Freddy vs. Jason (2003)

Canada / Verenigde Staten / Italië
Horror / Fantasy

geregisseerd door Ronny Yu
met Robert Englund, Ken Kirzinger en Monica Keena

Freddy Krueger wil uit de hel ontsnappen en besluit Jason Voorhees te gebruiken door deze naar het plaatsje Springwood te sturen en wat moorden te laten plegen. De bewoners van Springwood beginnen door deze moorden steeds banger te worden en met deze angst ziet Freddy kans schoon om terug te keren. Maar Jason, die zich nu realiseert dat Freddy hem heeft gebruikt, is woedend en een strijd tussen de twee moordenaars onderling begint...

avatar van jeroentjuhhhhh
Freddy vs. Jason is, ter afsluiting van alle ANOES-herzieningen deze week, wel de kerst op de taart. Heerlijke early 2000 pulp. Vergelijkbaar met Jason X (qua toon) en absoluut een waardige toevoegingen aan het oeuvre van deze iconische killers. Freddy ziet er meer dan ooit uit als een salami-pizza en Jason is ontieglijk imposant.

Super grappig met de lompe jason en de sarcastische freddy.
Freddy is nog lomper dan ooit en jason hakt er lekker op los.
Heerlijke combi film met een einde wat ruimte laat voor discussie.

super leuke film.die ik zeker wel weer eens ga zien.heb hem ook al vaker gezien.hij blijft leuk.

Had voor mij niet gehoeven deze film. Voegt niets toe aan de afzonderlijke films van beide heren. Ik vond ze er trouwens alle 2 niet realistisch uitzien. Te nep.

avatar van rep_robert
rep_robert schreef:
De verplichte herziening deed de film geen goed, ik vond het eigenlijk maar weinig aan. Vooral Rowland is verschrikkelijk irritant aanwezig de hele tijd. De spanning is af en toe ook ver te zoeken in de film en het gevecht tussen Krueger en Jason vind ik ook weinig verheffend, voorspelbaar en soms van slapstick niveau. Ook conclusies die worden getrokken door personages zijn soms te snel en belachelijk voor woorden. Je hebt haast het idee naar een komedie te kijken.

Krueger en Jason zelf redden de film, ze hebben een aantal leuke kills en de film heeft zo zijn sfeervolle momenten. Toch verveelde ik me voornamelijk bij de herziening.

Verlaging van 3* naar 2*

En nu verhoog ik hem weer. Rowland is voor mij deze keer niet zo heel irritant. Wel is het met die kleding zo'n verschrikkelijk product uit de vroeg jaren '00, net zoals Jason X.
De lieve kindertjes vertellen in eene expositie scene het hele plot, iets waar ik me nog steeds aan stoor. Zoiets is gewoon niet geloofwaardig en kan je onmogelijk raden, ook al is de film ontzettend luchtig van aard. En ook nog de watervrees van Jason? Hoe onnozel was dat? Hoe vaak hebben we Jason wel niet zien duiken in de reeks? Zelfs aan het einde van deze film loopt ie gewoon het water uit alsof het niets is. Zulke dingen hadden ze er beter uit kunnen laten, want ze doen er verder ook niets mee.

Dat gezegd hebbende vind ik ondanks de overbodige recap het uitgangspunt van deze film wel prima, dat valt me zeker niet tegen.
Het levert uiteindelijk ook leuke matpartijen en goede kills op, iets wat je ook wel mag verwachten omdat de film een stuk moderner is dan de films uit beide reeksen.
Toch blijft er zo'n eeuwig gevoel van... Ik had er meer van verwacht aan vast kleven.

2,0 - > 2,5* een compromis tussen mijn oude cijfers

avatar van yeyo
Hoogverraad tegen het horrorgenre. Ik beschik met moeite over het gepaste vocabularium om deze film de grond in te boren. Het is meer dan 'gewoon' een slechte horrorfilm, het is eigenlijk helemaal geen film. Het is post-film. Ik twijfel oprecht aan het bestaan van Freddy vs. Jason. Nooit zag ik een film die met zo weinig bezieling of geloof in het materiaal gemaakt werd (dat mag pretentieus klinken, maar ik bedoel dat zeer ruim: zelfs de laatste Saw die ik toevallig zag, slaagt hier met glans in). Het is een loutere aaneenrijging van willekeurige beelden en geluiden, alsof Ronny Yu gerecyclede tienerfilms clichés op hersendode wijze tot een monsterachtig geheel heeft gesmolten (waarom loopt er een Jason Mewes lookalike rond op school? Moet dat meisje met de roze pet een soort verwijzing naar PJ Soles uitmaken?).

