Friday the 13th (1980)

Alternatieve titel: Vrijdag de 13e

Horror / Mystery

geregisseerd door Sean S. Cunningham
met Adrienne King, Kevin Bacon en Betsy Palmer

Camp 'Crystal Lake' is al meer dan twintig jaar verlaten, ten gevolge van een aantal afschuwelijke moorden, die daar gepleegd zijn én die onopgelost gebleven zijn. Een jonge man heeft het land gekocht met de bedoeling het kamp te heropenen, en huurt zeven jonge mensen om hem met de voorbereiding te helpen. De lokale dorpsgek Ralph waarschuwt hen dat er een 'doodsvloek' op het kamp rust. Ongezien waart een sinistere moordenaar rond... die het voorzien heeft op de jonge zomerkampleiders.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Halcyon schreef:
Uit nieuwsgierigheid, vind je deel 4 ook het beste?

Yes, deel 4 is imo de beste. Hoewel ik soms schommel tussen Final Chapter of Jason Lives. Hoop ze over een tijdje allemaal even te herzien, sommige zijn echt te lang geleden.

Clapboy
Een van de beste horrorfilms van de jaren 80. Ontzettend sfeervol en spannend.
Het verhaal is geloofwaardig en luguber en Mrs. Voorhees word briljant neergezet.
Het einde is angstaanjagend en ook hier weer de perfecte balans. Zo'n zomerkamp
blijft ook gewoon een erg effectieve en creepy setting voor zo'n film en word hier
ten volle benut. Vond de vervolgen wat minder realistisch wat ik jammer vond
met uitzondering van het 2e deel. Maar smaken verschillen natuurlijk.
4.5 ster.

avatar van Miszmi
Een film die ik al langere tijd wilde kijken. Vroeger hadden we hem op DVD, maar zonder ondertiteling. Mijn Engels was toentertijd niet voldoende. De laatste jaren ben ik het eigenlijk een beetje vergeten. De film viel mij eigenlijk een beetje tegen. Tot de laatste vijftien minuten was er geen echt verhaal te vinden in de film, dit vond ik erg jammer. Tevens had ik verwacht meer van Jason te zien, ik had als enige voorbeeld Freddy vs. Jason, welke ik eerder wel heb gekeken. Mijn verwachtingen lagen erg hoog en dat is mijn struikelblok geweest. Veel fouten in de film, bijvoorbeeld geen stroom, maar in de weerkaatsing van het raam wel een lamp zien branden wat niet de olielamp was. Uiteindelijk heb ik vaker gelachen tijdens de film dan dat er spanning bij kwam kijken. Toch heb ik besloten om de rest wel te gaan kijken, ik heb vernomen dat er vanaf deel 3 meer van Jason te zien is. Ik ben benieuwd.

avatar van jeroentjuhhhhh
Na herziening even verhoogd naar 4,5*, maar kan me nog goed herinneren dat er minstens 2 delen volgden die ik beter vond. Vandaar wat meer ruimte voor die vervolgdelen en blijft deze op 4* hangen. Friday the 13th mag dan minder spectaculair zijn dan z'n reputatie doet vermoeden, en als blauwdruk van de summercamp slasher is het nog in een early stage, maar oh oh... wat een dijk van een sfeer en een geniaal einde met dito soundtrack. Verveelt geen moment. Het feit dat een icoon als Jason nog géén(!) gemis is, zegt w.m.b genoeg.

avatar van BlueJudaskiss
Gisteravond weer een keer gezien. Lang niet gezien maar wel veel over gelezen - voor m'n verjaardag het prachtige 'Crystal Lake Memories' van Peter M. Bracke gehad - en toch aardig weggezakt. Wat me vooral opviel nu was het aangenaam lage tempo nu, en de enorme nadruk op sfeer - iets wat ik in de latere delen toch wel mis. Betsy Palmer blijft leuk.

