Friday the 13th (2009)

Horror
97 minuten / 106 minuten (extended edition)

geregisseerd door Marcus Nispel
met Jared Padalecki, Derek Mears en Amanda Righetti

Een groep jongeren trekt de bossen van Crystal Lake in, waar een groot aantal wietplanten zou groeien. Echter dwaalt er een zieke geest rond die de jongeren één voor één op gruwelijke wijze afslacht. Zes weken later trekt een groepje vrienden in een luxe vakantievilla om even te ontsnappen aan het dagelijkse leven. Ze komen in contact met Clay, een jongen die opzoek is naar zijn zus die zes weken daarvoor op mysterieuze wijze in de omgeving van Crystal Lake verdween. Wanneer Clay met een meisje uit het vriendengroepje op onderzoek uitgaat, in de hoop zijn zus terug te vinden, doen ze een verschrikkelijke ontdekking.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Na de zoveelste setting in Camp Crystal Lake vielen de delen uit Manhattan of in de ruimte net op omdat het niet weer hetzelfde was. In tegenstelling tot velen hier kan ik daar net meer van genieten. Crystal Lake is zeker een leuke plek geweest, vooral dan in de beginfilms. En zeker een belangrijke plek voor Jason. Maar het kamp werd wel wat uitgemolken. In een remake kan je er niet om heen, maar de aanpak hier was toch wat anders en dat maakt het zeker zo goed.

Dat de sfeer anders is kan je niet om heen. De één vindt dit een slecht deel uit de reeks, Jason is niet meer wat het geweest is. De ander vindt het net het beste deel uit de reeks. Mooiere beelden en meer killer-gehalte. Het beste deel is misschien wat veel gezegd, maar ik ben wel blij met die gedeelte. Het doet me zeker verlangen naar nog een vervolg.

Het acteerwerk van de jongeren is dan wel slecht, dat is het bij al de Friday-films. En dat weet je op voorhand dus het stoort niet echt. Er zijn al slechtere acteurs geweest in de voorbije films. Eerst vond ik het jammer dat Kane Hodder niet opnieuw in de rol kroop van Jason. Maar deze Jason is echt wel sterk. Heeft soms wat weg van Leatherface, maar de knipoog naar andere horrorreeksen is nooit ver weggeweest in de Friday-films. Jason is geen lompe moordenaar van boven de 2 meter die al wandelend alles doodt wat in z'n weg zit. Wel een wraaknemende misvormde moordenaar die weet waar hij mee bezig is. De haat en het killergehalte is een pak hoger dan voordien.

En verder heeft de film alles wat je verwachte van een Friday-film. Kamperende jongeren die één voor één dood gaan, Sex drugs en rock 'n roll en af en toe wat verdoken humor. Op naar een vervolg zou ik zeggen.

Jason Voorhees blijft toch een guilty pleasure. Ik hou wel van de reeks, zeker vanaf het moment dat hij z'n masker kreeg en een stevig postuur had. Deze film uit 2009 is een reboot en een ode aan de bekende slasher. Zeker niet slecht en kwalitatief beter dan vele voorgangers. Al hoop ik toch wel eens een keertje verrast te worden en we bij een volgende film toch net iets creatiever mogen genieten van Friday the 13th. Ik heb er in elk geval van genoten.

Hoge verwachtingen had ik niet van deze film, er zijn er al zovele gemaakt met deze titel.
Maar toch is hij me zeer goed bevallen.
De, lugubere, sfeer wordt goed weergegeven en er zit continu spanning in de film.
Ook de vertolkingen zijn goed.
En de puike special effects doen de rest.

avatar van Gerlof1378
Ik zeg nee nee, ik vind het verschrikkelijk dat men coole cult films zoals deze en vele andere o.a. A Nightmare On Elm Street en Evil Dead zo nodig een remake moet van gaan maken. Natuurlijk snap ik dat de effecten van nu beter zijn, maar van dit soort films moet je afblijven.

flut film..

avatar van tattoobob
Gerlof1378 schreef:

Hmm niet mee eens(iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen)want je noemt wel 3 keer een remake op die verschillend in uitwerking waren.Nightmare on elmstreet de remake was natuurlijk een draak van een film...en dat zou nooit iets kunnen worden zonder Englund.Evil Dead was echt een remake die de spijker op z,n kop sloeg ..heerlijk was die.Deze remake van Friday the 13 had naar mijn idee ook slechter gekund.Maar natuurlijk ieder z,n smaak natuurlijk.

