Friday the 13th Part 2 (1981)

Alternatieve titels: Vrijdag de 13e Deel 2 | Friday the 13th - Part II

Horror

geregisseerd door Steve Miner
met Amy Steel, John Furey en Kirsten Baker

Inmiddels 5 jaar later betrekt een groep studenten een zomerkamp vlak bij het beruchte Crystal Lake Camp voor een opleiding tot zomerkamp-begeleider. Op een avond gaat een gedeelte van de groep feesten in een lokale bierhal, de thuisblijvers daarentegen worden geconfronteerd met een onbekende maar uiterst gevaarlijke psychopaat.

avatar van Beertje45
Mac Hammer Fan schreef:
Heb deze film ooit gezien in de bioscoop in de jaren 80 en bij vergelijking met de DVD is er duchtig geknipt bij deze laatste.
Dat bewijst ook deze bron: Friday the 13th Part 2 (1981) - Alternate Versions - IMDb
Alleen als er een blu-ray bestaat met al die gore scenes intact wil ik upgraden.
Voor zover ik info heb bestaat deze niet, dus ...
Rewind @ www.dvdcompare.net - Friday The 13th Part 2 AKA Friday The 13th Part II (Blu-ray) (1981) alleen R-rated
Wie zag de uncut version?
Heb ook de gewone DVD versie waarin geknipt werd.

avatar van alexander038
Mac Hammer Fan schreef:
Voor zover ik info heb bestaat deze niet, dus ...
Wie zag de uncut version?

Ik had een koop vhs rond de eeuwwisseling onder de titel "vrijdag de dertiende deel 2"
die volgens mij uncut was maar de blu-ray die ik eergisteren zag miste bijna alle gore.
Erg jammer, vooral bij een film als deze.

avatar van Mac Hammer Fan
Inderdaad een schande. Niet kopen dus!

avatar van frolunda
mikey schreef:
Ik vind dit deel veel beter dan het origineel. Sterker nog, samen met deel 4 vind ik deel 1 het saaist.
Deel 4 staat over het algemeen toch ook goed aangeschreven.Binnenkort toch weer eens kijken en wat deel 1 betreft....tja dat is deel 1.

frolunda schreef:
Deel 4 staat over het algemeen toch ook goed aangeschreven..
Dankzij savini. Maar het verhaal moddert maar wat aan. Heeft 4 wel een prachtig openingshot.

avatar van Richard_Voorhees
alexander038 schreef:

Erg jammer, vooral bij een film als deze.

Inderdaad zeer jammer. In alle Friday's is helaas drastisch gesneden om de Amerikaanse ratings board tevreden te stellen. Volgens mij zijn een aantal uncut versies in de V.S. op DVD uitgebracht, waaronder dit deel en deel 3 meen ik me te herinneren. Iemand enig idee of deze versies ook in de EU te verkrijgen zijn? Ik heb helaas geen regiovrije speler...

avatar van Richard_Voorhees
Ik heb trouwens de blu-ray versies van deze en deel 3, maar dat zijn precies dezelfde versies als de DVD's...

avatar van dutchtuga
Een heel punt erbij na herziening van de erg sterke blu-ray (deel van de fenomenale Friday the 13th blu-ray set). Vroeger had ik nooit wat met deze Jason met zak over het hoofd, maar gaandeweg ben ik hem toch steeds meer gaan waarderen. Jason was hier nog 'menselijk' en dat geeft dit deel, net als deel 1, een ander sfeertje mee dan het vervolg van de serie.

Friday 2 kent relatief voelbare personages en het leuke camerawerk tijdens een paar van de kills, waarvan die in de rolstoel toch wel één van de beste van de hele Friday-serie is, is een leuke extra. Friday 2 is een sfeervol en donker deel uit de geweldige Friday-reeks die misschien wat te lang doorgaat aan het eind, maar verder gewoon een uitstekend vervolg is.

avatar van Franza
beter dan deel 1

Ik vond dit deel beter dan deel 1.
Hier zat meer spanning in, betere sfeer, schrikmomenten.
Alleen de personages zijn weer niet bijster slim...
Maar ik verwacht dat dat in alle delen zo zal blijven.
Ik mis trouwens alleen wel het hockey masker van Jason.
Ik ken hem namelijk niet met een zak over zijn hoofd, dus dat was wennen