avatar van Richard_Voorhees
Traditiegetrouw kijk ik op een vrijdag de 13de een van de Friday the 13th films. Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik m.u.v. de 'remake' de meeste delen wel een stuk of 3 keer bekeken heb.
Deze originele film waarschijnlijk wel het meeste. Ik ben de tel door de jaren heen verloren, maar als je de film haast kan naspelen in je hoofd heb je een film wel regelmatig gezien.
Het is de film waardoor ik liefhebber werd van het genre, ondanks dat ik me kan herinneren dat ik hem bij de eerste kijk beurt doodeng vond.
De scares ken ik inmiddels wel uit mijn hoofd en doen me dus weinig meer. De spanning is echter nog wel aanwezig door de prachtige, veelal uit viool muziek bestaande soundtrack van Harry Manfredini en de POV shots, waardoor je het gevoel krijgt dat de campers niet veilig zijn.
De gore fx zijn voor de huidige maatstaven wellicht wat gedateerd, maar ik vind het nog steeds prachtig om te zien hoe Kevin Bacon's keel word doorboord.
Verder is de film eigenlijk verre van perfect. Zo is minstens 2 keer duidelijk te zien dat de handen van Mrs. Voorhees mannelijk zijn en doet ze dingen die onmogelijk zijn voor een vrouw van haar leeftijd (met kracht een lijk door een raam gooien bijvoorbeeld).
Toch weet Betsy Palmer de sterkste acteer prestatie van de film te leveren. Heerlijk om te zien hoe maniakaal haar blik is in de laatste scenes. Wat me trouwens nu pas opviel is dat tijdens haar terugblik naar Jason's dood een hese adem te horen is. Dat detail was me volgens mij niet eerder opgevallen. Leuk hoe je door een rewatch weer nieuwe details hoort of ziet.
Een slasher klassieker die bij mij na al die jaren nog fier overeind blijft staan. Ik laat mijn beoordeling dan ook hetzelfde.

Bij herziening leuker dan in mijn herinnering.
Vroeger saai.
Nu : gedateerd maar o zo vermakelijk.
Foutje ; word al gegild bij de deur als er niers te zien is.

goed begin van een hele reeks delen.maar vermaak me altijd prima met de friday films.wat mij betreft mogen er wel weer meer delen komen.

avatar van Gang_Star
Het eerste deel in de lange reeks waaruit het iconische monster Jason Voorhees zou voortkomen. Een behoorlijk sfeervolle film met een fijne setting en een redelijke dosis spanning, maar helaas nog zonder Jason Voorhees als killer . Dat is dan ook het grootste minpunt aan Friday the 13th.

Gang_Star schreef:

Vreemd argument om de film op af te rekenen. Het was aanvankelijk nooit de bedoeling dat dit een filmreeks zou worden, en Cunningham vond het een bespottelijk idee om er (een) sequel(s) bij te maken aangezien wat hem betreft het verhaal al afgerond was - het idee dat Jason de moordenaar zou worden was nooit bij hem opgekomen. Hoe staat de film voor jou los van de andere reeks?

BlueJudaskiss schreef:

Ik vind juist de reeks beter worden nadat de focus op Jason wordt gelegd. Zijn aanwezigheid straalt bij mij juist wat meer uit dan in de eerste film en de tweede daaropvolgend. Vanaf deel 3 vind ik het ook interessanter worden nadat hij dat masker van Shelley jat . Vanaf dat moment vind ik de films wat meer uitstraling krijgen, omdat er dan meer persoonlijkheid aanwezig is. Deze film los van de gehele reeks zou ik hedendaags waarschijnlijk niet meer zo heel interessant vinden, omdat in de loop der jaren teveel films als het Friday the 13th concept zijn gemaakt. Dat deze film misschien daarbij een mogelijke voorloper is voor de rest, doet niets af aan het feit dat ik tegenwoordig deze film een stuk minder vind. Toen ik die een jaar of 10 geleden voor het eerst zag vond ik die nog wel vermakelijk, maar hedendaags vind ik enkele vervolgen, met deel 4 het meest vermakelijk, sterker dan het origineel. En daarbij vind ik ook de aanwezigheid van Kane Hodder als Jason een zeer positief punt, want met hem wordt Jason een stuk bruter neergezet .

avatar van BlueJudaskiss
Gang_Star Ja, dat snap ik allemaal en daar ben ik het ook wel mee eens het is meer dat ik het raar vind dat je de film afrekent op iets wat tijdens het maken van de film nog helemaal niet 'im frage' was.

