Friday the 13th Part VII: The New Blood (1988)

Alternatieve titels: Friday the 13th Part 7 | Vrijdag de 13e Deel 7

Horror

geregisseerd door John Carl Buechler
met Lar Park-Lincoln, Kevin Spirtas en Kane Hodder

Tina heeft speciale gaven. Op een dag gaan Tina en haar familie gezellig naar Crystal Lake, naar hun vakantiehuisje. Per ongeluk dood ze haar vader met haar speciale gaven. Jaren later keert Tina terug naar Crystal lake en maakt de seriemoordenaar Jason weer levend terwijl ze haar vader weer tot leven wilde maken.

avatar van Ajax&Litmanen1
jeroentjuhhhhh schreef:
Jammer dat de kills over het algemeen wat tegenvallen in dit deel. De slaapzak was wel tof, ook leuk dat die nog later terug zou komen in Jason X .

De slaapzak scene in de remake van vorig jaar was ook lachen

avatar van ashnh
Vervelend, die 5 minuten van het begin die weer verspilt worden met het terughalen van oude gebeurtenissen.. Wel leuk trouwens dat er connecties blijven met de oudere films, op Jason na dan. Tina kwam vorig deel ook al in de film voor.

Maar goed, de film: ik snap het niet helemaal. Die Tina met haar telekinetische powers ziet de moorden allemaal aankomen? Waarom doet ze er dan niks aan? Dat bovennatuurlijke voegt idd vrij weinig toe en de kills waren wel oké. Ik mis nog steeds dat kampsfeertje (dat er eigenlijk maar tot en met deel 4 goed in zit) en het komt inmiddels vrij uitgemolken over allemaal. Ik vind dit toch één van de minste delen uit de serie so far.
De personages zijn ook allemaal vrij irritant, met als toppunt die Melissa en de dokter.

In het begin zie je trouwens weer een naambordje "crystal lake" staan, was dat niet veranderd in "forest green"? Of alleen het kamp?

avatar van Boeikens
Nog steeds prachtig.

Voor sommigen begint de reeks na 6 delen misschien afgezaagd te worden maar de Jason fan is met dit deel weer goed bediend.
Zombie-Jason heeft er nu nog wat telekinese krachten bijgekregen wat de reeks toch weer iets nieuws geeft. Ook vind ik dat we hier met Kane Hodder de beste Jason uit de reeks voorgeschoteld krijgen. Spijtig dat dit deel door de moraalappostels uit de filmwereld zo zwaar gecut is toch levert dit deel nog voldoende gore en een vooral sterk einde.

avatar van Phantasm
Je kunt merken dat het een andere regisseur was, ik vond dit een van de mindere delen. De meeste moordscene's zijn veel te donker, alleen de finale maakt het nog wat goed.

avatar van PEN15
Ik vind de filmposter van deze film nog altijd gruwelijk gaaf. Na al die jaren. Een jeugdvriendje had een reuzenposter hiervan op zijn kamer. Ik was er toen al jaloers op, nu zou ik hem zeker nog steeds nabestellen haha. Die telekinese flits in het oog en de bloedplas vind ik nog steeds zo fascinerend. Echt zonde dat ze zo niet meer worden gemaakt, want nu eisen alle acteurs dat ze met hun surfkoppen op de hoes worden afgebeeld.

Ik vond deze film wel aardig trouwens.

avatar van Spetie
En weer een matig deeltje uit de reeks, al is dit dan weer niet de slechtste. Positief is dat er zowaar een redelijk sfeertje in de film zit, wat soms zelfs voor ietwat spanning zorgt. Jammer is het wel dat de moorden erg matig zijn en ook niet zo goed in beeld worden gebracht.

Ook raar dat er eerst weer vijf minuten moet worden teruggeblikt, voordat de daadwerkelijke film begint. De personages zijn weinig bijzonder en er zitten deze keer zelfs een paar hele irritante bij. Gelukkig maar dat Jason dan nog rondloopt. die daar wel raad mee weet.

