Fortress (1992)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Stuart Gordon
met Christopher Lambert, Loryn Locklin en Kurtwood Smith

In het jaar 2013 is er een wet uitgevaardigd, waarbij elke vrouw maar 1 kind mag krijgen. John (Lambert) en Karen (Locklin) Brennick proberen naar Mexico te vluchten om deze wet te omzeilen, maar worden gepakt. Ze worden naar een zeer geavanceerde gevangenis gebracht, waarbij het nagenoeg onmogelijk is om te ontsnappen. John is vastberaden om toch te ontsnappen, maar moet ook nog zijn vrouw zien mee te nemen.

avatar van A.L.I.E.N
Goeie film.
Niet meer,niet minder.

veron35
Silvio Dante schreef:
Erg knap concept, dat voor mijn part helemaal niet hoeft onder te doen voor soortgelijke Sf à la Terminator.
ook goede sfx, leuke personage's,...

Deze is veel beter zelfs. Fijnere acteur, veel beter verhaal en een stuk orgineler dan de Terminator films.

avatar van Marintje
Gewoon een goede film, niet zeer goed en niet slecht. Maar gewoon goed!

avatar van White Trash
Ik vond het een toffe film best goeie actie en zat vaart in het verhaal.. GTeen moment verveeld tijdens deze film!

Steve-a
Er hangt vooral een lekker sfeertje bij deze film.

Pover.

Gordon heeft duidelijk niet veel te zoeken in het science-fiction hoekje. De setting is eigenlijk te triest voor woorden, met een belabberde en overmatig gekopieerde toekomstvisie, inclusief ijzeren stemmen en overijverige computers. Boehoe.

Lambert is een zo mogelijk nog triestere toevoeging, vreselijk acteurprobeersel. Gelukkig zijn de rollen can Combs en Smith wel te pruimen, gaan er lekker over.

Voor de gore hoef je het ook al niet te doen, erg matig en nogal saai gebracht. Verder veel plastieken decors en grappige macho onzin die nergens op lijkt in zo'n kartonnen sci-fi decortje uit de jaren 80.

Goede dosis vermakelijke foutheid en een paar leuke extentrieke rollen, maar uiteindelijk te pover en te slecht om echt leuk te worden. Allemaal erg goedkoop.

Vermakelijke Actie / Science-Fiction film die zich lekker wegkijkt. Het verhaal is eenvoudig maar weet toch te boeien. 1 van de betere films van Christopher Lambert.

avatar van Aapje81
Erg leuke film. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik altijd wel een zwak heb voor de films met Christopher Lambert (hoe slecht deze soms ook worden beoordeeld)

avatar van Legan
Een fijne actiefilm van de meestal toch wel matige Lambert. Goed verhaal in een heerlijke setting, prima decors en niet zo'n no-brainer als meestal het geval (deel 2 bijvoorbeeld). Soms lekker over-the-top (o.a. wat betreft geweld) en prima vermaak. Niets bijzonders wat betreft de personages of het acteren, maar beiden toch degelijk voor een 'B-film'. Een onderhoudende vrijdagavondfilm.

avatar van Smaling
Hij is zo slecht dat je er om gaat lachen en daardoor toch wel weer leuk wordt. Maar kan er geen hoog cijfer voor geven.

avatar van DVD-T
Ik kon me Fortress herinneren als een geweldig aktie spektakel, maar viel bij herziening na een heel aantal ajren toch wel een beetje tegen.

Best een vermakelijke film, alleen gebeurt er niet zo veel in.De spanning is ook niet altijd even goed aanwezig.Het verhaal raast wel lekker door en wordt met een lekkere vaart verteld.Op de een of andere manier heb ik ook gewoon een zwak voor Christopher Lambert, dus dat maakt de film voor mij ook al heel genietbaar.Maar ook Kurtwood Smith en Combs doen het erg lekker.De actie die er inzit is lekker hard en bloederig.De setting is erg leuk.Ook voor die tijd goede special effects.De film stijgt daar net even iets boven de middelmaat uit.

avatar van The Goss
De film staat bol van de clichés, je ziet ze echt allemaal langskomen Genieten is een groot woord, maar toch was het kijkbaar. Ik moet zeggen dat dat decors me niet tegenvielen, voor een film van dit niveau.

avatar van JacoBaco
Vroeger vond ik dit echt de shit. Actie, schieten, zo'n standaard badguy directeur in z'n kantoortje. Ook wat humor hier en daar. Zoiets als: ''Do you know what 187 means?'' Waarop Christopher Lambert antwoord: ''Not your IQ'' Nou, dan kan het voor mij niet meer stuk.

