• 10.506 nieuwsartikelen
  • 8.960.719 stemmen

The Hunchback of the Notre Dame (1982)

Drama | 102 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Michael Tuchner en Alan Hume

Met onder meer: Anthony Hopkins, Derek Jacobi en Lesley-Anne Down

Gesproken taal: Engels

Plot The Hunchback of the Notre Dame

Verfilming van het beroemde verhaal van Victor Hugo over de klokkenluider Quasimodo van de bekende kathedraal in de 15de eeuw. Esmeralda is het meisje waar hij dol op wordt als ze hem wat water schenkt terwijl hij publiekelijk belachelijk wordt gemaakt.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Dom Claude Frollo

Clopin Trouillefou

Magistrate at Esmeralda's trial

Tavernkeeper

movie acteurs

ik vind ze eigenlijk alemaal wel goed deze was ook goed met anthony hopkins als de gebochelde

movie acteurs

Aleen het minpunt vind ik toch het einde.

movie acteurs schreef:

Ik vind al die Notre Dame verfilmingen wel goed. Deze was ook goed met Anthony Hopkins als de gebochelde

Eigen fout verbeterd. Voortaan typ ik wat rustiger.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Prachtige vertolking van het verhaal over de klokkenluider Quasimodo geschreven door Victor Hugo wat werd uitgebracht in 1831. Het draait allemaal om de de beeldschone zigeunerin Esmeralda, waarop Quasimodo verliefd raakt omdat zij zijn aandacht trekt als hij na een sessie zweepslagen van haar water te drinken krijgt. Helaas voor hem zijn er meer "kapers op de kust" en is Esmeralda op dat moment nog verblind door mannen in uniformen. Soms een aangrijpende film waarin het ook soms hard aan toe gaat.

Knap vertolkt door Antony Hopkins. Eigenlijk totaal geen kritiek te vermelden op deze film.

Een 9 als waardering!

scorsese

Aardige film over een gebochelde klokkenluider van de Notre Dame die verliefd wordt op een zigeunermeisje. NIet de eerste verfilming van het klassieke verhaal van Victor Hugo. Alhoewel duidelijk voor tv geproduceerd, zien de decors en de kostuums er prima uit. De eerste helft had wat korter gekund, en de meeste dramatische ontwikkelingen zijn bewaard voor het laatste gedeelte.