Ach het keek verder allemaal nog wel redelijk weg en we gaan vrolijk door met de reeks. Het belooft in ieder geval al heel wat dat Jason in deel 8 weg is uit Crystal Lake, want dat begint namelijk na zoveel delen wel erg eentonig te worden.

NightSpirit
Moet zeggen dat ik na deel 6 er weinig hoop meer in had. Toch vond ik deze (ondanks het mindere acteerwerk) wel weer cool om te kijken. Zeker geen dijenkletser, maar ook geen tijdverspilling

avatar van nognooit
Wederom een slap vervolg in de serie. Dit is niet de slapste die ik heb gezien qua verhaal, maar qua gore wel. Die is hier nauwelijks te vinden.
Het verhaal is aardig. Een meisje met telekinetische gaven die Jason per ongeluk reanimeerd en vervolgens een soort telepathische band met hem lijkt te hebben.
Wat vervolgens gebeurt laat zich wel raden voor ieder die een Friday film heeft gekeken.

Voor de verandering dus een origineel uitgangspunt alleen wil het nieuwe element (het begaafde meisje genaamd Tina) zelden goed mengen met de gevestigde elementen.
Tina's verhaallijn slokt het meeste aandacht op en, toegegeven, die is ook het meest interessante.
De overige tieners lopen weer te roken, te flikflooien en te kibbelen en nog oninteressanter dan in de voorgaande delen. Jason is weer zich zelf in deze film, maar voelt niet prominent of dreigend in deze film. De tieners merken Jason's activiteiten iedere keer vlak voor hun eigen dood op. Het is allemaal erg voorspelbaar en ongeïnspireerd in dit deel.

Tina's deel van de film word zelden echt spannend, maar weet nog wel enigzins te boeien.
Het einde bied een onverwachte twist waar iets meer aandacht aan besteed had mogen worden.

Jason Takes Manhattan en Jason Goes to Hell zijn de enige delen die ik in de serie nog niet heb gezien, maar voorlopig waag ik me daar niet aan. Ik heb wel weer even genoeg van Jason en Camp Crystal Lake gezien.

avatar van perceived
Bloedarmoedig afgeraffeld deel. Jason ziet er in dit deel bruter dan ooit uit. Dat klinkt veelbelovend, maar zijn acties zijn helaas nogal tam. De kills lijken snel en inspiratieloos in elkaar geflanst. 4.5/10*

avatar van IcU
IcU
Erg jammer dat er in deze serie zoveel geknipt is op gore gebied. Want wat deze film echt mist zijn lekkere en vooral vieze kills. Jason is namelijk erg bruut, dreigend en angstaanjagend. Dat maakt deze film dan ook zo sterk. Als je al het realisme loslaat is deze film erg vermakelijk, en bevat het een perfecte sfeer. Een sfeer die al lang niet meer aanwezig was in de serie. Het is erg jammer dat de schaar er in moest voor een R rating, want dat is en blijft een zwak punt wat deze serie draagt; bijzonder weinig echte gore slachtpartijen. Iets waar, vooral de wat latere, grote en dreigende Jason, zo naar verlangt te hebben. De beul die hij hier is, kan niet de indruk maken die hij hoort te maken als er bij ieder steek, zaag of hak moment wordt weggesneden.

Het is dan ook erg betreurend dat deze film nooit zijn Director's cut kan genieten; veel van het gesneden materiaal is namelijk vernietigd.

De eerste kijkbeurt van de Friday The 13th serie kwam ik tot de conclusie dat deeltje drie, vier en vijf in de serie echt suffe delen waren. Deel zes en zeven daarentegen vond ik één van de betere. Ik meen nog te herinneren dat ik 'The New Blood' beter vond dan 'Jason Lives'.

Waarom is het zo dat ze telkens dingen willen herhalen in de Friday The 13th serie ? En altijd het einde. Dit keer zagen we een paar stukjes uit het voorgaande deel en deel twee en we worden getrakteerd met één van de slechtste titelmuziek die ik ooit heb gehoord. Dit kan mijn hond zelfs beter.

