Friday the 13th: The Final Chapter (1984)

Alternatieve titels: Friday the 13th Part 4 | Vrijdag de 13e Deel 4

Horror

geregisseerd door Joseph Zito
met Kimberly Beck, Erich Anderson en Corey Feldman

Jason wordt dood verklaard en naar 't mortuarium gebracht. Na wat personeel uit de weg geruimd te hebben begeeft hij zich weer naar camp Crystal Lake waar een groep tieners zich klaarmaakt voor de vakantie. Onder de tieners bevindt zich echter kleine Tommy Jarvis: een groot fan van het horror genre. Zal hij Jason weten te stoppen?

avatar van GrobbekuikenXL
Jason is wat bruter in deze film. Ook Savini weer terug voor de broodnodige make-up effecten. Alleen dat jochie is beetje irritant. Regisseur van Rosemarys killer !

avatar van Metalfist
He'd probably challenge him to a game of Zaxxon

De Friday the 13th reeks kan ondertussen op wel wat sympathie van mijn kant rekenen. Het eerste deel was erg sterk en de twee vervolgen waren ook nog altijd van een meer dan degelijk niveau. Ik heb de gehele reeks cadeau gegeven aan mijn broer maar had ze zelf nog nooit gezien dus is het altijd even afwachten wat voor niveau de sequels aanhouden. En hoewel The Final Chapter, wat ironisch genoeg het laatste deel moet zijn (er kwamen nog 7 vervolgen, een remake en een documentaire), nogal traag op gang komt is het wel weer een degelijk luik in de reeks.

Maar het grote hekelpunt in dit deel zijn de personages. Het slachtvee is deze keer weer goed aangevuld met een hoop blanke tieners die zoals gewoonlijk alleen maar op zoek zijn naar een weekendje sex maar er zitten me iets te irritante personages tussen. Zeker Ted haalde op den duur gewoon het bloed onder mijn nagels met zijn continue 'dead fuck' opmerkingen of dat gelul over zijn computer. Was blij dat die het loodje legde maar dat heeft me dan toch weer te lang geduurd. Er wordt ook geen enkele poging meer gedaan om enige diepgang aan de personages te geven maar daar zit dit soort films nu eenmaal niet op te wachten (al mag er eerlijk gezegd wel net iets meer verhaallijn zijn) doordat iedereen benieuwd is naar de killer. Jason ziet er hier wederom anders uit, toch vreemd dat ze zijn appearance niet coherent hebben kunnen houden, maar het sterke aan dit deel is dat hij freakin' dood gaat. Met een titel als The Final Chapter verwacht je zoiets wel maar ik werd aangenaam verrast door het broertje. Even dacht ik dat het een afrip van het 2e deel ging worden waar Ginny zich vermomt als Jason's moeder maar de climax heeft me in ieder geval benieuwd gemaakt naar deel 5. Wel zonde dat Zito besloot om zijn last scare (de droomsequentie die in de 3 vorige films zat en waar we ook te weten komen wat er eigenlijk met moeder Jarvis gebeurt) eruit te knippen, zat daar eigenlijk nog op te wachten maar de blik van Tommy maakt wel wat goed.

The Final Chapter markeert de terugkeer van de immer geweldige Tom Savini. Naar het schijnt zou hij enkel hebben meegedaan aan de film om Jason, het personage dat mee heeft bedacht, te laten sterven maar ik hoop hem in ieder geval nog eens terug tegen te komen in de reeks want zijn make-up is toch altijd fenomenaal goed. Sowieso een aantal vermakelijke kills maar vooral op de dood van Jason kan Savini zich even helemaal laten gaan. Er moet wel een vreselijke sfeer op de set hebben gehangen. Vanwege het lage budget was er niet veel geld opzij gehouden voor de stunts en dat resulteerde in een aantal gevaarlijke toestanden voor Peter Barton (Doug, die effectief tegen de badkamer muur wordt gesmeten) en Judie Aronson (Samantha, die moest gaan zwemmen in het meer terwijl het vreselijk koud was). Ted White, die de rol van Jason op zich neemt, nam hun onder zijn hoede en er ontstond een bijzonder ontplofbare relatie tussen White en regisseur Zito. Die resulteerde uiteindelijk in het feit dat White er op stond dat zijn naam van de film werd verwijdert maar blijkbaar was Zito door de rest van de cast ook niet echt geliefd doordat Corey Feldman, Tommy, later heeft verteld dat hij zich inbeeldde dat hij op Zito's hoofd was aan het kappen met de machete in plaats van dat van Jason.

