Kumaré (2011)

Documentaire
84 minuten / 55 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Vikram Gandhi
met Vikram Gandhi, Purva Bedi en Kristen Calgaro

Filmmaker Vikram Gandhi - een jonge Amerikaan uit een Indiase familie - verwondert zich over het succes van op oosterse leest geschoeide goeroes in zijn land. Bij wijze van experiment laat Gandhi zijn baard staan, verdiept zich in yoga en meet zich een overdreven accent aan. Met een aantal aangepaste yoga oefeningen en zelfverzonnen rituelen trekt hij onder de naam Kumaré naar Phoenix, Arizona. Daar krijgt hij al gauw een groep volgelingen.

Vertoond op het IDFA 2011.
Als 2e geëindigd op de publieksprijs ranglijst.

Erg vermakelijke documentaire, maar ook wel degelijk met een serieuze ondertoon. De intenties om dit experiment op te zetten waren relatief onschuldig (hoever kun je de act doorvoeren zonder door de mand te vallen?), maar al gauw groeit er een verantwoordelijkheidsgevoel bij Gandhi; hij krijgt immers te maken met echte mensen en dito levensproblemen.

Ook al beweert de filmmaker niet als doel te hebben gehad om de spot te drijven met goedgelovige mensen, er valt genoeg te lachen om mensen die, in hun wanhopige zoektocht naar spiritualiteit, zijn verschijning als zoete koek slikken. Ook de zelfbenoemde goeroes waar hij bij op bezoek gaat zijn zeer komisch (en tegelijkertijd ook dieptriest) in hun eigen overtuiging.

De film bouwt goed op naar het eind, waar hij (zonder te verklappen hoe) toch op een gegeven ogenblik zijn ware identiteit zal moeten verhullen, zonder zijn trouwe volgelingen te kwetsen...

4*. Aanrader.

avatar van woutorrmusic
Erg mooie documentaire met een prachtig einde, wat mij betreft.

avatar van bozzy
Op zich best een leuke documentaire,en leuk bedacht allemaal maar na mijn idee was het wel allemaal nep.
Het kan gewoon niet dat al die mensen het gewoon goed vonden dat deze docu werd uit gezonden nadat ze wisten dat ze in de maling werden genomen.

avatar van ladybug
Mooie en indrukwekkende documentaire, met grappige momenten.
Heb zelfs een traantje moeten laten op het einde.

avatar van woutorrmusic
bozzy schreef:
Daar ben ik bijna zeker van.

Lijkt me niet waarschijnlijk. Een paar mensen gingen weg na zijn bekendmaking en iemand die een documentaire op deze manier in elkaar kan zetten, kan ook echt wel vantevoren zorgen dat een documentaire uitgezonden kan worden. Het was een slimme jongen, je bent te achterdochtig denk ik, ook al is het Amerika, het land der leugens wat mij betreft.

avatar van otherfool
I want to go to the poor children in Africa and teach them yoga

Een leuke, zij het iets te lange docu (ik zag de versie van 84 minuten). In de eerste helft lijkt het een geinige SB Cohen-achtige 'lachen met new-age gekkies' te worden (iets waar ik ook wel voor te porren ben), maar de omslag heeft een serieuzere ondertoon en valt eveneens zeer te pruimen.

Kabam! 3,5*.

avatar van david bohm
Prachtige scam van de heer Ghandi. De man heeft best iets charismatisch met zijn gewaden en teksten die voor de goede verstaander al een tipje van de sluier weggaven maar de volgelingen, waarvan 14 hardcore wilden alleen maar horen wat ze willen horen. Kan me ook best voorstellen dat het voor Kumaré lastig is geweest om zijn scam uit de doeken te doen. De reacties van de discipelen vielen me nog erg mee. De meest trieste gevallen reageren het meest sportief, de 4 anderen die zichzelf nogal serieus nemen niet.
Mooie, bij vlagen hilarische documentaire met bovendien een sterke boodschap.

Vond de boodschap echt heel mooi in deze film. Die gast is echt een held!

avatar van ribas123
erg leuk!!

Geweldige docu! Vermakelijk, maar ook met een diepere mooie boodschap. Een aanrader!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Goede goeroe.

De mens wil graag besodemieterd worden, zo lijkt het haast in deze documentaire over een nep-goeroe. De Indiase Vikram Gandhi laat er geen gras over groeien. Na een korte intro met een pedofiele profeet en ander zogenaamd wijs tuig, wordt hij zelf levensleraar. Niet om labiele meisjes aan zich te binden of de ongegeneerde narcist uit te hangen. Nee, niets van dat alles. Gandhi verwondert zich, geheel terecht, over de welvarende westerlingen die het schijnbaar aan geestelijk geluk ontbreekt. En zo ziet hij hoe men zich wendt tot zijn landgenoten, die de boel meestal besodemieteren met duistere beweegredenen. Seks en geld in ruil voor spiritueel zwetsen. Het is dan ook fijn te weten dat hij de goeroe speelt als vorm van goed bedoeld experiment. Het levert ons mooie beelden op, maar hem een schuldgevoel. Goede goeroes bestaan dus wel.

