Friday the 13th Part 2 (1981)

Alternatieve titels: Vrijdag de 13e Deel 2 | Friday the 13th - Part II

Horror

geregisseerd door Steve Miner
met Amy Steel, John Furey en Kirsten Baker

Inmiddels 5 jaar later betrekt een groep studenten een zomerkamp vlak bij het beruchte Crystal Lake Camp voor een opleiding tot zomerkamp-begeleider. Op een avond gaat een gedeelte van de groep feesten in een lokale bierhal, de thuisblijvers daarentegen worden geconfronteerd met een onbekende maar uiterst gevaarlijke psychopaat.

avatar van rep_robert
Dit is sowieso een reeks met weinig gigantisch verval in mijn ogen. Dit komt mede doordat het origineel geen gigantisch hoge standaarden legt die moeilijk te overtreffen zijn.

Het is meer van hetzelfde. Een stel brakke tieners kamperen in een kamp aan Crystal Lake, het plot wordt eigenlijk middels een marshmellow bij het kampvuur volledig uitgelegd en ze kunnen allemaal nog steeds niet acteren.
Toch heeft deel 2 ook weer een mijlpaaltje. Jason wordt in dit deel geïntroduceerd, al heeft hij zijn befaamde hockey masker nog niet. Daarvoor heeft deel 3 weer een leuke primeur. Ik vind het zelf wat onnodig dat hij zo vaak in beeld komt. Ik had het liever wat zoals deel 1 gezien, zodat je iets langer met het whodunnit idee opgeschoteld zit.
Deel 2 is niet zo goed als het origineel, maar het weet alsnog flink te vermaken. Dat brakke sfeertje aan Crystal Lake blijft heerkijk de oversekste tieners zijn net zo cringy als in het origineel. Dat is wat deze reeks zo leuk maakt.

avatar van Kondoro0614
Eigenlijk heb ik deze film op de echte vrijdag de dertiende gezien maar deze mening komt wat later online omdat ik gisteravond eerst naar het door avonturen park Hellendoorn georganiseerde horroravond ‘Heksendoorn’ geweest. Dit was leuk om even in de horrorstemming te komen en voor vrijdag de dertiende een uitstekend geslaagd uitje, er is niks fout gegaan! Om het besluit te nemen dat ik om twaalf uur s’ avonds die avond deze film op ging zetten was dom aangezien ik aardig moe was dus heb ik het laatste half uurtje vanochtend gekeken. Ik moet zeggen dat de film me niet echt slechter is uitgevallen dan het eerste deel, de film blijft qua verhaallijn niet echt bijzonder maar qua moorden is de film voor mijn gevoel toch een stapje vooruit gegaan, en al helemaal omdat dit natuurlijk een mooie opkomst is van de personage ‘Jason Voorhees’.

Ook dit tweede deel is niets bijzonders dan een heerlijke karakteristieke slasher die allerlei kanten op gaat. De pit zit er leuk en goed in en de film is qua verhaal niet echt interessant. Toch kijkt de film makkelijk, leuk en snel weg waardoor ik mij op de vrijdag de dertiende van deze maand toch kon vermaken met deze jaren ’80 film. Deze film kent zijn leuke scenes en houd dit ook aardig in stand, het einde van de film en de moorden gaan in een rap tempo zodat je na een leuke introductie en hier en daar wat duidelijkheid de film mooi kan afsluiten en je concentratie eigenlijk nergens verschiet. Ook zien we hier de killige ‘Crystal Lake’ terug.

De acteurs deden het leuk en ik vond Bill Randolph wel wat hebben als Kevin Bacon in het eerste deel althans, zijn rol en personage leken hier wel veel op. Terry was natuurlijk ook wel even leuk om naar te kijken en de rest deed ook gewoon zijn ding: veel gillen, rennen en wanneer ze aangevallen worden drie uur stil staan en Jason op zich af laten komen alsof het normaal is om vervolgens vermoord te worden. In die tijd dat hun kaak stijf begonnen te worden konden ze ook weg rennen of zichzelf verdedigen tegen Jason, destijds natuurlijk hartstikke ‘eng’ om naar te kijken maar nu word je er een beetje slapjes van.

Het verhaal liegt er niet om, dit was niet spannend en vrij direct. Er word weinig om heen gebouwd en om je te vermaken is er toch nog wel iets aan gewerkt. We zien in het begin een mooie introductie met de film en wat er voor af is gebeurd, Alice overleefde de aanval maar word even later toch vermoord in haar appartement. We volgen daarna een groep jongeren die in training zijn om kampleiders te worden van zomerkampen en logeren in een huis aan het beruchte ‘Crystal Lake’. We zien dat een paar van deze jongeren het oude ‘Camp Crystal Lake’ bordje al zien liggen en speculeren hier wat over om vervolgens door te gaan. Eenmaal aangekomen willen de twee eens het kamp met eigen ogen zien waarna het moorden begint en niemand meer echt veilig is.

Al om al, geslaagde film met toch hier en daar wat puntjes waarvan je toch zeker weet dat dit ook geen topper is in de reeks. Ik vind hem zeker niet slechter dan het eerste deel maar beter word het ook niet bepaald. Friday the 13th lijkt dan in sommige stukken toch nog iets te soft.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De originele Friday the 13th was een overduidelijke Halloween rip-off, puur om flink te cashen. En dat lukte, Friday the 13th werd een wel zeer winstgevend project. Logischerwijs werd er dus meteen een vervolg uit de grond gestampt, in hetzelfde jaar waarin John Carpenter ook aan het werk werd gezet en met een tweede Halloween moest komen. Want als Friday the 13th zoveel geld binnen harkt, dan kan Halloween niet achterblijven. Maar waar Halloween II duidelijk niet zo sterk is als het origineel, daar wist men met Friday the 13th Part 2 zelfs een film te maken die kwalitatief beter is dan de eerste. Maar eerlijk is eerlijk; de eerste Friday was ook niet bepaald een groots meesterwerk.

Op veel vlakken is Friday 2 een kopie van die eerste Friday, inclusief veel POV shots van de moordenaar en uiteraard een hoop geile tieners met de diepgang van een pak yoghurt in een zomerkamp, die stuk voor stuk worden afgeslacht. Het grote verschil is dat Friday the 13th 2 de introductie is van Jason Voorhees als de moordenaar. Hij is weliswaar nog niet de killer zoals we 'm vooral kennen (hij krijgt pas een film later zijn bekende hockeymasker), maar Friday 2 zal wel de boeken in gaan als de eerste film met moordenaar Jason. Verder bevat Friday 2 een paar aardige kills (sommige rechtstreeks overgenomen uit Mario Bava's Bay of Blood) en relatief sympathieke hoofdfiguren, waaronder een sympathieke final girl. Maar het grootste pluspunt van deze film in vergelijking met de eerste is de pacing; de film loopt lekkerder en vlotter. Ook hier had het tempo tegen het einde wel iets hoger mogen liggen, maar het is allemaal net iets strakker - en daarmee vermakelijker - dan de vorige film.

3 sterren.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, na alle Wrong Turn delen ben ik toe gekomen aan een herziening van deze delen.
Je merkt dat deze films lang niet zo smerig zijn als Wrong turn, je ziet geen gore of veel bloed, en de kills zijn ook veel minder spectaculair, maar misschien is het niet te vergelijken met elkaar.
Deze film hing wel een spannende enge sfeer, een standaard verhaal wel, maar wel een paar schrik momenten, vooral rond het einde.
al met al kon deze ermee door en op naar deel 3.