Amusant vervolg dat vooral in het 2e gedeelte van de film echt interessant wordt. De opzet om Jason te laten sterven is in ieder geval een goede zet en ik ben benieuwd hoe het verder gaat gaan met Tommy. De make-up van Savini is wederom van een hoog niveau en cast kan er op zich mee door. Moeten ook vaak niet veel meer doen dat uit de kleren gaan en dat is nu niet zo vreselijk moeilijk. Het minste deel van de 4 maar nog altijd wel leuk.

Kleine 3.5*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Savini's smerigheid.

De aanwezigheid van Crispin Glover en Corey Feldman maakt een beetje goed in dit verder verwaarloosbare deel in de beroemde reeks. Beetje hetzelfde niveau als het vorige deel, maar door wat smerige kills - met dank aan Tom Savini - in beeld te brengen zit het met de gore wel snor. Met name het tweede deel van de film verloopt te langzaam, als tijdens een feestje een voor een het slachtvee om wordt gelegd door een iets angstaanjagender Jason dan voorheen.

Redelijk.

avatar van dutchtuga
Toch minder bij herziening en dat zag ik niet aankomen. Dit vierde deel was tot nu mijn favoriete deel, maar ik vond 'm nu wat 'vlak'. Laat ik voorop stellen dat alle ingrediënten voor een klassieke slasher gewoon aanwezig zijn. Babes, goede kills, cliché personages en een killer in vorm, we krijgen "the whole package". Daarbij hebben we ook nog eens 80's helden Crispin Glover en Corey Feldman als extra. Het is allemaal niet mis. Maar ik miste een goede opbouw, in zijn geheel en naar de kills, en de sfeer is niet altijd optimaal. Ik weet niet wat hier de voornaamste redenen voor zijn, 'sfeer' blijft toch een erg subjectief ding.

Friday 4 deed het 'm gewoon niet helemaal bij de herziening op blu-ray. Misschien was de geluidsmix niet helemaal goed, maar dat probleem had ik niet bij de andere delen. Friday 4 blijft een heerlijke slasher, maar qua sfeer en ultiem 80's gevoel vind ik 'm wat achterlopen op de voorgaande delen en zelfs deel 5 (de rest moet ik nog herzien), wat ik echt nooit had zien aankomen. Wat herzieningen toch kunnen doen..

Een halfje eraf.

avatar van mikey
Deel 4 is een tikkeltje stroperig. Je moet je er een beetje doorheen worstelen itt 2&3. Lange scenes en zaken die niet leuk zijn zoals die roarin' 20's porno die maar door bleef gaan en niet grappig was. En eigenlijk al behandeld was door die verpleger en zijn aerobic videoband. Dus dat sloeg de plank mis, maar kost wel een kwartier van je leven

Ik zou zeggen snel door naar V (of victory)

avatar van dutchtuga
Die retro porno scène is inderdaad een goed voorbeeld. De lol was er al vanaf.

Matige film waarin opnieuw een aantal tieners een onprettige vakantie beleven aan het meer. Het vierde deel uit deze slasher-reeks heeft opnieuw niet echt een verhaal, maar wel een meer prominentere aanwezigheid van de killer zelf. Ook de rol van Corey Feldman en het vrouwelijk naakt maken deze film een stuk leuker dan zijn voorganger.

avatar van frolunda
Lang geleden dat ik deze gezien had en ook nu vind ik hem weer één van de mindere.Vooral door het rommelige en wat chaotische begin (de film gaat direct verder na het einde van deel 3) en ook door al die herhalingen is er van een sfeervolle opbouw dit keer geen sprake.Later wordt het gelukkig allemaal wat beter,enkele echt spannende schrikmomenten en een aantal smerige kills zorgen voor het nodige vermaak.Ook de aanwezigheid van acteurs als Corey Feldman,Peter Barton (Matthew Star,als iemand dat nog kent) en Crispin Glover zorgen voor een meerwaarde.De laatste was overigens de enige die nog wat indruk maakte met zijn acteerwerk,al moet je je daar ook weer niet al te veel van voorstellen.Wat ik ook sterk vond aan Friday the 13th:the final chapter is dat ie over het algemeen wat bruter en gemener is als veel van z'n seriegenoten.Regie en montage vond ik daarentegen bij dit deel weer wat minder sterk,maar ach daar gaat het ook weer niet echt om bij dit soort-hoe dan ook-heerlijke slashers.

