• 10.586 nieuwsartikelen
  • 8.966.625 stemmen

The Ewok Adventure (1984)

Avontuur / Familie | 96 minuten

Genre: Avontuur / Familie

Alternatieve titels: Caravan of Courage: An Ewok Adventure / Het Grote Ewok Avontuur

Geregisseerd door: John Korty

Met onder meer: Eric Walker, Aubree Miller en Warwick Davis

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 4 juli 1985

• Disney+ Bekijk via Disney+

Plot The Ewok Adventure

"You'll live the adventure... You'll love its heroes."

Mace en Cindel Towani zijn verdwaald op de maan van Endor. Hun ouders zijn gekidnapt door Gorax, een reuze-monster, en Wicket en de andere Ewoks zijn de enige die Mace en Cindel kunnen helpen om ze te redden. Eerst vertrouwt Mace de Ewoks niet, maar gelukkig kan zijn vier jaar oude zusje Cindel hem van gedachten doen veranderen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Mace Towani

Wicket W. Warrick

Catarine Towani

Jeremitt Towani

Cindel Towani

Narrator (stemrol)

avatar van neo

neo

vroeger vond ik deze en deel 2 erg leuk.aangezien ik sinds een paar jaar een hekel aan die ewoks heb gekregen tijdens het kijken naar return of the yedi,zal dat nu ook wel hetzelfde zijn als ik deze film nog een keer zou gaan kijken.dus 2 sterren

avatar van FisherKing

FisherKing

Ben je serieus van plan deze nog eens te gaan kijken ?

avatar van neo

wat denk je zelf

Nee, dus

avatar van Jos2

Jos2

Tussen haakjes zou er caravan of Courage moeten staan. Zo heette de film (die net als deel 2 is gemaakt voor TV) in de US.

avatar van Goodfella

Goodfella

Je kan sinds kort zelf de gegevens corrigeren als je denkt dat er een fout in zit of informatie ontbreekt. Dus wat let je?

avatar van gremlin gizmo

gremlin gizmo

goede film 5 ster

avatar van SmuttWars

SmuttWars

Caravan of courage, an ewok adventure is het beste wat het star wars universum te bieden heeft!! hahahaha!

avatar van wgatowinas

wgatowinas

Ik ben al jaren een star wars fan en heb nu eens de moeite genomen om dit te bekijken. Ewok's zijn en blijven een leuk gedeelte in de star wars films maar dit is het voor mij net niet. Beetje zonde van mijn tijd.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Achja, het is niet echt goed dit - heb allebei de Ewoksfilms laatst nog bekeken - maar het is wel puur jeugdsentiment, en dat is ook wat waard;)

avatar van Fargo78

Fargo78

Je slaat de spijker op zijn kop thomzi... Dat jeugdsentment is me die 10 euro voor beide films echt wel waard! Schitterend...

avatar van pjutter

pjutter

soms gewoon zielig om naar te kijken

avatar van Mug

Mug

Vreselijke jeugdfilm met vreselijke acteurs en vreselijk enge teddyberen. Niet verbazingwekkend dat de Ewoks, die sowieso money for George Lucas betekende aangezien nu ook een reden was om kinderen te lokken naar Star Wars, ook een spin-off kregen met als ik het goed heb twee films. Dit is numero uno.

De familie en vriendschap boodschap wordt echter zo door de strot geduwd, dat ik er bang van werd. Gelukkig is er nog ruimte voor een keur aan leuke wezentjes naast die enge teddyberen met gele tanden. Dat maakt het nog te behappen. Met heel veel moeite 1,5*.

avatar van Betamax

Betamax

Domme kostuums, slechte acteurs.

