Kin (2018)

Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Jonathan Baker en Josh Baker
met Myles Truitt, Jack Reynor en Zoë Kravitz

Jimmy is recent vrijgelaten uit de gevangenis en heeft schulden bij de zeer gevaarlijke crimineel Taylor. Hierdoor moet hij noodgedwongen op de vlucht slaan samen met zijn geadopteerde broer Eli. Ze worden beschermd door een oud wapen dat gevonden werd door Eli. Terwijl ze achternagezeten worden door de wraakzuchtige Taylor, krijgen ze versterking in de vorm van Milly en groeien de broers dichter naar elkaar toe.

Vanaf 20 september in de bioscoop (Independent Films)

Trailer geplaatst

avatar van Graaf Machine
Zag hier vandaag de trailer van, intrigeerde me wel. Geen idee eigenlijk waar dit over gaat. Ja, wat hier bij de plotomschrijving staat, maar verder ? Lijkt me vooralsnog wel wat.

avatar van m1chel
Net als bij The Darkest Minds, die eerder dit jaar te zien was in de Nederlandse bioscopen, wordt er ook bij de promotie van Kin flink geleund op het feit dat de film is geproduceerd door de mensen achter de Netflix hitserie Stranger Things. Het is een veelgebruikt trucje waar menig kijker toch gevoelig voor blijkt. Echter, wie The Darkest Minds heeft gezien weet dat dit een behoorlijk rookgordijn kan zijn. Toch lijkt Kin meer te kunnen bieden, want naast een interessante trailer mag de film een beroep doen op een meer dan degelijke goede cast. Zo zien we James Franco, Zoë Kravitz en Dennis Quaid voorbij komen, zij het in bijrollen. De hoofdrollen worden bezet door Myles Truitt en Jack Reynor, waarbij Truitt zijn debuut maakt en Reynor eerder te zien was in films als Transformers: Age of Extinction en Detroit. Niet slecht voor de debuutfilm met een budget van vijfenhalf miljoen dollar van de gebroeders Baker, die de regie bij deze film in handen hebben.

Het verhaal baseerden zij op hun eigen short Bag Man uit 2014. Ondanks dat de film nergens echt een topper blijkt, is de uitwerking goed verzorgd en hebben de Bakers zelfs nog een zeer goede twist in petto. Toch opent de film traag. De makers lijken zich te willen concentreren op de uitdiepingen van de hoofdpersonages om in de rest van de film spanning en vooral het dramatische effect op te kunnen voeren. Helaas resulteert het in een redelijk taaie eerste helft, waarbij het echt even wachten is tot er iets gebeurt en de actie losbarst. Gelukkig wordt de aandacht behouden, want juist dat is meestal de doodsteek voor een film met een dergelijk concept. Dit is vooral ook te danken aan de rol van Franco, die etterbak Taylor op een heerlijke wijze neerzet. Het grote geheel zorgt er dan ook best voor dat er een goede chemie tussen de gehele cast is en dat maakt het dat de film een redelijk prettige kijkervaring weet te worden.

De tweede helft van de film barst vervolgens het geweld echt los. De effecten hierbij zijn best indrukwekkend, zeker als je in acht neemt dat de film een redelijk beperkt budget heeft. Als Eli doorkrijgt hoe het wapen werkt haalt hij zich hierbij een groter probleem op de hals. Het wapen blijkt namelijk vrij makkelijk traceerbaar voor een aantal futuristische soldaten, die er werkelijk alles aan lijken te doen om het wapen weer terug in hun bezit te kunnen krijgen. Daarnaast blijven de voordelen van het bezit van het mysterieuze wapen ook niet onopgemerkt bij de broer van Eli en de FBI. Het maakt het verhaal wat complexer dan op voorhand werd gedacht en met een sterke sciencefiction twist aan het eind van de film, kan je niets anders concluderen dan dat de film prima in elkaar steekt.

