Friday the 13th Part 2 (1981)

Alternatieve titels: Vrijdag de 13e Deel 2 | Friday the 13th - Part II

Horror

geregisseerd door Steve Miner
met Amy Steel, John Furey en Kirsten Baker

Inmiddels 5 jaar later betrekt een groep studenten een zomerkamp vlak bij het beruchte Crystal Lake Camp voor een opleiding tot zomerkamp-begeleider. Op een avond gaat een gedeelte van de groep feesten in een lokale bierhal, de thuisblijvers daarentegen worden geconfronteerd met een onbekende maar uiterst gevaarlijke psychopaat.

avatar van rep_robert
Dit is sowieso een reeks met weinig gigantisch verval in mijn ogen. Dit komt mede doordat het origineel geen gigantisch hoge standaarden legt die moeilijk te overtreffen zijn.

Het is meer van hetzelfde. Een stel brakke tieners kamperen in een kamp aan Crystal Lake, het plot wordt eigenlijk middels een marshmellow bij het kampvuur volledig uitgelegd en ze kunnen allemaal nog steeds niet acteren.
Toch heeft deel 2 ook weer een mijlpaaltje. Jason wordt in dit deel geïntroduceerd, al heeft hij zijn befaamde hockey masker nog niet. Daarvoor heeft deel 3 weer een leuke primeur. Ik vind het zelf wat onnodig dat hij zo vaak in beeld komt. Ik had het liever wat zoals deel 1 gezien, zodat je iets langer met het whodunnit idee opgeschoteld zit.
Deel 2 is niet zo goed als het origineel, maar het weet alsnog flink te vermaken. Dat brakke sfeertje aan Crystal Lake blijft heerkijk de oversekste tieners zijn net zo cringy als in het origineel. Dat is wat deze reeks zo leuk maakt.

avatar van Kondoro0614
Eigenlijk heb ik deze film op de echte vrijdag de dertiende gezien maar deze mening komt wat later online omdat ik gisteravond eerst naar het door avonturen park Hellendoorn georganiseerde horroravond ‘Heksendoorn’ geweest. Dit was leuk om even in de horrorstemming te komen en voor vrijdag de dertiende een uitstekend geslaagd uitje, er is niks fout gegaan! Om het besluit te nemen dat ik om twaalf uur s’ avonds die avond deze film op ging zetten was dom aangezien ik aardig moe was dus heb ik het laatste half uurtje vanochtend gekeken. Ik moet zeggen dat de film me niet echt slechter is uitgevallen dan het eerste deel, de film blijft qua verhaallijn niet echt bijzonder maar qua moorden is de film voor mijn gevoel toch een stapje vooruit gegaan, en al helemaal omdat dit natuurlijk een mooie opkomst is van de personage ‘Jason Voorhees’.

Ook dit tweede deel is niets bijzonders dan een heerlijke karakteristieke slasher die allerlei kanten op gaat. De pit zit er leuk en goed in en de film is qua verhaal niet echt interessant. Toch kijkt de film makkelijk, leuk en snel weg waardoor ik mij op de vrijdag de dertiende van deze maand toch kon vermaken met deze jaren ’80 film. Deze film kent zijn leuke scenes en houd dit ook aardig in stand, het einde van de film en de moorden gaan in een rap tempo zodat je na een leuke introductie en hier en daar wat duidelijkheid de film mooi kan afsluiten en je concentratie eigenlijk nergens verschiet. Ook zien we hier de killige ‘Crystal Lake’ terug.

De acteurs deden het leuk en ik vond Bill Randolph wel wat hebben als Kevin Bacon in het eerste deel althans, zijn rol en personage leken hier wel veel op. Terry was natuurlijk ook wel even leuk om naar te kijken en de rest deed ook gewoon zijn ding: veel gillen, rennen en wanneer ze aangevallen worden drie uur stil staan en Jason op zich af laten komen alsof het normaal is om vervolgens vermoord te worden. In die tijd dat hun kaak stijf begonnen te worden konden ze ook weg rennen of zichzelf verdedigen tegen Jason, destijds natuurlijk hartstikke ‘eng’ om naar te kijken maar nu word je er een beetje slapjes van.

Het verhaal liegt er niet om, dit was niet spannend en vrij direct. Er word weinig om heen gebouwd en om je te vermaken is er toch nog wel iets aan gewerkt. We zien in het begin een mooie introductie met de film en wat er voor af is gebeurd, Alice overleefde de aanval maar word even later toch vermoord in haar appartement. We volgen daarna een groep jongeren die in training zijn om kampleiders te worden van zomerkampen en logeren in een huis aan het beruchte ‘Crystal Lake’. We zien dat een paar van deze jongeren het oude ‘Camp Crystal Lake’ bordje al zien liggen en speculeren hier wat over om vervolgens door te gaan. Eenmaal aangekomen willen de twee eens het kamp met eigen ogen zien waarna het moorden begint en niemand meer echt veilig is.

