Outlaw King (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Historisch
137 minuten (TIFF) / 117 minuten (Netflix)

geregisseerd door David Mackenzie
met Chris Pine, Aaron Taylor-Johnson en Florence Pugh

Schotland, 14e eeuw. Robert The Bruce is gekroond tot Koning van Schotland. Na een verrassingsaanval wordt hij echter verslagen en door de Engelse koning en zijn leger vogelvrij verklaard. Op slinkse wijze en met veel moed probeert hij de macht terug te veroveren als hij het opneemt tegen het veel grotere en beter uitgeruste Engelse leger.

avatar van Paulus83
De eerste versie duurt zo'n 4 uur schijnbaar, daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar geworden. Goede film maar het smaakt naar meer.

Puike historische film.
De prent heeft een beetje weg van Braveheart, die zich ook afspeelt in Schotland in dezelfde periode.
Prachtige beelden van de slagvelden, niet voor gevoelige zielen overigens, want het bloed vloeit met lieters.
Ook de rollen zijn perfect ingevuld, en Chris Pine doet het hier verbazingwekkend goed, beter dan zijn rol in Star Trek alleszins.
Heb de versie van 2 uur gezien, naar verluid zou er een versie zijn die dubbel zo lang is, daar ben ik ook wel benieuwd naar... misschien eens op Blu-ray ?

avatar van macrobody
Ik hou wel van dit soort films. Niets veranderd sinds duizenden jaren. Gewoon landje pik en elkaar afmaken. Niet dat ik daar van hou, maar ja, dat zit nou eenmaal in de mens. Dus genoeg voer voor nog meer van dit soort films.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Historisch gezien een sequel van Braveheart. Met Robert The Bruce die in opstand komt na de dood van William Wallace. De originele cut was 4 uur lang, en het leek er soms wel op dat dit gemaakt werd voor een mini-serie. Gelukkig bijna de helft er uit geknipt, waardoor het tempo iets hoger ligt.

Het is vooral de aanwezigheid van Florence Pugh dat me over de streep trok om de film te zien. En eigenlijk geen spijt van. Outlaw King is vrij toegankelijk met de nodige actie in. Iets tussen Game of Thrones en Tudors, maar dan rond begin 14e eeuw. Historisch zal het in grote lijnen wel kloppen, zonder de gewoonlijke fouten om het als film interessant te houden. De veldslag deed wat denken aan de Gulden Sporenslag anno 1302, waarin het voetvolk er zogezegd ook in slaagden om de ridders te paard te verslaan door het gevecht naar de juiste plek te lokken.

De film is vooral entertainment met wat mooie beelden van Schotland (al zou het er historisch gezien vol bomen moeten staan), maar meer wordt het ook niet. Wel een pak beter dan Braveheart. Voor de liefhebbers, memorabel wordt het helaas nooit.

Ongeveer een half jaar geleden heb ik The King (2019) van David Michôd gezien. Eigenlijk had ik om die reden deze film van regisseur David Mackenzie over kunnen slaan. Het verhaal is weliswaar anders, want het speelt in een andere historische context, maar de uitvoering lijkt als twee druppels water op de latere film van Michôd. Toch een beetje zonde van mijn tijd dus.

"Outlaw King" is een historische avonturenfilm waar veel aandacht aan besteedt is. En dat zie je terug.
Acteer prestaties, de settings, de massale gevechten, ze zien er allemaal even gelikt uit.
Wat dat betreft doet "Outlaw King" niet veel onder van zijn grotere broer "Braveheart".
Alhoewel laatste genoemde net wat meer indruk maakte.
Ik had enkel het eind betreffende het slotgevecht het allemaal net wat bruter en meedogenlozer willen zien.
Verder is "Outlaw King" gewoon een boeiend en spannend meeslepend verhaal.
3.5*/4*