Friday the 13th (1980)

Alternatieve titel: Vrijdag de 13e

Horror / Mystery

geregisseerd door Sean S. Cunningham
met Adrienne King, Kevin Bacon en Betsy Palmer

Camp 'Crystal Lake' is al meer dan twintig jaar verlaten, ten gevolge van een aantal afschuwelijke moorden, die daar gepleegd zijn én die onopgelost gebleven zijn. Een jonge man heeft het land gekocht met de bedoeling het kamp te heropenen en huurt zeven jonge mensen in om hem met de voorbereiding te helpen. De lokale dorpsgek Ralph waarschuwt hen dat er een 'doodsvloek' op het kamp rust.

JacoBaco schreef:

Ja? Waren het in 1980 al clichés?

Retorisch, ..het is inmiddels 2018.
Hoewel die snor van Steve zelfs in 1980 waarschijnlijk al cliché was.

mikey schreef:
Wat waren de cliches?

Die dorpgek/doomroeper is behoorlijk cliché?! ..Toch?

Verder zijn verschillende motieven rondom sex door deze film tot regelstatus verheven, en vervolgens aan het rijk der cliché's toegeschreven.

Bij Friday 13th zijn dat:
1: Als je sex hebt, wordt je vermoord
2: De killer kan alleen overwonnen worden door een maagd (finalgirl)

avatar van JacoBaco
Het valt dus reuze mee met de cliché's.

JacoBaco schreef:
Het valt dus reuze mee met de cliché's.

De film begint met

........cumbaya zingende tieners op kamp

........waarvan er twee wegsluipen om te gaan liggen rommelen

Dit zijn de eerste 5 minuten, ik kan nog wel even doorgaan maar dan heb ik straks de hele film uitgeschreven. Je mag het gerust banaliteit noemen, maar dat klinkt minder campy

avatar van GoodOldJack
Meh zo gek cliché is hij niet, dat er hier en daar een cliché tevoorschijn komt is zeker maar dat kan ook nauwelijks anders als je de synopsis leest, verder wel originele kills, muziek die het geheel versterkt, leuke locaties en tieners die zowaar nog behoorlijk degelijk acteren en je hebt wat mij betreft met recht een klassieker in het genre.

Wat een belachelijke prul. Sneeuwwitje is spannender dan dit.
Hoe komt dit onding aan een dergelijke gemiddelde score ?

avatar van Shadowed
Mwa.

Voor een klassieker snap ik de status niet helemaal. Volgens mij omdat het toen iets nieuws was, maar nu is het eigenlijk behoorlijk amateuristisch geworden allemaal in alles behalve iets nieuws. Het acteerwerk is ook niet om aan te zien.

Gelukkig zitten er nog wel wat creative dingen verstopt, de twist was bijvoorbeeld ook wel leuk. De film is best ok om zo te volgen, maar alles behalve een goede horrorfilm. Slecht acteerwerk en vrij duidelijk niet met een al te groot budget gemaakt.

Voor de rest is het een ok filmpje, met ok scenes hier en daar. Prima om te volgen, maar zoals ik eerder zei hoef je geen meesterwerk te verwachtten. Nu hebben we het ook al ontelbaar vaak gezien wat toen nog origineel was.

avatar van Shinobi
"You're going to Camp Blood, ain't ya?"

Blijkbaar heb ik deze klassieker nog nooit gezien.

Er wordt een simpel verhaaltje opgezet rondom wat jonge begeleiders die Camp Crystal Lake oftewel Camp Blood klaarmaken voor de zomer. Niet wetende dat er een moordenaar op de loer ligt, gaan ze vrolijk door met plezier maken. Daarbij is de geschiedenis van het kamp een slecht voorteken voor het afloop.

Op het eerste gezicht lijkt 'Friday the 13th' een leuke campy aanvulling te zijn dat meelift op het succes van 'Halloween'. Maar dit is wel erg amateuristisch zeg; van het acteerwerk tot aan de stupide ontknoping toe. Het is werkelijk slaapverwekkend om je hier doorheen te slaan, vooral omdat er geen lekkere flow in zit.

Het gemis van Jason Voorhees is een grote domper, want nu krijg je nietszeggende P.O.V. shots voorgeschoteld waar nauwelijks spanning in te bespeuren is. De score is dan nog wel aardig, maar op den duur gaat deze ook irriteren. Afgezien van twee goede scènes waar Tom Savini voortreffelijk werk laat zien, valt hier weinig uit te halen.

Al met al een teleurstellende horror waar ik echt veel meer van had verwacht. Dit is nog eens van een koude kermis thuiskomen.

1,5 Sterren.