Al om al, geslaagde film met toch hier en daar wat puntjes waarvan je toch zeker weet dat dit ook geen topper is in de reeks. Ik vind hem zeker niet slechter dan het eerste deel maar beter word het ook niet bepaald. Friday the 13th lijkt dan in sommige stukken toch nog iets te soft.

avatar van Chainsaw
De originele Friday the 13th was een overduidelijke Halloween rip-off, puur om flink te cashen. En dat lukte, Friday the 13th werd een wel zeer winstgevend project. Logischerwijs werd er dus meteen een vervolg uit de grond gestampt, in hetzelfde jaar waarin John Carpenter ook aan het werk werd gezet en met een tweede Halloween moest komen. Want als Friday the 13th zoveel geld binnen harkt, dan kan Halloween niet achterblijven. Maar waar Halloween II duidelijk niet zo sterk is als het origineel, daar wist men met Friday the 13th Part 2 zelfs een film te maken die kwalitatief beter is dan de eerste. Maar eerlijk is eerlijk; de eerste Friday was ook niet bepaald een groots meesterwerk.

Op veel vlakken is Friday 2 een kopie van die eerste Friday, inclusief veel POV shots van de moordenaar en uiteraard een hoop geile tieners met de diepgang van een pak yoghurt in een zomerkamp, die stuk voor stuk worden afgeslacht. Het grote verschil is dat Friday the 13th 2 de introductie is van Jason Voorhees als de moordenaar. Hij is weliswaar nog niet de killer zoals we 'm vooral kennen (hij krijgt pas een film later zijn bekende hockeymasker), maar Friday 2 zal wel de boeken in gaan als de eerste film met moordenaar Jason. Verder bevat Friday 2 een paar aardige kills (sommige rechtstreeks overgenomen uit Mario Bava's Bay of Blood) en relatief sympathieke hoofdfiguren, waaronder een sympathieke final girl. Maar het grootste pluspunt van deze film in vergelijking met de eerste is de pacing; de film loopt lekkerder en vlotter. Ook hier had het tempo tegen het einde wel iets hoger mogen liggen, maar het is allemaal net iets strakker - en daarmee vermakelijker - dan de vorige film.

3 sterren.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, na alle Wrong Turn delen ben ik toe gekomen aan een herziening van deze delen.
Je merkt dat deze films lang niet zo smerig zijn als Wrong turn, je ziet geen gore of veel bloed, en de kills zijn ook veel minder spectaculair, maar misschien is het niet te vergelijken met elkaar.
Deze film hing wel een spannende enge sfeer, een standaard verhaal wel, maar wel een paar schrik momenten, vooral rond het einde.
al met al kon deze ermee door en op naar deel 3.

Aardig, maar ik vind die Jason nog helemaal niks. Ook de 'kills' kwamen maar slecht in beeld. Nee geen topper zoals deel 1.

avatar van IH88
“I don't wanna scare anyone, but I'm gonna give it to you straight about Jason. His body was never recovered from the lake after he drowned. And if you listen to the old-timers in town, they'll tell you he's still out there...”

Vermakelijk. Friday the 13th Part 2 kent dezelfde opbouw en plotontwikkelingen als het eerste deel, maar we maken hier wel kennis met Jason. De jongeren worden weer één voor één afgeslacht, en het is allemaal weer zeer vermakelijk in beeld gebracht. Het ziet er soms wat amateuristisch uit, maar dat is ook wel de charme van de Friday the 13th films. Net zoals het belabberde acteerwerk. Het gaat uiteindelijk om het simpele maar effectieve verhaal, Jason, domme en naïeve jongeren, vermakelijke moordpartijen en natuurlijk de score. En wat dat betreft voldoet deze tweede film aan alle verwachtingen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Terwijl deel 1 wilde mee surfen op het succes van Halloween - en dat niet onder stoelen of banken stak - wordt hier gezocht naar een eigen formule. Jason Voorhees neemt de fakkel van zijn moeder over alles killer en de tieners worden één voor één afgeslacht. Daar draait de reeks uiteindelijk om. Het lukt de makers om je als kijker te laten supporteren voor Jason. Alhoewel die tieners absoluut geen slechte mensen zijn. Jason zal nog beteren als hij in de komende films zijn masker en steviger postuur krijgt.

avatar van Duke Nukem
Beter dan het eerste deel, dat nogal langdradig is en nog meer dan in dit deel vol vervelende en slecht acterende jongeren zit. Dit deel is wat vlotter, heeft mooie natuurbeelden en natuurlijk Jason Voorhees als de killer. Eigenlijk wordt het gegeven uit het eerste deel wel ongedaan gemaakt, aangezien Jason dus niet in het meer verdronken was. Hij is ook nog niet de uit de kluiten gewassen killer die hij in later delen zou worden, maar eerder een stuntelige boerenkinkel met een serieuze aangeboren afwijking, zo lijkt het wel?