Vanaf het moment dat hij zijn baard laat staan en zich in lakens hult, voldoet hij ook direct aan het beeld dat je zou hebben bij een 'gecertificeerde' mystieke wijsheer uit het oosten. George Harrison zou er misschien niet intrappen, maar de gemiddelde blanke burger wel. En zo geschiedde. Met een zowel komische als gênante documentaire als gevolg. Een aanrader welteverstaan. Want Gandhi is al snel succesvol en de camera registreert feilloos hoe gemakkelijk het oplichten gaat. Ook indrukwekkend zijn de bezoekjes aan vakbroeders, waaronder een doodenge dikkerd die middels ‘The Law of Attraction’ zijn volgers oppept. Het zal de man ongetwijfeld een minderwaardigheidscomplex schelen, maar de slachtoffers zijn talloos. Men wil nu eenmaal besodemieterd worden, zo blijkt maar weer. En dat is, ondanks ‘The Secret’, geen geheim.

Zeer goed.

Met dank aan Filmfreak voor het recensie-exemplaar.

Leuk concept om een documentaire over te maken. Interessant sociaal experiment om uit te voeren maar helaas is dat in deze film niet het geval. Het is toch wel vrij duidelijk dat de gehele aanhang van deze Ghandi acteurs zijn en dat dit hele experiment in scène is gezet. Alsof mensen die door dit soort dingen aangetrokken zijn hun hele leven op tafel gaan gooien voor de camera, interviews gaan geven en een gehele filmcrew in hun huis binnenlaten. Om dan op het langverwachte einde te weten te komen dat meneer Ghandi niet echt is en dan allemaal akkoord gaan om er een film van te maken.

Verbazend hoe weinig er op fora wordt ingegaan op de geloofwaardigheid van deze film. Wat ook de rede van mijn reactie is.

avatar van Kind.of.human
Zeer de moeite van het kijken waard.
Zeker in deze tijd, met zoveel geldkloppers die soms zelf oprecht (maar onterecht) denken dat ze je beter kunnen maken, de enige juiste weg kunnen wijzen etc.
Kern van dit alles is: het zit allemaal in jezelf.
Dat zou ik in deze context geen spoiler willen noemen.

Vind het zelf wel min of meer een must-see.

avatar van Marbles
meesterlijk !

avatar van Nixon17
bozzy schreef:
Daar ben ik bijna zeker van.

Jammer dat je het niet begrepen hebt.

avatar van Tanita
Wel aardige en bij vlagen grappige docu rond 'Sri Kumaré' en het principe van 'alternatieve' religie en volgers. Maar ook wat onevenwichtig. Want het belangrijkste proces, het 'aandacht geven aan mensen' komt hier (in de verkorte versie althans) niet eens ter sprake. 3*

avatar van eRCee
Best aardig, hoewel het ook weer geen echt nieuwe inzichten biedt. De volgers zijn van zichzelf al zweverige types (waarmee ik niets te na wil doen aan serieuze onvrede met een 'normale' manier van leven) en de aanhang is niet erg groot. Voeg daar wat oppervlakkige psychologie aan toe waarin iedereen hoort wat hij wil horen en vooral zichzelf speciaal gaat voelen, plus peer pressure (als anderen het normaal vinden om met een oranje gewaad een duin te beklimmen, dan zal het wel normaal zijn), en de benigne sekte van Kumaré is al snel geboren. Het aardigste aan deze docu is dan ook de worsteling waarin 'goeroe' Vikram zelf belandt, hoewel je je niet aan de indruk kan onttrekken dat hij vooral in het belang van de documentaire toch is gaan onthullen. Wel lief dat het zo goed wordt opgepakt door de groep. Al met al leuk om een keer gezien te hebben, en bepaalde principes (vooral het belang van persoonlijke aandacht) zijn ook buiten de hoek van kwakzalverij uitstekend toepasbaar.

avatar van Donkerwoud
Een beetje flauw. Op zich is het uitgangspunt best leuk gevonden: de goeroe die eigenlijk wil onderwijzen dat je geen goeroe's nodig hebt. Het levert alleen niet veel meer op dan voorspelbare reacties van goedgelovige, kwetsbare mensen die erin meegaan. Echt grappig of ontroerend wil het ook niet worden. Alleen de uiteindelijke bekentenis is spannend in beeld gebracht.

avatar van missl
Wat ik het bizarre aan dergelijke toestanden vind is dat mensen geloven wat ze willen geloven. Het maakt niet uit, praat maar over een blauw licht en als je het goed laat klinken en eruit ziet alsof je er verstand van hebt dan is alles prima. Ik vond het een mooie docu. Al trek ik wel in twijfel of het zo is gegaan als de docu laat zien, het lijkt niet subjectief. De maker heeft een uitgangspunt genomen en gaat dat bewijzen. Evt twijfels van zijn leerlingen worden niet in beeld gebracht.