Freddy vs. Jason is het ultieme bewijs dat je geen tieners meer kunt afslachten op het scherm en dat is de schuld van... de tieners. De figuren Jason Voorhees en Freddy Krueger hebben het genre kapot gemaakt: horror is de vrees voor het onbekende, terwijl deze iconen met talloze cue's, mode elementen en knipoogjes juist de gezelligheid van het bekende illustreren. Dat heeft verstrekkende gevolgen: het is voldoende dat enkele marketing specialisten / distributeurs opmerken dat het tienerpubliek bij een slasherfilm begint te juichen voor de moordenaars ipv dat ze er schrik van hebben. In de Friday / Elm Street sagas zien we hoe hier steeds nadrukkelijker op ingespeeld wordt, een gruwelijke moord in het boos wordt ineens maar een soort sitcom gimmick, de films verliezen hun mechanisme en verzanden in pseudo-komische sketches. Toen dacht opportunist Craven: ik maak gewoon een horrorfilm met échte moppen ipv dit semi-serieus gezeik. En creëer personages die zich bewust zijn van hun nerdy horror fandom! De Wayans broers bezorgden met Scary Movie de finale doodsteek aan het genre, door het satirische / knipogende uit te vergroten tot iets absurd: een loutere gegeven van een babysitter die een eng telefoontje krijgt, is vanaf nu geen akelige stadslegende meer, maar een aanzet voor hilarische malligheden. Het publiek ligt al in een deuk voor die bimbo zelfs maar de hoorn heeft opgepakt! Freddy vs Jason is op zijn beurt post-Scary Movie cinema: even platvloers en stupide als een Wayans film, maar dan genormaliseerd tot 'drama'.

avatar van Shadowed
Is wel ok.

Natuurlijk is het een idee van niks. Ik denk dat dit meer op doek is gezet omdat mensen hun oogje dan wel op zullen trekken. Ik was daar een van en heb hem dus maar een kans gegeven. Zo slecht vond ik hem ook weer ]niet.

Niet veel over te zeggen, gwn lollig.

avatar van memento12
weet je top niet aan nightmare on elmstreet en friday 13th .moet ook niet zijn het is al grazy dat jason en freddy samen in horror/slachtveld zitten vond em wel cool paar goeie kills ook.must see

avatar van bugels
Deze film is niet eng. Wel heel vermakelijk.

De beelden zijn mooi, sfeervol en duister, er zitten goeie grappen in en Robert Englund speelt Freddy Krueger.

"Dude, that goalie was pissed about something"

avatar van Kondoro0614
Waarom geen film van twee culthelden die elkaar de kop proberen in te slaan, dat was waarschijnlijk wat Ronny Yu voor ogen had die toch wel deze simpele slasher film naar buiten bracht waarin misschien wel de twee grootste culthelden naar voren kwamen (Michael Myers is hier helaas niet bij betrokken). Deze film heb ik tien jaar geleden voor het laatst gezien, ik wist er dus eigenlijk niks meer van en bij de herziening van vandaag was ik toch redelijk onder de indruk van sommige momenten maar, over het algemeen is de film aardig flauw, eentonig en voorspelbaar. De film was duidelijk soms meer gewijd aan Freddy, die ik toch wat meer naar voren vond komen dan Jason, die werkte af en toe wat te veel als tweede factor om de film ‘speciaal’ te maken, al lukte dat niet altijd even aardig.

“Welcome to my world, bitch. I should warn you, princess... the first time tends to get a little... messy.”

Er ontstaat geen twijfel bij mij persoonlijk als ik er aan denk wie mijn favoriete cult held is, zeker tussen deze twee niet. Ik ben altijd al een Krueger fan geweest en ik vind het persoonlijk dan ook eens de hoogtste tijd dat ik zijn films allemaal weer eens ga herzien, puur ook om het feit dat ik op de helft niet gestemd heb hier op moviemeter en het meeste van deze personage alweer vergeten ben. Jason Voorhees is ook erg gaaf, en ook in deze film is hij weer lekker aan het meppen maar ik vond toch echt dat ook Ronny Yu wat meer aan de kant van Krueger stond en deze kreeg naar mijn gevoel niet de meeste filmtijd, ook was dit het ‘sterkere’ personage in de film, dat was soms wat jammer.