Het verhaal begint direct met iets dat ik niet wou zien. De film draait rond een meisje dat telekinetische gaven heeft. Dit bijplotje is matig tot zwak en als scherpe filmkijker weet je natuurlijk al wat ze met die telekinetische gaven gaat doen jaja, ze gaat er mee aan de haal met Jason ! Een grove fout van de makers. Hoe kan je iets nu spannend maken als je alles in de hand hebt met je gaven en Jason kan laten wurgen en elektrocuteren met bedrading ? Op den duur heb ik zelfs de televisie op fast forward gespeeld. en daarmee kan je concluderen dat dit één van de slechtste eindes is van heel de serie.

Jason zelf is super, daar gaat een groot deel van mijn sterren naar uit. Kane Hodder is de man, de Jason. Wat een figuur, wat een bouw, wat een brutaliteit. Jason ziet er niet meer uit maar is cooler dan ooit tevoren. Spannend wordt het nooit (na deel 4 was dit niet meer het geval dus ik ga me erbij neerleggen), maar er zit weer voldoende tempo in de film. De moorden zijn ook ietsjes beter dan het voorgaande deel De slaapzakmoord en de cirkelzaagmoord waren cool maar je merkt als kijker op dat dit deel de gore wil achterhouden. Dit deel wordt nergens echt bloederig en je ziet dat de makers al de special effects in die gave van Tina hebben gebruikt. Al de afgehakte hoofden die je te zien krijgt zijn supernep (hallo ! Dit konden ze in de voorgaande delen toch veel beter hoor!).

De personages zijn goed. Tina is , ondanks haar gaven, een schattig en mooi meisje en de rest van de cast (vooral die dokter is een rotzak) doen hun best om hun steentje bij te dragen. De vertrouwde sfeer is terug, de kampsfeer is de rode draad in dit deel.

Op zich heeft deel zeven echt wel goede punten. De sfeer is goed, de moorden zijn bruut en Hodder is de beste Jason ooit. Ik vind het zo jammer dat hij meedoet in de slechte Friday-films.
Maar het is dat gedoe met die telekinese dat mij zo ergert. Ik geef de net 2* maar vind hem slechter als Part III. Dit kon beter en ik hou men hart al vast voor de volgende delen want die waren in mijn geheugen al slecht ...

Ik twijfel nog steeds tussen 1.5 en 2* , maar Hodder redt de film en daarom net niet de helft.

Tom de Haas
psycholamp schreef:
Waarom is het toch zo, dat als een horrorreeks veel vervolgen heeft, er altijd eentje tussen zit met een paranormaal meisje? Velen hier hebben het over origineel, maar ik heb dat al gezien in Halloween en in A nightmare on Elmstreet. Ik weet niet wie de eerste was, maar ik ben er toch ook niet echt kapot van. In deze film had het ook geen toegevoegde waarde. Ze kon de moorden wel zien aankomen, maar niet voorkomen. Het begin en het einde (Jason opwekken en haar vader oproepen), waarin ze haar gave wel gebruikt ten behoeve van het verhaal, overtuigen niet en zijn eerder te lachwekkend. Verder is dit wel weer een leuk deel uit een lekker luchtige horrorcyclus.

De eerst was Nightmare 3 met Patricia Arquette die anderen in haar dromen kon betrekken en daarna Friday 7 en toen Halloween 5 waarin Danielle Harris opeens de moorde in visoenen zag. Bij Nightmare en Friday vond ik het nog wel acceptable maar Halloween 5 was totaal niet geloofwaardig.
Daarom krijgt Friday 7 van mij 3 sterren, vooral omdat het originele campy sfeertje van de voorangers ook in deze zit.

avatar van Nigelwestland
Deze was ook leuk. Niet beter dan deel 6 maar wel een spannende en leuke film met lekker veel mensen die dood gaan en een goed verhaallijn