avatar van megaman
tattoobob schreef:

Mee eens, Evil Dead remake is op z'n eigen manier weer tof. De film mist zeker het charisma, de ziel en sfeer van 't origineel, maar dankzij de over-the-top gore & blood was ie wel tof om te kijken! De Friday remake deed me niet veel; niet per se een slechte film (hij doet gewoon wat ie moet doen) maar wel 'n beetje overbodig en voorspelbaar. De Texas Chainsaw en Dawn of the Dead remakes vond ik dan weer vele malen beter dan deze. De Nightmare on Elm Street remake...ehm...NEE!

avatar van JoeCabot
En toen waren ze nog met ...

Inhoudelijk voegt deze remake weinig toe aan het genre. Dat genre - slasherfilms - kun je sowieso al moeilijk beschouwen als de koninginneklasse in het horrorspectrum. En toch blijft het allemaal onderhoudend, hoe voorspelbaar het ook is. Domme tiener gaat alleen de bosjes in, stopt eventjes, kijkt eenmaal om, kijkt andermaal om, schrikmomentje en mes door de keel. Jason maakt ze een voor een af, zonder al te veel bullshit.

Michael Bay drukte duidelijk zijn stempel op deze film. Zoals wel vaker destilleert hij alle bezieling uit het project, maar het ziet er wel vet uit. Dat moet je hem nageven: audiovisueel is Friday the 13th best krachtig.

De acteurs zijn verder natuurlijk stuk voor stuk perfect vervangbaar. Wat niet zo erg is gezien de oppervlakkige personages die ze neerzetten.

Ik onthou dat ik me geen moment verveeld heb. Maar erg lang zal ik deze remake ook niet onthouden vrees ik. 3*

kevinverwijst
Net als bij A Nightmare on Elmstreet, Fright Night en Evil Dead natuurlijk weer een ramp van een film.. Voor mijn gevoel worden sommige remakes wel goed of redelijk uitgevoerd dus het is niet altijd compleet zinloos. Maar bij de eerder drie genoemde films en Friday the 13th moet ik toch echt zeggen dat ze verschrikkelijk waren en vooral nutteloos en verspilling van film.

De remakes die naar mijn mening wel goed waren vond ik dan The Ring, Dawn of the Dead, en Halloween. Vooral omdat deze remakes ook echt waarde toevoegde en naar mijn gevoel ook gewoon beter waren.

Ik dacht eerst nee een remake en ze doen het verkeerd, met een doek rond zijn hoofd in plaats zijn masker ma wel fijn dat hij heeft terug gevonden. ging goed vooruit zonder veel gezaag en alles was perfect uitgewerkt. Ze hadden ook het in 2 films kunnen uitbrengen als ze wouden maar hebben ze het niet gedaan dus super extra actie De origenele heeft ook nog zijn charme en blijft beter (ook al heeft deze meer effecten)

avatar van FillumGek
Nadat ik deel één t/m acht had bekeken ook deze nog maar eens aan een herziening onderworpen. Hij is wat minder dan het origineel, maar voor een remake lang niet slecht.

Het is goed dat Nispel niet heeft gekozen voor een één-op-één kopie. Zo worden er belangrijke dingen gepakt uit het tweede en derde deel en doet het origineel eigenlijk helemaal niet ter zake, behalve dat het Jason en het meer Crystal Lake heeft geïntroduceerd. We worden voorgesteld aan zelfs twee groepjes tieners die natuurlijk één voor één worden afgeslacht.

Sfeer heeft de film nauwelijks, ondanks dat de locatie het bekende meer behuisd. De cast is niet al te boeiend, maar gelukkig zijn er een paar mooie dames (Guill!) en komt de grootste rotzak het lompst aan zijn eind. Niet alle moorden waren even overtuigend, maar de make-up is er logischerwijs een flink stuk op vooruit gegaan. De verplichte naaktscenes zorgde voor een leuke afwisseling.

