The Mighty (1998)

Drama / Komedie

geregisseerd door Peter Chelsom
met Kieran Culkin, Elden Henson en Sharon Stone

Max ziet er uit als een langzame idioot, en is zo goed als analfabeet. Kevin heeft een zeldzame ziekte die er voor gezorgd heeft dat hij lichamelijk afwijkend is. De jongens leven naast elkaar, en als Kevin op een dag de opdracht krijgt om Max te leren lezen, worden de twee vrienden.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Erg leuk, ontroerend filmpje. De jonge acteurs die Kevin en Max spelen doen het erg leuk, en ook Anderson is erg grappig in haar rol (die heel wat anders is dan haar X-Files rol). 3 sterren.

Ik vond er echt niks aan dit soort films doen bij niks en zijn er al wel genoeg van.

Wat een aansteller die tom
Gewoon een magische film, die me erg goed deed. Niks op aan te merken.

Hehe, ze was idd onherkenbaar en speelde erg leuk.

avatar van narva77
Leuk filmpje met wederom een serieuze rol van Sharon Stone.

FisherKing
Magisch mooie film; Juweeltje.
Leuke bijrollen idd van Gillian Anderson en Meat Loaf en James Gandolfini niet te vergeten. Mooi drama met iemand die niet te snugger is en een jongen met een handicap. En King Arthur.

Zag 'm ooit eerder in een sneak. In het begin hou je je hart vast voor de gapende valkuilen van het over-sentiment. Maar dat valt gaandeweg erg mee, en het is een tamelijk originele film met prima acteurs.

gimli f
Een verrassend goede film. Goed acteerwerk. Veel bekende acteurs met bijrolletjes- Gandolfini, Meat Loaf, Anderson...
Sharon weer eens in een huismoeder-rol.
En een verhaal verpakt in een soort ridderverhaaltje- inclusief opdeling van de film in bijbehorende chapters. Mooi gedaan.
De muziek was trouwens behoorlijk mooi, passend bij het ridder-aspect.

Prima vermaak dus!

Over de muziek gesproken, hoe heet dat nummer van Sting dat je hoort ergens in het begin?

"The Mighty"
Written by Sting and Trevor Jones
Performed by Sting

Ontroerend en lief. 3,5 sterren.

avatar van sn@ke
Inderdaad een ontroerende film die nergens echt oversentimenteel wordt. En dat is bij dit scenario een hele prestatie. Het is geen stroperige film maar een hartverwarmende film. Voor zover ik het me kan herrineren waren de acteerprestaties zeer goed. Hij verdient zeker 3 sterren ( ik twijfel of ik hem niet meer zou geven).

FisherKing
Verrassend goede film. Vanavond op TV.

Een mooie, ontroerende film. De jonge acteurs als Kevin en Max doen het goed (hoe ze in het echt heten? Zou het niet weten!).
Mooie muziek. Een echte aanrader!!!

FisherKing
Kieran Culkin (idd broer van) als Kevin.
Elden Henson als Max.

FisherKing schreef:

Kieran Culkin (idd broer van) als Kevin.
Elden Henson als Max.

Die Kevin leek ook al op...uh...uhm...Maculcay??? In ieder geval zoeits was het.

avatar van speedy23
Het spel van de jonge hoofdrolspelers is schitterend. Een must voor het hele gezin...

avatar van Flipman
Drie en 'n half, modern sprookje dat erg mooi is verteld! Maar toch 'n tikkie voorspelbaar. Macaulay Culkin is de naam die je zoekt, Quido !

avatar van SuperSideSwipe
Leuke film,

Onroerende film over de mooie vriendschap tussen twee totaal verschillende jongens. Mooi hoe ze allebij weer zin in het leven krijgen nadat ze vrienden zijn geworden. Als ze alleen zijn kunnen ze niet goed functioneren, Maar als Max de hersens van Kevin bij zich heeft en Kevin het sterke lichaam van Max zijn ze als het ware met zijn twee een geheel.

Beetje het idee van "See no evil, Hear no evil" maar dan in drama form.

Leuk idee en mooi uitgevoerd.

Elienekeuuh
Heb hem in het begin van het jaar op school gezien en vond het wel een mooie film. De acteurs waren vooral heel goed.

weet iemand waarom er zoveel bruggen in de film waren ? dit viel me wel op

avatar van Shinobi
Een zeer prachtige en ontroerende film, ik heb wel een traantje weggepinkt moet ik zeggen. Er wordt zeer overtuigende geacteerd door beide jongemannen en je wordt echt meegezogen in het verhaal, zo mooi.

Ik geef 'm 3, 5 sterren.

avatar van TheRisingSun
Warme film met het hart op de juiste plaats!

