Boys Don't Cry (1999)

Drama / Biografie

geregisseerd door Kimberly Peirce
met Hilary Swank, Chloë Sevigny en Peter Sarsgaard

Brandon Teena is de populaire nieuwe jongen in een klein dorpje in Nebraska. Hij is een held bij zijn vrienden: hij drinkt, vecht en hij houdt ervan meisjes te versieren. Hij ontmoet de knappe Lana, die nog nooit zo'n gevoelige en attente jongen heeft ontmoet. Toch is zijn leven niet enkel rozengeur en maneschijn: er rust immers een zware last op zijn schouders. In werkelijkheid is hij Teena Brandon, een meisje dat een seksuele identiteitscrisis doormaakt. Als haar vrienden uit het woonwagenpark ontdekken dat Teena een meisje is, wordt ze erg hard aangepakt.

De film komt er traag en rommelig op gang, maar op een gegeven moment had de film mij te pakken. Ik vind dat ze overtuigend als jongetje overkomt en het verhaal gaat op een gegeven moment echt boeien. Jammer van het begin, want anders had de score nog hoger kunnen uitkomen.

avatar van DjFrankie
Film die je blijft boeien, geweldige rol van Swank.

avatar van Onceuponanytime
Slepende aanvang, maar deze waargebeurde film blijft je uiteindelijk boeien. Knappe hoofdrol van Hilary Swank.

avatar van des1
Hillary Swank prima. Maar de film wordt ook gedragen door de andere spelers. Met name Chloë Sevigny met het haar typerende wat lome spel is een genot om te zien. Vorige week nog in de film Lovelace te zien. Waar overigens ook de hier uitstekende Peter Sarsgaard in speelt. Film heeft veel aandacht voor de couleur locale, wat het allemaal net wat droeviger maakt.

avatar van notsub
Boys Don't Cry komt wat haperend op gang om vervolgens met enkele intense momenten toch nog flink indruk achter te laten. Helaas lijkt het ook een langdurende bier- en sigarettenreclame en zijn de meeste personages niet echt boeiend. Hilary Swank weet zich met haar rol op een gegeven moment toch te onderscheiden in deze trieste setting. Het einde hakt er vervolgens nog stevig in, zodat de tweede helft de film toch naar de goede kant doet uitslaan.

avatar van LPereboom
Toch wel een sterke film, de film boeit van het begin tot het einde. Ook het sterke acteerwerk van Swank is genieten. De film is aangrijpend en het maakt je toch heel stil als je sommige scenes ziet. Een dikke 8,5/10

avatar van jiesyboy
Inderdaad traag en eerste half uur is matig,maar dan word het toch een erg mooie film
Acteerwerk van Swank vind ik echt subliem prachtige rol

In 1993 las regisseuse Kimberly Peirce een krantenbericht over een meisje dat zich jarenlang als jongen had voorgedaan. Toen haar geheim werd ontdekt, werd ze verkracht en vermoord. Dit trieste verhaal zette Kimberly Peirce ertoe een Drama / Biografie film te maken over de laatste weken van Teena Brandon.

Teena Brandon (Hilary Swank) wordt geboren als een meisje, maar wil graag een man worden. Ze krijgt hormoontherapie als voorbereiding op de operatie en gaat met korte haren en afgebonden borsten door het leven als man. Ook besluit ze te verhuizen en aan haar nieuwe vrienden stelt ze zich voor als Brandon Teena. Als die achter de waarheid komen, reageren ze bepaald niet begrijpend, net als de andere bewoners van het dorp.

Langzaam wordt de film steeds gruwelijker en het is bijna pijnlijk om te blijven kijken. Een knappe film, die je echt naar de keel grijpt. Teena Brandon wordt weergaloos gespeeld door Hilary Swank, die een "Oscar" kreeg voor haar vertolking. Haal rol maakt veel van de kwaliteit van dit droevig stemmende drama, maar ook het goed geschreven scenario vol levensechte figuren verdient alle lof. Hilary Swank bereidde zich voor door zelf een maand als man te leven, met ingesnoerd lijf en sokken in haar broek. Chloë Sevigny (die ook werd genomineerd voor een "Oscar", maar niet won) heeft een mooie bijrol als Brandon's naar liefde hunkerende vriendinnetje, dat niet teveel wenst na te nadenken.