avatar van Daan258
Prima 4e deel.
Onlangs die erg langzaam opgang kwam heb ik me toch prima vermaakt.
Paar leuke kills, (vooral de laatste scene met Jason) sfeer was ook lekker, spanning helaas wat minder en het acteerwerk was ook wel aardig.
Op naar deel 5:)

Kleine 3,0*

avatar van xxERWINxx
Film kwam langzaam op gang, ik vond hem niet beter als deel 3, ongeveer gelijk als deel 1 en 2.
Wel iets hardere moorden, maar vrij lange scenes die niet leuk waren.

avatar van DVD-T
The Final Chapter?

Nog lang niet. Misschien toen der tijd wel de opzet om dit als laatste deel te laten doorgaan maar waarschijnlijk zag Paramount er destijds nog brood in om de serie weer nieuw leven in te blazen na dit erg leuke deel.

Een goede zet om het wel weer in een zomerhuisje aan een meer te laten afspelen. Daar schuilt ook wel een beetje de kracht van deze serie. De setting is gewoon erg tof. Gooi daar een cast in wat als "cannon fodder" dient en het is genieten beblazen. Leuk trouwens om Feldman en Glover in deze serie te zien. Tempo van dit vierde deel is wel weer een stukje trager en heeft toch wel een beetje last van de ietwat trage opbouw. Daarom is er nog vrij weinig te genieten in de eerste helft van de film en is de opbouw iets minder geslaagd. Iets wat een beetje een zwakte van de reeks is. Verder weet Zito de spanningboog niet echt vast te houden. Daarom is het in dit deel gewoon wachten tot het moorden begint.

En gelukkig zit het daarmee wel goed. In deze film wordt de Jason opnieuw, en zelfs nog beter, neergezet zoals we hem graag willen zien. Al is het nog niet zo zoals in het zesde maar dat is alvast op de zaken vooruit lopen. Erg uiteenlopende kills die er door de effecten van Savini erg hoogwaardig uitzien. Er is te zien waar het meeste budget van de film in zit. Als het moorden begint gaat ook ineens het tempo een stukje omhoog en loopt dit alles uit op een zeer bevredigende climax/einde.

Wat trouwens ook wel eens genoemd mag worden zijn de scores van Friday's vaste waarde Manfredini. Zorgt toch iedere keer weer dat de sfeer een stuk verhoogt wordt met zijn iedere keer weer zeer verzorgde scores.

Misschien weer iets minder dan de drie voorgangers qua opbouw maar des te sterker komt de film terug in de tweede helft en zorgt er vooral door de kills en de make up voor dat The Final Chapter een erg sterk deel is geworden en terecht geliefd door vele fans van de serie.

Alweer het 4e deel van de populaire jaren 80 slasher reeks "Friday the 13th" en deze film staat betiteld als de "The Final Chapter", maar is het natuurlijk niet want erna zullen nog velen delen volgen.

Ook dit 4e deel is weer gemaakt volgens het bekende recept en het verhaal speelt zich nu ook weer af rond Crystal Lake wat altijd voor een gezellige sfeer zorgt en waarbij de meiden (o.a. de fraaie Judie Aronson en de iets mindere Barbara Howard) ook sneller hun kleren uittrekken om af te koelen in het water In deze film maakt overigens ook jaren 80 tienerster Corey Feldman zijn debuut op het witte doek als het ietwat irritante 12-jarige jochie Tommy. Maar hij speelde zijn rol wel verdienstelijk. De film komt wat traag opgang, maar kijkt zich in het algemeen nog lekker weg en Jason Voorhees (dit keer gespeeld door Ted White) gaat lekker tekeer (o.a. met een bijl). Hierbij helpen de make-up effecten van Tom Savini natuurlijk ook een handje.

Al met al gewoon een verdienstelijke 4e deel, welke zich lekker wegkijkt. Maar het leuke is er natuurlijk nu wel een beetje vanaf.

avatar van mikey
Theunissen schreef:
Maar het leuke is er natuurlijk nu wel een beetje vanaf.
deel V is weer stukken beter

avatar van PEN15
Dit zijn gewoon dé mooiste posters voor een slasher, dit zijn de affiches die echt indruk op je maakten indertijd. Het mes door het oog van het masker en een plas bloed...alhoewel..is dat eigenlijk geen fout, hij werd met die bijl toch in de rechterkant van zijn hoofd geraakt?

