Friday the 13th (1980)

Alternatieve titel: Vrijdag de 13e

Horror / Mystery

geregisseerd door Sean S. Cunningham
met Adrienne King, Kevin Bacon en Betsy Palmer

Camp 'Crystal Lake' is al meer dan twintig jaar verlaten, ten gevolge van een aantal afschuwelijke moorden, die daar gepleegd zijn én die onopgelost gebleven zijn. Een jonge man heeft het land gekocht met de bedoeling het kamp te heropenen en huurt zeven jonge mensen in om hem met de voorbereiding te helpen. De lokale dorpsgek Ralph waarschuwt hen dat er een 'doodsvloek' op het kamp rust.

JacoBaco schreef:

Ja? Waren het in 1980 al clichés?

Retorisch, ..het is inmiddels 2018.
Hoewel die snor van Steve zelfs in 1980 waarschijnlijk al cliché was.

mikey schreef:
Wat waren de cliches?

Die dorpgek/doomroeper is behoorlijk cliché?! ..Toch?

Verder zijn verschillende motieven rondom sex door deze film tot regelstatus verheven, en vervolgens aan het rijk der cliché's toegeschreven.

Bij Friday 13th zijn dat:
1: Als je sex hebt, wordt je vermoord
2: De killer kan alleen overwonnen worden door een maagd (finalgirl)

avatar van JacoBaco
Het valt dus reuze mee met de cliché's.

JacoBaco schreef:
Het valt dus reuze mee met de cliché's.

De film begint met

........cumbaya zingende tieners op kamp

........waarvan er twee wegsluipen om te gaan liggen rommelen

Dit zijn de eerste 5 minuten, ik kan nog wel even doorgaan maar dan heb ik straks de hele film uitgeschreven. Je mag het gerust banaliteit noemen, maar dat klinkt minder campy