Al met al een aangrijpende Drama / Biografie film over Teena Brandon, met sterke rollen van Hilary Swank en Chloë Sevigny, die perfect gekozen waren voor dit verhaal.

avatar van Shadowed
Pas naar het einde toe pakkend.

Van deze regisseuse weleens Carrie gezien die ik vergeten was om op te stemmen. Vond er niet veel aan overigens. Met deze film komt er op mijn kijk op Pierce dan ook geen verandering in, ondanks het waargebeurde verhaal.

Laten we positief beginnen, de laatste 15 minuten neemt de film je dan eindelijk mee, Swank en Sevigny overklassen zichzelf ook. Swank heeft wel acteertalent laten zien in Million Dollar Baby en Freedom Writers maar dit is toch wel speciaal, ook Sevigny weet je te pakken.

Jammer genoeg rammelt het eerste gedeelte aan alle kanten, de film pakt je niet zoals een film zoals deze aan het begin juist moet doen en ook bij sommige karakters gaat het acteren zelf nogal stroef. Had soms het gevoel naar een soort Sex Drugs RocknRoll te kijken.

Leuk dat andere mensen hier wel van genieten, voor mij was dat pas het allerlaatste deel het geval.

avatar van AnyaH
Indrukwekkende dramafilm gebaseerd op het waargebeurde verhaal over het leven van transjongen Brandon Teena (Teena Brandon). De film volgt de ware gebeurtenissen redelijk nauwgezet. Hilary Swank heeft zich goed ingeleefd in de rol van Brandon. Cinematografie: begin jaren 90 met veel donkere scѐnes in de avond/nacht, binnenshuis blauw/grijstinten, aan het einde mooie beelden van rosegetinte luchten. Muziek: mooie mysterieuze soundtrack, opzwepende muziek op rollerskatebaan en bij de autorit, onheilspellende muziek bij de fabriek en prachtige muziek 'Bluest Eyes in Texas' bij de aftiteling. Lana's reactie na de waarheid was groots, daar spreekt echte liefde uit! Wat waren Tom en John een zwak-sociale zielen met bekrompen gedachten, white trash die zich tegen Brandon keerde! Eerste deel van de film vond ik erg druk en minder goed. Tweede deel van de film wordt dramatischer, pijnlijker, rauwer, wreder en emotioneler. Zelfs al zou een vrouw tegen je liegen en je bedriegen (wat niet goed te praten is), dan nog mag je je spierkracht als man niet misbruiken om een vrouw dit grote onrecht aan te doen! Helaas kwam het recht te laat. Het einde hakt er behoorlijk in en is gitzwart, luguber, gruwelijk en helaas echt gebeurd......

Deze review draag ik op aan Nikki Tutorials, die vandaag zo moedig was met haar coming-out als transgender. Wat een supervrouw met karakter!

avatar van JoeCabot
Nee, Kimberly Peirce houdt duidelijk niet van compromissen. In Boys Don’t Cry, haar regiedebuut, vertelt ze het heftige relaas van een transgender. Vandaag klinkt dat misschien niet zo opzienbarend, maar de film dateert uit 1999, dus lang vóór het thema au sérieux genomen werd in de media (of om het cynisch te stellen: lang voor het thema mainstream werd).

Met weinig middelen - ik vermoed dat het titelnummer van The Cure het halve budget heeft opgeslorpt - experimenteren de makers erop los. Oké, de film oogt wat cheap, maar wel op een coole, eigenzinnige manier. De soundtrack is rauw en de meeste scènes spelen zich ’s nachts af, waardoor de film baadt in een duistere sfeer.

Veel vrolijke momenten hoef je niet te verwachten. Boys Don't Cry hakt er behoorlijk in. Misschien gaat Pierce daarin iets te ver. Zo had het m.i. geen kwaad gekund om wat meer in te zoomen op de relatie tussen Lana en Brandon. Nu ging het hele verhaal gebukt onder een constante dreiging. Zeer intens allemaal. Elk personage praat ook als een cowboy, ik heb nauwelijks een normaal gesprek gehoord.

