Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan (1989)

Alternatieve titels: Friday the 13th Part 8 | Vrijdag de 13e Deel 8

Horror

geregisseerd door Rob Hedden
met Jensen Daggett, Scott Reeves en Kane Hodder

Als twee tieners met hun bootje voor anker gaan ter hoogte van Camp Crystal Lake, wekken ze per ongeluk de dode massamoordenaar Jason Voorhees. Deze doodt het tweetal en stapt aan boord van een groot cruiseschip. Het schip staat op het punt om naar Manhattan te varen met een grote groep studenten. Maar met Jason aan boord lijkt het er niet op dat veel van hen The Big Apple ooit te zien krijgen.

avatar van Tall man
Weer een wat leuker deel in de wat uitgemolken Friday the 13th serie. Het scenario verplaatst zich nu eens naar de stad en dat is opzich een verbetering, want in crystal lake heb ik het onderhand wel gehad. Toch vond ik het wel jammer dat 2/3 van de film zich op de boot afspeelt. En als je uiteindelijk in New York bent heb je helaas alleen 1 shot hebt op Time Square en voor de rest alleen maar in de donkere steegjes van Manhattan. (die je eigenlijk gewoon zo in de studio op kon nemen)

Bij dit deel heb ik me niet geërgerd aan de acteerprestaties. Dat was in het deel hiervoor wel anders. Ook de kills van Jason waren weer lekker bruut en Jason zelf zag er ook nog 'goed' uit. Toch wel 1 van mijn lievelings Jasons uit de hele reeks. Groot, bruut en onverslaanbaar.

Het verhaal is zoals gewoonlijk lekker simpeltjes wat deze film tot een lekker wegkijkertje maakt. Ik snap wel dat sommige hem helemaal niks vinden door het verhaal, scenario en andere dingen, maar ik vind het gewoon een lekker standaard slasher filmpje met een leuke soundtrack, redelijke acteerprestaties en een leuk, nieuw scenario. Al heb wel het idee gehad dat er op sommige punten iets meer uit te halen was heb ik me met Friday the 13th part VIII niet verveeld.

6/10

avatar van cassie1997
matige film. Acteer werk was slecht en de special effects waren verschrikelijk
2 sterren

Chainsaw (moderator)
Hoewel volgens velen Jason Takes Manhattan bij de slechtste uit de reeks hoort, ikzelf heb er minder problemen mee. Toegegeven, het is niet het beste optreden van meneer Voorhees, maar ze zijn er een stuk slechter. Neem alleen al de twee delen die hierop volgen.

Chainsaw schreef:
Neem alleen al de twee delen die hierop volgen.
Die tellen niet mee, doe komen niet uit de J80

mikey schreef:
Die tellen niet mee, doe komen niet uit de J80

En dat is maar al te duidelijk.

avatar van Perfectly clear
Toch blijft dit een goed deel, tenminste toen ik hem ik hem samen met een vriendje op een videorecorder zag was het super qua spanning, sfeer en eigelijk alles....

In mijn jeugd heb je dus Bassie (van Adriaan) Smurfen en Jason....... Jason ben ik eigelijk het minst bang van

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Setting-spijs.

Het achtste deel uit de Vrijdag de 13e-reeks is het tot dan toe slechtste deel. Ongetwijfeld. De jaren 80 sfeer is leuk, inclusief de videocamera en verschrikkelijke rockmuziek, maar de verandering van setting doet nu eens niet het spijs eten. Of iets dergelijks. Jason is al lang niet meer dreigend en op een aardige vertolking na, is het slachtvee wel erg benedenmaats. Evenals de kills.

Matig.

avatar van Metalfist
It's part of my college fund

Het was alweer een serieuze tijd geleden eer we ons nog eens gewaagd hadden aan een deel in de Friday the 13th saga. Vanaf deel 6 begon het niveau toch wel overduidelijk te zakken en ik denk dat we even genoeg hadden van de vrolijke capriolen van de slachter met het hockeymasker. Toch had dit 8e deel mijn interesse gewekt doordat de setting van Crystal Lake vervangen zou worden door Manhattan. Een verandering die op zich nodig was want de formule met het meer was uitgewerkt en het kon best wel eens interessant zijn om Jason in een bruisende stad te zien tekeergaan.

