The Cure (1995)

Drama / Familie

geregisseerd door Peter Horton
met Brad Renfro, Joseph Mazzello en Delphine French

Het schoffie van de buurt, Erik, besluit vrienden te worden met Dexter, een jongen die door iedereen wordt gemeden. Dexter heeft aids gekregen door een bloedtransfusie. Erik haalt hem echter uit zijn eenzame dal. Dexters moeder is dolblij met de vriendschap, in tegenstelling tot Eriks ouders, die bang zijn dat hij besmet zal worden. Als de toestand van Dexter verslechtert, is Erik vastbesloten zijn vriend niet in de steek te laten.

avatar van Zavo
Ik heb hier gister het laatste half uur van gezien (na Central do Brasil) en ik vond het allemaal wel erg sentimenteel worden, weinig geloofwaardig. Ik verlaag hem met 0,5 naar 3* Zo! dat zal hard aankomen!

avatar van Tara
Jammer dat je hem niet helemaal gezien hebt.
Dit is wel degelijk een hele goeie film.
Combinatie tussen leuke kinder humor en de drama van het leven.

Geweldige film

Bas17 schreef:
Geweldige film

Hmm ik zag deze film ooit toen ik 12 was ofzo, toen 5 dagen lopen janken, maar bij herziening was hij niet heel goed, maar omdat ik hem toen zo goed vond nog steeds 5 sterren

Bas17 schreef:

ik had hetzelfde. Vroeger bijna mn lievelings film, maar na een paar jaar valt hij toch tegen. Hoe erg kun je iets idealiseren :S

avatar van glannestino
Toen ik een jaar of 12 was vond ik dit ook een hele goede film. Maar ik heb hem nu al een tijdje niet meer gezien, het zou kunnen dat ik hem nou ook wat minder zou vinden. Maar de soundtrack is iig wel super. Die hebben we thuis op cd vandaar.
Binnekort maar weer eens een keer kijke, maar voorlopig 3 sterren

avatar van Bas17
Ik hou het gewoon op 3.5 omdat het ook als kinderfilm is uitgegeven. Misschien wel 4.5 a 5 omdat het een kinderfilm is en hij vroeger veel voor me betekende. Maar 2 sterren voor wat ik nu zag. Dus gemiddeld even 3.5 pakken

Maximaal aantal punten van mij.
Waarom? Het verhaal zit goed goed in elkaar en ik houd van de positieve energie die het uitstraalt. Kids die wat voor elkaar over hebben en vriendschap sluiten. De reden: dood. Wel jammer dat alleen de dood kids en ouderen vaak dichter bij elkaar brengt.
De schoen in deze film vind ik een prachtige vondst!

Weet iemand waar de DVD te krijgen is? Ik kan hem nergens vinden en wil hem graag in m'n collectie.

Aanrader dus en niet alleen voor kids!
Bert

avatar van briek
Ik heb deze film ooit eens 1x gezien. Best een sterk drama met jong talent in de hoofdrol. De regie doet het hier ook meer dan behoorlijk, het verhaalt verveelt eigelijk nooit. Zeker een goede film die zich onderscheidt van andere films, maar is wel weinig over bekend.

avatar van Ralfke
Ik schud nonchalant ****12 uit mijn mouw voor deze aangrijpende rolprent.

Humor, drama, kinderlijke onwetend-/onbevangenheid, mooie symboliek (de schoen) en... jawel, een van de weinige films die bij mij de waterlanders moeiteloos rijkelijk weet de doen stromen.

Erik (Brad Renfo) blijkt op 15 januari dit jaar overleden te zijn aan een overdosis heroine. Ook had hij kennelijk heel wat op zijn kerfstok (zie IMDB). Zonde!

Hartverwarmend, emotioneel, aangrijpend, ontroerend, droevig, en ook grappig drama over vriendschap, loyaliteit en liefde, met een thema dat nog altijd vol taboes zit.
De regisseur heeft verbazingwekkend knap werk geleverd om twee jonge jongens zo te laten spelen. Kortom een kwalitatief sterke en goedgeschreven film. Vakmanschap!

avatar van Minority_Check
lang geleden in de bios gezien
na al die jaren kon ik me nog herinneren waar het over ging
vond hem best een leuke film

avatar van K. V.
Aan de eerste beelden te zien, leek het maar een matig filmpje te worden, maar de film is veel beter meegevallen. Het is een goeie mix geworden van drama, roadmovie en af en toe een lach. De kinderen speelden overtuigend en het verhaal boeide de volledige speelduur. De vriendschap komt ook mooi naar voren.
Een toegankelijke aidsfilm voor jong en oud met een mooie boodschap.

avatar van Spetie
Een degelijke jeugdfilm, die vooral wordt voortgestuwd door het prima acteerwerk van de twee jongens. Beide zijn een soort van outcasts op hun eigen manier en bij elkaar vinden ze troost en kunnen ze ook zichzelf zijn. Die basis is sterk en komt vrij overtuigend naar voren in dit verhaal.

De roadtrip is leuk om te volgen, maar op sommige momenten wel enigszins ongeloofwaardig, maar desondanks bleef het wel redelijk boeiend. Alleen het einde was toch wel enigszins teleurstellend. Ik zag namelijk al aankomen dat Dexter echt dood zou zijn, als nog een keer die zogenaamde grap in het ziekenhuis uithaalden. Dat je zoiets één keer doet is nog tot daaraan toe, maar dit een paar keer herhalen, was echt teveel van het goede en maakte het einde van Dexter ook net wat te sentimenteel. Wel jammer, want verder zat het allemaal wel goed in elkaar.

Als ik the Cure op jongere leeftijd had gezien was ik ongetwijfeld enigszins onder de indruk geweest. Nu was het zeker niet slecht, maar wist de film mij ook niet echt te raken ondanks een verder prima script en fijn acteerwerk, dat dan weer wel.

Mooie film...

avatar van wolfmaat120
Ik heb niks over deze film te vertellen omdat ik het een zielige film vindt ik had bijna om gehuilt vooral bij de stukje met de schoen het is een mooi gebaar , in deze film zie je ook de vriendschap tussen twee kinderen groeien..

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima en ontroerend verhaal...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Goed HD kwaliteit breedbeeld...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Bruce Davison...

Goeie film over twee jonge vrienden die op zoek gaan naar een geneesmiddel voor aids. Niet zozeer een film over de ziekte, aangezien de vriendschap hier centraal staat. Afgezien van het laatste gedeelte gelukkig niet te sentimenteel, maar hier en daar wel ongeloofwaardig. Onderhoudend, een aantal goeie scenes en de twee jonge hoofdrolspelers doen het uitstekend. Een kleine 3.5 sterren.