Friday the 13th (1980)

Alternatieve titel: Vrijdag de 13e

Horror / Mystery

geregisseerd door Sean S. Cunningham
met Adrienne King, Kevin Bacon en Betsy Palmer

Camp 'Crystal Lake' is al meer dan twintig jaar verlaten ten gevolge van een aantal afschuwelijke moorden die daar gepleegd zijn én die onopgelost gebleven zijn. Een jonge man heeft het land gekocht met de bedoeling het kamp te heropenen en huurt zeven jonge mensen in om hem met de voorbereidingen te helpen. De lokale dorpsgek Ralph waarschuwt hen dat er een 'doodsvloek' op het kamp rust.

JacoBaco schreef:

Ja? Waren het in 1980 al clichés?

Retorisch, ..het is inmiddels 2018.
Hoewel die snor van Steve zelfs in 1980 waarschijnlijk al cliché was.

mikey schreef:
Wat waren de cliches?

Die dorpgek/doomroeper is behoorlijk cliché?! ..Toch?

Verder zijn verschillende motieven rondom sex door deze film tot regelstatus verheven, en vervolgens aan het rijk der cliché's toegeschreven.

Bij Friday 13th zijn dat:
1: Als je sex hebt, wordt je vermoord
2: De killer kan alleen overwonnen worden door een maagd (finalgirl)

avatar van JacoBaco
Het valt dus reuze mee met de cliché's.

JacoBaco schreef:
Het valt dus reuze mee met de cliché's.

De film begint met

........cumbaya zingende tieners op kamp

........waarvan er twee wegsluipen om te gaan liggen rommelen

Dit zijn de eerste 5 minuten, ik kan nog wel even doorgaan maar dan heb ik straks de hele film uitgeschreven. Je mag het gerust banaliteit noemen, maar dat klinkt minder campy

avatar van GoodOldJack
Meh zo gek cliché is hij niet, dat er hier en daar een cliché tevoorschijn komt is zeker maar dat kan ook nauwelijks anders als je de synopsis leest, verder wel originele kills, muziek die het geheel versterkt, leuke locaties en tieners die zowaar nog behoorlijk degelijk acteren en je hebt wat mij betreft met recht een klassieker in het genre.

Wat een belachelijke prul. Sneeuwwitje is spannender dan dit.
Hoe komt dit onding aan een dergelijke gemiddelde score ?

avatar van Shadowed
Mwa.

Voor een klassieker snap ik de status niet helemaal. Volgens mij omdat het toen iets nieuws was, maar nu is het eigenlijk behoorlijk amateuristisch geworden allemaal in alles behalve iets nieuws. Het acteerwerk is ook niet om aan te zien.

Gelukkig zitten er nog wel wat creative dingen verstopt, de twist was bijvoorbeeld ook wel leuk. De film is best ok om zo te volgen, maar alles behalve een goede horrorfilm. Slecht acteerwerk en vrij duidelijk niet met een al te groot budget gemaakt.

Voor de rest is het een ok filmpje, met ok scenes hier en daar. Prima om te volgen, maar zoals ik eerder zei hoef je geen meesterwerk te verwachtten. Nu hebben we het ook al ontelbaar vaak gezien wat toen nog origineel was.

avatar van Shinobi
"You're going to Camp Blood, ain't ya?"

Blijkbaar heb ik deze klassieker nog nooit gezien.

Er wordt een simpel verhaaltje opgezet rondom wat jonge begeleiders die Camp Crystal Lake oftewel Camp Blood klaarmaken voor de zomer. Niet wetende dat er een moordenaar op de loer ligt, gaan ze vrolijk door met plezier maken. Daarbij is de geschiedenis van het kamp een slecht voorteken voor het afloop.

Op het eerste gezicht lijkt 'Friday the 13th' een leuke campy aanvulling te zijn dat meelift op het succes van 'Halloween'. Maar dit is wel erg amateuristisch zeg; van het acteerwerk tot aan de stupide ontknoping toe. Het is werkelijk slaapverwekkend om je hier doorheen te slaan, vooral omdat er geen lekkere flow in zit.

