Carnival of Souls (1962)

Alternatieve titel: Corridors of Evil

Thriller / Horror
78 minuten (theatrical version) / 84 minuten (director's cut)

geregisseerd door Herk Harvey
met Candace Hilligoss, Sidney Berger en Larry Sneegas

Als een auto van een brug afrijdt, komt een inzittende om het leven, maar Mary Henry duikt een tijdje na het ongeluk op wonderbaarlijke wijze weer op. Ze neemt een baan aan als orgelspeler in een kerk, maar schrikt terug van een mysterieuze fantoom die in een oud huis woont.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Erg, erg toffe film. De film is technisch niet altijd geweldig en ook niet alle acteurs zijn even goed, maar wat zitten er in deze film veel toffe ideeën en fascinerende scenes en mooi suggestieve griezelscenes.

Alleen al zoiets simpels als het idee dat het meisje een organist is en de soundtrack laten bestaan uit allerlei variaties op dat orgelgeluid is erg effectief. Het is doodzonde dat Harvey nooit meer een film maakte hierna, want als hij zoiets fijns als dit maakte voor een kruimelbudget, wat had hij dan met iets meer gekund?

yorgos.dalman
Herk Harvey maakte alleen deze film. Zoals John Parker alleen Dementia maakte. En Michael Wadleigh alleen Wolfen. Interessant, die dingen.

avatar van Vascago
Prachtige, sfeervolle klassieker waar veel latere films duidelijk inspiratie vandaan hebben. Erg goed geacteerd en van begin tot eind spannend.

Staat niet in mijn (Vara) gids vermeld? Oh, ff checken, die wil ik graag nog een keer zien!

Gecheckt! Ja hoor! Er is een programma genaamd "Virus", staat zo in de gids en op teletekst zonder verdere info. Dus ben ik maar naar de Ketnet/Canvas site gebrowsd die ik maar gelijk gebookmarkt. Erg interessant. En heel wat gemist zie ik....

Link:
CANVAS - Virus - virus.canvas.be

net gezien, vond het wel een vermakelijk filmpje.. gelukkig duurde hij niet erg lang want tegen het einde begon het me allemaal wat minder te boeien. en jammer dat ze hem in kleur lieten zien, ik denk dat het bij deze film behoorlijk wat sfeer wegneemt.. desondanks heb ik me er wel mee vermaakt

Lupussy Galore schreef:

Link:
CANVAS - Virus - virus.canvas.be

Vergiste me met een heel andere film in zwart/wit die zich afspeelt tijdens het carnaval van Rio de Janeiro. Die heb ik twee keer gezien, vond hem twee keer goed en ben dus de naam vergeten!!
Dit was wel aardig, vermakelijk ja. Ik hield me meer bezig met de belijning van de groene jurk en dat de actrice zo naturel was. Ook het decor was prachtig, geen retro. Mijn god wat reden ze toch in enorme sleeën in de jaren 60! Waar zouden we die nu moeten laten? Ook wel verfrissend een actrice die er naturel uitzag! Vooral na het kijken naar de botox/nip/tucks parade aka de Oscars! Dat zat ik allemaal te bedenken tijdens het kijken. Want ik had al snel door dat zij zelf een zombie was die opgehaald werd of zoiets. Tja die orgel muziek maakte het in het begin nog wel een beetje eng en ook nog ingekleurd? Dat heet verminking volgens mij......zucht.....en dit is dus een cult film? Nah....
Mijn enthousiasme voor dit soort films is dus kennelijk niet meer wat het ooit geweest is...........

avatar van movie acteurs
Erg sterke horror.

Geluidskwaliteit was niet echt goed, vooral in het begin. Maar toch was dit wel een sterke horror met een goed sfeertje. En de geesten zagen er nog best creepy uit. 4,5.

avatar van yeyo
Zeer beklemmende en esthetische horror over vervreemding. De film begint enorm suggestief, de orgelmuziek draagt zeker bij aan de sfeer. Ook het claustrofobische aspect is sterk uitgewerkt, de machteloosheid van het hoofdpersonage komt goed tot zijn recht. De korte speelduur is goed, want ik denk dat ik de film anders langdradig zou hebben gevonden.

avatar van otherfool
Bevreemdende en inderdaad beklemmende cultklassieker met een creepy sfeer en een hoop suggestie. Harvey maakte een hoop run of the mill voorlichtingsfilmpjes (waarvan ik er een paar zag) maar werd min of meer befaamd door zijn enige speelfilm. Met name de scenes tussen Mary en haar lowlife buurman zijn om van te smullen.

3,5*.