Ach ja als we het over inconsistentie hebben kun je lang doorpraten. Jason had al lang weggerot moeten zijn. In deel V groeide Tommy op tot meest aannemelijk een bijna twintiger en was hij ten tijde van final chapter maximaal twaalf jaar oud, in al die jaren moet er weinig over blijven van zo'n lijk en hadden 6,7 en 8 in de jaren negentig moten afspelen..

Kwam laatst dit geschrapte einde tegen. Leek me geweldig als ze dat erin lieten, maar wat ik heb begrepen is dat Tom Savini zijn monster echt wilde doden en was de bedoeling om er echt een final chapter van te maken.

avatar van Beertje45
TOP! Ondanks dat ik de film's zowat uit het hoofd ken, heb ik nooit weet gehad van deze geschrapte scene, waarvoor dank om het te posten, PEN15.

avatar van Vinokourov
Beetje bij beetje wordt die Friday the 13th-serie steeds minder. Alle bekende truken worden weer erbij gehaald en dat is wel jammer, want enige originaliteit was wel welkom natuurlijk. Lichtpuntje is de rol van Corey Feldman. Hij speelt de jonge oversekste blaag Tommy met daarbij een mooi einde voor hem in petto. Afijn, ik geef dit toch geen onvoldoende, want de moorden van Jason waren gaaf en Tommy is de bom.

avatar van FillumGek
Miner geeft het stokje door aan Zito en dat pakt uitstekend uit. Met The Final Chapter maakt hij absoluut de beste Friday tot nu toe! Van begin tot eind genieten!

Jason wordt formidabel gespeeld door Ted White en eindelijk is Jason op zijn best. Enorm groot en dreigend, maar minder lomp dan in voorgaande delen. De ultieme killer zou je zeggen. Hij is sterker dan ooit en de hoeveelheid aan ramen en deuren waarin hij sinds het allereerste deel doorheen heeft gebeukt zijn niet op twee handen te tellen. Er ligt weer een verscheidenheid aan wapens klaar waarmee we worden getrakteerd op een aantal heerlijke kills. De bodycount is ook meteen het hoogste.

De rest van de cast is ook het vermakelijkst tot nu toe. De jonge Feldman kan me altijd wel bekoren en Crispin Glover steelt de show met zijn geschifte dansje, hilarisch! Maar het belangrijkste is dat er een aantal erg mooie vrouwen rondlopen en ze gaan nog skinny dippen ook. Dit deel bevat dan ook de meeste nudity tot dusver.

Het einde is voor de eerste keer zonder dream sequence. Dit omdat het de bedoeling was om het tijdperk Jason voor eens en altijd af te sluiten. Vandaar dat hij ook op extreme wijze doodgaat. Eindbaas Savini is terug en dat zie je af aan de geniale close-ups van de special effects. Overigens zijn er diverse kills die in de outtakes nog een stuk explicieter waren, maar die zijn er bewust uitgelaten om een hogere rating te voorkomen. En dan te bedenken dat Savini alleen was gevraagd om zijn eigen creatie te vernietigen. Op naar nummer vijf.

avatar van Miszmi
Inmiddels alweer deel 4, al zal dat voorlopig even de laatste zijn vermoed ik. Al ken ik mezelf langer dan vandaag, als ik donderdag de tijd kan vinden, zet ik ook zo deel 5 aan. Dit deel is qua verhaal sterker ten opzichte van de eerdere delen, het acteerwerk is daarentegen bij vlagen dramatisch. Ik voel geen emotie, wat bij Jason dan wel weer goed tot zijn recht komt, maar de rest van de cast voel ik ook helemaal niets bij. Ik krijg bij het kijken van deze film niet het gevoel dat de personages bang zijn, iets dat toch wel erg belangrijk is. De film loopt in een hoog tempo, waardoor het vrij snel wegkijkt. Op vrijwel alle vlakken is dit deel beter dan de drie voorgaande, met enkele mooie terugkoppelingen naar die delen, maar door de acteerprestaties ga ik geen hogere stem toekennen dan deel 3.

Leuk.
Meest irritante personage zit hierin
Paulie .

Veel mooie dames gezien.
De laatste seconde verraadde toch echt wel dat ze door zouden gaan.
Leuke kills.

Toch aardig van Jason dat ie Crispin toch zijn moment gunt

Ik bedoel die gast die de retro band vind. Dacht paulie maar is ted.