Reinbo
Erg zwak deel. Film brengt niets leuks of nieuws en bevat weinig sfeer. Film lijkt volledig op de automatische piloot gemaakt en zelfs de kills zijn niet bijzonder. En als Jason dan al een grasmaaier pakt wordt er weggesneden voor het moment supreme. Dame met Carrie kwaliteiten voegt helaas ook niets toe. Zwakste tot nog toe. 1,5*

avatar van Beertje45
Leuk deel uit de reeks. Alles blijft bij het oude, Jason hakt en klieft er weer lustig op los, maar krijgt ditmaal een degelijke tegenstandster. Akteerprestatie's zijn soms redelijk, zoals Terry Kiser als de psychiater. Verder niets nieuws onder de zon. Toch wel een leuke wending met Jason die het ditmaal niet zo makkelijk heeft.

avatar van Beertje45
Best originele poster

Met een titel als "The New Blood" hoop je op een opleving van de serie, maar het is de zoveelste herhaling van het oude trucje. Welliswaar ziet Jason (voor de eerste keer vertolkt door Kane Hodder) er goed uit, de moorden zijn er door de Amerikaanse filmkeuring weer lekker uitgesneden, waardoor het uiteindelijk een beetje bloedeloos is. De acteurs doen het over het algemeen goed, en er is een leuke soundtrack die eigenlijk de muziek uit alle voorgaande delen mixt. Geen supersterke film, maar een redelijke, hierna zou het wel met rap tempo slechter worden want "Jason Takes Manhattan" en "Jason Goes to Hell" zijn waardeloos. 2,5

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Telekinetisch tintje.

Ondanks dat dit niet het geval is lijkt Terry Kiser welhaast de vader van Robert Downey Jr. qua gelijkenis. Wat nog meer opvallend is aan dit zoveelste deel uit de uitgemolken serie rond seriemoordenaar Jason, is het telekinetische tintje. De Carrie-achtige wending wordt echter niet goed gebruikt en dus blijft de kijker achter met een gemiddeld deel wat nogal langdradig aanvoelt. Helemaal tegen het einde als voor de zoveelste keer blijkt dat Jason telkens herrijst. Ditmaal zelfs extra vaak.

Doorsnee.

avatar van Metalfist
Need a little touch-up-work my ass

Het zesde deel was het eerste deel waar ik echt sleet begon te zien op de Friday the 13th reeks. De voorgaande episodes waren altijd wel vermakelijk maar de gebeurtenissen rond de terugkeer van Jason, en zeker de manier waarop, konden me niet bekoren. Ik had dan ook niet echt al te hoge verwachtingen van dit zevende deel want ik had het gevoel dat het verval was ingezet. Misschien kwam het dan ook juist door de lage verwachtingen dat ik dit deel weer wat beter kon waarderen.

Vooral omdat er hier terug wordt teruggegrepen naar de essentie van de films en dat is een stel tieners die om de één of andere reden terecht komen in een boshut bij Crystal Lake en geslacht worden. Niet veel aan maar altijd wel vermakelijk maar toch begint er wel wat sleet op de formule te komen. De kills zijn niet origineel en voor de zoveelste keer op rij worden de kills compleet verknipt. Er zijn dan ook maar een handvol geslaagde kills (favoriet blijft het meisje dat in haar slaapzak vastzit en door Jason tegen een boom wordt gesmeten of de moord met de grasmaaier/kantensnijder) maar wat me vooral tegenstak was het volstrekt belachelijke einde. Nu is Jason al lang niet meer dezelfde klungelige killer uit de eerste delen en is hij verandert in een meedogenloze zombie die gewoonweg niet dood kan maar de telekinetische opzet pakte me niet. Wanneer Jason dan uiteindelijk wordt meegesleurd door de dode vader van Tina is het een serieuze afknapper. Dat hij nog heelhuids uit het instortende huis komt en dergelijke, daar kon ik op zich nog mee leven maar dit is gewoon een aanfluiting. Ik had het dan ook interessanter gevonden mocht men hier al een eerste poging gewaagd hebben om Freddy Kruger in de franchise te steken. Dat was dan ook oorspronkelijk het plan maar Paramount Pictures (die de rechten van de Friday the 13th reeks hadden) en New Line Cinema (die de rechten van de Nightmare on Elm Street reeks hebben) kwamen niet overeen qua plot waardoor de telekinetische Tina in het geheel werd geschreven.

