Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan (1989)

Alternatieve titels: Friday the 13th Part 8 | Vrijdag de 13e Deel 8

Horror

geregisseerd door Rob Hedden
met Jensen Daggett, Scott Reeves en Kane Hodder

Als twee tieners met hun bootje voor anker gaan ter hoogte van Camp Crystal Lake, brengen ze per ongeluk de dode massamoordenaar Jason Voorhees weer tot leven. Deze doodt het tweetal en stapt aan boord van een groot cruiseschip. Het schip staat op het punt om naar Manhattan te varen met een grote groep studenten. Maar met Jason aan boord lijkt het er niet op dat veel van hen The Big Apple ooit te zien krijgen.

avatar van joolstein
Inmiddels zijn we aangekomen bij het achtste deel, na getrakteerd te zijn op Jason in 3D , Jason die 'voorgoed' stierf, Jason die werd vervangen door een copycat-moordenaar, Jason die werd teruggehaald als zombie en Jason die het opneemt tegen een tiener met telekinetische krachten. Tja, tijd om eens vakantie te nemen. Dus Jason gaat naar Manhattan , New York. Ja, Jason loopt los in New York … maar hij komt daar pas in het laatste deel van de film. Het eerste uur of zo slaat Jason aan het moorden op een cruiseschip dat richting New York vaart. Ondanks dat de sterfgevallen nog aardig inventief zijn, is helaas ook redelijk tam (de minst bloederige door wederom een gevalletje MPAA?) Hierdoor verliest de film een ​​deel van zijn impact. Als Jason eenmaal in New York aankomt, gaat hij ook niet als een dolle te keer maar heeft alleen oog voor Rennie. Op twee junks na heeft zo'n beetje niemand te vrezen voor de meedogenloze killer. Tja en de connectie tussen Jason en Rennie is heel, heel zwak. Ze kunnen niet zwemmen??? Ach het leverde nog een cheesy goedkope slasher op. De meest creatieve moord; hm, lastig aangezien veel net niet is te zien. De enige effectieve in beeld was de scene met de heroïnespuit. Body Count: 20 (Leuk feitje; de grote acteur in de Diner die tegen de spiegel werd gegooid was Ken Kirzinger, die later Jason Voorhees zou spelen in Freddy vs. Jason)

De verplaatsing naar een boot en New York vond ik een aangename afwisseling binnen deze reeds films met Jason. Uiteraard moet je er niet te veel bij nadenken hoe die boot Crystal lake van verlaten en hoe Jason op de wal klimt in New York. Prima vermaak!!

avatar van cantforgetyou
Wat een leuke film in de reeks. Het verhaal is natuurlijk uitgemolken en de acteerprestaties en special effects zijn belabberd, maar door het 'jaren 80' gevoel wordt de film gewoon toch echt leuk om naar te kijken.
Heerlijke foute kapsels, foute muziek, foute kleding, geen internet, geen gsm's, etc.
Misschien door de corona verlang ik nog meer terug naar de goede oude tijd toen ik opgroeide in de jaren 80 en 90. Een tijd die mij zoveel vrijheid heeft gegeven en plezier en geluk. Ondanks de soms lompe en gruwelijke moorden, straalde de film, zeker in deze tijd toch een soort van plezier uit. Gek hé?

avatar van Alathir
Vrij slecht. Samen met deel 5 tot nu duidelijk de minste. Misschien is deze nog iets minder. De kills zijn nog wel deftig maar hoeveel toevalligheden zitten er in deze film. Jason duikt steeds opnieuw op, terwijl hij gewoon niet kan weten waar ze zijn gebleven. Ook is het de eerste keer dat hij zo openlijk een stad in gaat en niemand houdt hem tegen. Iedereen lijkt Jason te kennen van de legendes maar als hij voor de mensen staat, weten ze precies niet wie hij is. Ook ontbreekt in deze film het camp gevoel. Veel speelt zich weliswaar af op een beperkte locatie een boot, maar eenmaal in de stad heb je dat campy gevoel natuurlijk helemaal niet meer. De reden dat Jason iedereen negeert buiten Rennie en haar vriend wordt nergens duidelijk. Qua acting is het behoorlijk zwak en ik stoorde me echt aan de ongeloofwaardigheid.

Voor wie wil weten waarom er zo weinig in New York is opgenomen: Why Jason Takes Manhattan Spends So Little Time in New York City