Fortress (1992)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Stuart Gordon
met Christopher Lambert, Loryn Locklin en Kurtwood Smith

In het jaar 2013 is er een wet uitgevaardigd, waarbij elke vrouw maar 1 kind mag krijgen. John (Lambert) en Karen (Locklin) Brennick proberen naar Mexico te vluchten om deze wet te omzeilen, maar worden gepakt. Ze worden naar een zeer geavanceerde gevangenis gebracht, waarbij het nagenoeg onmogelijk is om te ontsnappen. John is vastberaden om toch te ontsnappen, maar moet ook nog zijn vrouw zien mee te nemen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Toen ik deze film een paar jaar geleden zag vond ik 'm erg goed, maar ik ben bang dat ik er nu niks meer aan zou vinden. Maar goed, tot die tijd hou ik het op 3 sterren, vermakelijk actiefilmpje.

Idd erg vermakelijk ik zal twee nog wel ff toevoegen want die is echt heel erg slecht:-)

Ik heb 2 in stukken gezien (waarvan 1 stuk in het italiaans), maar elke keer ben ik gestopt met kijken (totdat ik een andere keer er weer mee werd geconfronteerd).

Mza
Wat is die Christopher Lambert toch verschrikkelijk irritant zeg. Die stem, die gelaatsuitdrukkingen en de rest van zijn voorkomen zijn al genoeg om deze film een onvoldoende te geven. Maar het is nog erger, dat het verhaal onzinnig is kon ik verwachten maar dat het ook van die superslechte effecten had deed de film definitief de nek om. 0,5*

Zaterdag weer eens gezien en hij was een stuk slechter dan ik me kon herinneren. Slap verhaal, slecht geacteerd. 1* eraf -> 2*

Lang geleden gezien en vond hem toen wel aardig. Hou het maar op 2*

Diesel
De film blijft leuk totdat Lambert samen met zijn vrouw en vriend ontsnapt uit de fortress, from then on it sucks big time.

avatar van mikey
Clichematige film over een gevangenis in de toekomst, zoals zovelen. Met daarin elementen die je ook al 100x hebt gezien1.5

djelle
Dat klopt. Maar het is wel een erg bevredigende genrefilm... Christopher Lambert is overigens één van mijn lievelingsacteurs, vooral in actiefilms zie ik hem graag bezig met zijn schorre stem die zo goed past bij de nonchalante, ietwat cynische karakters die hij meestal vertolkt. Actiescenes waren in orde.

Verrassend waren ook de erg bloederige, gore-achtige effecten soms. Maar ja, het blijft gemaakt door goremeester Gordon natuurlijk...
Hij kan het niet laten. En maar goed ook! 3,5*

avatar van mikey
Sommige momenten waren wel sterk. Het geheel zag er wel goed uit. alleen de actie was zo voorspelbaar. Net zoals die overige elementen: hersenspoelen en zo. maar voorruit 2.5 dan

djelle schreef:

Christopher Lambert is overigens één van mijn lievelingsacteurs,

Dat meen je niet.

djelle
Toch wel... Niet dat hij zo goed kan acteren ofzo, maar ik zie hem graag bezig alszijnde actiefiguur. Zijn schorre stem, zijn cynische opmerkingen... hij kan dit zo leuk weergeven. Het is zo'n beetje op zijn lijf geschreven vind ik. Maar ik hou dan ook van stereotiepen...

avatar van gemaster
Dus hij kan niet acteren, maar hij is wel één van je favoriete acteurs?

djelle
Inderdaad. Dit is moeilijk uit te leggen... Schwarzenegger bv, dat is ook zo iemand die eigenlijk niet zo goed kan acteren als het om de echte overtuiging draait in de diepere aspecten van zijn rollen, maar er is niemand die zo heerlijk een stereotiep actiefiguurtje als "the terminator" kan weergeven. Met zijn postuur, zijn schattig halfduits accentje dat hij niet kan wegsteken, zijn blik, zijn uitstraling... etc.

Er zijn bepaalde acteurs die tot mijn favorieten behoren, vooral dankzij hun talent. (Al Pacino, Dennis hopper...) Zij spelen dan ook meestal veel verfijndere (veelzijdigere) rollen. Daarnaast heb ik ook enkele acteurs waarvan ik heerlijk kan genieten vooral omdat ze zo kunnen glanzen in hun stereotiepe rollen die ze meestal krijgen. Het beperkte acteertalent is soms bijna onderdeel van de fun. (Arnie, Lambert, Bruce Willis... -Hoewel die laatste ook nog wat kan acteren erbij) Het is echt op hun lijf geschreven, zulke acteurs moeten er gewoon zijn vind ik! Hun talent ligt in de manier waarop ze hun typische rol kunnen vervullen. Zij weten perfect hoe ze hun charisma moeten doen overkomen, geloof me. Zo'n rollen bieden trouwens niet veel mogelijkheden om het diepere acteertalent te tonen, dus ze zorgen er dan voor dat het publiek van hen houdt, op een andere manier die overigens bij die rollen past.

