

Deel 4 vond ik een goede poging om verder te doen met de reeks maar hier is het toch wel erg bergaf gegaan. Jammer!

avatar van Alathir
Toch een wat minder deel, tot nu toe in ieder geval het zwakste deel met Michael Myers. De muziek blijft goed maar het verhaal is minder. De acteerprestaties zijn ook niet al te bijster goed. Wat dan wel weer interessant is, is hoe Michael zich soms plots weer menselijker gedraagt. Er zitten een aantal leuke scènes in maar de kills mochten wat meer gekruid zijn. Op naar deel 6 dan maar, met een lager enthousiasme dan voordien.

Vandaag herzien,heb weer genoten.weer een prima cast.en vooral danielle harris die erg goed speelt.zoals ik in deel 4 al zei,dat ik het erg knap vind dat ja op zo'n jonge leeftijd al zo goed acteren kunt.en zeker fijn dat donald pleasence weer van de partij is.ja een prima film.op naar deel 6.

avatar van Chainsaw
Er zat maar liefst zes jaar tussen Halloween 3 en 4 (en met een zeven jaar durende afwezigheid van Michael Myers), wat praktisch levenslang is in de wereld van de ‘slashervervolgfilms’. Wat dat betreft doet Halloween 5 het meer zoals we het kennen: méteen na deel 4 werd vliegensvlug een volgende film uitgepoept. Nu is Halloween 4: The Return of Michael Myers geenszins een meesterwerk, maar er is kwalitatief wel duidelijk een verschil zichtbaar tussen deel 4 en 5. Bepaalde personages uit de vorige film keren terug, maar krijgen opvallend weinig te doen. Zo moeten Ellie Cornell en Beau Starr het doen met enorm karige rollen. Zij maken plaats voor een scala aan verschrikkelijke personages. Ik moet de eerste persoon nog ontmoeten bij wie Tina niet het bloed onder de nagels vandaan wist te trekken. Ze zorgt voor een hoop lawaai in een sowieso lawaaierige film.

Niet alleen de nieuwkomers zorgen daarvoor, ook een Donald Pleasence is vooral aan het schreeuwen tegen de - inmiddels stomme - Danielle Harris. Die laatste speelt nog steeds een sterke rol, maar Pleasence is maar matig in vergelijking met zijn optreden in de vierde film. Alsnog kijk ik liever anderhalf uur naar een matige Pleasence dan ook maar een paar minuten naar één van die inwisselbare, vervelende tieners. Deze bordkartonnen geilneven zijn er puur om afgemaakt te worden door Myers, die er wederom nogal sullig uitziet, met die enorme nekflappen óver zijn overal heen getrokken. Maar goed, hij is nog niet zo sullig als die twee politieagenten, waarbij zelfs tekenfilmgeluidseffecten klinken als ze aan komen lopen. Verwacht verder ook geen bloedbad, de film lijkt flink gecensureerd qua gore. En daar wordt de film er nu niet bepaald minder suf en saai van. Men probeert de boel nog wat interessant te maken met ‘de man in het zwart’, waarvan níemand wist wat dit personage ermee te maken had. Dat mochten ze lekker bedenken in het vervolg, dat wederom weer een paar jaar op zich liet wachten.

2 sterren.

avatar van Duke Nukem
Naomi Watts schreef:
Net als deel 2 op 1 deed, is 5 ook een letterlijk vervolg van deel 4. Doorgaan waar we gebleven werden maar waar 2 het hoogstaande niveau wist vol te houden, lukt dat deel 5 niet.
Inderdaad, jammer dat het nu duidelijk bergaf gaat met deze toch wel leuke serie. Er wordt weer genegeerd wat in het vorige deel werd gesuggereerd, want Jamie speelt nu weer de rol van het brave meisje. Donald Pleasence is terug van de partij maar hij is erg verouderd en heeft niet meer de energie van weleer lijkt het. Het is me niet duidelijk waarom Jamie ineens haar stem verliest en het dan weer zomaar terugkrijgt. Ook wordt helemaal niet verklaard wie de man in het zwart is.

avatar van DiDa
Duke Nukem schreef:

De verklaring van de man in het zwart volgt dan weer in Halloween 6. Maar daarin wordt alles wel heel erg belachelijk......

