• 11.739 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 31 oktober 2002

Plot Jason X

"Evil has an upgrade."

In de verre toekomst is de Aarde niet langer bewoonbaar, en dus heeft de mensheid andere planeten gekoloniseerd. Tijdens een schoolreisje naar Aarde vindt de klas twee bevroren lichamen: een mooie vrouw en een man met een hockeymasker. Ze besluiten de twee lichamen mee te nemen voor onderzoek. Wat ze echter niet weten is dat de man de beruchte moordenaar Jason Voorhees is.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag herbekeken, ik vond dit best wel een vermakelijke film, wel een beetje een los staand deel, want de sfeer van de bossen en de natuur is hier wel weg, Jason is deze keer in de ruimte en is aan boord van een ruimteschip waar enkele tieners worden afgeslacht.

Keer wat anders dat is wel leuk, de gore viel wel mee, de moorden waren wel wat bruter dan in de andere delen.

Ik vond dit zeker geen slecht deel.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Jason meets Terminator meets Doom, zo lijkt het wel. Dit heeft nog maar weinig met de originele Friday the 13th verhalen te maken, maar is tenminste vermakelijker dan de vorige twee delen. En er zit ook nog wat humor in.

"I have an idea. You hold him and I'll run."

"Can't you just beam us up or something?"

avatar van joolstein

joolstein

Doordat Freddy vs. Jason grote vertragingen op liep en om niet helemaal zonder Jason Voorhees te zitten besloot men hem dan maar hem zijn werk te laten doen in de ruimte. Zo Jason is gevangen genomen door de Amerikaanse regering en vastgehouden in de Crystal Lake Research Facility en wordt ingevroren om jaren later weer te ontdooien. En zodoende krijg je in dit tiende deel, Jason die achter geile tieners aan zit op een ruimteschip. De ideeën moeten echt op geweest zijn want er wordt flink rond geshopt bij andere series en films. Veel deed me aan Star Trek denken, de aanzienlijke hoeveelheid humor met zelfreferenties was te danken aan de populariteit van de Scream en Uber-Jason leek op een goedkope versie van Terminator. Ook werd de toen nog nieuwe maar goedkopere technologie CGI toegepast in de film. Waarom had regisseur David Cronenberg een cameo in deze film? Als serieuze horrorfilm is het in elk opzicht een mislukking. Het is niet eng, het bouwt niet veel spanning op maar het was nog wel vermakelijk om te zien. De meest creatieve moord; Ondanks CGI was dat Adrienne die met haar hoofd in vloeibare stikstof wordt gedompeld, bevriest en vervolgens wordt verpletterd. Body Count: 24 zonder een stel Virtual reality-personages en de hele bevolking van Solaris.

avatar van shrink

shrink

• 2014 berichten

Het is geen beste film, maar desondanks krijgt hij van mij een hele en hele magere voldoende. Dat komt door een keer af te wijken het (te) veel beproefde recept en door de 1ste kill. Het kapot slaan van dat bevroren hoofd vind ik de beste kill van alle Friday films!!

avatar van Corran

Corran

Erbarmelijkste deel uit de reeks. Het probeert eens iets anders te doen, wat ik (half) kan waarderen, maar het doet het gewoon niet erg goed. Jason in de toekomst en in de ruimte, OK, maar dan houden de goede ideeën wel op. De film probeert voor mij veel te hard, beetje moeilijk uit te leggen wat ik juist bedoel. Beetje zoals bewust een cultfilm proberen maken, dat lukt ook niet, dat kan je niet forceren. Hier probeert men dan een "zo slecht en flauw en bijeen gepikt dat het terug leuk wordt" film te maken, maar zulke films worden enkel vermakelijk indien de makers echt wel dachten met iets goeds bezig te zijn. Of indien de makers veel minder aan zelfoverschatting lijden dat deze knoeiers. Dit is gewoon traag, saai, lelijk en sfeerloos.