Maar voor de Star Wars liefhebber toch wel 2,5* waard

avatar van Exploitation

Exploitation

leuk voor kinderen, verder niks bijzonders...

avatar van hutchence

hutchence

Ik heb ergens gelezen dat mensen jonger dan 12 Ewoks geweldig vinden en mensen na 12 een hekel aan ze hebben. Dit doet mij denken aan Peter Pan, een groot gemis. Ik ben 34 en ben nog steeds gek op Ewoks. Het is alleen jammer dat ze over het hele internet gediscrimineerd worden.

avatar van Juster

Juster

Begrijpelijk dat ze na het succes van de Ewoks in The Return of the Jedi zoiets gingen maken (ook al na het succes meer bij de jongeren dan de volwassenen), maar ze maken zich er wel erg gemakkelijk vanaf.
Er moeten toch wel kinderen gevonden konden worden die beter konden spelen?
Maar ook was ik zeer verbaasd te zien dat er op de maan Endor gewoon paarden leven, maar ook kippen, uilen en ik zag zelfs een lama voorbij komen.
Toppunt van het verpesten van het buitenaardse sfeertje was toch wel dat de jongen op gegeven moment sprak over 'beren' toen hij het over Ewoks had.

Mager verhaaltje, settings wel mooi. Maar er had echt wel meer in gezeten dan enkel dit.

avatar van baspls

baspls

veel minder dan zijn vervolg The Battle for Endor maar wel een mooie film

avatar van Metalfist

Metalfist

Feech

De Ewoks worden in het algemeen toch wel beschouwd als een slechte zet van George Lucas, al behoren ze nog niet tot dezelfde categorie als Jar Jar Binks. Het feit dat er dan ook nog eens twee films rond de fluffy beerachtige wezentjes zijn gemaakt is voor sommigen het ultieme bewijs van de geldzucht van Lucas. Vreemd genoeg zijn de films niet zo simpel op DVD (bovenal is Lucas er eens met zijn poten afgebleven en is het nog steeds de originele versie, met uitzondering van de credits) te vinden, maar dat was zonder een recente vondst op een rommelmarkt gerekend.

Ik heb de Ewoks altijd wel leuk gevonden in The Return of the Jedi, maar het was maar de vraag of een volledige film met hen me ging kunnen bekoren. Niet helemaal en dat is vreemd genoeg niet te wijten aan de Ewoks zelf. Ik blijf het leuke wezentjes vinden (met het kijken van deze film schoot me ineens te binnen dat ik vroeger dat dorp van de Ewoks had) en de zoektocht naar de verblijfplaats van Gorax is vrij leuk. Hoewel het allemaal wel wat inzakt in het midden, geraakt de film wel terug in een stroomversnelling wanneer de grot van Gorax wordt gevonden. Het grote probleem aan deze Caravan of Courage ligt hem vooral bij de irritante Mace. Cindel kan er op zich nog wel mee door omdat die niet veel meer moet doen dan wat schattig rondlopen, maar Mace is nagenoeg de gehele film irritant. Iets wat trouwens ook gezegd kan worden over de voice-over. Nog nooit zo'n monotone voice-over gehoord, het lijkt wel alsof ze een uitgebluste universiteitsprofessor die aan het aftellen is naar zijn pensioen hebben ingehuurd om wat zinnetjes te hardop te lezen.

Sowieso had die voice-over wel wat beter uitgewerkt mogen zijn. Nu fungeert hij vooral als vertaling van de conversaties tussen de Ewoks en Mace/Cindel en dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Zeker niet wanneer het dan ook nog eens zo duidelijk is uit de beelden op zich. De echte sterren van de film zijn natuurlijk de Ewoks zelf. Nooit goed begrepen vanwaar die haat komt, maar vond dit in ieder geval wel leuk gedaan op zich. Tof ook dat Warwick Davis terugkeert als Wicket, hetzelfde personage dat hij vertolkte uit Return of the Jedi. Voor het overige is dit zo'n soort avonturenfilm geworden vol met leuke oldschool effecten dat ik vroeger echt fantastisch had gevonden.

