Jason X (2001)

Alternatieve titels: Friday the 13th Part 10 | Friday the 13th Part X

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door James Isaac
met Kane Hodder, Lexa Doig en Chuck Campbell

In de verre toekomst is de Aarde niet langer bewoonbaar, en dus heeft de mensheid andere planeten gekoloniseerd. Tijdens een schoolreisje naar Aarde vindt de klas twee bevroren lichamen: een mooie vrouw en een man met een hockeymasker. Ze besluiten de twee lichamen mee te nemen voor onderzoek. Wat ze echter niet weten is dat de man de beruchte moordenaar Jason Voorhees is.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik vond dit best wel een vermakelijke film, wel een beetje een los staand deel, want de sfeer van de bossen en de natuur is hier wel weg, Jason is deze keer in de ruimte en is aan boord van een ruimteschip waar enkele tieners worden afgeslacht.
Keer wat anders dat is wel leuk, de gore viel wel mee, de moorden waren wel wat bruter dan in de andere delen.
Ik vond dit zeker geen slecht deel.

avatar van Duke Nukem
Jason meets Terminator meets Doom, zo lijkt het wel. Dit heeft nog maar weinig met de originele Friday the 13th verhalen te maken, maar is tenminste vermakelijker dan de vorige twee delen. En er zit ook nog wat humor in.

"I have an idea. You hold him and I'll run."

"Can't you just beam us up or something?"

avatar van joolstein
Doordat Freddy vs. Jason grote vertragingen op liep en om niet helemaal zonder Jason Voorhees te zitten besloot men hem dan maar hem zijn werk te laten doen in de ruimte. Zo Jason is gevangen genomen door de Amerikaanse regering en vastgehouden in de Crystal Lake Research Facility en wordt ingevroren om jaren later weer te ontdooien. En zodoende krijg je in dit tiende deel, Jason die achter geile tieners aan zit op een ruimteschip. De ideeën moeten echt op geweest zijn want er wordt flink rond geshopt bij andere series en films. Veel deed me aan Star Trek denken, de aanzienlijke hoeveelheid humor met zelfreferenties was te danken aan de populariteit van de Scream en Uber-Jason leek op een goedkope versie van Terminator. Ook werd de toen nog nieuwe maar goedkopere technologie CGI toegepast in de film. Waarom had regisseur David Cronenberg een cameo in deze film? Als serieuze horrorfilm is het in elk opzicht een mislukking. Het is niet eng, het bouwt niet veel spanning op maar het was nog wel vermakelijk om te zien. De meest creatieve moord; Ondanks CGI was dat Adrienne die met haar hoofd in vloeibare stikstof wordt gedompeld, bevriest en vervolgens wordt verpletterd. Body Count: 24 zonder een stel Virtual reality-personages en de hele bevolking van Solaris.

Het is geen beste film, maar desondanks krijgt hij van mij een hele en hele magere voldoende. Dat komt door een keer af te wijken het (te) veel beproefde recept en door de 1ste kill. Het kapot slaan van dat bevroren hoofd vind ik de beste kill van alle Friday films!!

Erbarmelijkste deel uit de reeks. Het probeert eens iets anders te doen, wat ik (half) kan waarderen, maar het doet het gewoon niet erg goed. Jason in de toekomst en in de ruimte, OK, maar dan houden de goede ideeën wel op. De film probeert voor mij veel te hard, beetje moeilijk uit te leggen wat ik juist bedoel. Beetje zoals bewust een cultfilm proberen maken, dat lukt ook niet, dat kan je niet forceren. Hier probeert men dan een "zo slecht en flauw en bijeen gepikt dat het terug leuk wordt" film te maken, maar zulke films worden enkel vermakelijk indien de makers echt wel dachten met iets goeds bezig te zijn. Of indien de makers veel minder aan zelfoverschatting lijden dat deze knoeiers. Dit is gewoon traag, saai, lelijk en sfeerloos.

Trouwens, waarom ik deze andere insteek maar half kan waarderen: ik vind dat het "Jason maakt wat tieners af in een bos" concept nog niet was uitgemolken. De beste Jason is de bovennatuurlijke Jason, die pas opduikt in deel 6. In de eerste 5 delen doet Jason niet mee of is hij nog net iets te menselijk. In deel 7 is de tegenstand dan weer te bovennatuurlijk, in deel 8 zit hij vooral op een boot, in deel 9 is hij een soort slak en dan heb je dit onding nog. Er is maar 1 film van de 10 met de juiste versie van Jason in de juiste setting en met de juiste toon en dat was deel 6 (ook veruit de beste Friday-film), zo hadden er nog wel een paar mogen gemaakt worden. OK, deel 4 kwam ook nog wel in de buurt.