Op youtube zijn extended cuts van diverse moorden te zien, waarvsn ik bij dommige had dat ik de unrated kills al gezien had.

dit is de 4 de alweer.en 1 van de mooiste delen in de reeks.weer lekker spannend. zoals altijd.
een genot om naar te kijken.

avatar van john mcclane 2
Eens in de zoveel tijd kijk ik een deel.
Deze was volgens sommige extra de moeite waard,dus even gepindakaasd.
En inderdaad leuk deel.
Beste in de oude reeks.maar eerlijk gezegd vond ik de remake van een Aantal jaren terug de beste .
Wat veel vrouwelijk schoon is er te zien .en de kills zijn goed en grof .

avatar van rep_robert
Ook het vierde deel is erg vermakelijk binnen de reeks.

The Final Chapter heeft zowaar wat bekende eighties gezichten (Feldman en Glover) en de kills vliegen je ook fijn om de oren. De logica van deel 1 hebben de makers allang laten varen; Jason Voorhees is een bad ass motherfucker die iedereen te grazen neemt en maakt hierbij geen uitzonderingen.

Het heeft vanaf deel 2 in totaal 3 films geduurd, maar zijn voorkomen is vanaf dit deel het meest geoptimaliseerd; geen schone handjes en lichaam meer. Lekker bovennatuurlijk bashen en geen gekreun meer.
Het tienervoer is ideaal, al had ik zowaar een keer sympathie voor een personage (Glover) voordat ie eraan ging. Een unicum in deze reeks tot nu toe. Al heeft deze film ook voor het eerst een personage waar ik me echt aan erger. Die Trish gedraagt zich teveel als een domme doos als ze bij het huis vd buren erachter komt dat Jason er is. Dat ze daarna zelfs nog een keer die kelder ingaat, terwijl die broer van Sandra (nutteloze rol, had beter uitgewerkt kunnen worden) net vermoord werd, was echt een facepalm momentje. Ook mis ik het kamp bij Crystal Lake een beetje. Het wordt tijd dat ze terugkeren naar de zomerkamp huisjes.

On the positive note: ik ben erg blij dat ze nu een keer niet eindigen met een chick in de boot die gegrepen wordt vanuit het water.

Ook hier had ik nog geen waardering gegeven, het is blijkbaar toch te lang geleden dat ik dit allemaal heb gezien.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Voor velen is dit dé beste Friday the 13th. Sowieso is The Final Chapter het beste van de eerste vier films.

In eerste opzicht lijken de eerste vier films behoorlijk veel op elkaar, maar wie een beetje meer inzoomt ziet in The Final Chapter een paar sterkere punten. Vooropgesteld zijn een aantal personages in The Final Chapter memorabel en zelfs sympathiek. Zo speelt Crispin Glover een aangename loser, die je zowaar geluk met een meisje gunt. Zijn een-tweetjes met Ted zijn eveneens vermakelijk. Daarnaast introduceert The Final Chapter Tommy Jarvis - hier gespeeld door Corey Feldman. Anderzijds moet gezegd worden dat de overige personages daarentegen weer totaal niet memorabel zijn. Ik kan me de personages uit Friday 2 en 3 beter voor de geest halen dan de figuren uit deze film.

Friday the 13th: The Final Chapter is op veel vlakken de ultieme slasher. Een hoop naakt en seks, tieners onder invloed en ook Jason is op zijn best: Hij is nog niet die uit de kluiten gewassen zombie bodybuilder, maar al wel meer en dreigender dan die simpele heikneuter in geblokt overhemd. De film is relatief vlot, hoewel de scènes alsnog iets te lang worden gerekt. Op een gegeven moment heb je het wel gezien met figuren die veel te lang en veel te langzaam in een donkere kamer rondlopen en roepen "Is daar iemand?". Het zorgt dat de film net iets teveel inzakt, zeker richting het einde als Rob en Trish alleen over zijn. Wat een oetlul is die Rob overigens ook, hij lijkt superstoer, maar meer dan de hoofdpersonages van backstory voorzien doet ie niet. En dan zijn dood: "He's killing me. He's killing me.". Uiterst lachwekkend.

The Final Chapter was voor een lange tijd ook mijn favoriet, maar dat is inmiddels veranderd. Nog steeds is het één van de betere Friday films, maar hij stelde me in alle eerlijkheid ietwat teleur.

3 sterren.