BlueJudaskiss

Ik reken daar de film niet op af hoor. Dat ik 2,5* als beoordeling heb is doordat ik deze film hedendaags niet al te interessant meer vind. Dat Jason niet aanwezig is is niet de reden dat ik een mindere beoordeling ervoor heb gegeven. De remake, heb ik (net even een stem geplaatst, want die was ik even vergeten) ook met 2,5* beoordeelt. Ik vind de hele reeks bij herziening een stuk minder. Vandaar die 'slechts' 2,5*.

avatar van Boneka
Toen ik deze film lang lang geleden voor de eerste keer zag vond ik 'm best wel eng. Maar door de jaren heen anno 2017 is het natuurlijk maar een mager filmpje met een goedkoop budget en slechte special effects die toentertijd vooral het werk waren van poppen en andere attributen. Moet zeggen dat een aantal er nog steeds goed uitzien, Wat dan wel weer mooi is gedaan is de hakbijl en onthoofding op de mannelijke hmaar het snijden in de keel zet er nep uit. Je ziet een duidelijke tintverschil in de nek met het hoofd.anden na Ook de eind scene in de boot vond ik prima gemaakt en tevens beste scene van de hele film.

De blu ray versie met vele extra's ziet er niet best uit helaas. Heel veel ruis in deze vrij donkere film. Overdag gaat het wel maar de nachtelijke scenes zijn voorzien van veel ruis. Vooral de linkerkant is niet netjes weggepoetst met DNR. Jammer je mist toch zo een stukje filmbeleving. Het had zo meer weg van een DVD. Het geluid daarin tegen is goed zeker voor die tijd.

Het verhaal begint best goed en heeft een mooie opbouw. Daarna zeker richting het eind wordt het allemaal wat minder. De muziekkeuze was ook niet mijn ding.

Okay het is zeker een klassieker, maar zeker niet de beste, maar in 1980 zeker te behappen.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond ook nog maar even de laatste horror-cult film die ik sowieso wou zien aangezet: Friday the 13th. Ik moet zeggen dat de kijk ervaring mij slechter bevallen is dan dat ik verwacht had van deze film en dan vooral het feit dat ik de Jason Voorhees mis in deze film, en dan kan het mij eigenlijk vrij weinig boeien of het wel of niet de intentie van Sean S. Cunningham was om hem niet in de film te plaatsen, het gezicht van de ‘Friday the 13th’ films voor mij is Jason Voorhees en die mistte ik echt, maar dan ook echt heel erg in de film en dat is echt wel een minpunt in mijn ogen!

Ik heb nu zo’n beetje voor mij alle cult slashers zo langzamerhand gezien die ik ook wou zien: Michael Meyers, Freddie Krueger en nu een film van Jason Voorhees alleen zonder de beste man in zijn rol. Daarvan moet ik toch zeggen dat deze film wel de slechtste is van de drie en ik toch meer een Freddie Krueger fan ben.

Ik ben ontzettend moe dus ik houd het vandaag even lekker kort. De film beviel me op sommige vlagen zoals sommige feel-goods en de heerlijk jaren ’80 schreeuwscénes waren weer aanwezig. Ik denk dat ik nu wel duizendmaal heb gezegd dat ik Jason Voorhees gewoon weg mis in deze film en dat zou ook altijd zo blijven. Het verhaal is in één zin te vertellen. We volgen kampleiders op Camp Crystal Lake die ingehuurd zijn om het kamp weer te heropenen. Wanneer ze gearriveerd zijn worden ze gestalkt door iets mysterieus en even later worden ze één voor één vermoord. Met gelukkig wel de ene moord beter dan de ander, zo vond ik het zelf gaaf hoe die kerel vast hing aan pijlen.

AL om al, redelijk vermaakt maar het is niet geworden zoals ik het er van verwacht had en dat vond ik jammer, heel erg jammer.