Het gemis van Jason Voorhees is een grote domper, want nu krijg je nietszeggende P.O.V. shots voorgeschoteld waar nauwelijks spanning in te bespeuren is. De score is dan nog wel aardig, maar op den duur gaat deze ook irriteren. Afgezien van twee goede scènes waar Tom Savini voortreffelijk werk laat zien, valt hier weinig uit te halen.

Al met al een teleurstellende horror waar ik echt veel meer van had verwacht. Dit is nog eens van een koude kermis thuiskomen.

1,5 Sterren.

avatar van SmackItUp
Waar Halloween de gebreken nog wist te verdoezelen met een leuke serial killer is deze Friday the 13th bijzonder flauw. Gaat totaal geen dreiging van uit en als ook nog eens blijkt dat een oud vrouwtje de moorden pleegt, wordt dat ini-mini beetje dreiging ook meteen de nek omgedraaid. Voor de kills hoef je het ook al niet te doen want deze zijn of hetzelfde, of het wordt gewoon niet in beeld gebracht. En het acteerwerk, tja. Daar hoeven we het niet eens over te hebben.

1* voor de paar leuke plaatjes van Amerika in 1980 ofzo..

avatar van SmackItUp
GoodOldJack schreef:
verder wel originele kills.

Serieus?

avatar van GoodOldJack
Moet zeggen dat het ondertussen al weer redelijk ver zit, maar als ik dat er zo geschreven heb toen zal dat op die moment zo wel hebben aangevoeld voor mij iig . Had toen duidelijk het gevoel al veel meer cliché zaken gezien te hebben. Die 4* geven aan dat ik het een meer dan aangenaam iets vond en zo hier en daar nog wel verfrissend ook, maar dat hoeft niet voor iedereen het geval te zijn, uiteraard.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik zeg altijd maar: liever vrijdag de 13e dan maandag de 16e...

Oh boy. Dit was slecht. Héél slecht.
Pure slapstick.

avatar van Filmkriebel
Deze slasher klassieker was indertijd een daverend succes maar het zijn vooral de vele sequels, waarin Jason Voorhees een rol speelt, waarvoor Friday the 13th zal herinnerd worden. Met de ogen van nu is dit een vrij banale horrorfilm, die amper spanning weet te creëren, zelfs naar het einde toe. Komt misschien ook omdat de film inmiddels zo bekend is dat iedereen al van het begin af aan weet wat er zal gebeuren. In heel wat scènes wordt het tempo teveel vertraagd door het rondlummelen van de personages. Met een beetje goede wil hadden de makers dit filmpje rond in een klein uurtje. Een film die je bekijkt omdat klassiekers nu éénmaal bekeken moeten worden, maar zeker niet omdat dit een topper is. Om eens stevig te griezelen hoef je deze trouwens ook niet mee te pikken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Lastige film om te oordelen eigenlijk. Kwalitatief is dit een film met een laag budget, vol clichés en acteurs die vooral om hun looks dan talent zijn geselecteerd. Maar het steekt dat ook niet onder stoelen of banken. Wat Piranha was na Jaws, is Friday the 13th na Halloween. Het wil dan ook geen copy zijn, maar gaat puur voor de fun. Je weet dat er een killer is en vanaf het begin van de film zie je personages waar je al zo van weet dat die allemaal dood zullen gaan. Je weet meer over de killer dan over de tieners, en net dat zorgt er voor dat je als kijker sympathie gaat voelen voor de killer. Ook al zijn die tieners niet slecht en is de killer tenslotte een moordenaar. Dat heb je niet bij Michael Myers (wat ook de bedoeling niet is) of bij andere gekende killers. Die formule wordt nog meer toegepast in de franchise als Jason Voorhees meer vorm krijgt. Tenslotte is hij in deze film niet eens de killer, maar zijn moeder. Een zeldzame vrouwelijke killer trouwens!

