Boys Don't Cry (1999)

Drama / Biografie

geregisseerd door Kimberly Peirce
met Hilary Swank, Chloë Sevigny en Peter Sarsgaard

Brandon Teena is de populaire nieuwe jongen in een klein dorpje in Nebraska. Hij is een held bij zijn vrienden: hij drinkt, vecht en hij houdt ervan meisjes te versieren. Hij ontmoet de knappe Lana, die nog nooit zo'n gevoelige en attente jongen heeft ontmoet. Toch is zijn leven niet enkel rozengeur en maneschijn: er rust immers een zware last op zijn schouders. In werkelijkheid is hij Teena Brandon, een meisje dat een seksuele identiteitscrisis doormaakt. Als haar vrienden uit het woonwagenpark ontdekken dat Teena een meisje is, wordt ze erg hard aangepakt.

De film komt er traag en rommelig op gang, maar op een gegeven moment had de film mij te pakken. Ik vind dat ze overtuigend als jongetje overkomt en het verhaal gaat op een gegeven moment echt boeien. Jammer van het begin, want anders had de score nog hoger kunnen uitkomen.

avatar van DjFrankie
Film die je blijft boeien, geweldige rol van Swank.

avatar van Onceuponanytime
Slepende aanvang, maar deze waargebeurde film blijft je uiteindelijk boeien. Knappe hoofdrol van Hilary Swank.

avatar van des1
Hillary Swank prima. Maar de film wordt ook gedragen door de andere spelers. Met name Chloë Sevigny met het haar typerende wat lome spel is een genot om te zien. Vorige week nog in de film Lovelace te zien. Waar overigens ook de hier uitstekende Peter Sarsgaard in speelt. Film heeft veel aandacht voor de couleur locale, wat het allemaal net wat droeviger maakt.

avatar van notsub
Boys Don't Cry komt wat haperend op gang om vervolgens met enkele intense momenten toch nog flink indruk achter te laten. Helaas lijkt het ook een langdurende bier- en sigarettenreclame en zijn de meeste personages niet echt boeiend. Hilary Swank weet zich met haar rol op een gegeven moment toch te onderscheiden in deze trieste setting. Het einde hakt er vervolgens nog stevig in, zodat de tweede helft de film toch naar de goede kant doet uitslaan.

avatar van LPereboom
Toch wel een sterke film, de film boeit van het begin tot het einde. Ook het sterke acteerwerk van Swank is genieten. De film is aangrijpend en het maakt je toch heel stil als je sommige scenes ziet. Een dikke 8,5/10

avatar van jiesyboy
Inderdaad traag en eerste half uur is matig,maar dan word het toch een erg mooie film
Acteerwerk van Swank vind ik echt subliem prachtige rol

In 1993 las regisseuse Kimberly Peirce een krantenbericht over een meisje dat zich jarenlang als jongen had voorgedaan. Toen haar geheim werd ontdekt, werd ze verkracht en vermoord. Dit trieste verhaal zette Kimberly Peirce ertoe een Drama / Biografie film te maken over de laatste weken van Teena Brandon.

Teena Brandon (Hilary Swank) wordt geboren als een meisje, maar wil graag een man worden. Ze krijgt hormoontherapie als voorbereiding op de operatie en gaat met korte haren en afgebonden borsten door het leven als man. Ook besluit ze te verhuizen en aan haar nieuwe vrienden stelt ze zich voor als Brandon Teena. Als die achter de waarheid komen, reageren ze bepaald niet begrijpend, net als de andere bewoners van het dorp.

Langzaam wordt de film steeds gruwelijker en het is bijna pijnlijk om te blijven kijken. Een knappe film, die je echt naar de keel grijpt. Teena Brandon wordt weergaloos gespeeld door Hilary Swank, die een "Oscar" kreeg voor haar vertolking. Haal rol maakt veel van de kwaliteit van dit droevig stemmende drama, maar ook het goed geschreven scenario vol levensechte figuren verdient alle lof. Hilary Swank bereidde zich voor door zelf een maand als man te leven, met ingesnoerd lijf en sokken in haar broek. Chloë Sevigny (die ook werd genomineerd voor een "Oscar", maar niet won) heeft een mooie bijrol als Brandon's naar liefde hunkerende vriendinnetje, dat niet teveel wenst na te nadenken.

Al met al een aangrijpende Drama / Biografie film over Teena Brandon, met sterke rollen van Hilary Swank en Chloë Sevigny, die perfect gekozen waren voor dit verhaal.

avatar van Shadowed
Pas naar het einde toe pakkend.

Van deze regisseuse weleens Carrie gezien die ik vergeten was om op te stemmen. Vond er niet veel aan overigens. Met deze film komt er op mijn kijk op Pierce dan ook geen verandering in, ondanks het waargebeurde verhaal.

Laten we positief beginnen, de laatste 15 minuten neemt de film je dan eindelijk mee, Swank en Sevigny overklassen zichzelf ook. Swank heeft wel acteertalent laten zien in Million Dollar Baby en Freedom Writers maar dit is toch wel speciaal, ook Sevigny weet je te pakken.

Jammer genoeg rammelt het eerste gedeelte aan alle kanten, de film pakt je niet zoals een film zoals deze aan het begin juist moet doen en ook bij sommige karakters gaat het acteren zelf nogal stroef. Had soms het gevoel naar een soort Sex Drugs RocknRoll te kijken.

Leuk dat andere mensen hier wel van genieten, voor mij was dat pas het allerlaatste deel het geval.