ad

Genre: Documentaire

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: Murray Siple

Met onder meer: en Murray Siple

IMDb beoordeling: 7,7 (526)

Over Carts of Darkness

"It feels like freedom"

Welkom in de rijke villawijken in de heuvels van Noord Vancouver, niet alleen de thuis van iedereen met wat geld, maar eigenaardig genoeg ook van een aantal daklozen die van hun beroep hun hobby hebben gemaakt. Na hun dagelijkse ronde blikjes en flessen verzamelen, scheuren ze voor de lol met hun winkelkarretjes tegen 70 kilometer per uur van de steile hellingen. Murray Siple vertelt het verhaal van een aantal daklozen die verslaafd zijn aan deze behoorlijk gevaarlijke ‘discipline’. Maar tegelijk dringt hij ook binnen in hun wereld, die minder stereotiep is dan hij doorgaans in de media wordt geportretteerd. Zo is er Big Al, de ‘winkelkarracer-zonder-vrees’, maar ook Bob, die net voldoende blikjes en flessen inzamelt om zijn caravan en bloementuin te kunnen onderhouden en aan kunst te doen.

image

Social Media

avatar van OttoO

OttoO

Integraal en in high-definition te zien op

Carts of Darkness by Murray Siple, - NFB .

avatar van Raffael77

Raffael77

Aardig maar niet echt spectaculair. Ik vind het wel gek dat mensen deze vorm van vrijheid verkiezen boven een normaal leven in een huis. Toch heb ik ik wel respect voor ze want ze doen niemand kwaad.

avatar van filmsz

filmsz

Gek dat deze mensen 'vrijheid' boven 50 jaar werken en bergen belasting betalen verkiezen, wie is er uiteindelijk gek?. En niemand kwaad doen is ook maar de vraag, voor ze afdalen hopen ze dat ze geen vrouw met kinderwagen raken, zal vast wel eens gebeurt zijn.. De meeste zwervers vinden in het racen hun laatste stukje sensatie naast hun low-life en drank verslaving. Al viel iemand wel positief op, de man die blij was met 20 a 30 dollar per dag, kunstenaar is en ook leeft van het ophalen van lege flessen, vaak bij mensen uit de achter tuin, als dank hiervoor is hij bloemen gaan kweken van het geld dat hij heeft opgehaald om deze vervolgens gratis uit te delen, the perfect life! Tot die tijd roesten wij vast in ons kapitalisme.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Een documentaire met en over niet-doorsnee mensen en gebeurtenissen: bv racen met winkelwagentjes, vrijkomen na gevangenschap en leven van ‘de wind’ (20 dollar per dag).

Dat racen lijkt mij inderdaad niet veel anders dan karten of snowboarden, zo gek vond ik het idee van de kick daarin zoeken nu ook weer niet.

Er komen best interessante denkbeelden voorbij, over vrijheid, werken, geld, wat is extreem, wat is gek, etc. Verder betreft het mensen net als u en ik, men besteedt de dag, men maakt muziek, men heeft huisdieren en vrienden. En ook onder die mensen bestaat ziekte of ongeluk, misschien iets meer dan gemiddeld alcoholisme.

Ik vond het best interessant om van hun leefwijze kennis te nemen. Goede soundtrack ook !