Waar ik persoonlijk héél erg blij mee was, zeker tijdens het kijken van de film dat Ronny gewoon Robert Englund gecast heeft voor de rol als Krueger, de man die natuurlijk geboren is voor deze personage en iets waarvan ik denk dat je hem niet snel kan veranderen naar een andere acteur, wat wel iets makkelijker is bij Jason Voorhees en Michael Myers. Robert Englund speelde weer grandioos als Krueger en ik heb soms echt in een deuk gelegen om de beste man. Ken Kirzinger speelde een perfecte rol als ‘Jason Voorhees’ die het ook leuk deed in de film maar die ik persoonlijk wat minder impulsief vond overkomen, en hij was best makkelijk door de film getrokken. Voor de rest kende de film een prima cast van wederom een vriendengroep, twee pshyisch zieken en nog wat mensen waarvan het eigenlijk te lang is om door heen te spitten, het waren der aardig wat.

“Your eyes say "no, no." But my mouth says "yes, yes.".”

Qua verhaal valt het allemaal wel mee. Freddy’s plan is om uit de hel te ontsnappen en wil hiervoor ‘Jason Voorhees’ gebruiken. Hij kruipt in de nachtmerrie van Jason en stuurt hem naar ‘Springwood’ om daar vervolgens een aantal mensen te doden en anderen dusdanige schade toe te brengen dat deze beangstigend door het leven gaan oftewel de momenten dat Krueger kan toeslaan bij zijn slachtoffers. Na hier en daar wat gemoord te hebben komt Freddy weer op de aarde terecht en vecht hij het met Voorhees uit en het beiden vervolgens verliezen. Zo is het eind goed al goed, al moet je dat hopen. Echt het verhaal uitgebreid te vertellen lukt je niet, daar is hij te dun voor en word echt nergens héél speciaal.

De CGI is lachwekkend, en best slecht op veel vlakken. De hell, het gezicht van krueger en de moorden zagen er geslaagd uit maar toen we eenmaal bij die rare worm aankwamen moest ik toch wel even drie keer slikken voordat ik door had wat er nou precies gebeurde, wat was dit slecht gemaakt zeg en het kwam erg amateuristisch over.

Over het algemeen prima vermaakt met deze herziening die ik door de jaren heen nog eens wou zien. Lekker veel bloed en lekker veel slacht scénes, ik ben daar sowieso een voorstander voor alleen wist ‘Freddy vs. Jason’ nou ook weer niet zo goed over te komen als wat ze deden in de beginjaren van hun filmreeks.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
2003. Ik denk dat er geen film is waar ik ooit zo naar uitkeek als Freddy vs Jason. Ik was overigens niet de enige, fans zijn al sinds de jaren 80 benieuwd hoe een gevecht tussen de twee horroriconen uit zou pakken. In 1988 leek het al bijna werkelijkheid, maar de rechten werden een probleem. Na het teleurstellende Jason Takes Manhattan verkocht Paramount echter de rechten aan New Line - ook wel bekend als ‘het huis dat Freddy heeft gebouwd’ - maar de twee bij elkaar mieteren was nog niet zo eenvoudig. Het duurde zelfs zo lang dat men in 2001 Jason nog even naar de ruimte stuurde voor een tussendoortje.

Tig scriptschrijvers hebben een script ingeleverd, maar men bleef zoeken tot het perfecte script voorbij kwam. Er gingen jaren en talloze scripts overheen (het hele proces is te lezen in het boek Slash of the Titans). In eerste instantie kwamen scripts voorbij met allerlei legendes, sektes en gekke regels, maar het script waar uiteindelijk voor gekozen werd is opvallend eenduidig en simpel. Geen moeilijk gedoe, gewoon Freddy en Jason bij elkaar smijten en zoveel mogelijk bloed en ledematen in het rond laten vliegen. Laat dat maar aan Ronny Yu over, hij creëert een soort Celebrity Deathmatch waarin logica overboord wordt gegooid, maar het oude brandwonden-monster fanatiek zijn kungfu skills laat zien tegenover het ondode flatgebouw. Het is een hele hoop toet-toet boing-boing hakken en zagen en dat maakt Freddy vs Jason de moeite waard.

Jammer genoeg is alles waar de twee hoofdfiguren niet bij betrokken zijn - en dat is gedurende de eerste twee aktes veel te veel - onvoorstelbaar slecht. Niet dat de Friday the 13th en A Nightmare on Elm Street serie altijd hoogstaande cinema is, maar zelfs de slechtste delen uit die film hadden nog wel hun charme. Hier zijn alle personages - maar dan ook echt ALLE personages - oersaaie zakken aardappelen. Om hip (en nu enorm gedateerd) te zijn is Kelly Rowland gecast met een vreselijke rol, ze moet de hele film heel cool doen, maar is vooral irritant. Iets dat Busta Rhymes een jaar eerder nog deed in Halloween: Resurrection. Maar ze is niet de enige die niet kan acteren. Jason Ritter acteert voor geen meter en heeft het charisma van een bord yoghurt. Andere personages zijn onder meer een stupide kloon van Jay (van Jay & Silent Bob), een lul met vingers (zo’n personage dat met elke zin dialoog moet laten zien dat ie een klootzak is) en een zinloze politieagent - die gast uit Scary Movie - die enkel in de film zit om wat backstory te geven over Jason.