De reeks heeft in de loop der jaren al wel een paar acteurs gehad voor de rol van Jason. Dat is ergens wel noodzakelijk want het personage op zich maakt ook een aantal metamorfoses door en Kane Hodder is de nieuwe persoon die zich in de huid van de killer met het hockeymasker mag begeven. En hij doet het meer dan degelijk. Met zijn imposante fysieke présence is hij geknipt voor de rol en na 7 delen heb ik eindelijk het gevoel van de echte Jason te zien. De rest van de cast stelt wederom niet veel voor. Hoeft ook helemaal niet want ze zijn enkel gecast om hun tienerlooks (hoewel ze allemaal al ergens in de 20 waren) en fungeren alleen maar als slachtvee voor Jason. De toevoeging van Terry Kiser als Dr. Crews vond ik op zich wel minder trouwens. Het personage zelf valt nog wel mee maar de invulling die Kiser er aan geeft is vrij vervelend. Zelfde geldt voor Susan Jennifer Sullivan die als Melissa op den duur wel wat mijn strot begon uit te hangen. Al was haar dood waar ze de deur opendoet en Jason opeens voor haar staat wel erg leuk.

Niet het slechtste deel, die twijfelachtige eer gaat naar deel 6 in de reeks, maar dit is nu niet meteen iets om naar huis te schrijven. De formule van Crystal Lake werkt nog maar is hoognodig aan vervanging toe doordat ondertussen wel alles uit de setting is gehaald. Op naar deel 8 die als ondertitel Jason Takes Manhatten heeft gekregen, kan wel interessant worden.

avatar van psycholamp
Maar wees erop voorbereid, dat het nog een tijd duurt in de film, voordat Jason Manhattan gaat nemen.

avatar van mikey
Ja 2 minuutjes time square na 80 minuten

avatar van xxERWINxx
Deze film is een beetje een herhaling van zetten, enige wat nieuw was is dat Tina het meisje een gave heeft dat ze gebruikt tegen Jason, waardoor het einde best mooi gemaakt was en viel het niet tegen, maar wat vooraf gaat is niet echt origineel meer, beetje een herhaling van zetten.
Ook leuk dat we Jason zien als zombie.

avatar van Daan258
Verrassend goed deel.

Na de vorige 2 behoorlijk tegenvallende delen was ik wel een beetje klaar met de Friday The 13th films.
Gister toch maar even het 7e deel opgezet en dat was gelukkig weer erg genieten. Dit deel vond ik niet alleen beter dan de vorige 2 delen, maar tot nu toe de beste uit de reeks.
Veel meer sfeer, een paar erg leuke kills en ook een heel apart verhaal voor een Friday The 13th film, maar wel erg leuk.
Vond het een beetje Friday The 13th meets Carrie

Al met al een heerlijk 7e deel waar ik me onwijs goed mee heb vermaakt.
Zeer benieuwd naar het volgende deel.

Nadat er voor het eerst sinds een jaar (dus in 1987 geen) geen nieuwe "Friday the 13th" film is gemaakt, moest het er in 1988 toch weer van komen. En dat is dit alweer 7e deel geworden wat de titel "The New Blood" heeft gekregen.

In dit deel moet Jason Voorhees het opnemen tegen een meisje genaamd Tina Shepard (gespeeld door Jennifer Banko als de jonge Tina en door Lar Park-Lincoln als de volwassen Tina die er ook best fraai uitzag) met telekinetische krachten. Ze wilt deze krachten eigenlijk gebruiken om haar overleden vader (daar haar eigen toedoen) op te weken, maar uiteindelijk wekt ze hierdoor weer de seriemoordenaar Jason Voorhees op die natuurlijk weer snel begint met zijn kills. Omdat Jason Voorhees al tig keren is vermoord en ook niet meer echt leeft, ziet hij er nu uit als een aftakelende zombie. Het verhaal speelt zich weer af rond zomerkamp Crystal Lake wat altijd zorgt voor een leuke sfeer en gelukkig ook weer wat bloot (was in het vorige deel niet aanwezig) in de vorm van Heidi Kozak en Elizabeth Kaitan. Het einde (het eindgevecht tussen Tina met haar telekinetische krachten en de zombie Jason) was overigens best aardig.

