Friday the 13th Part VII: The New Blood (1988)

Alternatieve titels: Friday the 13th Part 7 | Vrijdag de 13e Deel 7

Horror

geregisseerd door John Carl Buechler
met Lar Park-Lincoln, Kevin Spirtas en Kane Hodder

Tina heeft speciale gaven. Op een dag gaan Tina en haar familie gezellig naar Crystal Lake, naar hun vakantiehuisje. Per ongeluk dood ze haar vader met haar speciale gaven. Jaren later keert Tina terug naar Crystal lake en maakt de seriemoordenaar Jason weer levend terwijl ze haar vader weer tot leven wilde maken.

weer een orgineel en mooi deel van de friday films.weer iets beter dan de 2 voorgangers vind ik.maar vind alle delen wel leuk.

avatar van rep_robert
De inspiratie is hier duidelijk op, dan kan een leuk slaapzakje er niet tegenop wegen, dat had beter in het vorige deel gepast.

Net nu je dacht van de recaps af te zijn, begint deel VII weer netjes met een voice over die weer even alles op een rijtje zet voor je. Zucht......
Het uitgangspunt is gewoon niet leuk , het hele telekinese gebeuren is te stompzinnig voor woorden en hoe daarmee in de film wordt omgegaan kan mij totaal niet bekoren. Het einde, met de dooie vader die Jason grijpt als gigantisch dieptepunt.

Het grootste voordeel van de film is Jason, die na een luttele tijd in het water er lekker ranzig uitziet en met Kane Hodder een grotere, meer gespierde badass is dan zijn voorgangers.

Maar na een aantal films met Tommy Jarvis en nu Tina heeft de film vooral een probleem met sympathieke protagonisten. De toon is ook te serieus in deze film. Ik mis de pret uit de voorgaande delen enorm. Deze serieuze film met een verschrikkelijke soundtrack is tot nu toe duidelijk de minste in de reeks, ondanks de fijne Jason.

avatar van GrobbekuikenXL
Was lang geleden dat ik deze zag. Best grappig al is het verhaal nogal onzinnig en is er enorm veel geknipt in de kills !

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De film die oorspronkelijk Freddy vs Jason had moeten worden. Men was druk bezig met onderhandelen, maar Paramount en New Line kwamen er niet uit. Dus werd er maar een script gemaakt rondom Jason vs een soort Carrie. Ditmaal geen Tommy Jarvis meer en ook de luchtige toon van Jason Lives werd weer ingeruild voor een wat serieuzere toon. Het resultaat is een vrij matig deel in de serie met één hoogtepunt.

Om maar positief te beginnen; Jason is hier op zijn best. En dan niet per sé omdat hij hier voor het eerst wordt gespeeld door Kane Hodder, maar omdat hij er hier op zijn tofst uitziet. Een nat, groot rottend brok vlees met zichtbare ribbenkast en wervels. Hij oogt als een zombie en zo beweegt hij zich ook voort. Verder leveren de sequenties waarin hoofdpersonage Tina het tegen Jason opneemt goede momenten op. Zes films lang zagen we mensen vooral vluchten en schreeuwen, dus een personage dat hem aankan is een fijne afwisseling. Het gevecht levert leuke stukken op, waaronder het moment dat Tina een plantenbak mét afgehakt hoofd op Jason afvuurt. De laatste momenten waarin Tina's vader de redder in nood wordtzijn vrijwel bespottelijk, maar alles daarvoor is zeer amuserend.

Het slechte nieuws? De verschrikkelijk saaie personages. Los van Tina en haar moeder en psychiater (een eendimensionale lul met vingers van heb ik jou daar) hebben we wederom een hutje in het bos vol met inwisselbare tieners. Maar ditmaal is inwisselbaar wel écht inwisselbaar. Grootste oersaaie hansworst van de hele serie moet wel die love interest van Tina in z'n spijkerjasje zijn, een pak vanillevla dat over de houdbaarheidsdatum heen is heeft meer charisma. Maar ook de andere figuren zijn maar suf, met zo'n typische trut, een typische nerd en een ... ik weet niet eens meer wie er verder nog waren.

Dan hoop je uiteraard dat deze types op een leuke manier worden afgeslacht, maar dan kom je bij probleem nummer 2: de MPAA. Schijnbaar hadden die rond deze tijd (A Nightmare on Elm Street 5 had er ook last van) een zeikhumeur, want werkelijk in alle kills moest worden geknipt. Resulterend in een film waarbij het spektakel grotendeels off-screen gebeurd. En dat terwijl je nu net een make-up artiest als John Carl Buechler aan het roer hebt, die wel raad weet met special effects en gore. Enorm jammer, want het maakt Friday the 13th: The New Blood (een betere titel was 'Barely Any Blood' geweest) een nogal futloos eindproduct. Met misschien een toffe finale, maar verder belachelijk weinig om enthousiast van te worden.

Met moeite 2,5 sterren. Voor het eindgevecht.