avatar van joolstein
Toen de originele Friday the 13th in het voorjaar van 1980 uitkwam, was het een verrassende hit, zeker gezien het lage budget en de niet al te sterke regie. Een vervolg was dan ook zo goed als onontkoombaar. Echter i.p.v. wederom te werken met dezelfde regisseur kruipt ditmaal Steve Miner (bij de vorige was hij producer) in de regiestoel. En het lijkt erop alsof deze geen idee had waarom de vorige zo succesvol was. De horrorfilm bezit nog wel het zomerkampthema en verschillende aspecten van de vorige keren terug, maar met dat opvallende verschil dat het geweld op het scherm merendeels minder was. Meestal doet men in een vervolg er een schepje bovenop. Hier niet er zijn minder kills en deze zijn minder bloederig. Afwezigheid van Tom Savini is daar natuurlijk ook een reden van! Als compensatie worden er wat ontblote dames getoond. Tja, de regisseur dacht waarschijnlijk dat het testosteron-gehalte van zijn tiener-publiek de reden was voor succes? Wel is dit Jasons eerste verschijning in de serie. Al blijf het beroemde hockeymasker in deze nog achterwege. Zijn gezicht is gehuld in een jutezak, waardoor Jasons je vooral doet denken aan 'The Town That Dreaded Sundown' en zonder zak had het wel wat weg van de 'The Texas Chain Saw Massacre' De meest creatieve moord was de openingsmoord met een ijspriem. (helaas was er hier geen bloed!) Body Count: 09

joolstein schreef:

Vreemd. Ik herinner mij deze als bloediger (en beter) dan deel 1. De film moest ook knippen in de gore om door de keuring te komen. Die uncut versie komt nu eindelijk uit op blu ray in de F13 box van Scream Factory. Het schijnt dat ze de geknipte stukjes gore ergens op een videoband terug gevonden hebben bij de editor. Kijk er erg naar uit om deze cut te zien. Box is onderweg.

avatar van joolstein
Basto schreef:

Ja en... weet niet echt wat nu de bedoeling is dat je me quote? De informatie dat er BR uitkomt laat me eigenlijk koud en lijkt veel op ongewenste mail met reclame. Dat ze gingen knippen om door de keuring te komen is iets wat ik alles behalve echt positief kan noemen. En ook al zouden de geknipte stukjes terecht zijn. neem dat niet weg dat het nog wel de Friday the 13th-film is met de minste kills! De eerste bezit er zelfs al meer! En een Slasher-film kijk ik voor de moorden niet voor een betere regie!

joolstein schreef:

Ik vind sfeer minstens zo belangrijk als kills. En ook de originaliteit telt bij mij zwaarder dan het aantal kills. Laatste 15 minuten vind ik echt heel sterk van deze aflevering.

Maar het punt dat ik wilde maken, is dat ze kennelijk wel de grens van de toegestane gore hebben opgezocht en dat de versie met de extra gore en kills binnenkort voorhanden is. Dat is geen reclame, maar gewoon relevante informatie als je de kills en gore zo belangrijk vindt, zou ik denken.

avatar van Basto
Door naar deel 2. Ook een mooie 4k scan. Vind dit toch het beste deel. Hij is kort, de tieners zijn sexy, de body count (als je het begin meetelt dat het eind van deel 1 bevat) is hoog en de laatste 20 minuten zijn ijzersterk. Veel beter dan je doorgaans van dit genre gewend bent.

Dikke 4* blijven staan.

De extended kills staan ook op deze blu ray. Helaas als extra (vhs rip) en niet via seamless branching in te voegen. Maar zitten wel een paar mooie toevoegingen bij. Jammer dat die nooit door de keuring zijn gekomenZ

avatar van Alathir
Deel 2 is meer gericht op Jason, waar dat in deel 1 eigenlijk vooral op zijn moeder was. Deze film is behoorlijk kort en telt een vrij hoge bodycount in het tweede deel van de film. De kills zijn prima. Er is deze keer meer volk op de camping ernaast maar daar heeft Jason geen probleem mee want wanneer de helft ervan in de stad gaat pintelieren, slaat hij toe.

Er is 1 chick die zich afvraagt of de legende toch niet waar is. En daarmee heeft deze film toch 1 personage dat een beetje kan nadenken. De kills gaan vaak erg makkelijk en komen snel achter elkaar dat je al direct weet hoe het gaat aflopen. Doel is dat er steeds 1 iemand overblijft en normaal gezien een chick. Daar wijken ze hier wel vanaf door Paul te laten leven of blijkbaar toch niet. De ontknoping zal vast in deel 3 zitten. Gek genoeg komt Paul ook terecht in het "huis" van Jason en weet hij Ginny te redden. Van een toeval gesproken. Ik dacht eigenlijk dat we geen Paul meer gingen zien.. De chick van deze film is Kirsten Baker, na een glorieuze nachtduik.