Maar dit 8e deel heeft een misleidende titel doordat Jason maar zo'n 10 minuten effectief in Manhattan spendeert, waarvan 3/4 dan ook nog eens in donkere steegjes die zich eender welke stad kunnen bevinden. Sowieso al vreemd dat wanneer Jason dan eindelijk op Times Square aankomt, het de mensen amper lijkt te schelen. Had toch iets meer chaos verwacht eerlijk gezegd. Het grootste hekelpunt hier is echter dat het zo vreselijk lang duurt eer we in Manhattan aankomen. Rob Hedden had nochtans een script geschreven waarin Jason zijn slag kon slaan in de Big Apple (met onder andere scènes in Madison Square Garden, de Brooklyn Bridge en het Empire State Building) maar Paramount begon te klagen dat het budget dat niet aankon waardoor de regisseur/schrijver zich genoodzaakt voelde om veel meer tijd te spenderen op het cruise schip. Een jammerlijke keus want de film stelt op dit gebied maar bitter weinig voor waardoor dit het zwakste deel uit de reeks tot nu toe wordt. Ik was dan ook van het gedacht dat de reeks wel eens een verandering van setting kon gebruiken maar wanneer je de scènes op de boot ziet, dan verlang je direct terug naar het zomerkamp. Toch wel zonde want hier had echt wel meer in gezeten.

Voor de eerste keer in de reeks ook dat het me opvalt dat het een jaren '80 film is. Geen idee of het de bedoeling was van Hedden om hier zo'n typische eighties sfeer aan te verbinden maar het is in ieder geval geen succes. De soundtrack past niet bij Jason, de rockchick is een slecht personage en alleen die punkers van wie Jason de boombox kapot stampt zijn leuk. Al hebben die maar een flauwe aftocht. Sowieso iets dat bij de latere delen wel vaker misloopt want hoewel dit deel een vrij hoge bodycount heeft, zijn het praktisch allemaal nogal zielloze moorden. De echt memorabele kills komen er niet meer aan te pas (al was het boksmoment met Julius nog wel leuk) maar ook qua personages blijkt dit deel vrij flauw te zijn. Het plotje rond Rennie's zwemangst is er bij de haren bijgetrokken, die nonkel al helemaal, waardoor je nergens echt enige sympathie of zelfs apathie voor de personages krijgt. Gelukkig is Kane Hodder wel terug aanwezig als Jason, toch één van de beste vertolkers.

Zonde dat de reeks langzamerhand zijn eigen graf begint te graven. De eerste pakweg 5 delen waren vrij leuk maar hier is het vet toch wel van de soep. De setting oogt op het eerste zicht ideaal voor Jason maar het duurt simpelweg veel te lang eer hij kan losgaan. Het einde is daarbovenop nogal flauw maar ze zullen op den duur wel door hun ideeën geraakt zijn hoe ze Jason nu weer om het loodje kunnen leggen.

avatar van Richard_Voorhees
Ik was in de eerste instantie wel erg streng in mijn beoordeling van deze Friday. Echt goed kan ik hem nog steeds niet vinden, maar de foute, sleazy jaren '80 vibe zorgt toch nog wel voor aardig wat vermaak. Daarnaast komen er een aantal erg leuke one-liners voorbij en lijkt het alsof de makers het allemaal niet al te serieus bedoelden.

avatar van dutchtuga
Weer een verhoging voor een Friday-film. Ditmaal is het toch echt de sfeer die het 'm doet. De theme song is een heerlijk stukje 80's nostalgie en Jason in Manhattan is erg cool, al duurt het maar een paar minuten. Het hele stuk op de boot is niet slecht en aardig sfeervol door de beperkte ruimte. Wel is het weer erg jammer dat de gore maar schaars in beeld is, maar Friday 8 is gewoon een erg aangename 80's slasher en helaas de laatste in de serie die het simpel hield.

