Outlaw King (2018)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Historisch
137 minuten (TIFF) / 117 minuten (Netflix)

geregisseerd door David Mackenzie
met Chris Pine, Aaron Taylor-Johnson en Florence Pugh

Schotland, 14e eeuw. Robert The Bruce is gekroond tot Koning van Schotland. Na een verrassingsaanval wordt hij echter verslagen en door de Engelse koning en zijn leger vogelvrij verklaard. Op slinkse wijze en met veel moed probeert hij de macht terug te veroveren als hij het opneemt tegen het veel grotere en beter uitgeruste Engelse leger.

avatar van qwatje
Buitengewoon magere film. Het werd nergens spannend of buitengewoon boeiend. Met name de acteer prestaties waren middelmatig. De decors en de lokaties waren goed gekozen. Met dit budget had het een zeer goede film kunnen worden alla Braveheart. Helaas kwam ie nooit op gang.

avatar van wu-tang
Maar weinig films die in de buurt van Braveheart en Gladiator kunnen komen .

Nu heb ik toevallig op Youtube de Directors Cut van Kingdom of heaven gezien komt toch aardig in de buurt .
Kingdom of Heaven.2005 Directors Cut.Full Movie - YouTube

Outlaw King zal ik ook nog wel een keer kijken , lijkt me meer een tussendoortje , hou wel van dit soort films , zie je veel te weinig meer helaas .

avatar van Thorak
Martijnnn schreef:
Verder heeft deze film mij sowieso verrast, ik kreeg gisteren mee dat dit een compleet andere cut is dan de critics hebben gezien en het lijkt mij dat deze versie een stuk beter moet zijn.

Ik vraag me af of jij dan niet een andere versie hebt gezien dan die wij hier gezien hebben. Chris Pine zat naar mijn idee juist totaal niet in zijn rol en de veldslagen redelijk beroerd weergegeven. Ook de scene dat er een keel wordt doorgesneden, je ziet het mes op de keel gezet worden, de camera draait weg en weer terug en de keel is doorgesneden.... dat was echt een serieus slechte scene en zo waren er velen!

kappeuter (moderator)
Bericht verplaatst naar Film > Algemeen > Netflix

Fijn filmpje. De eerste scène was echt goed gedaan met het lange tracking shot en het is meteen een goede introductie voor de rest van de film. Verwacht geen Hollywood taferelen maar een rauwe, historische en sobere film. Voor mij ging het in het begin wel aardig snel qua verhaal, wellicht de langere versie maar eens kijken.

avatar van sorbonne
Goh

De film was eigenlijk een flauw beestje en om eerlijk te zijn . Zeg nu zelf hij was wel heel erg soft.
De landschappen waren dan wel prachtig.
Een verlenging van de topper Braveheart kan je het zeker niet noemen.
Tja spijtig er zat veel meer in .

avatar van Grindhouse62
scorsese schreef:
Aardige film waarin de vers gekroonde Schotse Koning de macht van de Engelse Koning probeert terug te krijgen. Het verloop kent weinig verrassingen en het hoofdpersonage is wat aan de saaie kant. Hier weet Chris Pine ook weinig verandering in te brengen. Het ziet er allemaal wel goed uit, met een prima aankleding en een paar aardige actie-scenes (vooral de laatste veldslag).
Hier kan ik mee in stemmen. Een aardige historische avonturenfilm op popcorn niveau. En wie net als ik wel van dit soort films houdt, krijgt de tijd er plezierig mee om. Ik in dit geval wel. 3.0

Ik hou erg van dit soort films en ging kijken met hoge verwachtingen.
Zoals gezegd mooie decors en locaties, maar het acteerwerk en vooral van Chris Pine was wel heel erg mager. Hij toonde totaal geen uitstraling dat heel scotland voor hem zou willen vechten. Jammer, leuk filmpje, maar heb niet op het puntje van mijn stoel gezeten.

avatar van Diederik58
Onderhoudende film met een heel mager verhaal.
Zoals al eerder vermeld zou er wat beter mogen worden geacteerd.
Het verhaal is doorspekt van zoetsappigheid (dochtertje, jongetje die kroon bewaakt, de groeiende liefde voor elkaar). Het blijkt dat Chris Pine in zijn blote kont rondliep, wat men blijkbaar in spectaculair vond in de Engelse/Amerikaanse pers. Het was waarschijnlijk erg koud, want er was niets te zien.
De uiteindelijke veldslag is spectaculair, maar het blijft verwonderlijk hoe de meeste helden er zonder kleerscheuren vanaf komen.
Leuk voor een avondje wanneer toch niets anders hebt te doen.