Jason is overtuigend gespeeld door kooivechter Mears die in deze remake zelfs wat meer intelligentie heeft gekregen. Het einde laat weer ruimte voor een vervolg, maar we weten 35 jaar later ook wel dat Jason nooit écht dood is. De extended cut duurde helaas net wat te lang.

avatar van Richard_Voorhees
De slechte CGI nekt de kills wel behoorlijk. Iets waar het in een dergelijke film toch wel om te doen is.
Verder probeert men wel wat humor erin te plaatsen. Iets dat helaas niet echt op de kijker overkomt. Verder heeft Nispel er wel een aantal zwakke knipogen naar de originele reeks in verwerkt, maar dat mag helaas niet baten.
Nog net niet zo erbarmelijk als "Jason Goes to Hell", maar verder is dit toch wel 1 van de zwakste Friday films.

avatar van Friday the 13 th
Na herziening al bij al toch vermakelijk, maar de film maakt 2 grote fouten:

Door twee groepen jongeren te introduceren. Je maakt veel te lang kennis met iedereen zonder dat het nut heeft, ook is iedereen nog eens kei irritant, totaal geen medeleven.

De moorden zien er goed uit, doch zijn de schrikmomenten continu hetzelfde. Jason die achter iedereen opduikt, kan het nog meer clcihé.

Wel vind ik het fijn dat er zoveel verwijzingen zijn naar de vorige delen, vooral naar de originele friday the 13 th. De volle maan met voorbij trekkende wolken die ze even laten zien, de wiebelende hanglampen, de rolstoel van de moord uit deel 2 die je opgeborgen zag liggen, .....zoveel kleine elementen die hierin verstopt zijn. De scène met Pamela mocht bovendien wat langer zijn.

Samen met The New Blood de slechtste in de reeks. Geen greintje nieuwe inspiratie en spanning , irritante tieners en een saaie moorden.

Ik zag deze in de bios. TOP

avatar van Kondoro0614
Friday the 13th

Ik zal niet al te streng kijken naar de film, dan krijgt hij een 1.0* van mij. Nee, deze film is sowieso geen bioscoopkraker in mijn ogen en eigen best wel slecht. Heb het klassieke deel nooit gezien, dat wil ik binnenkort even doen maar, na het zien van deze krijg ik daar wel erg veel zin in, ik lees namelijk overal dat die veel beter is. Beter in verhaal hoop ik, qua slachting etc. is deze film op zich ook wel heftig en vooral leuk. De setting vind ik wel wat minder maar heeft me niet verveeld.

Het verhaal zoals gezegd vond ik best saai, het concept was oké maar toch ook niet echt zo dat het mijn concentratie toch wist vast te pakken. Het acteerwerk was redelijk maar de mooie meisjes waren natuurlijk ook mijn favoriet in deze film, haha! Qua afslachten zat de film lekker, de rest liet hij links liggen.

avatar van Argyle
Friday the 13th

Alle delen van deze serie gezien, En dit is toch ook weer vermakelijk deel. De moorden zijn vooruit gegaan op zijn voorgangers. Acteer weer is oke. Mooie meiden. natuurlijk ook. Tja je moet niet verwachten van deze film dat er een heel verhaal achter zit. Een groepje jongeren dat afgeslacht word in een bos. Vond hem erg spannend! De moorden waren ook goed gemaakt.

avatar van mikey
De herziening bleek een meevaller. De J80 sfeer is helaas een gemis, toch blijft de film zijn voorgangers trouw. Een fijne bodycount, hoogst irritant slachtvee dat zijn gevallen kameraden nooit mist (ow?zijn ze al de hele nacht weg dan??) , functioneel bloot plus de gory effecten zijn prima. Jason doet het bijzonder goed als de achterlijke maniak die bijzonder veel talent heeft voor messentrekkerij. Veel zaken en personen uit de serie worden opnieuw tentoongesteld, zoals het masker, de pijl, de broer die iemand zoekt, een meisje dat mamma nadoet, rolstoel, tent, slaapzak. Ook andere films zijn de sjaak zoals het meisje dat als jas wordt opgehangen (tcm) of jason die springt door de ruit (anoes) etc etc. een feest van herkenning voor de eighties fanboys.

Een gemiddelde aflevering en das positief bedoeld, jammer dat een volledige reboooot nooit is waargemaakt.

Clapboy
Vond de eerste scene met de kampeerders briljant. Vooral het meisje in de slaapzak was bruut en creepy, daarna zwakte het iets af maar nog steeds een erg goede Friday the 13th.

avatar van Miszmi
In het begin kreeg ik vooral het gevoel dat het om martelen ging, wat in het origineel eigenlijk niet echt sprake van was. Daar ging het vooral om het moorden zelf, dit kwam in de loop van de film wel goed. Echter mag deze film absoluut geen remake genoemd worden, ondanks dat het origineel vast en zeker de basis is geweest om deze film te produceren, wijkt het verhaal op vrijwel alle vlakken af. Enkele kleine details herkende ik uit de originele films, maar het 'grote verhaal' was toch eigenlijk wel een verhaal op zich.