Het mooie is ook dat de laatste in 89 is gemaakt. En niet in de ugly 90's

avatar van dutchtuga
Klopt. Jason goes to Hell is echt zo'n typisch 90's product.

Die weiger ik te zien.

avatar van Richard_Voorhees
Ik kan me bovenstaande reactie enigszins voortellen, maar als die hard van deze franchise had ik ook die film een kans gegeven. Terug naar deze film: vooral de over-the-top 80's sfeer doet het hem bij mij wel goed. Misschien binnenkort ook maar weer eens bekijken, want 2.5* is misschien wel wat streng.

avatar van xxERWINxx
Leuk vervolg van Jason, alleen jammer dat een groot deel van de film op een boot afspeelt en niet zoals de titel zegt in de stad, zou beter zijn geweest als de hele film in de stad afspeelde en dat hij daar dan ging moorden,
Ik moet zeggen het einde maakt een hoop goed van deze film.

avatar van Daan258
Ik was zeer te spreken over het vorige 7e deel, maar helaas viel dit 8e deel weer vies tegen.
Geen spanning of sfeer, geen leuke kills en dat de film voor het grootste gedeelte op een boot afspeelt was ik ook niet echt weg van.

Hopen dat deeltje 9 weer wat beter is.

Dit deel met als titel "Jason Takes Manhattan" is min of meer de laatste film van de "Friday the 13th" reeks uit de jaren 80 (8 films gemaakt tussen tussen 1980 en 1989 !). De eerst volgende film zou pas weer gemaakt worden in 1993.

De film doet de titel "Jason Takes Manhattan" eer aan, want in deze film belandt Jason Voorhees (dit keer gespeeld door Kane Hodder) natuurlijk in Manhattan te New York. Het verhaal vond ik sowieso dit keer leuk gevonden en hetzelfde geldt voor de uitvoering ervan zoals de fraaie aankomst in Manhattan. Dit betekent dus dat men in dit deel het altijd sfeervolle zomerkamp Crystal Lake (komt er wel nog even in het begin in voor) heeft verlaten voor het nog sfeervollere New York. Op zich was dat best een leuke wending in de reeks want buiten sfeervolle beelden van New York levert het ook leuke en vooral komische gevechten op tussen de stijve Jason Voorhees en typische New Yorkers zoals een donkere karate man in een wit gympak. Ook is dit deel weel lekker luchtig en bevat het de nodige humor en ook zit er weer wat bloot in van Tiffany Paulsen en Sharlene Martin.

Ik heb me in ieder geval goed geamuseerd met dit leuke 8e deel en dit deel is zelfs ook de langstdurende film (ruim 90 minuten) uit de reeks en gezien het verhaal en de wending (van Crystal Lake naar Manhattan) ook best begrijpelijk.

avatar van Daan258
@Theunissen Je heb zo te zien even een Friday The 13th marathon gehouden

Daan258 schreef:
@Theunissen Je heb zo te zien even een Friday The 13th marathon gehouden

Ik kreeg inspiratie vanwege afgelopen vrijdag de 13e

avatar van FillumGek
Deel acht alweer. Het wordt inmiddels steeds moeilijker om iets nieuws met de serie te doen, dus ditmaal werd er gezocht naar een nieuwe locatie. Dit kun je zelfs letterlijk nemen, want driekwart van de film speelt zich af op een boot op weg naar die nieuwe bestemming, Manhattan. Een behoorlijk misleidende titel dus, iets waar de cast zich ook van bewust van is.

Met Jason zelf is niets mis. Kane Hodder speelt hem weer met overtuiging en ook zijn uiterlijk is één van de betere uit de reeks. Waar het opnieuw mis is gegaan is bij de keuring. De MPAA heeft Jason met zijn eigen slagersmes bewerkt want waar een aantal kills veel bloederiger en overtuigender zijn gefilmd komen deze niet in het eindproduct voor. De intentie van de makers was dus goed, maar de MPAA liet het niet toe waardoor er op dit gebied niet erg veel te genieten valt.