Helaas heb ik deze film 10 jaar geleden voor het laatst gezien, dus ik ben benieuwd wat ik er nu van vind. Ik heb al een idee.

avatar van Erwinner
Ik sluit me helemaal bij JacoBaco aan, tijd voor herziening. Wel al twee keer gezien bij de release, één keer in de bios.

aerts007
Aambeien koning Christopher Lambert in een middelmatig jailbreak filmpje. Niet echt mijn ding.

avatar van Erwinner
aerts007 schreef:

Krijg jij altijd jeuk bij Lambert? Vooral geen films van hem opzetten zou ik zeggen.
Of zalfjes bij de hand nemen.

avatar van boozebelly
Waar de fuck is Christopher Lambert eigenlijk???

avatar van JacoBaco
Die zit nu op het schijthuis denk.

Maar hier een overzicht.
Christopher Lambert (I) - imdb.com

Toch iets minder dan ik me hem herinnerde. In mijn geheugen had de film veel meer actie en was hij ook iets bloederiger, maar met de jaren ben ik waarschijnlijk toch meer gewend geraakt dan dit.

Niet dat Fortress een abominabele film is, de typische eind jaren 80/begin jaren 90 pulpsfeer zit er goed in en de film wordt geen moment echt saai. Lambert heeft wel eens beter gespeeld, maar blijft genietbaar, terwijl Kurtwood Smith zoals altijd de show steelt. Tel daar nog enkele foute grappen en leuke actiescenes bij op en we hebben een leuk eindproduct.

avatar van maarten1991
leuke futuristische snufjes in die gevangenis

avatar van dutchtuga
Lekker corny filmpje van Stuart Gordon. De sets zijn heerlijk retro en het uitgangspunt is een basis voor veel leuks, maar wat deze film nog het leukste maakt is de cast. Jeffrey 'Re-Animator' Combs, Kurtwood 'Rambo II' Smith, Vernon 'Commando' Wells en Tom 'Henry' Towles samen is een genot en doet zelfs Christopher Lambert vergeven.

avatar van Spetie
Typische film, die zich in de toekomst afspeelt, maar toch kijkt het allemaal heerlijk weg en heeft de film een bepaalde uitstraling, die er mag zijn.

De gevangenis is mooi vormgegeven en het sfeertje is lekker ouderwets en voelt erg eighties aan, ondanks dat de film in de nineties is gemaakt. Lambert is geen wereldacteur, maar voor een film als deze is hij prima geschikt. Ook de bijrollen zijn niet slecht. Verder bevat de film vermakelijke actie en een redelijk hoog tempo.

Het is en blijft een behoorlijk leuk filmpje.

Het begon zo veelbelovend: het begin van de film zit boordevol beloftes, maar helaas gaat het intrigerende er al snel af en vervalt het verhaal zelfs van routinematig naar domheid. De actie wordt bombastisch, banaal en afgezaagd, het acteerwerk is matig en de dialogen zijn beroerd. Bovendien mis ik in deze productie een zekere uitleg over het hoe en waarom het er zo slecht aan toegaat op moeder aarde; het is toch niet enkel de overbevolking?
Ik zie dat er een tweede deel gemaakt is; ik begin er maar niet aan.

Haha ik zag deze film vanmiddag en bedacht me ineens dat het zich inmiddels niet meer in de toekomst afspeelt. Nog een paar jaar en films als Blade Runner spelen zich ook niet meer in de toekomst af. Grappig eigenlijk om te zien hoe anders het allemaal heeft uitgepakt

Aardige film waarin man en vrouw terecht komen in een state of the art gevangenis met een sadistische directeur. Deze futuristische sci-fi film met horror elementen is vermakelijk en zakt ook nergens in. Het acteerwerk valt tegen en de hele setting ziet er soms wat goedkoop uit, maar dit zorgt wel deels voor de charme en zelfs nostalgie. Net leuk genoeg voor 3.0 sterren.

Wat een lelijke poster hier trouwens.

heel aangename film!

avatar van Gerlof1378
Heerlijke jeugdsentiment film, heb deze film afgelopen zondag weer gezien na een tijdje en hij blijft mij toch nog boeien. Het verhaal speelt zich af in de toekomst waar men niet meer dan 1 kind mag hebben en laat nu net John en Karen Brennick (Christopher Lambert en Loryn Locklin) daar nu net de wet hebben overtreden. Al snel komt John in de Fortress een gigantische ondergrondse gevangenis, waar al snel de pleuris uitbreekt. Het verhaal word mooi verteld, de cast speelt goed o.a. Kurtwood Smith (Red Forman uit That 70's Show) als gevangenisdirecteur Poe is een sadistisch mannetje. De effecten zien er ook goed uit en dat voor een film die voor 8 miljoen is gemaakt ja ja dat waren nog eens budgetten ipv van films van nu van 150-250 miljoen. Ik vind deze film top en hopelijk vinden jullie dat ook dus wil je een old school actie/sci-fi film zien dan raad ik deze met alle liefde aan enjoy.