avatar van John Milton
Geen Hell of High Water. En dan was ik nog niet eens lyrisch over die film.

avatar van filmkul
Doorsnee film. Het verhaal wandelt dezelfde paden als Braveheart en is daardoor weinig origineel en voorspelbaar. De uitwerking is best aardig. De film verveelt geen moment en rustige momenten worden afgewisseld met actiescenes. De actiescenes zijn best aardig maar halen het niet bij de massascenes van de grotere broers. Pine valt wat tegen. Hij acteert goed maar hij komt niet echt over als een grootse charismatische strijder. Visueel ziet de film er verder goed uit. 3.0

Film als dit zie ik graag op hun tijd maar deze deed me teveel aan Braveheart denken maar dan een slechte kopie, had zelfs de indruk dat ze dezelfde kostuums en decoratie hadden geleend. Inclusief een acteur James Cosmo (oude Schotse Koning)

Geen slechte film dat best wel uit te kijken was, maar Netflix maakt erg veel goedkope films de laatste tijd die in potentie of qua script blockbusters kunnen zijn maar door hun eigen huisregisseurs wat afgeraffeld worden.

avatar van Alathir
Leuke film en historisch gezien leek de film best mooi aangekleed te zijn qua soldij, decors, attributen en dergelijke meer. Chris Pine is altijd wel een acteur die ik graag bezig zie maar ik zie hem niet al te snel meespelen in een echte meesterwerk. Hij vergelijk hem altijd wat met Chris Pratt maar Pine speelt wel serieuzere rollen. Ook een fijne kennismaking met Florence Pugh die toch wel een zeer goede chemie heeft met Pine.

Historisch getinte films doen het meestal wel goed bij mij en zo vaart ook deze. De opbouw is degelijk al had ik even last met de namen waarvan sommigen er uiteindelijk minder toe deden. Ik heb een aantal zeer aardige shots gezien van bijvoorbeeld de Schotse landschappen. De veldslagen zijn van nabij in beeld gebracht. Ik vond het redelijk goed te volgen allemaal want zo een veldslag daar verliezen cameramannen vaak het overzicht en dat was hier slechts in mindere mate het geval. Het is te lang geleden dat ik Braveheart nog gezien heb dus ik ga me hier niet aan een vergelijking wagen.

avatar van NERD
Kan het niet specificeren maar heb de hele film het gevoel gehad dat ik naar een film over Robert the Bruce van de makers van Goede Tijden Slechte Tijden heb zitten kijken. Het voelt vaak (niet altijd) heel houterig, gehaast en low budget wat het volgens mij niet is. Kan er met de pet niet bij. Net 2 sterren.

Leuke film, maar niet heel bijzonder. Een typische in het rijtje Braveheart etc., maar dan net wat minder sterk. Helaas.

avatar van Rodger
Net niet een wow film,.
Af en toe met wat saaie stukken..
2.0 net

avatar van notoirefilmhater
Aardige poging, maar ze proberen wel erg snel allerlei dingetjes af te raffelen. Dit is typisch zo'n productie waarvan ze een serie hadden moeten maken en geen film.

avatar van Thomas83
Niet van die foute Braveheart-bombast gelukkig. Vond wel dat de opbouw wat beter kon, misschien mede doordat er in de film is gesneden. Het eerste half uur is een grote introductie, bestaande uit vaak wat gehaaste scènes waarin er te veel op een wat onnatuurlijke manier wordt uitgelegd. En het laatste uur bestaat vooral ook uit veel actie en geweld, wat trouwens allemaal wel echt indruk maakt. De gore is echt bruut, en het chaotische camerawerk vind ik bij het soort veldslagen als in een film als deze wel op zijn plaats. Het is ook echt een beetje een rauwe film, met ongepolijste gevechten.

De cast is op zich niet slecht. Vind het wel jammer dat veel personages niet echt tot hun recht komen. Eigenlijk zijn er te veel personages voor in een film van twee uur, en zo'n rol als die van Howle is nog wel effectief in je laten meeleven met Robert the Bruce, maar echt uitgewerkt is Edward II niet als personage. De romance is wel verrassend sterk, mede door een charmante rol van Pugh. De sterkste punten van de film vond ik trouwens het camerawerk en de locaties. Allebei echt oogstrelend. Ook de muziek is erg fijn. Een hele dikke 3.0*.