Boys Don't Cry (1999)

Drama / Biografie

geregisseerd door Kimberly Peirce
met Hilary Swank, Chloë Sevigny en Peter Sarsgaard

Brandon Teena is de populaire nieuwe jongen in een klein dorpje in Nebraska. Hij is een held bij zijn vrienden: hij drinkt, vecht en hij houdt ervan meisjes te versieren. Hij ontmoet de knappe Lana, die nog nooit zo'n gevoelige en attente jongen heeft ontmoet. Toch is zijn leven niet enkel rozengeur en maneschijn: er rust immers een zware last op zijn schouders. In werkelijkheid is hij Teena Brandon, een meisje dat een seksuele identiteitscrisis doormaakt. Als haar vrienden uit het woonwagenpark ontdekken dat Teena een meisje is, wordt ze erg hard aangepakt.

De film komt er traag en rommelig op gang, maar op een gegeven moment had de film mij te pakken. Ik vind dat ze overtuigend als jongetje overkomt en het verhaal gaat op een gegeven moment echt boeien. Jammer van het begin, want anders had de score nog hoger kunnen uitkomen.

avatar van DjFrankie
Film die je blijft boeien, geweldige rol van Swank.

avatar van Onceuponanytime
Slepende aanvang, maar deze waargebeurde film blijft je uiteindelijk boeien. Knappe hoofdrol van Hilary Swank.

avatar van des1
Hillary Swank prima. Maar de film wordt ook gedragen door de andere spelers. Met name Chloë Sevigny met het haar typerende wat lome spel is een genot om te zien. Vorige week nog in de film Lovelace te zien. Waar overigens ook de hier uitstekende Peter Sarsgaard in speelt. Film heeft veel aandacht voor de couleur locale, wat het allemaal net wat droeviger maakt.

avatar van notsub
Boys Don't Cry komt wat haperend op gang om vervolgens met enkele intense momenten toch nog flink indruk achter te laten. Helaas lijkt het ook een langdurende bier- en sigarettenreclame en zijn de meeste personages niet echt boeiend. Hilary Swank weet zich met haar rol op een gegeven moment toch te onderscheiden in deze trieste setting. Het einde hakt er vervolgens nog stevig in, zodat de tweede helft de film toch naar de goede kant doet uitslaan.

avatar van LPereboom
Toch wel een sterke film, de film boeit van het begin tot het einde. Ook het sterke acteerwerk van Swank is genieten. De film is aangrijpend en het maakt je toch heel stil als je sommige scenes ziet. Een dikke 8,5/10

avatar van jiesyboy
Inderdaad traag en eerste half uur is matig,maar dan word het toch een erg mooie film
Acteerwerk van Swank vind ik echt subliem prachtige rol