Kondoro0614 schreef:

Vreemde kritiek, aangezien Jason Voorhees als killer nooit een optie is geweest in dit eerste deel. Om de film daar dan op af te rekenen is niet meer dan lame. Als je je verplaatst in het moment van de release... Denk je dat mensen dan ook zeurden dat ze geen Jason met hockey masker te zien kregen? Nee, want die bestond toen simpelweg nog niet. Dus je vindt de film dus minder vanwege iets dat toen nog niet bestond?
Pas na het succes van deze film en deel 2 in de pijpleiding zat, kwamen de meningsverschillen over wat te doen met Jason. Maar als je deel 2 kijkt zul je ook merken dat Jason nog niet de Jason is zoals jij hem kent als icoon. Het hockeymasker komt pas in deel 3 ter sprake. Dit is duidelijk een filmreeks die moest evolueren om een iconische killer te creëren. Maar het was met deze film nooit de intentie geweest, dus daar kan je Cunningham niet op afrekenen.

avatar van rep_robert
Ben vanwege vrijdag de dertiende ook maar even begonnen aan een herziening van deze hele reeks. Mijn dvd collectie is ooit begonnen met deze hele reeks, waar ik ze alle twaalf van op dvd heb ( 1 t/m Jason X, de remake en Freddy vs Jason).

Het blijft leuk vermaak. Alles ademt gewoon amateurisme uit, maar bij deze film kan ik het gewoon hebben. De geinige practical effects waarmee de brak acterende Bacon en consorten vermoord worden hebben mijn hart gestolen. Het sssshh ssshhh ssshhh aaaah aaah aaah is iconisch en het feit dat dit origineel heel lang de killer buiten beeld houdt is toch een groot pluspunt en houdt de film erg lang mysterieus.

Eng is het allemaal niet meer echt (bij de première destijds zijn mensen gillend de zaal uitgelopen ) en het knullige einde met de stoeiende vrouwen doen me de film toch een half sterretje verlagen. Dat geeft een iets realistischer beeld in mijn ogen.

rep_robert schreef:

Ik ben het met je eens dat mijn zin "..voor mij is Jason Voorhees en die mistte ik echt, maar dan ook echt heel erg in de film en dat is echt wel een minpunt in mijn ogen!" dom is. Een zin die ik eigenlijk niet in mijn mening wou hebben want ik heb de reacties voor het plaatsen doorgenomen en ik toen al wel door had dat de ware aard van Jason Voorhees hier nog niet in de film bestond, niet zoals de horrorpersonage hoe we hem nu kennen. Dit ben ik vergeten te verwijderen.

Toch vraag ik me af of je mijn zinnen goed gelezen heb en ik daarbij zeg dat IK geen leuke ervaring heb gehad met het kijken omdat ik Jason Voorhees mis, een personage die ik ken als de gene met het hockey masker. Dit komt apart aan omdat ik dacht dat de personen in deze film ook werden vermoord door Jason Voorhees in zijn hockey masker en geen FPV te krijgen. Daarbij reken ik Cunningham nergens op af, en dat zeg ik ook duidelijk: "..en dan kan het mij eigenlijk vrij weinig boeien of het wel of niet de intentie van Sean S. Cunningham was om hem niet in de film te plaatsen". Ik geef hier mijn persoonlijke mening dat ik Jason mis. En ik vind je vergelijk met de mensen destijds best 'lame' want we leven nu in 2017 en ik ken 'Friday the 13th' met een Jason Voorhees in zijn hockeymasker en niet anders, dan is toch alleen maar beter dat ik deze film gezien heb en weet dat het nog niet eens de bedoeling was om er een mooie Slash-legende van te maken?

Kondoro0614
Maar op basis van wat stel je dan dat Jason Voorhees het gezicht van de Friday the 13th reeks is? Is dat verstandig om te verwachten terwijl je de films nog niet eens hebt gezien? Hoe kan je hem missen als je deze films nog niet eens hebt gezien? Ik zou zoiets eerder bij bv de Halloween reeks kunnen stellen. Je kijkt 2 delen met Michael Myers, je gooit deel 3 erin en opeens kijk je naar wat compleet anders zonder hem erin. Dan kan je wel stellen dat je de iconische killer mist, omdat je de delen ervoor wel kennis hebt gemaakt met de killer en weet hoe de films zijn met hem.