Let vooral op de verleden tijd dus in de vorige zin. Caravan of Courage heeft nog altijd wel zijn charme, maar het zijn vooral Mace en Cindel die de pret wat drukken. Ik zal waarschijnlijk wel één van de weinigen zijn, maar ik snap niet wat er überhaupt mis is met de Ewoks. Ben in ieder geval benieuwd geraakt naar The Battle for Endor.

avatar van baspls

baspls

Metalfist schreef:

Ben in ieder geval benieuwd geraakt naar The Battle for Endor.

Die kan ik je van harte aanbevelen. Vond die persoonlijk, al sinds dat ik beide films voor het eerst zag, de beste van de twee. Vooral door het verhaal en de toevoegingen van nieuwe personages. De Nederlandse acteur Carel Struyken speelt daar trouwens een rol in (je weet wel die hele lange gast uit Twin Peaks, The Addams Family en Men In Black)

Mocht je hem echt niet kunnen vinden dan heb ik hem hier op youtube (maar de dvd heeft hem in veel mooiere kwaliteit, uiteraard)

avatar van Metalfist

Metalfist

Mijn DVD heeft beide films op één schijfje dus dat komt wel goed.

avatar van steffv1

steffv1

ik ga deze ewok films toch even meepakken denk ik!

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Niet doorheen te komen, en ook nooit eerder gezien dus ook geen punten omwille van jeugdsentimenten. Af en toe herkenbare muziek (het deuntje uit Return of the Jedi) en de Ewoks zijn wel schattig, maar verder een kinderfilm pur sang. Niet spannend, slecht geacteerd en stroperig traag. 1,0*.

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van teigertje

teigertje

Pure Jeugd nostalgie.

En blijft de tand destijds doorstaan.

Voor wie met deze prachtige film opgroeide, zullen dit begrijpen.

De Ewoks steelde de show in Star Wars The return of the Jedi.

Doen dit ook hier, in hun eigen film.

De liefhebbers zullen dit waarlijk begrijpen, een familie film, van de aller hoogste orde.

Uit de weergaloze eighties, een schatkamer aan films zijn toen gemaakt.

avatar van Han Solo 420

Han Solo 420

Wat heeft die George Lucas nu weer gerookt? De man doet me toch een beetje aan Gene Simmons (bassist van KISS) denken. Hij weet ook alles te verkopen en in geld om te zetten. Een echte ondernemer.

Als groot liefhebber van de originele Star Wars trilogie (uitgezonderd Jedi Rock’s), kan ik het niet laten om deze film nog eens anno 2023 te bekijken. Het is altijd fijn om naar die ‘Galaxy far far away’ te reizen. Ik denk dat ik dat ook het grootste pluspunt van de film vind. De maan van Endor wordt mooi geschetst. De Ewoks en andere schepsels en monsters zijn fraai gemaakt. Ook helpt de alwetende verteller met het schetsen van de sfeer. Hierdoor voelt het soms als een sprookjesachtige natuurdocumentaire aan.

Maar goed. De menselijke personages zijn dan iets minder goed gelukt, maar dat krijg je al snel met kinderen die acteren. Het verhaal zelf kende ook wel wat significant mindere passages. De interactie tussen de kinderen en de Ewoks valt geregeld in herhaling.

Vroeger moest ik mijn dvd’s van de originele trilogie ruilen, toen mijn ouders die scène zagen dat Luke dat lijk uit zijn huis sleept. Daarvoor kreeg ik de dvd met deze film en ‘The Battle for Endor’ voor terug. Toentertijd vond ik het een goede ruil. Maar ja, toen zei ik ook dat ik meisjes stom vond.

In conclusie, deze film is een beetje verouderde kinderfilm die een fijne wereld creëert. Nu kom ik op twee sterren uit. Wellicht groeit dit in de toekomst naar 2,5 ster. 2*

avatar van jex

jex

Ondaks maar een Disney + abo genomen en wel leuk dat je nog deze daarop kan bekijken samen met een tal andere oude films. Maar de film zelf, poe, niet al te best. Ben benieuwd of The Battle of Endor ietjes beter is. Maar wat irriteer ik me aan de jonge mannelijke hoofdrol speler Mace.