avatar van Duke Nukem
DiDa schreef:

Die staat op het programma voor vanavond. Mijn reactie volgt nog

deel 1 en 2 zijn gewoon 1 lange film samen
deel 3 gaat nergens over (heeft ook niks met myers van doen)
deel 4 en 5 gaan ook weer samen als n lange film 'even' op n zijspoor richting het nichtje maar leuk kijkvermaak
deel 6 nooit gezien, volgens mij een onzinnig tussendoortje en deel 7 hoort het einde te zijn aangezien myers onthoofd werd
deel 8 had nooit mogen bestaan, buiten dat ie ook nog eens vreselijk slecht was!!!
voor mij bestaat het eigenlijk uit 5 echte delen
of 3 delen waarin 2 lange films en daarna het derde deel (wat halloween deel 7 betreft) als HET einde van myers....

avatar van joolstein
Dit vijf deel gaat verder waar deel vier is gestopt. Echter wordt in de eerste minuten het goede einde van vier direct vergeten. Nu is Michael Myers op één of andere manier verbonden aan zijn irritante negenjarige nichtje Jamie. Ook maakt de film een enorme misstap door Rachel te laten verdwijnen (ze vragen niets eens meer waar ze was) en plots is haar vriendin Tina naast Jamie de hoofdrolspeler. Ontzettend flauw was het dat; ‘Ik doe alsof ik Myers ben maar niet echt’ -grap verschillende keren langskwam. Ze deden het zelfs één keer direct achter elkaar. Waarom want het was niet eens grappig? Gore-fans kunnen nog wel genieten van enkele goede sterfgevallen. Of het nu haken, hooivorken ... zijn best brutale moorden, maar ook hier weer is Michael niet in staat een klein meisje te vermoorden. Daarnaast wordt er met een vreemde tatoeage op Michaels pols en een vreemde man in het zwart die af en toe willekeurig opduikt,.al een opzet gemaakt voor de vervolg film/ Geen erg slim idee! De film krijg zo losse eindjes wat niet heel prettig was voor de kijkervaring. Hoe moet dat voor mensen in 1989 zijn geweest , die moesten nog zes jaar wachten op een vervolg. Ondanks dat deze film de op drie na hoogste Body-count (Halloween III en Rob Zombies ) bezit was de film verder maar zwak.

avatar van Shadowed
Deeltje 5.

Ik zag deze film gisteren, maar het kost me nu alweer moeite om het me weer goed voor de geest te halen. De delen worden er niet bepaald memorabeler op. Ik moet deze review dus echt nu schrijven, want anders ben ik de film weer helemaal vergeten en kan ik opnieuw beginnen.

Deel 5 volgt iets braver de slasherformule. Waar voorgaande delen met Myers vooral iets meer op subtiele en trage opbouw drukken, is dit deel wat meer rechttoe aan. Myers steekt zijn slachtoffers dus niet meer voornamelijk in de slotfase neer, maar nu ook door de film heen wat het tempo wat opschroeft.

De kills zijn nu ook iets harder, maar Myers is hier echt een standaard verschijning geworden. Hoe verder de reeks vorderde, hoe minder speciaal zijn gestalte werd. Ook hier is het niet veel meer geworden dan een sterke en lompe killer. Het subtiele is er zo goed als vanaf en dat maakt hem helaas in een hoop opzichten minder eng.

Harris doet het nog steeds erg leuk, maar het schrijfwerk is er in het algemeen niet op vooruitgegaan. De delen gaan nu echt richting het bovennatuurlijke door er concepten zoals een telepathische link bij te gooien. Alhoewel het geen hele centrale rol opeist maakt het de film wel ridiculer waardoor je het als licht realistische slasher totaal niet serieus meer kan nemen.

De film is wat voller, maar de spanning is er zo goed als volledig vanaf en ook de Halloween-sfeer is niet meer heel erg aanwezig. Een rasechte slasher dus. Erg jammer, want alles wat speciaal aan de reeks was is nu een beetje verwaterd. Vermakelijk is het ergens nog wel, en het tempo ligt wat hoger, maar in het algmeen toch een stapje minder. Toch verkies ik het boven deel 3. En de kinders spelen toch veel van de oudere crewleden eruit.