Het heeft bij mij even geduurd voordat ik in de film kon komen, maar zodra ik er een beetje in begon te komen bleek dat Whitney was ontvoerd. Onbegrijpelijk, alles wat in zijn weg komt wordt vermoord, maar haar moet hij in leven houden. Zonder duidelijke reden, al denk ik dat de ketting de reden had. Maar die had hij af kunnen pakken en haar alsnog om kunnen brengen. Mede door dat verhaallijn, heeft deze film mijn inziens niet het recht om remake genoemd te worden.

Ik zie het zelf meer als het elfde deel (welke weliswaar beter is dan een aantal originele delen). Over het algemeen was het niet eens heel slecht, maar goed vond ik het ook zeker niet. De locals die in de originele films komen vond ik vaak erg sterk, in deze film vond ik ze zacht uitgedrukt nogal zwak.

avatar van Basto
Toen de film uit kwam, kon die het natuurlijk niet winnen van de nostalgie en vind ik het een zwakke aflevering in de reeks. Nu bij herziening 8 jaar later, blijkt het een prima film met veel en leuke kills (en heerlijke tieten!)

een goeie remake.mooie kills en lekker spannend.komt weer een vervolg heb ik gelezen.ben benieuwd
ben toch wel fan van de friday reeks.

avatar van Daan258
Weer is herzien en blijft een prima slasher filmpje.
Gewoon lekker verstand op nul en kijken maar.
Heerlijk wat kills, bloed, redelijke spanning en natuurlijk wel vol clichés
Ook leuk om Jared Padalecki hier in te zien spelen. Jammer dat hij in weinig andere films speelt want ik vind hem altijd best een aardige acteur om te zien.

Ik zal nooit vergeten bij de eerste kijkbeurt van de film wanneer je te zien krijgt dat de groep gaat kamperen bij Crystal Lake en iedereen in de eerste 20 min word afgeslacht dat ik toen dacht: waaattttt nu iedereen al dood?? :s en dat je toen te zien kreeg dat het alleen de intro was.
Het is denk dat ik de laatste tijd gewoon weinig goede slasher films heb gezien en daarom zelfs heel erg zit te twijfelen om mijn stem van 3,0* te verhogen naar een 3,5*
Toch laat ik mijn stem nu nog even staan maar wie weet veranderd dat nog.

Maar goed, zelfs nu bij de 3e kijkbeurt weer zeer goed vermaakt.
Ik kijk erg uit naar het nieuwe deel.

Tarkus schreef:
Maar toch is hij me zeer goed bevallen.
Ook de vertolkingen zijn goed.
En de puike special effects doen de rest.

Opnieuw bekeken en terug van genoten.
En, ook ik was nu blij om Jared Padalecki eens in een andere rol te zien, anders dan in de reeks "Supernatural" die ik ook bijna helemaal heb bekeken ondertussen.

avatar van Malibu Stacy
Jammer dat men niet gewoon een goede re-make heeft gemaakt van het origineel. De spanning ontbreekt totaal, omdat Jason het in 99% van de gevallen toch wint.

avatar van Shadowed
Niet meer dan een redelijke remake.

Heb ooit eens het origineel uit 1980 gezien. Vond het een beetje een saai filmpje aangezien hij heel goedkoop aanvoelde, toen deze op TV kwam was ik toch wel nieuwsgierig.

Ook al ziet het er visueel veel beter uit, de film was niet beter. 2 supernatural hoofdkarakters besloten in 2009 allebei in een horrofilm te spelen. Friday the 13th 1, My Bloody Valentine de ander. Jason ziet er inderdaad wat leniger uit, maar echt dreigend is hij nergens.

De kills zijn nogal matig, er had zeker wat meer gore in gemogen. Acteerwerk ok, sommige steken er bovenuit (de openingsgroep was bijvoorbeeld leuker dan de groep die de andere 70 minuten in beeld waren). Voor de rest redelijk vermakelijk, maar had echt veel meer ingezeten.

