Homeless to Harvard: The Liz Murray Story (2003)

geregisseerd door Peter Levin
met Thora Birch, Michael Riley en Robert Bockstael

Liz Murray groeit op in de Bronx bij haar liefdevolle maar drugsverslaafde ouders. Op 15-jarige leeftijd staat zij er alleen voor. Maar Liz blijft niet bij de pakken neerzitten. Ze denkt dat ze geen kans heeft om op een goede school toegelaten te worden, door haar cv en haar verleden. Wanneer ze hier toch in slaagt, doet ze haar best om een diploma te halen.

avatar van notorious_kim
zware film, zeer aangrijpend. Excellent vertolkt! De film heeft de hele tijd mijn aandacht vastgehouden en me meegesleept vol emotie.

avatar van swenbos
Vrij simplistische film. Paar goede citaten en het verhaal is goed. Kon de film echter niet redden.

Ik weet niet of deze film voldoende recht doet aan hetgeen Liz Murray gepresteerd heeft om aan haar kansloze en uitzichtloze situatie te ontsnappen. Er wordt nogal vlak geacteerd, zonder al te veel emoties, terwijl daarvoor op talrijke momenten toch aanleiding was.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Echt een waargebeurd verhaal...
Het zal voor haar moeilijk leven over haar ouders...
Goed verhaal...
Prima acteerwerk...
Jammer dat geen breedbeeld (alleen 4:3)...
Wel mooi HD kwaliteit...
Het is wel moeite waard...

avatar van stumke
een goede film op waargebeurde geschiedenis
een aanrader om te kijken
en je moet f en toe een traantje pikken

Naar een waargebeurd verhaal. Dit is volgens mij wel een enorme uitzondering op de regel. Ik denk dat er heel veel arme doch intelligente kinderen zijn met zieke en/of verslaafde ouders of andere moeilijke omstandigheden, die níet bij toeval op een goede school terechtkwamen en daar hun talenten konden ontwikkelen. Dat zou mij wel een interessant onderwerp lijken voor een documentaire. Op zich is het trouwens wel interessant kennis te nemen van zo'n uitzonderlijk verhaal.
Het acteren vind ik niet door iedereen even sterk gedaan, de hoofdrolspeelster doet het goed. Verder vind ik de film doorsnee van kwaliteit qua beeld en sound.
Zoals een Britse reclametekst luidt, die ik gisteren toevallig voorbij zag komen: "Sometimes the most powerful stories are the ones that aren't made up".

avatar van m1701
Zeer goeie film.
En dit is vooral te danken aan het acteerwerk van de dames die Liz spelen.
Vooral het laatste meisje dat Liz speelt deed het zeer overtuigend.
Ontroerend verhaal

avatar van hel1
De pijn van het houden van iemand die slachtoffer is van drugsverslaving is realistisch neergezet. Het raakt je diep in je ziel. Een verhaal dat waargebeurd is en zo tergend wordt tenietgedaan door het hollywoodverhaal van een kansloos meisje dat door te studeren de top weet te bereiken. De perfectie van het meisje die in de film wordt weergegeven is zo onrealistisch dat het de geloofwaardigheid omlaag haalt en erger nog, de emotie die het verhaal van de drugsverslaafde ouders in het begin van de film in de kijker losmaakt, doet verdwijnen. Het is een good versus bad film geworden waarin de moraliteit van de hoofdrolspeelster zo dramatisch is overschat dat het bijna een Disney-sprookje had kunnen zijn. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het feit dat murray nog leeft en zelf haar zegje heeft gehad in het script. De film is doorspekt met citaten waarin het gedrag van murray wordt geromantiseerd. Jammer.

avatar van Dago66
Wat een ellende ....