Animal Farm (1999)

Drama / Familie

geregisseerd door John Stephenson
met de stemmen van Patrick Stewart, Kelsey Grammer en Julia Louis-Dreyfus

De dieren op een boerderij van boer Jones nemen de macht in eigen handen door middel van een revolutie. Maar dan ontdekken ze dat, ondanks het feit dat alle dieren gelijk zouden moeten zijn, sommige dieren toch belangrijker zijn dan andere dieren...

kappeuter (moderator)
Redelijke verfilming van het beroemde boek van George Orwell.
De film ziet er goed uit en de beesten komen goed over, vergelijkbaar met de Babe films.
Minpunt van deze film is dat het Orwell verhaal wat is gladgestreken. De dramatiek van het verhaal lijkt iets afgezwakt.
Die andere verfilming van Animal Farm, de animatiefilm uit 1955 is een betere verfilming van het boek. Die vond ik ook een stuk beklemmender.
Ik geef deze film 3 sterren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ook de animatiefilm is ietwat gladgestreken. Die heeft een ander einde.

ik vind de film uit 1954 toch beter.

die van 1954 nog niet gezien maar deze was alleszinds wel de moeite waard

Uhum... was de boer in het boek niet Jones van Manor Farm en niet boer Pilkington? :S

avatar van DeCol
Sterk verhaal opzich, maar toch niet echt mijn film! 2.5*

mec
Alsof de duvel ermee speelde afgelopen zaterdag 23 dec. had ik het met een vriend over de film Animal Farm. Te laat kwam ik erachter dat notabene de 1999 versie op 25 dec op rtl 7 werd uitgezonden.
Ik ken alleen deels de oude versie nog, mij vraag is echter ik heb als kind in de bioscoop ergens halverwege jaren 70 een tekenfilm over dieren gezien, "het betrof oa. een biggetje dat iedere dag sprak met een spin op een dag kwam die spin niet meer tevoorschijn en was dood gegaan" ik vroeg me af of dit een scene was uit animal farm, voor de rest kan ik me de film wel herinneren met al die zwijnen die de macht hadden en oa. paarden afgebeulde deze en de biggen pikte dat niet meer en kwamen in opstand, aangezien het een hele poos geleden is dat ik die film zag vraag ik me af of bovengemoende scene tussen " daarin voorkwam zo niet heeft iemand een idee welke film het anders zou kunnen zijn? 2e vraag zijn de nl ondertitelde versies uit 1954 en 1999 makkelijk op dvd te verkrijgen?

Je bedoelt Charlotte's Web uit '73:

Ook daar is een nieuwe versie van:
Binnenkort in de bios.

De nieuwe Charlotte's web draait zelfs _nu_ in de bios.

avatar van MarkFish
Het is een heel goed boek, dat me ook lastig lijkt te verfilmen. Deze was echter wel aardig, maar de ontwikkelingen gaan wel heel snel. Je ziet weinig opbouw naar een bepaalde gebeurtenis. Dieren komen inderdaad wel goed over.

mec
Inderdaad het is charlotte's web dan moet dan ik een jaar of 5 a 6 zijn geweest toen deze destijds in de bios verscheen ga de nieuwe versie ook bekijken, beetje nostalgie voor me zelf!
Bedankt!

avatar van susan**
ik heb de film niet gezien maar ik doe nu animal farm als musical erg leuk
en nu wil ik de film ook erg graag zien!

avatar van nightbreed
Hmmm, waarom hebben ze dit gedaan?
De tekenfilmversie was briljant en daar hadden ze van moeten afblijven, geen remakes en geen opvolgers.

avatar van tjalling
ben hem nu aan het kijken met engels , vind er tot zover vrij weinig aan

Tekenfilm gaat is veel beter, maar nog steeds wel aardig.

avatar van latrat
ik vind dit eigenlijk een ok film.
De animaties storen niet en de muziek is overtuigend.

De 1954 versie is erg bekend en gebruiken we in de geschiedenislessen.
Duidelijk en overtuigend, helemaal als je beseft dat het geschreven én verfilmd is voordat de "afloop" bekend was.

Ik was benieuwd naar de 1999 uitvoering en omdat de 1954 zó goed is, was mijn verwachting laag.
Toch vond ik ook dit een redelijk goede film.
De film kon iets verder uitgewerkt worden, omdat bij het uitkomen van de film, de muur al 10 jaar "weg" was.

Misschien is het wel juist daarom dat de speelfilm minder overtuigend is dan de animatiefilm.

