The Cure (1995)

Drama / Familie

geregisseerd door Peter Horton
met Brad Renfro, Joseph Mazzello en Delphine French

Het schoffie van de buurt, Erik, besluit vrienden te worden met Dexter, een jongen die door iedereen wordt gemeden. Dexter heeft aids gekregen door een bloedtransfusie. Erik haalt hem echter uit zijn eenzame dal. Dexters moeder is dolblij met de vriendschap, in tegenstelling tot Eriks ouders, die bang zijn dat hij besmet zal worden. Als de toestand van Dexter verslechtert, is Erik vastbesloten zijn vriend niet in de steek te laten.

Hartverwarmend, emotioneel, aangrijpend, ontroerend, droevig, en ook grappig drama over vriendschap, loyaliteit en liefde, met een thema dat nog altijd vol taboes zit.
De regisseur heeft verbazingwekkend knap werk geleverd om twee jonge jongens zo te laten spelen. Kortom een kwalitatief sterke en goedgeschreven film. Vakmanschap!

avatar van K. V.
Aan de eerste beelden te zien, leek het maar een matig filmpje te worden, maar de film is veel beter meegevallen. Het is een goeie mix geworden van drama, roadmovie en af en toe een lach. De kinderen speelden overtuigend en het verhaal boeide de volledige speelduur. De vriendschap komt ook mooi naar voren.
Een toegankelijke aidsfilm voor jong en oud met een mooie boodschap.

avatar van Spetie
Een degelijke jeugdfilm, die vooral wordt voortgestuwd door het prima acteerwerk van de twee jongens. Beide zijn een soort van outcasts op hun eigen manier en bij elkaar vinden ze troost en kunnen ze ook zichzelf zijn. Die basis is sterk en komt vrij overtuigend naar voren in dit verhaal.

De roadtrip is leuk om te volgen, maar op sommige momenten wel enigszins ongeloofwaardig, maar desondanks bleef het wel redelijk boeiend. Alleen het einde was toch wel enigszins teleurstellend. Ik zag namelijk al aankomen dat Dexter echt dood zou zijn, als nog een keer die zogenaamde grap in het ziekenhuis uithaalden. Dat je zoiets één keer doet is nog tot daaraan toe, maar dit een paar keer herhalen, was echt teveel van het goede en maakte het einde van Dexter ook net wat te sentimenteel. Wel jammer, want verder zat het allemaal wel goed in elkaar.

Als ik the Cure op jongere leeftijd had gezien was ik ongetwijfeld enigszins onder de indruk geweest. Nu was het zeker niet slecht, maar wist de film mij ook niet echt te raken ondanks een verder prima script en fijn acteerwerk, dat dan weer wel.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima en ontroerend verhaal...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Goed HD kwaliteit breedbeeld...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Bruce Davison...

Goeie film over twee jonge vrienden die op zoek gaan naar een geneesmiddel voor aids. Niet zozeer een film over de ziekte, aangezien de vriendschap hier centraal staat. Afgezien van het laatste gedeelte gelukkig niet te sentimenteel, maar hier en daar wel ongeloofwaardig. Onderhoudend, een aantal goeie scenes en de twee jonge hoofdrolspelers doen het uitstekend. Een kleine 3.5 sterren.