Fahrenheit 451 (2018)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Ramin Bahrani
met Michael Shannon, Michael B. Jordan en Sofia Boutella

'Fahrenheit 451' speelt zich af in de toekomst waarin een totalitaire regering een eenheid heeft opgericht die de geschiedenis probeert te wissen door het opruimen van de laatste resten literatuur, uitgevoerd door een paramilitaire brandweer. Guy Montag is een jonge brandweerman die deze werkzaamheden dient uit te voeren. Hij besluit zich tegen de maatschappij te keren, de strijd aan te gaan met zijn mentor Beatty en zijn menselijkheid terug te winnen.

Hm.. ambitieus lijkt me..

avatar van Quentin
Truffauts film is extreem gedateerd, hoog tijd voor een remake.

avatar van Verhoeven
Michael Shannon + Sarah Green + Ramin Bahrani! Kan dit nog fout gaan?!

Verhoeven schreef:
Michael Shannon + Sarah Green + Ramin Bahrani! Kan dit nog fout gaan?!

Jazeker!

avatar van zoutzak
99 Homes van Bahrani vond ik goed, Shannon zie ik graag en het originele werk vond ik sterk. Toch zie ik genoeg reden om deze vooral niet te zien.

Heel erg pover, kan niet in de schaduw staan van de sixties verfilming van Bradbury's boek. Fatale inschattingsfout dat men deze film een modern tintje heeft willen geven, en het naar een Blade Runner achtige toekomst heeft willen verplaatsen. Daardoor krijgt het op zich al wat belegen verhaal een merkwaardige toevoeging in een project dat zichtbaar hip en stoer wil zijn maar vooral afstandelijk en onpersoonlijk oogt . Bahrani hanteert een snelle montage en wil graag strakke, flitsende actie bieden, maar in plaats daarvan maakt deze update vooral een groezelige, sfeerloze indruk. Aartsschurk Shannon en good guy Jordan zijn goed gekozen , maar kunnen ook niet op tegen zoveel onkunde om hen heen. Geen goede reclame voor betaalzender HBO dat men dit in potentie sterke verhaal zo heeft weten te vergallen. Zou bijna willen adviseren om het boek nog maar eens te lezen, en wellicht was dit ook nog de bedoeling toen Bradbury hier aan begon.

avatar van FlorisV
Aardige film met dito vertolkingen. De 60s film was al lang aan een update toe en Equilibrium kwam het dichtste bij tot dusver. Die film vond ik wel een stuk beter: mooier gefilmd en enerverender. Actie zat hier ook niet in, terwijl daar wel kansen voor waren.

Het mist verder misschien nog wat zeggingskracht, in het tonen wat nu echt zo belangrijk is aan die boeken. Wel zitten er hier en daar aardige maatschappijkritische en actuele noties in. Zo wordt de censuur in de toekomst deels geweten aan doorgeschoten feminisme en onverschilligheid van de massa, die steeds minder leest. Verder zijn de literaire fragmenten wel uit klassiekers maar niet te afgezaagd.

Een interessante vraag die verder wordt gesteld is of vrijheid niet belangrijker is dan geluk. Ik ben overtuigd van wel.

Heel pover zou ik de film zeker niet noemen maar het is toch wel duidelijk een tv-productie en HBO productie waarde is er ook niet aan af te lezen.