Ik zie Friday the 13th en veel van de opvolgers dan ook eerder als cultfilms. Je weet dat die puur als film slecht zijn of toch weinig creatief. Maar het blijven fascinerende films, ik ben grote fan van Jason Voorhees. Als slasher an sich zelfs nog meer dan Michael Myers. Alhoewel Halloween uiteraard de betere film is. De franchise is één van de meest lucratieve horror franchises (nog meer na aanpassing inflatie) en Jason Voorhees heeft nog altijd de meeste kills als slasher. Foute films, maar nog altijd heerlijk om te zien. De films hebben dan toch iets dat andere slasherfilms (buiten de grote killers als Michael Myers, Freddy Krueger, Leatherface of Chucky) toch wel missen. Een guilty pleasure!

avatar van Duke Nukem
Een leuke slasher, natuurlijk niet meer zo eng als veertig jaar geleden en de acteerprestaties zijn niet denderend. Ook worden de kills niet altijd goed in beeld gebracht. Het einde met het bootje op het meer is dan wel weer erg sfeervol en het open einde spreekt tot de verbeelding. Leuk om Kevin Bacon als jonge snuiter te zien, hoewel hij niet lang overleefd. Op naar deel twee!

avatar van Basto
Scream Factory had een nieuwe box uit met onder andere een 4k scan van deze. Een goede reden om m weer eens te kijken.

Een goede film is het natuurlijk niet echt. Een duidelijke rip off van Halloween met een vleugje Psycho. Op alle vlakken minder dan die twee. Maar toch is het een vermakelijke film. Deels door de kills en de setting, maar opgegroeid in de jaren 70 en 80 heb ik ook de nodige nostalgische gevoelens. Hoewel ik deze in de bios gemist heb,, stapte in bij deel 2, zijn het ook de kleren, de kapsels en het vroege 80’s sfeertje waar ik plezier aan beleef.

3,5 blijft staan.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Onder het genre een cultklassieker dat in dezelfde lijn ligt van Halloween dat twee jaar eerder uitkwam. Nergens heel slecht behoudens de klassieke domme fouten die de personages maken, zeker diegene die het tot het einde overleeft. Het kon al meermaals afgelopen zijn met de moordenaar, maar op één of andere manier is weglopen als een kip zonder kop een betere optie.

Qua acteren weinig bijzonder buiten veel geschreeuw. Wel sfeervol en een uitstekend motief. Een aantal randpersonages uit het dorp moet de vloek wat aanwakkeren, maar doet dat allerminst. Best vermakelijk allemaal een slasher met het verhaal van de steeds afvallende indiaantjes.

avatar van Alathir
Friday the 13th is een klassieker die ik nog nooit had gezien. Ik wist wel dat Jason Voorhees de killer was maar voorlopig heeft hij mij nog niet zo bekoord als Michael Myers. In deze eerste film uit de reeks wordt er vaak gefilmd vanuit de POV van Jason. Je ziet hoe hij de jongeren begluurd en één voor één afmaakt.

Hier en daar is het spannend maar over het algemeen is het wel behoorlijk standaard. Muziekje wanneer Jason in de buurt is, is leuk maar niet zo krachtig als in Halloween. Uiteindelijk kijkt het nog wel goed weg, sommige kills zijn goed gevonden. Het gaat wel vaak wat te makkelijk. Chick van deze film is voor mij Jeannine Taylor, het liefje van Kevin Spek. De dorpsgek of onheilsprofeet Ralph vond ik ook een mooie toevoeging.

avatar van Bas15
Alathir schreef:

Die vrouw op het einde was de moordenaar, ( Jason's moeder ) Jason was in dit deel nog niet actief als killer. De makers wilden ook een vrouw als de killer, omdat dat niet vaak voorkwam in slasherfilms. Die moeder had ook dat lijk van dat meisje van het begin, in haar auto. Jason kan volgens mij ook geen auto rijden.