Verdiend zeker geen onvoldoende deze maar ook geen dikke voldoende.
Kan niks anders dan 3* uitdelen

Matige film waarin een stel kampleiders één voor één het loodje leggen. Als vervolg redelijk geslaagd. Zo zijn er meer kills en is er ook meer sex. Opnieuw weinig tot geen plot, waardoor het tussen de moordscenes door nogal aan de saaie kant is. Ook het acteerwerk is verre van goed. Een nipte 2.5 sterren.

avatar van Daan258
Aardig vervolg.
Gewoon een beetje hetzelfde niveau als het 1e deel.
Gelukkig wel wat beter acteerwerk als het vorige deel, maar qua spanning en sfeer was het allemaal een beetje hefzelfde. dat had dus eerlijk gezegd wel wat beter gekund.
Wat ik wel een minpunt vond is dat je op het einde niks meer te zien krijgt van al die andere studenten die ergens gingen feesten, beetje jammer.

Nog net aan een kleine 3,0*

Daan258 schreef:
Aardig vervolg.
Gewoon een beetje hetzelfde niveau als het 1e
op naar deel 3D

avatar van Daan258
yep, zeker weten
Had 1 tm 3 al een keer eerder gezien, en kon me herinneren dat ik deel 3 het minst vond.
Maarja, wie weet bevalt ie me dit x wel:)
Ben verder erg benieuwd naar alle volgende delen

avatar van VforVictor
Matige film, wekrijgen helaas weinig van Jason te zien,miss komt dat in het derde deel?! vond deel 1 beter

avatar van xxERWINxx
Redelijk vervolg op het 1e deel , maar eigenlijk meer een herhaling van zetten, op naar deel 3

avatar van DVD-T
Vermakelijke herhaling en voortzetting.

De legende van Jason wordt uitgebreid. Een fijne gestalte, al kennen we Jason in dit deel niet zoals de meeste mensen een beeld vormen bij zijn karakter en dat is natuurlijk met hockey masker.
Daarnaast komt hij soms wel erg knullig uit de hoek. Er gaat iets minder dreiging uit van zijn karakter. Dat maakt dat er in dit deel een stuk minder aan spanning te vinden is. Er wordt te weinig van het stalken gebruik gemaakt.

Verder is de sfeer natuurlijk weer geweldig. Het kamp sfeertje heeft het gewoon. En dat wordt alleen maar beter naarmate de film vordert. Verhaal is natuurlijk nergens echt hoogstaand en kent jammer genoeg niet veel verassingen meer. Het begin en het einde konden daarin ook niet heel veel doen.

Wat overblijft is een film met een wat lompe/klungelige moordenaar in een heerlijke setting die wel een hele hoop leuke kills veroorzaakt. Want daarin slaagt de film wel, een hoge fun factor neerzetten.

In de jaren 80 vond ik dit altijd een leuke slasher reeks om naar te kijken en waarvan ook de nodige delen zijn gemaakt.

Dit is de opvolger van het eerste deel welke weinig nieuws onder de zon heeft. Dat hadden overigens vrijwel alle delen uit deze reeks gemeen. Ook in dit deel komt een groepje domme en geile jongeren (uiteraard zijn sommige vrouwen bloot te bewonderen, wat opzicht altijd wel geinig was destijds) samen bij Crystal Lake Camp en worden ze één voor één voor vermoord door een gevaarlijke psychopaat. Ondanks het bekende recept, kijkt de film zich wel lekker weg en zijn de kills wel aardig. Van de cast moet je geen geweldige acteerprestaties verwachten, want ze dienden vooral als slachtvoer voor de bekende psychopaat Jason Voorhees die zal uitgroeien tot een populaire horroricoon.

Al met al gewoon een leuk vervolg en de film duurt ook niet lang.

avatar van Vinokourov
Ha! Daar is ie dan: Jason Voorhees. Hij neemt het stokje over van zijn moeder en moordt er vrolijk en gruwelijk op los. Het is echt 'zoek de verschillen' als je dit wilt vergelijken met het eerste deel, maar ik begin dit wel leuk te vinden.

avatar van dionj
Op zich beter dan deel 1. Je merkt dat het productiebudget hoger is, waardoor het camerawerk stukken beter is. Er wordt bijvoorbeeld veelvuldig gebruik gemaakt van panaglide/steadicam, wat na The Shining en natuurlijk Halloween aan populariteit won. De moorden zijn ook weer erg sterk en heel verrassend om de hoofdrolspeelster in deel 1 al aan het begin te laten sterven.
Jammer dat er geen uncut-versie meer beschikbaar is.

