Fortress (1986)

Australië
Thriller

geregisseerd door Arch Nicholson
met Sean Garlick, Rachel Ward en Elaine Cusick

In het Australische heuvellandschap worden een groep schoolkinderen en hun lerares door een paar bandieten gekidnapt. Er is een ding wat hen te doen staat: ontsnappen!

avatar van jay73
Destijds vond ik hem erg spannend, maar ik heb hem al zo'n 15 jaar niet meer gezien. Hopelijk komt-ie weer eens op tv.

Jaaa! Ik wil deze ook nog een keertje zien. Kan me inderdaad herinneren dat 'ie me vreselijk bang maakte zoveel jaar geleden. Vooral dat einde... o man, wat een geweldig einde had deze film!

saske
ik heb die film hier liggen krijg er niet genoeg van

avatar van De GeuS
Toevallig zocht ik vandaag naar de titel.... vond hem als kind erg eng met die maskers, maar weet er nu te weinig van hem te beoordelen....

Hallo,

Wie van jullie heeft deze film misschien op video of dvd óf weet
of Fortress nog überhaupt in de videotheek te krijgen is???
Na een lange speurtocht ben ik er eindelijk achter welke superenge film het toch is geweest die ik als jong kind gezien heb, dat was deze, maar nu wil ik 'm écht supergraag nog een keer zien, alleen HOE?
Kan iemand mij helpen?
Bedankt, groeten van Iris.

Valt zeker onder sentiment.
Behoorlijk spannende en meeslepende jeugdthriller.

avatar van jay73
Op regio 1 te koop.
Kijk hier

avatar van Bubblez
Ik ben inderdaad ook iemand die deze film als kind zag en het best eng en spannend vond. Inmiddels heb ik de film op video kunnen vinden. Na hem meerdere malen gezien te hebben, vind ik het wel best. Is er iemand die de film wil kopen? Het is een ex-rental met NL ondertiteling.

Deze zou ik wel op dvd willen hebben, jeugdsentiment denk ik. Vond hem vroeger heel erg eng

avatar van Baggerman
Tja, ook deze gezien. Was toen wel goed en spannend. Kan me vooral nog herinneren hoe de kids en hun begeleiders op een gegeven moment in een grot een eind onderwater moeten zwemmen! (en dan is er altijd natuurlijk weer een tutje die niet durft en halverwege vast komt te zitten!).

Waar ken ik Rachel Ward nou ook alweer verder van? Klinkt zo bekend?

avatar van mikey
Deze was toen op tv en ik vond hem tamelijk eng en naargeestig, ik ging toen uit van een aaibaar jeugdfilmpje.

avatar van Ruiter13
Was echt een spannende film. Hoewel ik 12 was toen ik hem voor het laatst zag. Lijkt me leuk hem nu weer eens te zien!

avatar van PROPAYNE
Ook bij mij jeugdsentiment.
Hij staat nu te downloaden,
Ik weet niet hoeveel mensen ik over deze film
in m´n leven heb horen praten en iedereen vond
´m even spannend. Alleen wist niemand ooit de titel,lol.
Ik ga een hoop mensen blij maken denk ik!!
Die spiezen op het eind zijn ook leuk, en er was ook iets
met prikkeldraad. En die kerstman, mega evil gast!!

avatar van Vascago
Geweldig leuke en bovendien best spannende avonturenthriller. De sfeer en setting zijn perfect. Het acteerwerk van Rachel Ward en de kinderen is overtuigend en ook de schurken hebben leuke rollen. Het revenge gedeelte is misschien iets te snel afgeraffeld en het einde met de politieagenten is net iets teveel van het goede. Verder gewoon een erg fijne film met ook een goede soundtrack.

avatar van perceived
Haha ja: jeugdsentiment! Deze film is me altijd bijgebleven en keek er erg naar uit om 'm terug te zien. Viel niet tegen: een toffe mix van thriller, drama en avonturenfilm.

avatar van Movie-Addicted
Niet echt iets bijzonders, beetje erg gemaakt. Het acteerwerk was ook niet echt jovel,net of ze letterlijk wat in het script staat zeggen.

Tegenvaller.

avatar van Filmkriebel
Goede avonturenthriller uit Australië. Ziet er heel professioneel uit voor zo'n lowbudgetfilm en had zeker bioscoop-potentieel. De eerste leek het een avonturenfilm voor kinderen maar in de tweede helft wordt de toon een flink stuk grimmiger en gewelddadiger. Cast bestaat niet volledig uit onbekenden : de bad guy uit Commando met Schwarzie, Vernon Wells speel één van de ontvoerders al zie je zijn gezicht niet. En Rachel Ward speelde de hoofdrol in Against All Odds. 3 verdiende sterren.

avatar van richette
zeer goeie film die (denk ik) te weinig mensen hebben gezien.wel een echte tvfilm maar goed geacteerd en een simpel,maar doeltreffend verhaal.als je de kans krijgt,zeker kijken.

avatar van mikey
Tja rachel ward... een actrice die helaas niet zo goed kan acteren, beetje schooltoneel-achtig (against all odd was niet best mede dankzij haar onbehoorlijke prestaties)

Tamelijk weird gijzelingsdrama over een groepje kids (plus juf) die besluiten terug te vechten tegen hun kidnappers. Mooie beelden, locaties en flink wat spanning bovendien. Ook als is de film tamelijk rauw, in mijn beleving was hij een stuk grimmiger dan toen ik hem destijds zag, als kid. Maar dat lijkt me erguns ook wel logisch

avatar van knusse stoel
Prima film met een juiste dosis spanning!