Stel je trouwens eens voor dat een acteur zoals Antony Hopkins bv, zo'n sterotiepe rol vertolkt als the terminator, waarbij hij enkele oneliners mag uitkramen zoals "I'll be back" of "Hasta la vista, baby!"
Zou het even leuk overkomen?

Ik hoop dat je me een beetje snapt nu? Heb m'n best gedaan...

avatar van gemaster
Ach, ik begrijp het wel een beetje. Wat betreft Arnie ben ik het wel met je eens, maar Lambert kan niet acteren en is ook niet goed in stereotype films. De man is gewoon talentloos.

avatar van HiLL
een van de allerslechtste films die ik ooit heb gezien..met een van de slechtste acteurs ooit

amusante film. vaakgebruikt thema, en die christopher lambert kan niet acteren. 2 sterren en half.

Deze film is pcies vaak genoeg op tv om hem leuk te blijven vinden, als ie vaker zou komen zou ie niet leuk meer zijn.
Zeer vermakelijk high-tech filmpje, echt wel mijn genre, lkkr onzinnig soms maar toch wel mijn soort film.
Topvermaak en de ontsnapping uit de gevangenis vind ik erg goed gedaan, en Lambert bewijst met deze film maar weer eens één van de slechtste acteurs die er zijn te wezen maar goed daar kijk je wel overheen. 3.5 ster.

avatar van Ziggy007
Geweldig. Heerlijk af en toe zo'n foute film op z'n tijd.

Ik zei nog tegen mezelf:
"Nee, laat nou niet die baby gaan janken hè..."
"Komop jongens, alsjeblieft niet..."
"Nee he, ..."

en de seconden tikken voort

"Ahnee he!"

Heerlijk toch

avatar van mikey
Weer bekeken.. toch wel een hele aardige en liefdevolle low budget dat er belachelijk goed uit ziet ondanks alle armoede.. 3.5

Aardige actiefilm die ik in 1993 in de bioscoop zag. Toen aardig spectaculair, nu echter achterhaald. Ik blijf Cristopher Lambert toch als Highlander zien, die wat er ook gebeurt alles en iedereen overwint. Lekker low budget film. Waarin een sterk begin, snel afzwakt. Jammer, maar helaas.

avatar van Tun-89
wat een foute film zeg
gekeken omdat er niets anders was maar ik vind het een waardeloos verhaal en het acteer werk, pff om daar maar niet over te beginnen.
Zal wat worden als de gevangenissen in de toekomst er zo uit komen te zien...

avatar van sinterklaas
Mwa er had wel wat meer actie in gemogen maar voor de ret is deze film redelijk. Lambert had een goede rol.

avatar van 606
erg leuk verhaal dat wel redelijk is uitgewerkt.

3,5 ster

veron35
Gewoon een goede film met Christopher Lamberd. Zijn enige op higlander een drie en vier na.

4 sterren

veron35 schreef:

4 sterren

na het zien van deel verhoog ik hem een half puntje.

4,5 sterren

veron35 schreef:

neem ik trouwens terug hij heeft er veel meer gemaakt.

avatar van Santino Corleone
Ik heb hem in 2 keer afgekeken.. Totdat ze die plan bedachten was het wel om aan te zien maar daarna zakte de film in elkaar. Die Lamberd is echt een Lomperd! haha hij kan echt niet acteren zeg, jammer dat er zulke ''acteurs'' een rol krijgen.. Zelfs ik acteer beter dan hem

2,5* dan maar voor het leuke verhaal..

avatar van sinterklaas
Stem toch nog verhoogd naar 3,0*

avatar van Silvio Dante
Eén van de beste verstand-op-nul films die ik al gekeken heb. Erg knap concept, dat voor mijn part helemaal niet hoeft onder te doen voor soortgelijke Sf à la Terminator.
ook goede sfx, leuke personage's,...
Enkel het einde vind ik iets te Hollywood: de schuur ontploft, maar op één of andere manier weet Lambert z'n meisje te ontsnappen en te bevallen!
In ieder geval: een vermakelijke film tot en met.