De sfeer zit er wel weer goed in. Voor het eerst in de serie krijgen we het straatbeeld van New York jaren '80 te zien, altijd leuk. Ook een heuse soundtrack dit keer, de muziek is sowieso een stuk beter dan in sommige voorgaande parts. Cast bevat wat leuke meiden en wat nudity en het einde is niet eens heel slecht, wel een beetje apart. Het voelt allang niet meer als een typische vrijdag, maar als standaard slasher nog enigszins vermakelijk.

avatar van Miszmi
Het slechtste deel tot nog toe, en dan moet de slechtst gewaardeerde op MM nog komen. Zowel deel negen als deel tien worden niet al te best gewaardeerd, waarvan deel negen het dieptepunt. Ik ben benieuwd of ik er nog doorheen ga komen. Enfin, dit deel heeft nog maar weinig te maken met de eerdere delen, behalve dan Jason en zijn verleden. Ondanks dat er nog relatief veel overlevenden waren, dacht ik na het deel op het schip dat de film was afgelopen. Ik kwam echter al snel tot de conclusie dat ik pas een uur bezig was en nog veertig minuten te gaan had. Ik had het gevoel dat ik twee films achter elkaar aan het kijken was, alleen met dezelfde personages. Het feit dat Jason er ieder deel afschuwelijker uitziet, staat mij niet echt aan. Had liever gezien dat hij alle delen gewoon vrijwel hetzelfde was gebleven (inclusief het beroemde masker uiteraard).

Allereerste minpunt was wederom het begin van de film, de 'wederopstanding'. Konden ze serieus niets beters/nieuws verzinnen? Als tweede dat het zich afspeelt buiten Crystal Lake zelf. Volgens mij zijn er in de andere delen slechts andere locaties gebruikt en is het nooit buiten Crystal Lake gekomen. De kills blijven matig, ondanks dat ik me erop instel, blijven ze zwaar bedroevend. Het verhaal had beter uit kunnen pakken, zelfs buiten Crystal Lake. Maar ik heb me er niet goed mee kunnen vermaken. Uiteindelijk kom ik op 2.5*, maar betwijfel of dat bij een herziening zo blijft. Ik denk niet dat ik dan nog van mening ben dat dit deel een net zo hoge (lage) score als het eerste deel kan krijgen.

avatar van DVD-T
Start spreading the news. Jason is terug...... alweer.

Het zesde deel zat dan nog wel vol vermaak, maar daar was al een klein beetje zichtbaar dat men inspiratie miste om er nog echt iets leuks van te maken. Waar eerdere delen aan het einde heel sterk waren, is dat in de delen er na niet echt aan de orde. Na het zevende deel leek de serie te zijn doodgebloed. Maar ze laten Jason nog een keer terug komen om af te rekenen met nog meer tieners. En dat is ook zo'n beetje het enige waar deze film nog wat bied. Jason Takes Manhattan bevat een behoorlijk hoge bodycount en tevens wat leuke kills. De scenes op de boot zijn dan nog het leukste. Eenmaal in Manhattan is het dan echt afgelopen. Er zit niet meer in, het is op. Toch wel een klein beetje jammer dat Paramount het dan zo wil laten eindigen. New Line neemt het stokje hierna over om hun draai aan de Jason saga te geven.

Niets loopt echt lekker in dit achtste deel. En die tongue in cheeck momenten helpen daar al helemaal niet in mee. Manhattan werd net even wat te veel voor Jason.

Stukkrn leuker dan 7.
Vooral met die punks en zijn masker

nog steeds een leuk deel uit de reeks.mooi op een andere locatie.lekker eens in de stad en op een boot.maar nog steeds een lekker spannend filmpje.

avatar van rep_robert
rep_robert schreef:
De serie was een beetje toe aan wat vernieuwing, op de 1e helft van de film na slaagt de film er redelijk in.

De logica is natuurlijk ver te zoeken en het stuk van de film op de boot is wat mij betreft ook niet top.
Beetje stomzinnige dialogen zo nu en dan en het acteerwerk laat natuurlijk ook te wensen over.
Als de film eenmaal verder gaat in Manhattan begin ik hem leuker te vinden.
Uiteraard is het allemaal weer niet fantastisch, maar de kills zijn wel weer redelijk uitgewerkt in de serie.
Toch een kenmerk van de Friday the 13th serie.