Een film voor de hele familie, maar net iets beter als vele andere films in dit genre. Door het mooie samenspel van de twee-eenheid Kevin en Max word je echt, zoals Shinobi hierboven mij al zegt, in de film gezogen en zullen er, zeker op het einde, misschien wat tranen vloeien als Kevin is overleden en wordt opgehaald. Een emotionele scene waar Stone en Stanton (Max) overtuigend acteerwerk laten zien.
Goed dat ook grote namen als Stone, Rowlands, Anderson en Gandolfini zich aan deze film hebben geleend. Zo blijkt dat ze zich niet tegroot voelen voor de wat kleinere film.

Een opvallend rolletje is weggelegd voor Gillian Anderson. De vrouw die voornamelijk bekend staat als Dana Scully in "The X-Files" laat hier zien dat ze tot meer in staat is.

Naast een warme film is het ook een ontroerende film, al is dat voornamelijk door het overlijden van Kevin uiteraard.

Topfilm in de zin dat het misschien geen oscar materiaal is, maar wel een positieve boodschap meegeeft en uitstraalt!

4 sterren

hha__
Hele mooie film
het begint saai maar het wordt super mooi
3,5 sterren = het is het waard

avatar van sinterklaas
Ik heb deze film eens gezien toen ik een jaar of 12 was en toen heeft het al een behoorlijke indruk op me gelaten, alleen wist ik al die tijd maar de titel niet. Na er achtergekomen te zijn wel al steeds uitgesteld om de dvd op te speuren, maar laatst toch nog gevonden op de vlooienmarkt, ik kon hem uiteraard niet laten liggen.

10 jaar later weer gezien en het blijft gewoon een prachtige en vooral ontroerende film die je op alle vlakken weet te raken. De 2 acteurs die Kevin en Max speelde vond ik ook echt subliem. Max vond ik echt een stoere gozer, het is een jongen die het buitenbeentje is op school, doelwit van een groep gestoorde messentrekkende kutjochies en maar weinig doel voor ogen ziet, totdat hij kennis maakt met Kevin, een jongentje met een zeldzame ziekte die er daardoor voor zijn leeftijd erg jong uit ziet. Hij associeerd het dagelijkse leven als de verhalen van King Arthur en weet de moed en zijn intelligentie goed te gebruiken en Max hier en daar een beetje op te pakken, wat ook tot een hechte en hele buitengewone vriendschap lijd. Dit is echt een van de films waarbij het zo mooi en aangrijpend is neergezet, zeker als je ziet dat Max, door slechts een autistisch jongetje met een ziekte, weer een beetje opkrabbeld. Wat ook een hele sterke scene was was die hele situatie met zijn vader, het laatste persoon die Max wou wederzien. Verassend dat die werd neergezet door Meat Loaf.

Die scene waarbij Kevin uiteindelijk sterft aan zijn ziekte en Max er helemaal machteloos door is heeft me wel even doen huilen. Wat wel duidelijk word is dat Max een hele hoop heeft gehad aan Kevin.

Blijft gewoon een prachtige film die na 10 jaar je weer naar je strot grijpt. Acteerwerk is hierin gewoon zoals gezegt: behoorlijk goed, en ook Sharon Stone en de Opa en Oma van Max waren erg overtreffend. Gewoon een schitterende film voor jong en oud!

avatar van rep_robert
The Mighty is een ontroerende film die ook de juiste gevoelens weet te raken bij de kijker. Een groot pluspunt is dat melancholische muziekje dat zich continu afspeelt op het dvd menu. Deze weet voor en na de film bij de kijker nostalgische gevoelens op te roepen en gedurende de film raak je die ook niet kwijt.
Verder is dit een coming of age volgens het boekje. Twee verschillende types vullen elkaars sterke en zwakke punten aan, waardoor een hechte vriendschap ontstaat. Deze begint ietwat stroef, maar eindigt op een hele sterke manier.

Verwacht geen wereldschokkende wendingen, maar Henson en Culkin weten samen met een hoop bekende acteurs in de bijrol deze film naar een hoger niveau te tillen. Daarbij komt ook nog dat ik een zwak heb voor dit soort voice overs in een film die op een toon praten, waardoor je zelf haast ook terug gaat verlangen naar die goede oude tijd.

avatar van rep_robert
sinterklaas schreef:

De vader werd gespeeld door Gandolfini Meat Loaf speelt een vriend van Gandolfini in deze film. En Gillian Anderson is zijn vriendin.

Toch wel mooie en emotionele film dit.
Mooi en zeer goed verhaal, met puike vertolkingen.
Kleine rollen zijn weg gelegd voor Meat Loaf, James Gandolfini en Gillian Anderson.
Kende de film niet maar hij heeft me aangenaam verrast.

avatar van Marvinleeaday
Fantastische film, waar ook mijn avatar nog in opduikt.