Prima slasher. 3.0*

avatar van FillumGek
Deze sequel was eveneens een groot kassucces. De verschillen met het eerste deel zijn op een enkele hand te tellen, maar het feit dat het nu daadwerkelijk om Jason zelf draait geeft toch dat beetje extra.

Vijf jaar na de massacre bij Camp Crystal Lake trekt een groepje jongeren er weer naar toe en kan het verhaaltje zich opnieuw voordoen. In tegenstelling tot het eerste deel is er wat meer eyecandy. Het lekkerste lichaam gaat zelfs volledig naakt om te skinny dippen. Hoort ook gewoon bij het summercamp-genre. Zelfs Adrienne King heeft nog een klein rolletje maar verlaat al snel het toneel omdat ze door een obsessieve fan gestalkt werd.

De moorden zijn ook wat beter, meer variatie in wapens en ook wat bloederiger. Helaas is Jason nog niet zo imposant als we hem kennen. De zak over zijn kop oogt knullig, evenals zijn worstelingen. De scenes waarin je de boel door zijn ogen bekijkt zijn echter ouderwets spannend.

Het einde is weinig verrassend, want het is veel afgekeken van het origineel. Toch is de uitvoering sterk. Scoort net wat minder dan het eerste deel omdat het meer een herhaling van zetten is, maar zonder meer een overtuigende slasher.

avatar van baspls
"I told the others, they didn't believe me. You're all doomed. You're all doomed."

Waardeloos vervolg op Friday the 13th. Waar ik het eerste deel erg sfeervol vond en erg vermakelijk is dit deel een beetje saai. Bij de eerste vond ik het jammer dat Jason er niet in zat maar nu we hier dan eindelijk oog in oog komen te staan met de beroemde slasher-killer vind ik het eigenlijk enorm tegenvallen.

In de eerste tien minuten van de film zien we hoe Adrienne King falsh-backs krijgt naar de gebeurtenissen uit het vorige deel en vervolgens word vermoord. 5 jaar later is er een nieuw zomerkamp tegenover het oude cystal lake en het moorden begint opnieuw...

Vrijwel elk sequel-cliché word gebruikt in dit vervolg. In het begin hoopte ik op een verandering van setting maar dat bleek niet het geval te zijn. Het verhaal is ook erg magertjes, en bovendien klopt het niet met het eerste deel. In het eerste deel sloeg Mrs. Voorhees aan het moorden omdat haar zoontje was verdronken en ze er gestoord van was geworden, maar hier word verteld dat ze Jason gewoon heeft opgevoed en dat Jason toekeek toen zijn moeder werd onthoofd en daarom wraak neemt... Het slaat natuurlijk allemaal nergens op. Waar Jason zijn reputatie vandaan haalt is me ook een raadsel, want we krijgen hem wel te zien in deze film maar zeer magertjes. Nog steeds geen hokey-masker maar een of andere zak met gaten, natuurlijk gewoon gepikt uit de film The Town That Dreaded Sundown.

Ook de kills waren maar magertjes. Er is aardig wat opbouw maar uiteindelijk zijn de kills erg kort. Ook de gore was maar magertjes, Tom Savini werkte toendertijd namelijk aan een andere film: The Burning (een film die trouwens veel beter is dan deze).

Nee, echt een tegenvaller. Duidelijk alleen gemaakt om meer geld te verdienen, er zijn zogenaamde rip-off's van de eerste film die beter zijn dan dit vervolg. Misschien dat ik het derde deel nog eens ga bekijken maar verwacht niet dat die het eerste deel weet te evenaren.

avatar van Herculaas
Vandaag deel 1 en 2 gezien. Deel 1, waar ik hoge verwachtingen van had, viel me vies tegen. Dit vervolg vond ik dan weer best aardig. De film is bij vlagen behoorlijk spannend, de personages zijn sympathiek, de vrouwen naakt of schaars gekleed en de moorden origineel, al komen ze helaas wel erg kort in beeld. (Als ik het goed heb begrepen is de film voor de Amerikaanse release gecensureerd en zijn de weggeknipte stukken verloren gegaan.)