De dieren zijn in deze versie erg goed in beeld gebracht.

avatar van timburton
Wat een vreselijke verfilming. Het boek las als een trein, maar hier kreeg ik de aandacht er niet bij. Was een verfilming niet al genoeg?

sweinsteiger
Vieze poster !

avatar van erik neuteboom
Ruim 3 decennia terug raadde mijn leraar Engels het boek Animal Farm van George Orwell aan, ik was zeer onder de indruk van deze geweldige parodie op het communisme en anno 2010 is het nog steeds 1 van mijn favoriete boeken. Toen ik onlangs bij Blokker deze DVD versie van het boek zag liggen voor euro 1,80 aarzelde ik geen moment. En ik moet zeggen dat deze versie prima in elkaar zit: de opbouw van een idealistische sfeer naar een meer grimmige en donkere atmosfeer is sterk in elkaar gezet en de dieren gaan echt leven, vooral het opper zwijn, het werkpaard en die border-collie. Knap hoe dat is gedaan, met name tijdens de aanval van de mensen op Animal Farm komt dit goed uit. Het thema van Animal Farm is de transformatie van organiserende zwijnen in absolute machthebbers, dit is hier mooi gedaan, vooral de stukken met de PR in het zwart-wit ( bijna op z’n Goebbels), de onderhandelingen met de zakenman die de zwijnen whisky aanbiedt (fraaie metafoor voor het kapitalisme) en het tafelen van de zwijnen met hun handelspartners, drinkend uit kommen met whisky, lekker decadent aangezet. Ook de rode lijn van het veranderen van de geboden is een sterk punt, zeker als je steeds die verwarring en boosheid van alle dieren ziet. Het enige minpunt vind ik het slot dat niet aansluit bij het minder hoopvolle van het boek. Dit is toch duidelijk iets teveel in de stijl van de Hollywood fabriek, jammer want anders waren het 4 sterren geworden.

avatar van Kuck-x
Niet gehinderd door enig vergelijkingsmateriaal - de animatieversie uit 1955 zag ik minstens dertig jaar geleden eens bij de EO (maar daar was nogal in geknipt) en het boek las ik nog langer geleden, dus van beide kan ik me niet al te veel herinneren - vond ik dit een heel aardige film. In het begin stoorde het spreken van de beesten me ietwat, maar goed: daar moet je in meegaan. En dan wordt het een heel aardig verhaal, met boze humor en bittere ondertonen. Het slot mag Hollywood op zijn zoetsappigst lijken - eind goed al goed - maar lijkt me, in 1999, ook door de geschiedenis ingegeven: het communistische systeem dat zichzelf volledig had uitgehold ging immers in een soort zondvloed van protest ten onder.

Kuck-x,
De animatiefilm uit 1954 werd niet uitgezonden door de EO, maar de AVRO had/heeft deze film op de plank staan en de rechten om die uit te zenden.
Ook was er niét in geknipt.
Beetje jammer om zulke onzin te schrijven.

avatar van Kuck-x
gerritdina,

beetje jammer dat je zulke onzin schrijft.
Deze link bewijst dat de animatiefilm wel degelijk door de EO werd uitgezonden, inclusief christelijke gebruiksaanwijzing.
Fringe Videos presents EO Omroeper Wim de Knijf - 1982 videos - fringevideos.com
Dat sommige scènes uit die film waren geknipt verzin ik echt niet. Zelf las ik daarover destijds een nogal schamper stukje in Studio, het programmablad van de KRO (die vervolgens roomser dan de paus bleek door in de vertoning van Little Big Man de scène te schrappen waarin Dustin Hoffman het bed deelt met drie vrouwen op rij - maar dat terzijde).
Mocht ik onzin schrijven, dan zou het onzin in commissie zijn, getuige bijvoorbeeld dit citaat, dat op internet te vinden is op de trefwoorden EO en Animal Farm:

"Meer dan twintig jaar geleden schreef Martin van Amerongen in De Groene Amsterdammer al dat de EO passages uit de verfilming van Orwell's Animal Farm met lekeprediker Mozes de Kraai knipte omdat er gespot werd het het christendom."

avatar van baspls
Wel een grappige film. Het boek is eigenlijk niet te verfilmen en ik snap wel waarom het dan alsnog is geprobeerd. Een hoop goede acteurs hebben hun stemmen geleend aan de dieren uit animalfarm en de effecten van Jim Hensons Creature Shop zijn om aan te zien. Ook is de orchestrale muziek wel goed. Af en toe wat minder goed (het is dan ook een tv-film van Hallmark) maar toch wel grappig. Deze film toont ook weer mooi aan dat communisme onmogelijk zou kunnen werken, ooh nee animalisme