Voorts vond ik het wat vreemd dat iedereen zomaar gelooft dat Brandon een dude is, terwijl je aan Swanks stem toch duidelijk hoort dat ze een vrouw is. Los daarvan ben ik wel onder de indruk van haar acteerprestatie; ze gaat er vol voor en dat voor een loon van $75 dollar per dag. Ook de rest van de cast vond ik zeer sterk.

avatar van Collins
Teena Marie Brandon groeit evenals haar vertolker Hilary Swank op in Lincoln, Nebraska. Teena voelt zich geen meisje en gedraagt zich ook niet zo. Teena gaat als jongeman door het leven en noemt zich Brandon Teena.
Om het verhaal van Brandon te vertellen, gebruikt regisseur Kimberley Peirce een liefdesgeschiedenis. De gebeurtenissen die zich rondom deze romantische insteek afspelen, worden in chronologische volgorde vertelt en zijn een aaneenrijging van momentopnamen met dramatische accenten.
In elke scène rommelt het. In elke scène gebeurt wel iets gewelddadigs of sensationeels. Een vechtpartij. Een versierpoging. Een zuipfestijn. Scheuren in de auto. Allemaal ultra mannelijke belevingen. Juist vanwege dat mannelijke aspect beheerst de dreiging, dat het bedrog van Brandon uitkomt, elke scène. In eerste instantie is dat spannend en levert dat inleving op. Omdat het karakter van Brandon tamelijk oppervlakkig is vormgegeven en niet mee evolueert in het verhaal, gaan de scènes echter steeds meer aanvoelen als één grote grijze brij. De weergave van al die gebeurtenissen heeft een zich herhalend karakter en na de zoveelste mannelijke zuippartij voelt een scène aan als overbekend terrein en kwalificeert zo’n scène zichzelf als overbodig. De film verliest geleidelijk aan dramatische impact. De inleving in Brandon lijdt er onder.
Hilary Swank speelt trouwens een fantastische rol. Het schijnt dat ze als voorbereiding vier weken lang als man door het leven is gegaan. De fijngevoelige en indringende manier waarop ze Brandon neerzet, is van grote klasse. Soms vergeet je als kijker inderdaad even dat Brandon vrouwelijk is. Des te jammer dat de vormgeving van Brandon zich vooral beperkt tot uiterlijkheden. De innerlijke Brandon die de werking van de film veel krachtiger had kunnen laten zijn, blijft helaas grotendeels verborgen.
Chloe Sevigny speelt Brandon’s geliefde. Zij zet een verveelde, afstandelijke, harde maar ook gevoelige Lana neer. Prima rol. In de film accepteert zij Brandon zoals hij is. Zo blijkt maar weer dat filmische feiten niet altijd gebaseerd zijn op echte feiten. De echte Lana blijkt veel minder verdraagzaam, las ik ergens. Zij wenst tot op heden niet te worden herinnerd aan Brandon’s ware geslacht. Zou ze dat toen helemaaal niet in de gaten hebben gehad, denk ik dan meteen. Het antwoord is mij onbekend.
Boys don’t cry is een film met zeer goed acteerwerk. Het verhaal is in eerste instantie krachtig en boeiend, maar verzandt op den duur in herhaling van zetten, krijgt een slepend karakter en verliest daarmee als geheel aan kracht. De heftige slotscènes die ik met ontzetting bekeek en die me met een triest gevoel achterlieten, doen daar verder niets aan af.

Tarkus schreef:
Had iets meer verwacht van deze film, maar al bij al valt hij toch nog mee.
Het zijn vooral de vertolkingen van Hilary Swank en Chloë Sevigny die overtuigend overkwamen en die er voor hebben gezorgd dat ik de film heb uitgekeken.
Het is anders wel maar een saai verhaal dat alleen het laatste half uur à drie kwart uur boeiend wordt.
Maar het is waar gebeurd en daarom wel interessant om te bekijken.

Opnieuw bekeken en sta enigszins wel wat positiever tegenover deze film. Het is een triest, maar vooral een schokkende gebeurtenis dat in deze film wordt verteld. En, het zou net zo goed nu nog kunnen gebeuren, want de wereld is ze niet beter op geworden, integendeel.

avatar van dvdcrusher
Pas bij de aftiteling gemerkt dat dit een waargebeurd verhaal is. Kan mij best voorstellen dat dit tot hevige reacties moet geleid hebben bij de betrokkenen. Sexueel anders geaarde mensen zullen altijd in de verdrukking komen te staan al is Teena vooral het slachtoffer van haar eigen leugens en had ze beter vanaf het begin gezegd dat ze lesbisch was. Glansrol van Hillary Swank maar vooral Chloë Sevigny speelt de pannen van het dak in deze ontroerende film. Goede soundtrack ook. Met een beetje tegenzin aan de film begonnen maar hij is heel goed meegevallen al is dit niet echt mijn genre. 4 sterren