• 8.562.382 stemmen

Friday the 13th: The Final Chapter (1984)

Horror | 90 minuten

Releasedatum: 12 juli 1984

• Google Play Bekijk via Google Play
  • Ziggo On Demand Bekijk via Ziggo

Plot Friday the 13th: The Final Chapter

"Jason's back, and this is the one you've been screaming for."

Jason wordt dood verklaard en naar 't mortuarium gebracht. Na wat personeel uit de weg geruimd te hebben begeeft hij zich weer naar camp Crystal Lake waar een groep tieners zich klaarmaakt voor de vakantie. Onder de tieners bevindt zich echter kleine Tommy Jarvis: een groot fan van het horror genre. Zal hij Jason weten te stoppen?

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van shrink

shrink

• 2043 stemmen

Het beste deel wat er gemaakt is na het 1ste deel. Leuk verhaal, mooie dames en lekker veel hakwerk. Zo hoort een Slasher te zijn!!

avatar van joolstein

joolstein

In 1984, was de slasher-film op zijn retour, daarom had dit de laatste vrijdagfilm moeten worden. Iedereen rond de film was zo'n beetje klaar met de franchise. Niemand kon vermoeden dat dit niet het laatste hoofdstuk zal zijn! Als regisseur werd Joseph Zito aangetrokken die eerder al de zeer sterke slasher-film The Prowler / Rosemary's Killer (1981) had gemaakt. Jason gaat verder waar de laatste film was gebleven en wordt verondersteld dood te zijn en naar het mortuarium gebracht waar hij natuurlijk weer wakker wordt. En de film maakte direct duidelijk dat het bloed en de effecten een stap omhoog hebben gezet, die 2 openingssterfgevallen zijn indrukwekkend en smerig. Jason Voorhees heeft het meer dan ooit voorzien op tieners met hun seksuele driften. De reden dat hij jaren geleden verdronk. Dit is van begin tot eind slasher goud. De meest creatieve moord er zijn er vele die met de kurkentrekker, die met de beugelzaag maar de beste kwam van Jason zelf! Body Count: 14

avatar van 606

Te zien vanavond op zender Spike !!! Om 20.35

avatar van Basto

Basto

Voor sommige het beste deel. Ben zelf meer fan van 2 en 3. Daar zit wat meer sfeer in en vind ik de personages net wat rijker. Hier gaat het snel van start volgens het tien kleine negertjes principe.

Maar goed, het eind is wel erg sterk van deze aflevering. En je moest toch wat op een dag als vandaag.

Kleine 3,5

avatar van Borderline

Borderline

Bij Friday The !3th weet je wat je krijgt, in deze film begon het in een mortuarium maar kwamen we uiteindelijk toch terecht bij het bekende meer, de kills waren creatief en mooi uitgevoerd, zeker voor een 4e deel waarvan je zou denken dat het wel een beetje op was, het is niet de Final Chapter wat misschien wel beter geweest zou zijn

avatar van filmfan0511

filmfan0511

The Final Chapter, best wel een grappige titel voor het vierde deel uit een franchise van meer dan tien films. Het heeft wel echt het 'prototypische' of klassieke Friday the 13th-gevoel, meer zelfs dan de eerste drie films. Veel naakt en hitsige jongeren, Jason met z'n hockeymasker, kills die op een hoog tempo voorbijkomen. Het is een vermakelijke film daardoor, hoewel het eerste gedeelte traag op gang komt. De personages zijn nog wel vrij sympathiek in dit deel, maar ze zijn met veel te veel. Je kan het slachtvee niet helemaal goed uit elkaar houden, op een paar na. Wel grappig om een kleine Corey Feldman te zien. De kills blijven echter weinig indruk maken; na 2 seconden wordt er meestal vlug weggedraaid met de camera, dus veel ervan zien doe je niet. Maar ook de opzet van de moorden was weinig origineel (en zelfs origineler uitgevoerd in deel 2 of 3). En Jason straalt voor mij weinig dreiging uit, en is maar een lompe verschijning. Geef me maar Michael Myers dan. Maar dat is gewoon persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Deeltje 4 blijkt voor velen een favoriet te zijn, maar dat was dus niet mijn ervaring. Door de iets leukere personages en de net wat betere gore/make-up effecten (vooral de dood van Jason zelf) vind ik het beter dan deel III, maar het blijft bij 2.5*.