Sheena (1984)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Guillermin
met Tanya Roberts, Ted Wass en Donovan Scott

De wees Sheena groeide op bij de Zambulis die haar leerden om via telepathie te communiceren met alle levende wezens. Wanneer de televisiejournalist Vic Casey het territorium bezoekt maakt Sheena voor het eerst kennis met de liefde. Vic is in het land om een sportman van koninklijken bloede, prins Otwani, te interviewen maar komt in plaats daarvan terecht in een web vol politieke machtsspelletjes. De op macht beluste prins is van plan om het land van de Zambuli's te veroveren en het is aan Sheena om Vic en haar geliefde land te redden uit handen van de veroveraar.

avatar van BlueJudaskiss
WHAHAHAHAHA! Wat een überslechte film was dit! Ik had veel naakt van Tanya Roberts verwacht, maar niets van dat al...gewoon een kinderachtig junglefilmpje. 0,5*

avatar van Mister_Movie
Toen ik 8 jaar was, was dit m'n absolute lievelingsfilm. Toen ik hem 8 jaar later opnieuw keek, was het al wat minder.

Het acteerwerk is niet om aan te zien en verhaaltje is maar dun. Kinderfilm laat ons maar zeggen.

3* voor de nostalgie

avatar van Brix
Teleurstellende film over jungle-koningin Sheena.
Aan het uiterlijk van Roberts ligt het niet, maar het acteerwerk is beneden peil.
Het verhaal zou er m.i. bij gewonnen hebben wanneer het zich in de jaren veertig of vijftig had afgespeeld.
Deze up-dating was sfeerloos.

De 'zebra' waarmee Sheena zich verplaatst is duidelijk een beschilderde pony...

Dit was inderdaad destijds een flauwe bedoeling en alleen Tanya Roberts was het kijken waard. Qua cliché verhaal stelt het allemaal bitter weinig voor en boeiend werd het nergens. Het enige wat wist te boeien was of Tanya Roberts wel of niet uit de kleren ging Wat gelukkig wel het geval was Het beschilderde paard als zebra was inderdaad lachwekkend. Toch nog 2 puntjes en dan enkel en alleen voor Tanya Roberts.

avatar van Brix
Ten gunste van Tanya Roberst mag nog toegevoegd worden dat zij zich, in tegenstelling tot álle mannelijke jungleheld acteurs in de filmgeschiedenis(tot op dat tijdstip) op een echte Afrikaanse olifant durfde te wagen.

Strikt genomen deed ook Tarzan acteur Gordon Scott dat ooit tijdens filmopnamen in Afrika.
Maar die scène liep helemaal mis, en werd nooit gebruikt.

Alle overigen werkten met de wat betrouwbaardere Indische olifanten, vaak voorzien van grote nep oren, om ze op hun Afrikaanse soortgenoten te doen lijken.

Toch een complimentje voor de durf van Roberts.

avatar van baspls
Dat lettertype? Indiana Jones!

avatar van Phantasm
Leuke avonturenfilm die lekker wegkijkt.

avatar van joolstein
Film die geïnspireerd is op de comic-boeken van de eerste vrouwelijke superheld Sheena. Er was al een serie in 1955 maar dit is de enige film-adaptatie. Zij groeit op als wees bij Zambuli's. Televisiejournalist Vic Casey komt naar haar land om een sportman van koninklijke bloede, prins Otwani, te interviewen, maar komt in plaats daarvan terecht in een web vol politieke machtsspelletjes. De op macht beluste prins is van plan om het land van de Zambuli's te veroveren en het is aan Sheena om Vic en haar geliefde land te redden uit handen van de slechterik. Sheena wordt gespeeld door Tanya Roberts die bekent is van bv. 16 afleveringen (1980 -1981) van Charlie's Angels en hierna ook als bond-girl mocht opdraven in A View to a Kill. Met haar blonde haren is een leuke verschijning maar zowel letterlijk en figuurlijk had ze verder niet veel om het lijf. En dat geldt eigenlijk voor de hele film. Een zebra die eigenlijk een paard is, een verschrikkelijke neppe scene met flamingo's en actie die zo weg is gelopen uit The A-Team. Het maakt het er allemaal niet beter op! Toch heeft de film nog wel zijn charme als cheesy `80-jaren film en zijn de beelden van Afrika nog wel mooi om te zien.