Ondanks dat deze film zich nog best lekker wegkijkt, vond ik hem iets minder dan het vorige deel. Maar het blijft leuk om deze films te bekijken en ze duren ook nooit lang (maximaal 90 minuten).

avatar van PEN15
Herzien. De laatste keer dateert van veel te lang geleden en ik kon me nog herinneren dat in het eerste uur niks van betekenis gebeurt. Destijds waren we uit verveling maar een IKEA pakket in elkaar aan het knutselen. We lieten de film op de achtergrond doorspelen, maar nauwelijks kon het onze aandacht trekken tot aan het gevecht van Tina. Dan is de film al bijna afgelopen. Ook deze kijkbeurt heb ik bijna dezelfde ervaring. Het verhaal is al niet boeiend, de personages zijn allemaal lucht, dan hou je het maar op toffe kills, maar daar is door de R-rating niks meer van over.

eigenlijk is dit meer Jason vs the MPAA. Schandalig gewoon dat ze zoveel hebben wegeknipt en dat Paramount zulke deadlines oplegde dat de regisseurs geen tijd hadden om er iets nieuws voor in de plaats te laten schieten. Zombie Jason zag er best goed uit, maar dat afgehakte hoofd was dusdanig nep dat ze het niet langer dan een halve seconde in beeld durfden te brengen. Er is wat footage van de gecensureerde gore te vinden, maar de originele negatieven en de rest van de overgebleven beelden zijn in 1992 vernietigd en ik ben bang dat ditzelfde ook geldt voor deel V waar ik de deleted scenes maar al te graag zou willen zien.

True story. In 1988 liepen de plannen voor een Freddy vs Fridayfilm, maar omdat New Line en Paramount met elkaar overhoop lagen draaide dit uit op een een Jason vs Carrie. Ze hadden er anders ook een Jason contra Harry Warden van kunnen maken aangezien dat ook uit de slasherfabriek van Paramount kwam.
Onbegrijpelijk eigenlijk dat ze met zo'n mager script komen. Waarom was er bijvoorbeeld geen Tommy meer? Hadden ze hem daarvoor van de verdrinkingsdood gered om nooit meer terug te keren? F13 was zo populair in de jaren tachtig dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat de script writers het vorige deel nog nooit hadden gezien. Ook wat betreft muziek en scores begon de reeks aardig op een dood spoor te raken. Had je de laatste delen telkens toffe muziek, van de discotheme van friday the 13th tot de nummers van Alice Cooper, hier was de score tijdens precredits en creditroll echt afgrijselijk.

Overigens was het ook de bedoeling dat de vader als een zombie uit het water zou springen. De beelden waren al geschoten, maar de eindproducent of weet ik wie vond het maar niks. Kennelijk was het einde zoals het nu is dat wél..

avatar van FillumGek
Ik heb nu t/m New Blood gezien, maar het had van mij na de Final Chapter op mogen houden. Echt slecht is het allemaal niet, maar dit is toch wel een mager deeltje.

Het Carrie White-personage is niet boeiend en voelt erg ongepast. Bovendien draait de reeks al lang niet meer om het slachten van kamperende tieners, maar legt gewoon iedereen die Jasons pad kruist het loodje. Dikke fun zou je zeggen, maar er is door de MPAA zo enorm gesneden in de uiteindelijke versie dat er weinig lol te beleven is. De kills zijn niet origineel, maar er wordt ook veel te weinig getoond. De archiefbeelden tonen beelden van gorgelende, creperende slachtoffers, maar dat was echt veel te extreem en moest er dus uit. Dan heb je een tof wapen als een cirkelzaag, maar daar kun je vervolgens niet veel leuks mee doen.

