Jason Lives: Friday the 13th Part VI (1986)

Alternatieve titels: Friday the 13th Part VI: Jason Lives | Friday the 13th: Jason Lives - Part 6 | Vrijdag de 13e Deel 6

Horror

geregisseerd door Tom McLoughlin
met Thom Matthews, Jennifer Cooke en Tony Goldwyn

Een gekwelde Tommy Jarvis besluit het lichaam van massamoordenaar Jason Voorhees op te graven om er zeker van te zijn dat hij dood is. Het rottende lichaam van Jason wordt door een bliksem echter weer tot leven gebracht en hij keert terug naar zomerkamp Crystal Lake, nu bekend als Camp Forrest Green. Terwijl de sheriff de paniekerige Tommy opsluit, richt Jason Voorhees een slachting aan in het kamp.

avatar van FillumGek
Na een matig vijfde deel is dit weer een stukje beter. Belachelijk hoe Jason weer tot leven komt, maar ik hou wel van die jaren '80 cheesiness. Hij is sterker dan ooit tevoren, tegen het onsterfelijke aan.

Dit deel is wat minder serieus, al vond ik het allemaal niet zo grappig. Ik stoorde me ook aan het feit dat er van heel veel naakt in vorige delen opeens wordt omgeschakeld naar 0,0 bloteriken. De cast is ook iets minder, zonder echte tieners, en Tommy Jarvis ben ik intussen wel beu. Cooke was wel een prettige verschijning.

Gelukkig is Jason het moorden niet verleerd. De bodycount is hoog en sommige moorden sprongen er weer tussenuit. Wel is de gore bijzonder matig, dan begin je Savini toch wel te missen. Tot nu toe is de reeks vrij constant met deel vier als persoonlijke favoriet.

avatar van Miszmi
De eerste tien minuten waren heel zwaar, de manier waarom ze bedachten dat Jason (nog) in leven was, was zo slecht dat het lachwekkend was. Ik heb er zelfs een moment over nagedacht om ermee te stoppen, want met zo'n slechte start kon het niets meer worden. Dat viel gelukkig nog enigszins mee. Het verhaal loopt verder op zich prima. De humor in de eerste helft van de film kon ik goed waarderen, wat ik van te voren al een beetje had voorspeld. Grootste pluspunt aan dit deel is dat het eindelijk weer in Crystal Lake is, toch wel een setting die je in andere delen een beetje mist. Al zal dat na negen films ook vervelen en kon ik de andere settings ook redelijk waarderen. Ook is de sfeer in deze film goed, spelers zijn goed op elkaar ingespeeld en voel in tegenstelling tot enkele andere delen een goede klik tussen de personages. Toch zijn er ook voldoende minpunten te noemen, zoals eerdergenoemd het begin. Maar ook ben ik de weg inmiddels helemaal kwijt. Het is mij onduidelijk of deze film zich voor of na deel vijf afspeelt. Ik heb het idee voor, maar in beide gevallen slaat het helemaal nergens op. Als het ervoor afspeelt, waarom is er in deel vijf dan nooit naar deze gebeurtenissen verwezen? Als het na deel vijf afspeelt eigenlijk hetzelfde verhaal, er wordt, net als in deel vijf, alleen verwezen naar deel vier. Daarbij is het einde van deel vijf nogal dubieus, volgens mij vermoordt Tommy daar toch die vrouw, of was dat wederom slechts verbeelding? Daar zou hij natuurlijk niet zomaar mee wegkomen. Dit waren wel dingen waar ik tijdens de film over nadacht, iets dat niet echt bevorderlijk werkt om echt in de film te komen. Ik denk dat er beter gekozen had kunnen worden voor een compleet nieuw personage, in ieder geval die we nog niet in de films hebben gezien, maar wel iemand die een verleden met Jason zou hebben. Ik twijfelde tussen 2.5* en 3*. Uiteindelijk toch voor de hoogste gekozen. Zeker niet het beste deel en zie het bergafwaarts gaan. Nog drie delen, ben benieuwd of het niveau nog omhoog getild gaat worden.