Trouwens, waarom ik deze andere insteek maar half kan waarderen: ik vind dat het "Jason maakt wat tieners af in een bos" concept nog niet was uitgemolken. De beste Jason is de bovennatuurlijke Jason, die pas opduikt in deel 6. In de eerste 5 delen doet Jason niet mee of is hij nog net iets te menselijk. In deel 7 is de tegenstand dan weer te bovennatuurlijk, in deel 8 zit hij vooral op een boot, in deel 9 is hij een soort slak en dan heb je dit onding nog. Er is maar 1 film van de 10 met de juiste versie van Jason in de juiste setting en met de juiste toon en dat was deel 6 (ook veruit de beste Friday-film), zo hadden er nog wel een paar mogen gemaakt worden. OK, deel 4 kwam ook nog wel in de buurt.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Ook deze Jason X nog eens in de herziening gegooid en tja, het is wel ver van het oorspronkelijke Friday the 13th verhaal afgedreven. Zoals ik eerder zei, Jason meets Terminator meets Doom, zo lijkt het wel. Het blijft allemaal wel erg luchtig, met soms wat leuke grapjes. Maar veel heeft het niet om het lijf. Wel een leuke verschijning, die half Filipijnse Lexa Doig, alsook de eveneens half-Filipijnse VR girl die aan het einde van de film haar topje uittrekt. Nu nog Freddy vs. Jason kijken en dan de remake uit 2013, en dan heb ik alle F13 films weer gezien. Deel 4 en deel 6 blijven toch mijn favoriete films in deze iconische filmserie.

avatar van ibendb

ibendb

Na Jason Goes To Hell komt Jason X, oftewel Jason Goes To Space. Dit is alweer een perfect voorbeeld van hoe fout de begin 00s waren. Extreem over de top, slechte one-liners, tacky special effects en een hoop geile tieners. Jason Voorhees is niets meer dan een parodie van zichzelf geworden hier. De kills beginnen leuk maar veranderen geleidelijk aan in dom en inspiratieloos gedoe. De personages zijn weinig tot niet interessant. En toch was dit niet extreem verschrikkelijk. De zelfbewuste toon maakt het iets draaglijker.

Oh ja, Über Jason is abominabel.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

• 1927 berichten

Corran schreef:

Perfect verwoord.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

• 1927 berichten

Stinker alert. In het vorige deel kwam Jason in de hel terecht maar daar wilden ze er blijkbaar toch ook vanaf. Altijd al een moeilijke jongen geweest natuurlijk. Ironisch genoeg valt het dieptepunt van de reeks samen met het moment dat Jason zich fysiek op grote hoogte bevindt. Het ziet er nochtans duur uit en dan is het wel spijtig dat er met zo’n budget niets beter dan dit uit de bus kwam. Geen (aanzet tot) interessante karakters. Geen geloofwaardige crew. Met de haren getrokken hitsige jongeren om nog ergens te voldoen aan een karakteristiek van de serie. Maar het heeft domweg geen enkele functie hier. Omwille van al het voorgaande: als kijker geen betrokkenheid. Geen suspense. Slechte en geforceerde humor. Slaapverwekkende actie. Saaiheid troef. Blij toen het over was.

avatar van Shadowed

Shadowed

Todd Farmer, die onder andere instond voor het acteerwerk binnen Jason X, stelde aan de makers voor dat Jason naar de ruimte sturen de enige beschikbare optie was na het vorige deel. Met deze instelling zijn ze dus aan het tiende deel begonnen en dat resulteert, zoals verwacht, in een behoorlijk merkwaardige uitwerking. Vergeet de beangstigende wereldbeelden van Children of Men of Blade Runner, want het beeld dat deze film schept is namelijk veel enger. Over 400 jaar zijn we allemaal verandert in rokende en geile hippies en werkt het ontwikkelde communicatie-apparatuur binnen ons ruimtemateriaal maar voor de helft. Zo wordt hier al snel de noodsituatie uitgeroepen, maar krijgt enkel 50% van de bemanning dit daadwerkelijk door. Armen en benen kunnen we moeiteloos kopiëren en toepassen, elkaars leven redden blijkt echter toch te moeilijk. In ieder geval zitten er nog altijd wat scenes tussen die lollig uitpakken en de finale kent een behoorlijk hoog tempo, maar de inhoudelijke invulling van deze film slaat als een tang op een varken. Bovendien zijn enkele personages zoals die van Lisa Ryder te bizar voor woorden en slaan eigenhandig de toonzetting van Jason X volledig om. Kane Hodder had dit niet verdiend.