De hier veel bekritiseerde klungeligheid van Jason sprak me juist aan. Hij is geen bovennatuurlijke supermoordmachine, maar een mens van vlees en bloed, een getraumatiseerd, sociaal onaangepast type dat zijn moeder mist. Dat maakt de film voor mij alleen maar realistischer.

avatar van Basto
Stuk beter dan deel 1. Niet enkel krijgen we de hoogtepunten uit het eerste deel in de eerste 5 minuten voorgeschoteld, de film is ook een stuk compacter. 10 minuten korter met leukere kils, meer bloot en Jason is een veel betere killer dan zijn moeder. Vind m met de zak over mijn hoofd ook enger dan met het hockeymasker. Hier is hij ook nog kwetsbaar, wat het geloofwaardiger en dus enger maakt. Het ende is geweldig. Beste van de reeks!

avatar van DragQueen
Een zeer geslaagd vervolg, en in mijn ogen een tandje beter dan zijn voorganger. De opzet blijft natuurlijk redelijk hetzelfde, al steekt het qua uitvoering nog wat beter in elkaar hier. Ook de sfeer is hier wat sterker aanwezig, dan in deel 1. 4 Sterren.

avatar van Miszmi
Doordat ik deel 1 met teveel verwachtingen ben gaan kijken, had ik bij deze film minder hoge verwachtingen. Dit scheelde een hoop, maar wederom mistte ik het verhaal. Er was weinig verhaal in te vinden en niet echt vernieuwend ten opzichte van het eerste deel. Het verhaal begon redelijk met een terugblik naar deel 1, maar achteraf zag ik het verband daar niet zo van in. Ik had verwacht dat daarop verder zou worden gespeeld, maar er komt uiteindelijk gewoon een nieuw verhaal, althans, een nieuwe film. Ik heb het allemaal al eens eerder gezien in het vorige deel. Het einde voelt een beetje raar en niet compleet, het is onduidelijk wat er nu op het einde is gebeurd. Ik hoop dat ik hier in deel 3 antwoorden op krijg.

avatar van jeroentjuhhhhh
Mijn mening blijft, na deel 1, ook hier ongewijzigd. Blijf hem gelijkwaardig vinden. Ditmaal dus met een volgroeide Jason en een fashion-wise onverdedigbare witte zak op z'n kop. Maar ook hier geldt: het ontbreken van de Jason zoals we hem kennen deert de film geen moment. Sterker nog: ik ben van mening dat Miner hier zelfs beter in het hele summercamp sfeertje weet te komen dan de eerste van Cunningham. Veel vlotter, iets uitbundiger qua types en meer richting de ''regels'' die we later in dit soort slashers religieus aanhielden (seksualisering met name). En een legendarische kill (rolstoel)!!

jeroentjuhhhhh schreef:
En een legendarische kill (rolstoel)!!
Ik wil niet belerend doen maar die kill is gejat uit Bay of Blood!

Charmante slasher.
Dat ie cut is is niet te vermijden..
Weet toch niet wat ik mis.
Friday is altijd leuk maar niet de meest gore.
Volgende week krijg ik een tattoo van camp crystal lake.

Eigenlijk best medelijden met Jason.
In zijn beleving doet ie het juiste.
Toch een goedaardig monster.
Jason rules

een goed deel in de reeks.weer lekkere spanning. en altijd goeie kills.ik vermaak me altijd prima met de friday films.

avatar van Gang_Star
Friday the 13 Part II doet eigenlijk maar weinig onder voor het eerste deel. Gaat eigenlijk in grote lijnen verder en kent eveneens voldoende spanning en sfeer. Pluspunt is dan nu wel de aanwezigheid van Jason Voorhees. Helaas nog niet met kenmerkend masker, maar met een zak op zijn hoofd. Het maakt deze film net een stukje leuker.

avatar van rep_robert
Dit is sowieso een reeks met weinig gigantisch verval in mijn ogen. Dit komt mede doordat het origineel geen gigantisch hoge standaarden legt die moeilijk te overtreffen zijn.