Kin is een heerlijk tussendoortje dat aan het eind zelfs nog weet te verrassen. Laat je hierbij overigens vooral niet leiden door de publiciteitscampagne, die stevig leunt op het feit dat het een film betreft van de makers van Stranger Things; de film lijkt werkelijk in niets op de succesvolle Netflix-serie. Dat betekent gelukkig niet dat je je hoeft te vervelen. Toch duurt het een klein uurtje voordat het spektakel ook daadwerkelijk losbarst. Gelukkig is de onderlinge chemie tussen cast en crew prima, waarbij James Franco de show weet te stelen met zijn rol als etterige gangster. En als het dan werkelijk los gaat ziet alles er gelukkig bovengemiddeld goed uit, zeker gezien het minimale budget. Het maakt Kin tot een fijne film die weet te vermakelijk tot aan de laatste minuut.

avatar van barcam
Film van de makers van Stranger Things die lijkt op een promo voor een nieuwe Netflix reeks.
Verhaal heeft zeer weinig op het lijf en bevat bordkartonnen personages.
Veel bombastische special effects maken het geheel nog iets of wat genietbaar.
Denk dat de doelgroep eerder tieners zijn en had veel hogere verwachtingen.
Hersenloos popcornvermaak.
Positief lichtpuntje is de fantastische soundtrack bij de film van Mogwai.

avatar van Kondoro0614
Zag er leuk uit, ben benieuwd.

avatar van mcdaktari
Ja deze wil ik ook wel zien, ongeacht wat er van gezegd word. Ik heb hier wel zin in.

avatar van RoyW
Mijn vriendin en ik keken hier best wel naar uit na elke keer de trailer gezien te hebben in de bioscoop. Voor ons was het echter typisch zo’n trailer die precies het beste en meest interessante van de film laat zien. Er gebeurd behoorlijk weinig en er was vrijwel geen moment die mijn aandacht wist te trekken. Kijkend naar het verhaal denk ik ook zomaar dat er meerdere vervolg films zullen komen, die zal ik dan aan mij voorbij laten gaan.

avatar van mjk87
Om te beginnen: ik word een beetje moe van James Franco en zijn gangstertypeje, dat kennen we nu wel. En als de film zelf nog oké was, zou ik mij er allicht wat minder aan storen, maar de film was ook vrij saai. Het lijkt wel alsof men wat ideeën nog over had en die samen maar in een film stopte. De film is een vrij chaotisch geheel daarmee met allerlei ideeën die van clichés aaneen hangen en ook weinig fatsoenlijk worden uitgewerkt. De film wist me zo nauwelijks te boeien. Visueel af en toe wel fraai, met mooie shots van bovenaf, redelijke zeggingskrachten in de sfeervolle beelden en een mooi shot met een laagvliegend vliegtuigje. Maar dat is het dan wel. Truitt doet het wel leuk maar Jack Reynor is het type kneusje waarvan je alleen maar hoopt dat het snel met hem is afgelopen. Het was dat Franco nog erger was. 1,5*.

Matige film waarin een jongen een hypermodern wapen vindt in een verlaten bouwval. Deze mix tussen sciencefiction en drama werkt niet helemaal hier, aangezien het te veel op het drama leunt en daarvoor zijn de personages niet boeiend genoeg uitgewerkt. De film heeft verder wel een aardige sfeer en ziet er ook prima uit. Als onderdeel van een mogelijke reeks (zeker gezien het einde) zal deze film wellicht wat beter uitvallen.

avatar van aSMoDeuS
Einde was een ongelooflijk zwaktebod.

avatar van zoutzak
Voelt meer als de pilot van een serie, er gebeurt van alles maar weinig wordt uitgewerkt. Evenwel vermakelijke pulp met een geinige James Franco.

avatar van guchte
Vind de negatieve commentaren redelijk ongegrond over deze film die boeiend is vanaf minuut 1 en alsmaar beter en beter wordt, er wordt goed geacteerd , ietwat mysterieus, spannend en actie is top, dikke 3,5

avatar van james_cameron
Leuk SF-aktiefilmpje, goed gemaakt en gespeeld, met uitstekende special effects. De plot speelt behoorlijk leentjebuur bij The Terminator, maar al te storend is dat gelukkig niet. De energieke, zelfverzekerde regie maakt veel goed. Op basis van deze film kunnen we meer mooie dingen verwachten van regisseurs Jonathan en Josh Baker, denk ik zo.

Voor mij een geslaagde film.
Misdaad met veel actie en een snuifje SF.
Goede vertolkingen door de ganse cast.
Heb er geboeid naar gekeken.