Maar het toppunt van waardeloosheid is leading lady Monica Keena. Haar acteerwerk is uiterst pijnlijk en ze heeft ook nog eens een heel irritant stemgeluid. Ik kan die droomsequentie waarin ze op het zomerkamp verschijnt niet zien zonder dat mijn nekharen overeind gaan staan; ze moet één van de slechtste final girls in de geschiedenis van de slasherfilm zijn. En dat zegt veel. Het maakt het nog beroerder dat een groot deel van het script om haar draait. Subplots gaan over haar moeder, haar vader, haar vriendje … alsof iemand ook maar íets geïnteresseerd is in het personage van Monica Keena?! Freddy vs Jason stipt een paar aardige ideeën aan en komt met een paar geinige verwijzingen naar de eerdere films, maar inhoudelijk is elke scène met de ‘menselijke’ personages te stompzinnig voor woorden. Zo wil Jason Ritter aan Monica Keena na vier jaar eindelijk vertellen dat haar vader een moordenaar is, maar Kelly Rowland komt de scène in om te vertellen dat iedereen moet dansen. En dat gaan ze dan maar doen.

Het is duidelijk dat je als kijker een groot deel van Freddy vs Jason wacht tot één van de twee uit de bosjes springt om ons te bevrijden van die vervelende stukken vlees. En gelukkig gebeurt dit ook. Jason hakt lekker lomp om zich heen met zijn machete en gelukkig maar. Freddy krijgt iets minder te doen, maar mag vooral one-liners spuwen die steevast eindigen met ‘bitch’. Onze hoop is gevestigd op het visuele spektakel en de eerste kill van Jason is hoopgevend. Maar toch weet Freddy vs Jason ook op visueel vlak teleur te stellen. De CGI anno 2003 mag geen schoonheidsprijs winnen, maar de film zit er vol mee. Zelfs het bloed komt veelal uit de computer rollen en dat zie je. Momenten dat de film gebruikt maakt van practical effects is een verademing, maar daarmee wordt extra benadrukt hoe oerlelijk de CGI is. Daarnaast maakt Ronny Yu gebruik van een zeer vervelend, lelijk - en gedateerd - effect met slowmotion in de actiescènes.

Al met al zou je verwachten met al deze ingrediënten dat Freddy vs Jason gigantische prul is. Maar in alle eerlijkheid; als de twee titelfiguren elkaar te lijf gaan, lijk je de film alles per direct te willen vergeven. Het is over de top, lomp, bloederig en af en toe compleet idioot; precies zoals het moet. Robert Englund gaat met zichtbaar plezier voor de laatste keer in zijn carrière los als Freddy en de knokpartijen leveren enorm leuke momenten op. Het gaat weliswaar om een twintig á dertig minuten in totaal, maar die twintig á dertig minuten knokken, rammen, hakken en zagen tussen die twee kleurrijke figuren maakt de hele film eigenlijk de moeite waard. Je moet je door wat suffe figuren, saaie verhaallijnen en lelijke effecten heen werken, maar als je puur naar de titel Freddy vs Jason kijkt, stelt de film ergens totaal niet teleur.

3 sterren.

avatar van Shadowed
Herziening.

Wat een domme en onbegrijpelijke recensie had ik hier eerder op geschreven. Dus maar herzien en een nieuwe recensie schrijven denk ik dan maar. Helaas is het allemaal nog steeds niet bepaald beter geworden en blijft het idee leuker dan dat het daadwerkelijk is.

Nogal een rommelige film, dat nergens weet te overtuigen. Enkele leuke confrontaties van Jason met Freddy en een aantal lekker brute kills. Locatie is ook niet verkeerd elke keer. Helaas is het typisch zo'n film waar je een beetje wacht tot de killers in beeld komen.

Nogal flauw acteerwerk van karakters die weer veel te serieus spelen. Vooral Keena zet niet bepaald een erg goede prestatie neer, terwijl ze wel degelijk kan acteren. Voor de rest een redelijke horrorfilm, die eigenlijk leuker klinkt dan dat het daadwerkelijk is.