Child's Play (1988)

Alternatieve titel: De Pop

Horror

geregisseerd door Tom Holland
met Catherine Hicks, Chris Sarandon en de stem van Brad Dourif

De ellende begint als de kleine Andy ontdekt dat zijn pas gekregen pop 'Chucky' bezeten is door de ziel van een gruwelijke moordenaar. Een serie duistere en vooral ijzingwekkende moorden volgt. Dan probeert de pop bezit te nemen van Andy's geest.

avatar van Gang_Star
Het eerste deel waarin we kennis maken met de seriemoordenaar Charles Lee Ray, die op de hielen gezeten door de politie zich verschuilt in een speelgoedwinkel. Dankzij een spreuk leren we hem kennen als de moordende pop Chucky.

De film kent zijn spannende momenten en een goede sfeer. Echt heel veel horror is er niet te vinden, maar het stelt zeker niet teleur. Chucky is geen stil type, het zijn vooral de grappen en grollen die dit personage leuk maken. Heel veel bijzonders heeft Child's Play eigenlijk niet te bieden, maar dit is gewoon puur jeugdsentiment.

Clapboy
Vind dit echt een classic, angst van het niet geloofd worden als kind kennen we allemaal en fantastische effecten met de pop, erg knap in beeld gebracht allemaal en ontzettend sfeervol.
De stem van Chucky is ook geniaal gedaan en hoe hij praat en beweegt is erg mooi gedaan, lust voor het oog deze film en ook nog ontzettend spannend.

avatar van jordandejong
Héél lang gelden ooit gezien. Wist er nu bijna niks meer van, maar Child's Play is inderdaad een hele fijne klassieker.

Vooral qua sfeertje is het erg leuk. Of Chucky nou praat of niet, er hangt de hele tijd een onheilspellend sfeertje. Vond eerlijk gezegd de eerste 45 minuten, waar niemand buiten dat jongetje wist dat Chucky leefde, nog veel sterker. Als hij ook voor de andere mensen tot leven komt worden we wel getrakteerd op een aantal geinige one-liners en prima effecten wat betreft de lopende en aanvallende pop, die flink sadistisch te werk gaat. De film vliegt in ieder geval voorbij en wordt nooit saai.

Verdient absoluut het label klassieker. 'Eng' vind ik altijd een beetje een overgewaardeerd woord, ik ken maar héél weinig films die ik eng vind, maar sfeervol is het absoluut.

avatar van Zandadder
Rujar schreef:
Alternatieve titel: De Pop

lol inderdaad.

avatar van Fortune
Waarom is de Nederlandse titel dan niet gewoon kinderspel? Lijkt wel alsof ze het expres altijd cheezy willen maken voor een onbekende reden..

geweldige film,ben echt fan van de chucky films.ik heb ze al zo vaak gezien maar ze blijven goed.
en lekker spannend.

avatar van james_cameron
Herzien. Door de grote reeks futloze en vooral vergezochte sequels zou je haast vergeten dat deze eerste film in de franchise best creepy en effectief is. Ook bijna dertig jaar na dato blijft het uitgangspunt ijzersterk. Visueel is het aan de karige kant en het script kent halverwege een aantal matige scenes, maar Chucky is en blijft een ingenieuze creatie. Gelukkig zien we hem niet overdadig veel in beeld en blijven de oneliners beperkt. Less is more, dat blijkt ook hier.

Fantastisch! Heerlijk verhaal.

Tarkus schreef:
Het was al een eeuwigheid geleden dat ik deze prent nog eens had gezien.
En hoewel hij nu een beetje oubollig overkomt, het is en blijft een goede horrorfilm.
Ik herinner me nog goed dat de film een enorm succes was toen ie verscheen alleen al door het concept, een pop als bloeddorstig moordenaar.
Kortom: prima film die het verdiend om eens opnieuw bekeken te worden.
Prima rol trouwens van het kleine jongetje, Alex Vincent, maar waarvan later niet veel meer gehoord of gezien is.

De prent nog eens opnieuw bekeken, het is en blijft een leuke horrorprent met een, toen, origineel idee.

avatar van De_Dorstige
Het moment dat 'De Pop'( ) zijn ware aard laat zien aan Andy's moeder... Genieten geblazen.