Het is meer van hetzelfde. Een stel brakke tieners kamperen in een kamp aan Crystal Lake, het plot wordt eigenlijk middels een marshmellow bij het kampvuur volledig uitgelegd en ze kunnen allemaal nog steeds niet acteren.
Toch heeft deel 2 ook weer een mijlpaaltje. Jason wordt in dit deel geïntroduceerd, al heeft hij zijn befaamde hockey masker nog niet. Daarvoor heeft deel 3 weer een leuke primeur. Ik vind het zelf wat onnodig dat hij zo vaak in beeld komt. Ik had het liever wat zoals deel 1 gezien, zodat je iets langer met het whodunnit idee opgeschoteld zit.
Deel 2 is niet zo goed als het origineel, maar het weet alsnog flink te vermaken. Dat brakke sfeertje aan Crystal Lake blijft heerkijk de oversekste tieners zijn net zo cringy als in het origineel. Dat is wat deze reeks zo leuk maakt.

avatar van Kondoro0614
Eigenlijk heb ik deze film op de echte vrijdag de dertiende gezien maar deze mening komt wat later online omdat ik gisteravond eerst naar het door avonturen park Hellendoorn georganiseerde horroravond ‘Heksendoorn’ geweest. Dit was leuk om even in de horrorstemming te komen en voor vrijdag de dertiende een uitstekend geslaagd uitje, er is niks fout gegaan! Om het besluit te nemen dat ik om twaalf uur s’ avonds die avond deze film op ging zetten was dom aangezien ik aardig moe was dus heb ik het laatste half uurtje vanochtend gekeken. Ik moet zeggen dat de film me niet echt slechter is uitgevallen dan het eerste deel, de film blijft qua verhaallijn niet echt bijzonder maar qua moorden is de film voor mijn gevoel toch een stapje vooruit gegaan, en al helemaal omdat dit natuurlijk een mooie opkomst is van de personage ‘Jason Voorhees’.

Ook dit tweede deel is niets bijzonders dan een heerlijke karakteristieke slasher die allerlei kanten op gaat. De pit zit er leuk en goed in en de film is qua verhaal niet echt interessant. Toch kijkt de film makkelijk, leuk en snel weg waardoor ik mij op de vrijdag de dertiende van deze maand toch kon vermaken met deze jaren ’80 film. Deze film kent zijn leuke scenes en houd dit ook aardig in stand, het einde van de film en de moorden gaan in een rap tempo zodat je na een leuke introductie en hier en daar wat duidelijkheid de film mooi kan afsluiten en je concentratie eigenlijk nergens verschiet. Ook zien we hier de killige ‘Crystal Lake’ terug.

De acteurs deden het leuk en ik vond Bill Randolph wel wat hebben als Kevin Bacon in het eerste deel althans, zijn rol en personage leken hier wel veel op. Terry was natuurlijk ook wel even leuk om naar te kijken en de rest deed ook gewoon zijn ding: veel gillen, rennen en wanneer ze aangevallen worden drie uur stil staan en Jason op zich af laten komen alsof het normaal is om vervolgens vermoord te worden. In die tijd dat hun kaak stijf begonnen te worden konden ze ook weg rennen of zichzelf verdedigen tegen Jason, destijds natuurlijk hartstikke ‘eng’ om naar te kijken maar nu word je er een beetje slapjes van.

Het verhaal liegt er niet om, dit was niet spannend en vrij direct. Er word weinig om heen gebouwd en om je te vermaken is er toch nog wel iets aan gewerkt. We zien in het begin een mooie introductie met de film en wat er voor af is gebeurd, Alice overleefde de aanval maar word even later toch vermoord in haar appartement. We volgen daarna een groep jongeren die in training zijn om kampleiders te worden van zomerkampen en logeren in een huis aan het beruchte ‘Crystal Lake’. We zien dat een paar van deze jongeren het oude ‘Camp Crystal Lake’ bordje al zien liggen en speculeren hier wat over om vervolgens door te gaan. Eenmaal aangekomen willen de twee eens het kamp met eigen ogen zien waarna het moorden begint en niemand meer echt veilig is.

Al om al, geslaagde film met toch hier en daar wat puntjes waarvan je toch zeker weet dat dit ook geen topper is in de reeks. Ik vind hem zeker niet slechter dan het eerste deel maar beter word het ook niet bepaald. Friday the 13th lijkt dan in sommige stukken toch nog iets te soft.