Toch wel een 0,5* extra voor de scene waarin je denkt gaan ze nu al dood? en dan blijkt het gewoon een lange intro te zijn

Ik moet je zeggen: ik had niks van deze film verwacht. Een remake van een klassieker, althans meest cliché horrorfilm. Maar ik heb hem met plezier gekeken. Niet dat ik dit een goede en fantastische film vind, maar leuk voor doordeweeks op de bank. Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar de originele, maar als het dan toch gaat over een cliché horrorfilm, is deze remake wel sterk. Van mij krijgt deze film een *2,5.

avatar van bugels
BRUUUUT

Laat even weg dat het een remake of reboot is en hoeveel nachten je wakker hebt gelegen van het origineel en dan is het een brute vermakelijke horrorfilm.

Als onderdeel van de franchise ben ik een fan van de keuzes die Marcus Nispel hier maakt. Hij werkt met een stukje backstory dat doorschemert en met verwijzingen naar eerdere films en elaboreert daarop. Zo zet hij een stuk interessantere Jason neer dan voorheen.

En hij neemt eindelijk afscheid van een irritante traditie: 'de nachtmerrie'. Meer van deze!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na het grote succes van de Texas Chainsaw was het geen verrassing dat Platinum Dunes door zou gaan met horror remakes van grote klassiekers. In 2009 was Friday the 13th aan de beurt en dat zou toch niet een heel lastig klusje moeten zijn; de serie is een bijelkaar geraapt zooitje van niet al te beste slashers; soms fijne pulp, soms niet door te komen slechte cinema. Jason had nogal wat meegemaakt. Hij werd aangepakt door Carrie, ontmoette junks in New York, wisselde van lichamen met jan en alleman, kwam in de ruimte terecht en vocht tegen Freddy uit dromenland. De producenten waren duidelijk; deze remake zou Jason teruggaan naar het zomerkamp.

Een positief element aan Friday the 13th is tegelijkertijd ook meteen een negatief aspect: Jason is weer terug op zijn oude vertrouwde plek en mag met zijn machete geile tieners, onsympathieke figuren en comic relief typetjes om zeep helpen. Maar anderzijds hebben we dit al zó vaak gezien dat een beetje creativiteit wel nodig is. Maar creatief is Friday the 13th niet te noemen. Alles gaat volgens het boekje en er wordt niets interessants aan het concept toegevoegd, iets dat zelfs de slechtste delen uit de franchise nog wel voor elkaar kregen. De personages zijn oninteressante stukken vlees; de heren vaak klootzakken, de dames enkel aanwezig om mooi te zijn. Ook de hoofdfiguren zijn volledig inwisselbaar, slechts een enkele bijrol is nog geinig. Maar geen van de typetjes uit deze Friday the 13th remake zal iemand zich nog herinneren.

Visueel is de film oké, maar doet vooral enorm denken aan The Texas Chainsaw Massacre van Marcus Nispel. Qua kleurgebruik, sfeer en muziek heeft het veel weg van die remake uit 2003. Maar ook inhoudelijk; als de held in een dorpje gaat informeren lijkt het bijna alsof iemand van de familie van Leatherface aan de deur staat. Maar Friday the 13th is geen Texas Chainsaw Massacre. De over de top moordpartijen met veel te veel naakt en domme dialogen werken prima, maar sommige moordpartijen zijn vooral naar en niet creatief, terwijl bij Friday the 13th de hoofden eraf horen te vliegen en alles wat een punt heeft gebruikt wordt als wapen. Maar hoe het personage Jason ditmaal werd neergezet was nog wel fijn, een stap terug naar hoe hij was rondom de eerste paar films en ditmaal met wat meer survival-instinct. Het feit dat hij begon met zak over z’n hoofd en later het hockeymasker kreeg is een aardige ode aan de eerste films uit de serie. Verder is Friday the 13th precies wat je zou denken: Een hedendaagse herhalingsoefening. Helaas alleen eentje die we ook weer vrij snel vergeten.

2,5 sterren.

avatar van IH88
“Kill for Mother...”

Onnodige remake. Dit soort films kunnen dan nog best goed uitpakken, maar Friday the 13th straalt vooral inspiratieloosheid uit. De moordpartijen van Jason worden bloederig aangepakt, en op het einde zitten er wel wat spannende momenten in. En heel soms zie je wel wat zwarte humor erin terug, wat ik altijd wel kan waarderen. Maar voor de rest is dit een horrorfilm waarvan er dertien in een dozijn gaan.