Eigenlijk nog steeds wel eens met deze niet al te gedetailleerde review uit 2009.

Het is een behoorlijke poos geleden dat ik de hele reeks gezien heb en deel 8 in dit geval was ook niet erg blijven hangen.
Afgaande op de commentaren was ik bang dat het Manhattan gedeelte erg kort zou zijn, maar toch heeft de film zich een dikke 35 minuten in NY afgespeeld. Wellicht niet altijd even herkenbaar, maar toch.

Het meest opzienbarend vind ik toch wel de gerichtheid van Jason. Het lijkt wel alsof de andere mensen in Manhattan hem niet boeien. Vanwaar dit opeens? Het was wel leuker geweest voor de fun factor als er een complete massacre plaats zou hebben gevonden. Nu is het allemaal een beetje tam, erg serieus en eindigt het ook een beetje met een sof als Jason het uitgilt wanneer Rennie een vat chemische afval over hem heen gooit. In mijn ogen toch echt een minachting naar Jason.
Anno 2017 vind ik het eerste deel van de film niet bepaald zwakker dan het tweede deel.

Chainsaw (moderator)
Jason Takes Manhattan voelt daadwerkelijk anders dan de vorige films. Alleen de credits al; ditmaal geen witte letters die willekeurig op een zwart scherm verschijnen, maar credits onder een mopje rockmuziek met beelden van "New York", die we later in de film nogmaals te zien krijgen. Maar dan moeten we wel even geduld hebben, want Jason Takes Manhattan is inmiddels berucht als die film waarin slechts een klein deel van de film in de stad afspeelt (en dan ook nog eens grotendeels elders is opgenomen).

Het kan zijn dat ik Jason Takes Manhattan te vaak heb gezien en daardoor iets te makkelijk door bepaalde zaken heen kan kijken. Want als ik kritisch naar de film kijk, dan is dit toch wel één van de mindere Friday the 13th films. De film heeft veel overeenkomsten met The New Blood, zeker wat betreft personages. We hebben een oersaaie love interest van de hoofdrolspeelster, een complete douchebag (wie zou de grotere klootzak zijn, die leraar hier of die psychiater van deel 7?) en de blonde trut. Dacht je dat dat mens uit deel 7 een bitch was, zie dan hoe deze ons hoofdpersonage praktisch wil vermoorden door van boord af te duwen. Ik begrijp best dat het publiek anno deel 8 vooral Jason aanmoedigt, maar sommige personages zijn nog een stuk minder sympathiek dan het moordlustige ondode titelpersonage.

Jason Takes Manhattan is dus vooral Jason Takes a Boat to Manhattan en op deze boot gaat hij flink tekeer met moorden. In principe is er weinig verschil tussen het zomerkamp of de boot, enkel de locatie is een keer wat anders. Maar om nu te zeggen dat het véél slechter is? Dat valt wel mee. Alle ingrediënten zijn gewoon aanwezig, er is zelfs een Crazy Ralph-achtig figuur aan boord. Als de personages eenmaal van het schip af zijn wordt de film met de minuut bespottelijker en dommer. New York is schijnbaar enkel gevuld met ongure steegjes vol rook en vuilnis, met op elke straathoek junks of chemisch afval. Maar het meest stupide is nog wel het einde, waarin Jason in het riool wordt belaagd door chemisch afval en daardoor transformeert in een jochie met zwembroek). Een zombie met hockeymasker pik ik nog wel, maar er zijn ook grenzen.

Terugkijkend zie ik Jason Takes Manhattan een beetje gelijk met de vorige film, The New Blood. Deze film bevat niet zo'n cool eindgevecht als die film, maar de personages hier zijn iets interessanter en kleurrijker dan in die film. Overigens heeft Jason Takes Manhattan wel één tof moment als bokser Julius het tegen Jason probeert op te nemen. Leukste twee minuten uit de film, zonder twijfel. Verder is het een hoop meh.

Heel nipt 2,5 sterren.