Of baseer je alles op bv de 2009 remake? Die gooit eigenlijk de eerste 3 delen op een hoop en maakt er 1 film van.

Ik zou het iig niet alleen bij deel 1 laten als ik jou was. Als je echt die Jason Voorhees experience mee wilt maken moet je gewoon de hele reeks kijken en met name vanaf deel 3 en/of 4.

rep_robert schreef:
Kondoro0614
Maar op basis van wat stel je dan dat Jason Voorhees het gezicht van de Friday the 13th reeks is? Is dat verstandig om te verwachten terwijl je de films nog niet eens hebt gezien? Hoe kan je hem missen als je deze films nog niet eens hebt gezien? Ik zou zoiets eerder bij bv de Halloween reeks kunnen stellen. Je kijkt 2 delen met Michael Meyers, je gooit deel 3 erin en opeens kijk je naar wat compleet anders zonder hem erin. Dan kan je wel stellen dat je de iconische killer mist, omdat je de delen ervoor wel kennis hebt gemaakt met de killer en weet hoe de films zijn met hem.

Ik baseer het inderdaad uit de remake van 2009 maar ook van de film ' Freddy vs. Jason (2003) ' die ik beiden wel gezien heb. Ik heb altijd de films gezien met de personage 'Jason Voorhees' voor mij dus dan is dit een aardige klap in het gezicht als je constant maar blijft afvragen waar de beste man blijft.

Ik heb afgelopen vrijdag het tweede deel gezien die ben ik nu nog aan het uittypen, ik laat de reeks zeker niet stilliggen totdat ik ze allemaal heb gezien.

avatar van rep_robert
Ik begrijp dat gevoel dan wel inderdaad. Maar dat kan ik juist wel waarderen aan het origineel. Het houdt de dader best lang buiten beeld, waardoor je eigenlijk op een verkeerd been wordt gezet. Na dit deel is het qua "wie is de dader" iig niet meer zo mysterieus.

avatar van james_cameron
Herzien. De tand des tijds heeft flink zitten knagen aan dit goedkoop gemaakte horrorwerkje. Destijds was dit al geen meesterwerk, maar tegenwoordig kom je helemaal niet meer weg met een dergelijk slakkentempo en vele doelloze scenes die slechts toegevoegd lijken om de speelduur op te rekken. Visueel ziet alles er evenwel nog verrassend goed uit en de make-up effecten van Tom Savini imponeren ook nog steeds.

avatar van Maarten0402
XD, haha kan me hier ook in vinden. Heb dit 10 jaar geleden als reeks verslonden. Maar mijn filmsmaak is sindsdien aanzienlijk veranderd en heb een paar van deze Friday the 13th films een tijdje geleden uit verveling opnieuw gezien, maar man wat is dit toch slecht eigenlijk. Ik was nu na deel 4 al helemaal klaar, terwijl ik toen pas begon (lol...). Ik moet hier echt om lachen in een negatieve zin dan... Na dit deel zijn alle vervolgen letterlijk dezelfde film zowat.

avatar van IH88
“You're doomed! You're all doomed!”

Ietwat teleurstellende horrorklassieker. De set up met een aantal tieners die naar een meer gaan en één voor één worden uitgemoord is natuurlijk niet heel origineel, en Friday the 13th komt daarbij ook nog wat goedkoop en oubollig over.

Het is leuk om een acteur als Kevin Bacon hierin te zien en de moorden worden sterk gefilmd, maar toch miste ik iets van spanning en betrokkenheid. Adrienne King mist het acteertalent en het charisma om een krachtige final girl neer te zetten, en de uiteindelijke moordenaar straalt nou ook niet echt dreiging uit. De laatste vechtpartij is zo amateuristisch uitgevoerd dat het op de lachspieren werkt. De muziek, sommige camerastandpunten en de regie (vooral net voor een moordpartij) zijn wel sterk gedaan, en dat zorgt er voor Friday the 13th geen moment echt verveeld.

Ik kan deze film niet anders dan 5 sterren geven.
De geboorte van mijn nummer 1 horror icoon Jason voorhees!!

Echt een klassieker.