Jason, dit keer gespeeld door kleerkast Kane Hodder, ziet er wel op zijn best uit. Kostuum is erg tof, maar ook Jason zonder masker ziet er het meest angstaanjagend uit van alle delen. Buechler levert nog een mooi eindgevecht af tussen Jason en die Astro-TV-trut maar er zit ondertussen wel een beetje slijt op de formule.

avatar van BlueJudaskiss
Niets nieuws onder de zon, gewoon een lollig deel uit de reeks dat leuk is om een keer gezien te hebben. Inderdaad erg jammer dat er zoveel door de MPAA in gesneden is. Tina vond ik toch wel degelijk een leuke toevoeging. 3,0*

avatar van Miszmi
Ik weet inmiddels niet meer zo goed wat ik erover moet zeggen. Het blijft allemaal een beetje bij hetzelfde, al kreeg dit deel opeens bovennatuurlijke gave. Op zich was dat zelfs nog wel redelijk goed uitgewerkt ook, behalve de eerste scene waarin we het zagen. Die was aan de lachwekkende kant. Al met al weinig vernieuwend, allemaal een beetje voorspelbaar en het wordt er zeker niet beter op. Ik denk dat ze veel te lang door zijn blijven gaan. Ik ga de laatste drie, Freddy vs. Jason en de remake nog wel bekijken, maar verwacht in ieder geval van de laatste drie niet zoveel.

avatar van DVD-T
De eerste Friday the 13th film die ik zag. Helaas is het niet meer zo goed als ik me herinner.

Ik vind dat telekinese aspect wel leuk. Al gaat het tegen het eind dan echt wel een beetje mis. Dit zevende deel uit de reeks heeft behoorlijk lang nodig om op gang te komen. Om uiteindelijk met wel erg middelmatige kills te komen. Die eerste kill aan het begin is wel briljant trouwens. Verder gebeurt er de gehele film vrij weinig en is Jason een schim van wat hij ooit was. Nergens straalt hij enige dreiging uit en komt zelfs wat klungelig over. De sfeer is ook een stuk minder hier. Het is alsof de makers wisten dat de reeks nu wel een beetje doodgebloed was.

The New Blood bevat nog een enkel leuk momentje. Maar het lijken vooral de laatste stuiptrekkingen van de reeks.

De kills zijn wat matig.
Teveel gecut.
Gelukkig staan op youtube de uncutkills.
Toch leuke film.

De uncut kill van de slaapzak is echt zwaar bruut.
In 2 dagen nu 7 fridays gezien.
Hij gooit wel vaak mensen door een raam.
Hele serie tot nu 3.5*.
Jason blijft de master, gevolgd door freddy, meyers, pinhead en chucky.

weer een orgineel en mooi deel van de friday films.weer iets beter dan de 2 voorgangers vind ik.maar vind alle delen wel leuk.

avatar van rep_robert
De inspiratie is hier duidelijk op, dan kan een leuk slaapzakje er niet tegenop wegen, dat had beter in het vorige deel gepast.

Net nu je dacht van de recaps af te zijn, begint deel VII weer netjes met een voice over die weer even alles op een rijtje zet voor je. Zucht......
Het uitgangspunt is gewoon niet leuk , het hele telekinese gebeuren is te stompzinnig voor woorden en hoe daarmee in de film wordt omgegaan kan mij totaal niet bekoren. Het einde, met de dooie vader die Jason grijpt als gigantisch dieptepunt.

Het grootste voordeel van de film is Jason, die na een luttele tijd in het water er lekker ranzig uitziet en met Kane Hodder een grotere, meer gespierde badass is dan zijn voorgangers.

Maar na een aantal films met Tommy Jarvis en nu Tina heeft de film vooral een probleem met sympathieke protagonisten. De toon is ook te serieus in deze film. Ik mis de pret uit de voorgaande delen enorm. Deze serieuze film met een verschrikkelijke soundtrack is tot nu toe duidelijk de minste in de reeks, ondanks de fijne Jason.