avatar van frolunda
Technisch gezien (camera werk,montage) een vrij matige film en ook het acteerwerk en regie was niet om over naar huis te schrijven.Blijft over Jason en zijn 'kills' en de setting en die was toch weer dik in orde.Vooral de aankleding,de foute hardrock muziek en hier sterk erg aanwezige 80's sfeer maken Jason Lives: Friday the 13th Part VI toch erg genietbaar.
Wel vond ik het jammer dat veel moorden maar half of niet goed zichtbaar in beeld kwamen,misschien had ik wel een lichtelijk gecensureerde versie.
Verder is het 'business as usual' en dat is voor de liefhebbers van de serie,waar ik mezelf toch ook toe reken meestal genoeg al moet ik er wel bij zeggen dat deel zes qua totaal score ergens in de middenmoot beland.

avatar van DVD-T
Mijn favoriete deel uit de reeks.

Gelukkig is er hier gekozen om terug te keren naar Camp Crystal Lake, of Forest Green, zoals de bewoners de plek nu hebben genoemd. Dit alles om de herinneringen aan Jason te doen vergeten Zoals verwacht keert Jason terug door toedoen van Tommy, waarna Jason een spoor van doden achter laat. jason Lives kent een enorm hoge body count, heeft dat geweldige sfeertje weer en het tempo ligt behoorlijk hoog. En daar ligt voornamelijk de fun weer. Het verhaaltje is dit keer vrij dun. Zelfs het einde is redelijk low key gehouden. Wel is er hier een leuke balans tussen moorden en stalken zoals we dat ook in de eerste delen zagen. En dan zijn er nog die typische eighties elementen die de sfeer alleen maar ten goede komt.

Jason Lives is absoluut niet een topfilm, maar weet keer op keer top vermaak te bieden. Erg goed voor een zesde deel uit een reeks.

avatar van Zwolle84
DVD-T schreef:
Erg goed voor een zesde deel uit een reeks.

Dit klinkt waarschijnlijk cynischer dan je het bedoelt.

avatar van DVD-T
Zwolle84 schreef:

Dit klinkt waarschijnlijk cynischer dan je het bedoelt.

Haha. Inderdaad . Het was in ieder geval niet cynisch bedoeld.

weer iets beter dan het vorige deel. vermaak me weer prima.goeie film.

avatar van rep_robert
Deel 6 in de reeks en de makers pakken het slim aan. Om herhaling te voorkomen hebben ze een zelfbewust, hilarisch tintje aan de film gegeven. Het begint al met de onnozele opening waar Jason tot leven wordt gewekt en de daaropvolgende James Bond tijdens de title sequence. Je weet dan al dat deze film een tikkeltje meer tongue in cheek is dan de eerste 5 delen. Dat bewijst verder de smiley in de boom, het hoofd door de camperwand heen en een Jason die verdwaasd met een arm van één van zijn slachtoffers in zijn handen staat.

Jason is wat smeriger en begint nu toch echt op de ultieme killer te lijken. Ook is hij voor het eerst echt bovennatuurlijk, waardoor hij toch echt de pure belichaming van het kwaad lijkt.
Het enige dat gewoon niet logisch is in deze film en ook de rest van de reeks is wat Jason nou met de lijken doet. Hij lijkt altijd van het ene slachtoffer naar de ander te gaan, maar de ene keer liggen de lijken opgestapeld in een kamer, de andere keer doet hij sadistische dingen en worden ze opgehangen of op een andere nasty manier tentoongesteld en weer de andere keer vermoordt Jason mensen en laat ie ze gewoon liggen. Er zit niet echt consistentie in en ik heb hierdoor niet het idee dat er echt een gedachte achter al zijn moorden zit. Niet specifiek een minpunt van deel VI, maar meer iets continuerends door de hele reeks heen waarbij ik mijn vraagtekens zet.

Het hele Tommy Jarvis gebeuren doet me helaas niet zoveel. Daar hadden ze vanaf 2 delen geleden veel meer mee kunnen doen, nu is ie gewoon irritant.

Al met al een prima deel in de reeks dat met een bovennatuurlijke Jason en een flinke zelfspot toch een goede toevoeging is op de Friday the 13th reeks.
Van wat ik kan herinneren zal er nu wat verval in de reeks gaan komen, het maximale lijkt er nu wel uitgehaald te zijn. Ik ben benieuwd.