Meneer Bungel
Hier gratis te bekijken dan wel te downloaden.

avatar van Friac
Gisterenavond nog even bekeken.
Kijkervaring was wat minder dan de eerste keer: ik ergerde me vooral aan de vreselijke geluidskwaliteit en het vaak abominabele acteerwerk.
Wel bleef de bevreemdende sfeer overeind, en de verschijningen van Herk Harvey bleken nog steeds efficiënt genoeg om me lichtjes te doen huiveren

Heerlijke finale overigens.

avatar van mayhemblik
Geweldige film, eng, mooi en te gekke muziek.
De film had trouwens 4 **** van mij gekregen al had die opdringerige buurman een pijnlijke dood gestorven, wat een irritant vervelend doordrammertje was dat zeg.

avatar van alexspyforever
Deze wist me toch niet echt te boeien ook niet als zwart-wit versie. Tijdens de momenten dat er niet gepraat werd, was het wel creepy, maar echt eng vond ik het nooit, eerder lachwekkend. Het plot is bijzonder slap, de acteerprestaties ronduit schabouwelijk. Ik snap wel dat latere horrorfilms hier hun inspiratie hebben gehaald, maar deze heeft voor mij de tands des tijds niet doorstaan. Wel een mooie hoofdactrice maar net als de rest acteert ze matig tot slecht.

avatar van FillumGek
Zo, ging ik hier even met de verkeerde verwachtingen in. Ik had altijd gedacht dat het een hele muzikale film was, een beetje zoals Fantasia. Ondanks dat ik daar stiekem helemaal geen zin in had, was dit eindproduct ook moeilijk door te komen.

Het beklemmende sfeertje is er wel, maar ik ben benieuwd of het feit dat de film is ingekleurd afbreuk heeft gedaan aan de ervaring. In zwart-wit is de film wellicht nog een stukje sfeervoller. Wel een mooie hoofdactrice, maar het acteerwerk is niet echt sterk te noemen.

Ik vond het vooral jammer dat het niet eng wil worden. Die hallucinaties zijn slechts geestverschijningen, in plaats van nachtmerriebeelden. Buiten dat zijn de ghouls niet overtuigend en heeft de film te veel saaie stukken. Jammer.

avatar van Beertje45
Ik vond er niets aan, zonet de ingekleurde en digitaal geremasterde versie gezien. De film heeft ontzettend slecht geluid, er wordt matig tot erg zwak geacteerd en de film wil me maar niet overtuigen eng te zijn. Er wordt goed werk geleverd om de geest(en) met make up te creeeren, meer positiefs kan ik niet vinden. Eerlijk gezegd snap ik de hoge notering niet, ik wou de laatste 30 min. de film uitzetten, maar ik blijf altijd positief en denk dan: Straks wordt het toch nog wat, maar helaas.

avatar van Flat Eric
Niet heel erg creepy maar toch wel vermakelijk.
De orgelsoundtrack was functioneel (ze is immers organist) en tegelijkertijd effectief (lekker aangedikt als er spanning gecreëerd moest worden).
Ik heb de ingekleurde versie bekeken. Het doet misschien wat af aan de griezeligheid maar ik heb dan wel weer meer kunnen genieten van de jaren 60 kledingstijl en de prachtige auto's. Dat springt er dan in kleur toch beter uit.

avatar van keimpeS
Ondanks dat het een sfeervolle film is, kon het me niet pakken. Soms heb je dat gewoon bij een film, de geesten zien er best nog wel creepy uit, maar echt spannend vond ik het niet. Het einde vond ik dan wel weer sterk en ik moet eerlijk zijn dat ik twijfel tussen 2,5 & 3 sterren. Ik heb overigens de z/w versie 4 x 3 gezien.

avatar van joolstein
Gezien vanuit het oogpunt van de film-historie is het duidelijk te zien dat er ideeën om spanning op te wekken, plotwendingen en posties van de camera meer dan eens door latere regisseurs zijn hergebruikt. Echter persoonlijk overtuigd de film mij veel minder. De film is onbedoeld erg rommelig, het verhaal nogal onzinnig en roept daarbij ook teveel vragen op. Daarnaast zijn er wel heel erg veel close-ups van het gezicht van de hoofdrolspeelster Candace Hilligoss (speelde verder wel leuk). Daarnaast vond ik de scènes met het nare, opdringerig ventje (Sidney Berger) niet echt intrigerend. Hij veroorzaakte bij mij vooral desinteresse. Er waren wel verschillende fantastische shots te zien en ook de orgelmuziek verhoogde enigszins de sfeer. Om eens naar een film te kijken die fungeerde als inspiratiebron voor andere, was het leuk om zo een keer te zien, helaas was het niet meer dan een mengelmoes van ideeën die niet heel goed waren uitgewerkt.

De manier hoe Candace Hilligoss iedere keer haar wenkbrauwen optrok als ze beanstigd was, gaf mij meer een humoristische indruk

Verder een sfeervolle leuke film